Läxor?
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Oct 1998
    #1

    Läxor?

    Hur ofta har era 98-or läxor? Hur är de upplagda? Vilken typ av läxor? Hur funkar det med era barn?
  2. 1
    Läxor? Hur ofta har era 98-or läxor? Hur är de upplagda? Vilken typ av läxor? Hur funkar det med era barn?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    I Melkers klass får de nu 3 läxor i veckan. Läsläxa från måndag till torsdag, Veckans ord från onsdag till onsdag och så Matteläxa från torsdag till fredag.
    Det funkar ganska bra, men JAG tycker att det kan kännas ganska mycket för en 8-åring.

    ***************************
    Anna m Melker, Eskil o Alvida
  4. 2
    I Melkers klass får de nu 3 läxor i veckan. Läsläxa från måndag till torsdag, Veckans ord från onsdag till onsdag och så Matteläxa från torsdag till fredag.
    Det funkar ganska bra, men JAG tycker att det kan kännas ganska mycket för en 8-åring.

    ***************************
    Anna m Melker, Eskil o Alvida
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3

    Isak har

    Läsläxa tisdag till tisdag. Det är meningen att han ska läsa den varje kväll en gång (yeah right! ) Och en ordläxa (stavning) till varje torsdag. Sen är det matteläxa varannan fredag. Tycker det är ganska lagom mycket. De har en kontaktbok som Isak skriver i vad han har för läxor och jag får signera att han gjort dem.
    *sjuksköterska* sedan våren 2008
    Besök gärna nån av mina bloggar: överst om livet som mamma och den undre om min stora hobby PÄRLOR!

    http://ebba.anknet.se

    http://ebba.anknet.se/familjeblogg/index.php?blog=3
  6. 3
    Isak har Läsläxa tisdag till tisdag. Det är meningen att han ska läsa den varje kväll en gång (yeah right! ) Och en ordläxa (stavning) till varje torsdag. Sen är det matteläxa varannan fredag. Tycker det är ganska lagom mycket. De har en kontaktbok som Isak skriver i vad han har för läxor och jag får signera att han gjort dem.
  7. Medlem sedan
    Oct 1998
    #4
    Låter lagom. Min sons lärare har nämligen fått för sig att de ska ha läxa alla dagar nästan , och alla med enbart en dags varsel, dvs måndagsläxan ska in på tisdagen, (dagen efter) tis-ons, ons-tors och tor-fre. En del av dem är trista "skriv B 79 ggr fint på ett papper"-läxor, vilket gör att sonen sitter och bara dööööör av uttråkning och det tar både tid och energi från mig att få honom att göra den. Undrade lite hur era barns läxvanor såg ut, så jag hade lite på benen om det leder till ett samtal med fröken.
  8. 4
    Låter lagom. Min sons lärare har nämligen fått för sig att de ska ha läxa alla dagar nästan , och alla med enbart en dags varsel, dvs måndagsläxan ska in på tisdagen, (dagen efter) tis-ons, ons-tors och tor-fre. En del av dem är trista "skriv B 79 ggr fint på ett papper"-läxor, vilket gör att sonen sitter och bara dööööör av uttråkning och det tar både tid och energi från mig att få honom att göra den. Undrade lite hur era barns läxvanor såg ut, så jag hade lite på benen om det leder till ett samtal med fröken.
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5

    Oj!! Det

    låter mycket! ja, du får väl ta ettt snack med läraren, inte meningen att man ska bli skoltrött redan i 2:an ju!
    *sjuksköterska* sedan våren 2008
    Besök gärna nån av mina bloggar: överst om livet som mamma och den undre om min stora hobby PÄRLOR!

    http://ebba.anknet.se

    http://ebba.anknet.se/familjeblogg/index.php?blog=3
  10. 5
    Oj!! Det låter mycket! ja, du får väl ta ettt snack med läraren, inte meningen att man ska bli skoltrött redan i 2:an ju!
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6

    inga alls

    än så länge, hon skrev i senaste veckobrevet att hon vill lära känna barnen först, vilket känns positivt. Hon sa oxå på föräldramötet i våras att hon inte ger över en dag, tex mån -tis osv och det är oxå jätteskönt. På jobbet har vi inte kommit igång med läxor ännu heller
  12. 6
    inga alls än så länge, hon skrev i senaste veckobrevet att hon vill lära känna barnen först, vilket känns positivt. Hon sa oxå på föräldramötet i våras att hon inte ger över en dag, tex mån -tis osv och det är oxå jätteskönt. På jobbet har vi inte kommit igång med läxor ännu heller
  13. Medlem sedan
    Aug 1999
    #7
    Matilda har läsläxa tisdag till tisdag i vanliga klassen specialpedagog läxa måndag till mångdag och matte läxa onsdag till onsdag
  14. 7
    Matilda har läsläxa tisdag till tisdag i vanliga klassen specialpedagog läxa måndag till mångdag och matte läxa onsdag till onsdag
  15. Medlem sedan
    Sep 1998
    #8
    Nu är ju iofs Clara 97:a och går i 3:an, men mängden läxor är ungefär detsamma som förra året. Hon har ny lärare (igen) så viss del av upplägget skiljer sig lite, men inte långt ifrån som det var innan.

    Svenskaläxa mån - torsd.
    I år jobbar det lite mer med grammatik än innan. De har bara hunnit ha en läxa än, men upplägget verkar vara en sida med grammatikövningar i en bok, välj 5 veckans ord av dessa som de skriver i egen skrivbok och gör egna meningar av.

    Matteläxa tis - fre.
    Vet inte hur de kommer läggas upp, men i skolan arbetar de varannan vecka med matteböcker och varannan utan. Förra veckan som var mattebokfri hade de i läxa att samla bilnummer. Dessa har de sedan jobbat med i skolan. Skrivit i nummerordning, räknat ihop, pratat om hundratal, tiotal och ental, osv. Som mattebok använder de Mattestegen.

    Läsläxa varje dag.
    De ska läsa 15 minuter varje dag. De väljer själv bok, antingen hemifrån eller från skolan. Hon läser både högt för mig och tyst själv. Fröken lyssnar då och då i skolan.
  16. 8
    Nu är ju iofs Clara 97:a och går i 3:an, men mängden läxor är ungefär detsamma som förra året. Hon har ny lärare (igen) så viss del av upplägget skiljer sig lite, men inte långt ifrån som det var innan.

    Svenskaläxa mån - torsd.
    I år jobbar det lite mer med grammatik än innan. De har bara hunnit ha en läxa än, men upplägget verkar vara en sida med grammatikövningar i en bok, välj 5 veckans ord av dessa som de skriver i egen skrivbok och gör egna meningar av.

    Matteläxa tis - fre.
    Vet inte hur de kommer läggas upp, men i skolan arbetar de varannan vecka med matteböcker och varannan utan. Förra veckan som var mattebokfri hade de i läxa att samla bilnummer. Dessa har de sedan jobbat med i skolan. Skrivit i nummerordning, räknat ihop, pratat om hundratal, tiotal och ental, osv. Som mattebok använder de Mattestegen.

    Läsläxa varje dag.
    De ska läsa 15 minuter varje dag. De väljer själv bok, antingen hemifrån eller från skolan. Hon läser både högt för mig och tyst själv. Fröken lyssnar då och då i skolan.
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Johanna har 2-3 läxer per vecka. Oftast läsläxa.
  18. 9
    Johanna har 2-3 läxer per vecka. Oftast läsläxa.
  19. Medlem sedan
    Jun 1998
    #10
    Hittills så har Oscar bara haft läsläxa till onsdagar och det verkar vara det de får.
  20. 10
    Hittills så har Oscar bara haft läsläxa till onsdagar och det verkar vara det de får.
  21. Medlem sedan
    May 2000
    #11

    Matteläxa

    från tisdag till fredag. Sen blir det nog läsläxor vad det lider. Hmmm Johanna som läser typ sex böcker och tio serietidningar i veckan.
  22. 11
    Matteläxa från tisdag till fredag. Sen blir det nog läsläxor vad det lider. Hmmm Johanna som läser typ sex böcker och tio serietidningar i veckan.
  23. Medlem sedan
    Oct 1998
    #12
    Tack! Låter som om Fabians fröken har tagit i lite vad gäller läxorna om man jämför. Det jag tyker är knöligast är nog inte mängden utan att han på måndagen får något som ska vara klart DAGEN EFTER. Onsdagar har han scouter, den dagens läxa skulle vi vilja kunna göra en annan dag än onsdagen. det ska väl vara möjligt att när man går i andra klass kombinera skola och föreningsliv, eller vad tycker ni?
  24. 12
    Tack! Låter som om Fabians fröken har tagit i lite vad gäller läxorna om man jämför. Det jag tyker är knöligast är nog inte mängden utan att han på måndagen får något som ska vara klart DAGEN EFTER. Onsdagar har han scouter, den dagens läxa skulle vi vilja kunna göra en annan dag än onsdagen. det ska väl vara möjligt att när man går i andra klass kombinera skola och föreningsliv, eller vad tycker ni?
  25. Bettina+Miranda
    #13
    Hittills är det samma upplägg som när de gick i 1:an dvs läsläxa 15 minuter 4ggr/vecka, 1 matteläxa samt 1 skrivläxa.
    Eftersom hon går i en F-1-2-3:a så är de indelade i smågrupper, inte beroende på ålder utan var de befinner sig "kunskapsmässigt" just då- funkar kanon!
  26. 13
    Hittills är det samma upplägg som när de gick i 1:an dvs läsläxa 15 minuter 4ggr/vecka, 1 matteläxa samt 1 skrivläxa.
    Eftersom hon går i en F-1-2-3:a så är de indelade i smågrupper, inte beroende på ålder utan var de befinner sig "kunskapsmässigt" just då- funkar kanon!
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    I Antons klass...

    känns det som om de verkligen har lagom mycket läxa denna termin. varje onsdag till onsdag har de läsläxa. Meningen är då att de ska läsa lite varje dag. De får själva bestämma hur stor läsläxan ska vara, hur många sidor de ska läsa.

    Sedan får de hem matteboken med läxa (de har en särskild läxmattebok där varje uppslag är en läxa) varje måndag och så ska den tillbaka till skolan på fredagen samma vecka. Eftersom de har så många dagar på sig att göra läxorna så är det lätt att matcha ihop läxläsandet med alla fritidsaktiviteter i veckorna.
  28. 14
    I Antons klass... känns det som om de verkligen har lagom mycket läxa denna termin. varje onsdag till onsdag har de läsläxa. Meningen är då att de ska läsa lite varje dag. De får själva bestämma hur stor läsläxan ska vara, hur många sidor de ska läsa.

    Sedan får de hem matteboken med läxa (de har en särskild läxmattebok där varje uppslag är en läxa) varje måndag och så ska den tillbaka till skolan på fredagen samma vecka. Eftersom de har så många dagar på sig att göra läxorna så är det lätt att matcha ihop läxläsandet med alla fritidsaktiviteter i veckorna.

Liknande trådar

  1. läxor och barn, ni som är emot läxor
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:06
  2. Det här med läxor,
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 13:11
  3. AS och läxor?
    By marie-72 in forum Autismspektrum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 21:25
  4. Läxor och AS
    By LADYBUGnr1 in forum Autismspektrum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 18:10
  5. På tal om läxor!
    By Nickisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 22:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar