Vad har hänt?
_00 Alla barn
  1. Gafsan bf 8/11
    #1

    Vad har hänt?

    Rubriken på det här inlägget kunde ha varit "vem är du och vad har du gjort med mitt barn?!" för så känns det ofta när jag tittar på Axel nu. Sen skolstarten är han helt förändrad!

    För bara några månader sen var det jättemycket gnäll, tjafs och konflikter, men nu - ingenting. Han går upp glad i hågen på morgonen, äter sin frukost, klär på sig och borstar tänderna (utan att ens behöva påminnas!) och är öht totalt och fullkomligt samarbetsvillig. När han hämtas på eftermiddagen är han lika glad och trevlig. Antingen är han sen ute och leker med grannbarnen tills middagsdags, eller så är han inne och pysslar med det ena eller det andra. Han leker jättefint med sin lillebror, någon enstaka konflikt men mkt sällan. När kvällen kommer så är han lika lättsam, gör sig i ordning och efter sagan ligger han i sin säng och löser sudoku eller läser tills det är dags att släcka.

    Det känns nästan lite onaturligt.... ska barn vara så lättsamma?! Det känns nästan som att jag bara går och väntar på bakslag... *s*

    Hur har ni andra det, har era barn ändrat beteende sen de började i 6-årsverksamheten?
  2. 1
    Vad har hänt? Rubriken på det här inlägget kunde ha varit "vem är du och vad har du gjort med mitt barn?!" för så känns det ofta när jag tittar på Axel nu. Sen skolstarten är han helt förändrad!

    För bara några månader sen var det jättemycket gnäll, tjafs och konflikter, men nu - ingenting. Han går upp glad i hågen på morgonen, äter sin frukost, klär på sig och borstar tänderna (utan att ens behöva påminnas!) och är öht totalt och fullkomligt samarbetsvillig. När han hämtas på eftermiddagen är han lika glad och trevlig. Antingen är han sen ute och leker med grannbarnen tills middagsdags, eller så är han inne och pysslar med det ena eller det andra. Han leker jättefint med sin lillebror, någon enstaka konflikt men mkt sällan. När kvällen kommer så är han lika lättsam, gör sig i ordning och efter sagan ligger han i sin säng och löser sudoku eller läser tills det är dags att släcka.

    Det känns nästan lite onaturligt.... ska barn vara så lättsamma?! Det känns nästan som att jag bara går och väntar på bakslag... *s*

    Hur har ni andra det, har era barn ändrat beteende sen de började i 6-årsverksamheten?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Nä... tyvärr så har han inte det... Det är fortfarande gnäll på morgonen... vill inte gå upp, vill inte göra sig i ordning, vill inte gå till fritids/skolan m.m. Sen är det jättegnäll när jag hämtar honom på em.. vill inte gå hem, skall inte gå hem, dummaste mamman i världen...

    Sen är det en hel del bråk med sin lillebror, en massa tjuvnyp, lyssnar inte när vi säger till m.m.

    Ibland tror jag att jag skall bli tokig på honom...

    Vet inte riktigt hur jag skall få honom att ändra sig heller. Eller jo det vet jag... Genom att han somnar tidigare, men det spelar ingen roll vilken tid vi lägger honom så somnar han sällan före 10... Och det gör han även de dagar vi väcker honom kl. 6.

    Någon som har nått tips??? Tacksam för alla svar...

    Kramar...
  4. 2
    Nä... tyvärr så har han inte det... Det är fortfarande gnäll på morgonen... vill inte gå upp, vill inte göra sig i ordning, vill inte gå till fritids/skolan m.m. Sen är det jättegnäll när jag hämtar honom på em.. vill inte gå hem, skall inte gå hem, dummaste mamman i världen...

    Sen är det en hel del bråk med sin lillebror, en massa tjuvnyp, lyssnar inte när vi säger till m.m.

    Ibland tror jag att jag skall bli tokig på honom...

    Vet inte riktigt hur jag skall få honom att ändra sig heller. Eller jo det vet jag... Genom att han somnar tidigare, men det spelar ingen roll vilken tid vi lägger honom så somnar han sällan före 10... Och det gör han även de dagar vi väcker honom kl. 6.

    Någon som har nått tips??? Tacksam för alla svar...

    Kramar...
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Zupermom=Marie S + 3 busungar...
  6. 3
    Zupermom=Marie S + 3 busungar...
  7. Maa, från sommarbarn
    #4
    Wow, sudoku, finns det speciella för barn, och var i så fall? (eller är han så duktig att han löser "vanliga"?) Sonen vill så gärna vara med när pappa löser, men de vanliga är för svåra för honom...
  8. 4
    Wow, sudoku, finns det speciella för barn, och var i så fall? (eller är han så duktig att han löser "vanliga"?) Sonen vill så gärna vara med när pappa löser, men de vanliga är för svåra för honom...
  9. Gafsan bf 8/11
    #5

    Ja, det finns för barn!

    Axel vill gärna lösa vanliga sudoku men har svårt att klara dem utan hjälp, så jag blev jätteglad när jag hittade en bok med barnsudoku i leksaksaffären. Visserligen var de lite väl lätta, åtminstone de i början av boken, men de i slutet är nog ungefär lagom svåra.

    Sudoku är en så himla bra grej, man behöver ju inte kunna stava som när man löser korsord, utan det räcker att kunna siffrorna 1-9... helt perfekt för barn, ju :-)
  10. 5
    Ja, det finns för barn! Axel vill gärna lösa vanliga sudoku men har svårt att klara dem utan hjälp, så jag blev jätteglad när jag hittade en bok med barnsudoku i leksaksaffären. Visserligen var de lite väl lätta, åtminstone de i början av boken, men de i slutet är nog ungefär lagom svåra.

    Sudoku är en så himla bra grej, man behöver ju inte kunna stava som när man löser korsord, utan det räcker att kunna siffrorna 1-9... helt perfekt för barn, ju :-)

Liknande trådar

  1. Har hänt här då?
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 13:29
  2. Hänt i häcken eller hänt i
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 08:31
  3. Vad har hänt er på 4 år?
    By jullan m Olle o Judith in forum _0207 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 08:06
  4. Nu har det hänt!
    By Tina L-L in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 10:51
  5. Men vad är det som hänt =(
    By Lena med Hugo & Ludvig in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 07:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar