Tips på järnrik kost önskas!
_0611 Novemberbarn
  1. Mira med son v30
    #1

    Tips på järnrik kost önskas!

    Finns här någon expert som vet vad som är bra att äta extra mycket av nu under graviditeten? Inälvsmat i all ära, dessvärre är det inte riktigt min grej för att uttrycka det milt...En och annan leverpastejmacka går väl an men allt annat skippar jag gärna. Kanske finns det en massa annat man kan äta? I somras åt jag så mycket körsbär jag bara orkade, fullmatade med nyttigt järn och goda dessutom. Finns det fler frukter och bär som är tillgängliga nu som är lika järnrika?

    Kram
    Mira...ingen fan av järntabletter...
  2. 1
    Tips på järnrik kost önskas! Finns här någon expert som vet vad som är bra att äta extra mycket av nu under graviditeten? Inälvsmat i all ära, dessvärre är det inte riktigt min grej för att uttrycka det milt...En och annan leverpastejmacka går väl an men allt annat skippar jag gärna. Kanske finns det en massa annat man kan äta? I somras åt jag så mycket körsbär jag bara orkade, fullmatade med nyttigt järn och goda dessutom. Finns det fler frukter och bär som är tillgängliga nu som är lika järnrika?

    Kram
    Mira...ingen fan av järntabletter...
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    broccoli och spenat det är vad jag försöker få i mig ofta... Spenaten då till lite fisk så man är duktig gravid och äter sånt ofta också.

    Ska fundera mer...
  4. 2
    broccoli och spenat det är vad jag försöker få i mig ofta... Spenaten då till lite fisk så man är duktig gravid och äter sånt ofta också.

    Ska fundera mer...
  5. Mira med son v30
    #3
    Jaaa spenat!

    Det har jag inte alls tänkt på. Tycker faktiskt att det är ganska gott dessutom. Broccoli är ju också något som är enkelt att koka till middagen. (Gillas av sonen dessutom!)

    Tack!
  6. 3
    Jaaa spenat!

    Det har jag inte alls tänkt på. Tycker faktiskt att det är ganska gott dessutom. Broccoli är ju också något som är enkelt att koka till middagen. (Gillas av sonen dessutom!)

    Tack!
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Ärtor! Jordgubbar men det är ju lite ur säsong nu. Ska fundera lite mer. Men ärtor och broccoli är väldigt bra!
  8. 4
    Ärtor! Jordgubbar men det är ju lite ur säsong nu. Ska fundera lite mer. Men ärtor och broccoli är väldigt bra!
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Messmör har högt järnvärde. Tycker dock inte om det själv. Sen har linser och bönor oftast bra värde. Hmm vad är det mer. Kolla flingor, en del har extra järn tillsatt (men antar att man får äta dem utan mjölk då för att ta upp så mkt som möjligt...).
    Kommer inte på nåt mer just nu.
    Labolina m nr 2
  10. 5
    Messmör har högt järnvärde. Tycker dock inte om det själv. Sen har linser och bönor oftast bra värde. Hmm vad är det mer. Kolla flingor, en del har extra järn tillsatt (men antar att man får äta dem utan mjölk då för att ta upp så mkt som möjligt...).
    Kommer inte på nåt mer just nu.
    Labolina m nr 2
  11. Fridolin bf 19/11
    #6

    Här kommer tips

    Jag som så stolt har höjt mina järnvärden från 118 till 133 på ett par veckor helt utan tabletter kan tipsa om följande:

    Blomkål, broccoli (redan nämnt), brysselkål, spenat (igen), rödbetor, gröna ärtor, paprika, avocado, tomater, torkade aprikoser, jordgubbar och andra röda bär (spec. svarta vinbär), fikon, nötkött och leverpastej.

    Ät en leverpastejmacka och ett glas juice varje morgon. Ät frukt i samband med varje måltid och undvik mjölk direkt till huvudmålen. Laga maten i järngrytor och gjutjärnspannor och använd tomatpuré eller vinäger som löser ut järnet ur grytorna.

    Bra middagar:
    Spagetti och köttfärssås, blodpudding, pasta med rökt skinka, tomatsås och broccoli, hamburgare med grönsaker och juice, wokad lövbiff med grönsaker, rostbiff och potatissallad, lammkotletter med bakad potatis och ratatouille, stekt biff i ciabattabröd. Och så en frukt till efterrätt.

    Förbättrar också järnupptaget: skaldjur, vitkål, apelsiner, kiwi och grapefrukt.

    Det är mina tips! Lycka till!
  12. 6
    Här kommer tips Jag som så stolt har höjt mina järnvärden från 118 till 133 på ett par veckor helt utan tabletter kan tipsa om följande:

    Blomkål, broccoli (redan nämnt), brysselkål, spenat (igen), rödbetor, gröna ärtor, paprika, avocado, tomater, torkade aprikoser, jordgubbar och andra röda bär (spec. svarta vinbär), fikon, nötkött och leverpastej.

    Ät en leverpastejmacka och ett glas juice varje morgon. Ät frukt i samband med varje måltid och undvik mjölk direkt till huvudmålen. Laga maten i järngrytor och gjutjärnspannor och använd tomatpuré eller vinäger som löser ut järnet ur grytorna.

    Bra middagar:
    Spagetti och köttfärssås, blodpudding, pasta med rökt skinka, tomatsås och broccoli, hamburgare med grönsaker och juice, wokad lövbiff med grönsaker, rostbiff och potatissallad, lammkotletter med bakad potatis och ratatouille, stekt biff i ciabattabröd. Och så en frukt till efterrätt.

    Förbättrar också järnupptaget: skaldjur, vitkål, apelsiner, kiwi och grapefrukt.

    Det är mina tips! Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7
    Hämtade min babybasicbox och i den fanns tidningen Vi föräldrar vänta barn och i den fanns en artikel om just järnmat.

    Här kommer iaf en lista:
    blodmat tex blodpudding
    leverpastej (ej vanlig lever som gravid)
    rött kött särskillt nöt, lamm och vilt
    kräftor, räkor och musslor
    grovtbröd helst surdegs som det har mindre fytinsyra som försvårar järnupptaget
    gröna grönsaker tex spenat, mangold, nässlor, grönkål, broccoli, brysselkål, fänkål och gröna ärtor.
    torkade baljväxter tex gula ärtor, vita bönor och liner.
    Svartrot, pumpa, persilja, kronärts- och jordärtsskocka (vad nu det är?) samt avokado.
    torkade aprikoser, dadlar, hasselnötter och mandlar.
    Svarta och röda vinbär, blåbär, hjortron, physalis, banan, carambola och sist men inte minst min favvis passionsfrukt!

    Räcker inte detta så är det järntabletter och/eller blutsaft (som jag inte har en aning om vad det är men det låter inte gott)
  14. 7
    Hämtade min babybasicbox och i den fanns tidningen Vi föräldrar vänta barn och i den fanns en artikel om just järnmat.

    Här kommer iaf en lista:
    blodmat tex blodpudding
    leverpastej (ej vanlig lever som gravid)
    rött kött särskillt nöt, lamm och vilt
    kräftor, räkor och musslor
    grovtbröd helst surdegs som det har mindre fytinsyra som försvårar järnupptaget
    gröna grönsaker tex spenat, mangold, nässlor, grönkål, broccoli, brysselkål, fänkål och gröna ärtor.
    torkade baljväxter tex gula ärtor, vita bönor och liner.
    Svartrot, pumpa, persilja, kronärts- och jordärtsskocka (vad nu det är?) samt avokado.
    torkade aprikoser, dadlar, hasselnötter och mandlar.
    Svarta och röda vinbär, blåbär, hjortron, physalis, banan, carambola och sist men inte minst min favvis passionsfrukt!

    Räcker inte detta så är det järntabletter och/eller blutsaft (som jag inte har en aning om vad det är men det låter inte gott)
  15. Mira med son v30
    #8
    Ärtor kan man ju alltid peta i sig! Mmm...jordgubbar är ju dessvärre lite svårare nu tråkigt nog. Tack!
  16. 8
    Ärtor kan man ju alltid peta i sig! Mmm...jordgubbar är ju dessvärre lite svårare nu tråkigt nog. Tack!
  17. Mira med son v30
    #9
    Håller med dig, messmör är väl inget vidare...Resten kan jag äta utan problem! Tack!
  18. 9
    Håller med dig, messmör är väl inget vidare...Resten kan jag äta utan problem! Tack!
  19. Mira med son v30
    #10
    Snacka om expert! *imponerad*

    Tack för all hjälp och för att du ger mig hopp om att man kan höja sitt järnvärde utan tabletter!

    (edan måste jag bara säga att människokroppen är fantastiskt! En del utav sakerna du skriver om har jag haft enormt sug efter nu under graviditeten. Omedvetet kanske man känner på sig vad man behöver mer av?)
  20. 10
    Snacka om expert! *imponerad*

    Tack för all hjälp och för att du ger mig hopp om att man kan höja sitt järnvärde utan tabletter!

    (edan måste jag bara säga att människokroppen är fantastiskt! En del utav sakerna du skriver om har jag haft enormt sug efter nu under graviditeten. Omedvetet kanske man känner på sig vad man behöver mer av?)
  21. Mira med son v30
    #11
    Tack Återigen AngeliQ!

    Snällt att du tog dig tid att skriva ner allt detta!

    (Har också beställt en babybasicbox men eftersom maken, som är mer än lovligt glömskt *s*, glömmer att hämta den på vägen från sitt jobb lyser den ännu med sin frånvaro här hemma...)
  22. 11
    Tack Återigen AngeliQ!

    Snällt att du tog dig tid att skriva ner allt detta!

    (Har också beställt en babybasicbox men eftersom maken, som är mer än lovligt glömskt *s*, glömmer att hämta den på vägen från sitt jobb lyser den ännu med sin frånvaro här hemma...)

Liknande trådar

  1. Järnrik kost
    By jagbarajag in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 15:47
  2. Järnrik dryck
    By ~Maj~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 17:13
  3. Järnrik mat
    By Vittel in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 22:26
  4. Tips om kost vid socker?
    By 3Ann in forum Komplikationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 08:10
  5. Järnrik mat
    By Anonym in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 07:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar