Hoppa jämfota
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2001
    #1

    Hoppa jämfota

    August kan INTE hoppa jämfota. Han hoppar typ någon sorts hopsasteg när han hoppar, men INTE är det jämfota! Duktig är han på mycket, men grovmotoriskt märker jag att han är sen på en del saker. På BVC tyckte de inte att det var något att oroa sig över, att det säkert kommer snart och man behöver ju inte kunna allt vid 3 och han kan ju så mycket annat som man inte kan förvänta sig av en treåring (BVC-sköterskans ordval), men jag funderar ju en hel del ändå. Har känslan av att han är rätt ensam om att inte kunna hoppa jämfota här!? Dessutom kollar de ju sånt på 3-årskollen som de just FÖRVÄNTAR sig att en 3-åring ska kunna. Språktestet var ju superenkelt och hoppa jämfota borde ju ligga på samma "nivå". Ge mig lite input, snälla ni! Nu är jag ute efter en liten studsmatta att ha inne (och expediterna ser ut som om jag kommer från yttre rymden när jag frågar efter det... är de SÅ passé???). Utestudsmatta är ju en sommarleksak!
  2. 1
    Hoppa jämfota August kan INTE hoppa jämfota. Han hoppar typ någon sorts hopsasteg när han hoppar, men INTE är det jämfota! Duktig är han på mycket, men grovmotoriskt märker jag att han är sen på en del saker. På BVC tyckte de inte att det var något att oroa sig över, att det säkert kommer snart och man behöver ju inte kunna allt vid 3 och han kan ju så mycket annat som man inte kan förvänta sig av en treåring (BVC-sköterskans ordval), men jag funderar ju en hel del ändå. Har känslan av att han är rätt ensam om att inte kunna hoppa jämfota här!? Dessutom kollar de ju sånt på 3-årskollen som de just FÖRVÄNTAR sig att en 3-åring ska kunna. Språktestet var ju superenkelt och hoppa jämfota borde ju ligga på samma "nivå". Ge mig lite input, snälla ni! Nu är jag ute efter en liten studsmatta att ha inne (och expediterna ser ut som om jag kommer från yttre rymden när jag frågar efter det... är de SÅ passé???). Utestudsmatta är ju en sommarleksak!
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Alltså...

    jag tycker mig ha märkt (helt ovetenskapligt, så klart, men ändå) att språktidiga barn är något senare med en hel del fysiska saker, som ex klättra/hoppa etc. Junia var ju tidig och "duktig" med talet, men klättra har hon helt nyligen (nåja, 1 år hit eller dit) börjat med. Hon har denna sommar upptäckt att man kan hoppa runt på golvet (jämfota, men bara nästan), hoppa snett, göra hockeymålvaktsräddningar (typ) etc. Pysselgrejer som halsbandsträdning, att måla, bult-bräda-bankande, staåla klossar etc har hon inte heller varit intresserad av tills nyss. Överhuvudtaget så har hon inte varit speciellt fyskisk i sin utveckling, so to speak, hon har mest profilerat sig som en talande, funderande, frågande, ordlekande liten person.

    Vet inte om det var till någon hjälp, men jag vet inte om man kan säga att språktestet och jämfotahoppande är på samma nivå, man kan kanske inte jämföra det alls. Vissa kan ditt nu och andra kan datt nu, typ? Hur som helst så hoppar Junia inte jämfota så som jag hoppar jämfota, om jag säger så, och det oroar mig inte ett dugg - det kommer nog, och kommer det inte så går det nog bra det med.

    Kram!
  4. 2
    Alltså... jag tycker mig ha märkt (helt ovetenskapligt, så klart, men ändå) att språktidiga barn är något senare med en hel del fysiska saker, som ex klättra/hoppa etc. Junia var ju tidig och "duktig" med talet, men klättra har hon helt nyligen (nåja, 1 år hit eller dit) börjat med. Hon har denna sommar upptäckt att man kan hoppa runt på golvet (jämfota, men bara nästan), hoppa snett, göra hockeymålvaktsräddningar (typ) etc. Pysselgrejer som halsbandsträdning, att måla, bult-bräda-bankande, staåla klossar etc har hon inte heller varit intresserad av tills nyss. Överhuvudtaget så har hon inte varit speciellt fyskisk i sin utveckling, so to speak, hon har mest profilerat sig som en talande, funderande, frågande, ordlekande liten person.

    Vet inte om det var till någon hjälp, men jag vet inte om man kan säga att språktestet och jämfotahoppande är på samma nivå, man kan kanske inte jämföra det alls. Vissa kan ditt nu och andra kan datt nu, typ? Hur som helst så hoppar Junia inte jämfota så som jag hoppar jämfota, om jag säger så, och det oroar mig inte ett dugg - det kommer nog, och kommer det inte så går det nog bra det med.

    Kram!
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    Josefines teori stämmer väl

    på oss i alla fall, Albin var ju sen med talet. Han sa enstaviga ord ända tills han var 1½ då det släppte loss med ett brak och sen sa han allt på en gång.

    Men klättra har han gjort sen han lärde sig krypa, och hoppar jämfota gör han (just nu övar han på att hoppa uppför vår decimeterhöga tröskel till köket ja inte NU men nu för tiden)

    Men rent logiskt tycker jag att man ju inte kan lära sig allt på en gång utan får fokusera på en sak i taget. Tänk vad många som varit oroliga för talet på sina små jag tycke rinte du ska fundera så mycket på hoppandet, det kommer!

    Kram
    Maria med Albin-03 och Simon-05
  6. 3
    Josefines teori stämmer väl på oss i alla fall, Albin var ju sen med talet. Han sa enstaviga ord ända tills han var 1½ då det släppte loss med ett brak och sen sa han allt på en gång.

    Men klättra har han gjort sen han lärde sig krypa, och hoppar jämfota gör han (just nu övar han på att hoppa uppför vår decimeterhöga tröskel till köket ja inte NU men nu för tiden)

    Men rent logiskt tycker jag att man ju inte kan lära sig allt på en gång utan får fokusera på en sak i taget. Tänk vad många som varit oroliga för talet på sina små jag tycke rinte du ska fundera så mycket på hoppandet, det kommer!

    Kram
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Kan ju bara säga

    att David då är tvärtom... han hoppade jämfota utan problem strax efter han blev TVÅ år, men när det gäller det språkliga är han milslångt ifrån de andra treåringarna som bor på vår gata (och de flesta härinne också har jag förstått).

    Jag tror att de helt enkelt utvecklas på olika områden i olika takt.
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  8. 4
    Kan ju bara säga att David då är tvärtom... han hoppade jämfota utan problem strax efter han blev TVÅ år, men när det gäller det språkliga är han milslångt ifrån de andra treåringarna som bor på vår gata (och de flesta härinne också har jag förstått).

    Jag tror att de helt enkelt utvecklas på olika områden i olika takt.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Kan ju bara hålla med Siv. Hoppa jämfota har Tim gjort länge men språkligt är han ju mycket senare än andra 3-åringar. Han har inget problem att förstå men han pratar ju inte tydligt och han säger inte långa meningar. Han säger mest ett eller två ord och har bara nyligen börjat med enstaka tre-fyra-ordsmeningar. Men jag är inte orolig.

    August kommer att börja hoppa jämfota om han kommer på att det kan vara roligt. Han hoppar ju hoppsasteg så då behöver han väl inte hoppa jämfota. Så, nej jag kan inte tänka mig att det skulle vara något att behöva träna på.

    Kram Anja med Tim
  10. 5
    Kan ju bara hålla med Siv. Hoppa jämfota har Tim gjort länge men språkligt är han ju mycket senare än andra 3-åringar. Han har inget problem att förstå men han pratar ju inte tydligt och han säger inte långa meningar. Han säger mest ett eller två ord och har bara nyligen börjat med enstaka tre-fyra-ordsmeningar. Men jag är inte orolig.

    August kommer att börja hoppa jämfota om han kommer på att det kan vara roligt. Han hoppar ju hoppsasteg så då behöver han väl inte hoppa jämfota. Så, nej jag kan inte tänka mig att det skulle vara något att behöva träna på.

    Kram Anja med Tim
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Albin var väl inte sen med talet!? Att prata enstaviga ord vid 1 1/2 är väl inte sent alls?? Tycker jag i alla fall. I efterhand kan jag ju se att Tuva var väldigt tidig med att tala, medan Vidde är mer "normal". Han är ju drygt 1 1/2 nu, och börjar precis göra sig mer förstådd verbalt. Man har förstått honom tidigare också, men då har han uttryckt sig mer med hela kroppen! Men visst har du rätt i att det oftast inte är något att oroa sig för. Utvecklingen skiljer sig från barn till barn och så småningom lär de sig!
  12. 6
    Albin var väl inte sen med talet!? Att prata enstaviga ord vid 1 1/2 är väl inte sent alls?? Tycker jag i alla fall. I efterhand kan jag ju se att Tuva var väldigt tidig med att tala, medan Vidde är mer "normal". Han är ju drygt 1 1/2 nu, och börjar precis göra sig mer förstådd verbalt. Man har förstått honom tidigare också, men då har han uttryckt sig mer med hela kroppen! Men visst har du rätt i att det oftast inte är något att oroa sig för. Utvecklingen skiljer sig från barn till barn och så småningom lär de sig!
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Vet inte om det är sent alls. Har precis läst en bok från vi föräldrar om barns utveckling. I den boken pratar de om jämfotahopp först vid 4 års ålder. Jag tror uppriktigt att det inte betyder så mycket om de hoppar jämfota vid 3 eller 4.

    Däremot kan jag tipsa om vad jag tycker hjälpte Tuva mycket i motorisk utveckling; barngymnastik och utelek i skog och mark. Jag har aldrig upplevt Tuva som sent motoriskt utvecklad, snarare tvärtom. Däremot har hon haft en period då hon varit väldigt försiktig och liksom inte vågat. Så vi började på barngymnastik där barnen fick leka/springa i redskapsbanor, svinga sig i ringar, hoppa i skumgummigropen och på studsmattor, balansera etc etc. Jätteskoj verkligen. Sedan försöker vi vara ute "på ojämt underlag" mycket. När man, som vi, bor i stan, är det så lätt att det blir lek på asfalt, ordnade lekplatser och så. Att gå i skogen bjuder på helt andra möjligheter att utveckla motorik och balans.

    Ha det bra!
  14. 7
    Vet inte om det är sent alls. Har precis läst en bok från vi föräldrar om barns utveckling. I den boken pratar de om jämfotahopp först vid 4 års ålder. Jag tror uppriktigt att det inte betyder så mycket om de hoppar jämfota vid 3 eller 4.

    Däremot kan jag tipsa om vad jag tycker hjälpte Tuva mycket i motorisk utveckling; barngymnastik och utelek i skog och mark. Jag har aldrig upplevt Tuva som sent motoriskt utvecklad, snarare tvärtom. Däremot har hon haft en period då hon varit väldigt försiktig och liksom inte vågat. Så vi började på barngymnastik där barnen fick leka/springa i redskapsbanor, svinga sig i ringar, hoppa i skumgummigropen och på studsmattor, balansera etc etc. Jätteskoj verkligen. Sedan försöker vi vara ute "på ojämt underlag" mycket. När man, som vi, bor i stan, är det så lätt att det blir lek på asfalt, ordnade lekplatser och så. Att gå i skogen bjuder på helt andra möjligheter att utveckla motorik och balans.

    Ha det bra!
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    men det var kanske ändå senare, snarare två när jag tänker efter

    I alla fall så upplevde jag att alla jämngamla pratade mera. Men jag menar också att han pratade ingenting utan var länge bara klättrig, sen kom det mera över en natt. Inte så där stegvis som det "ska" missförstå mig rätt
  16. 8
    men det var kanske ändå senare, snarare två när jag tänker efter

    I alla fall så upplevde jag att alla jämngamla pratade mera. Men jag menar också att han pratade ingenting utan var länge bara klättrig, sen kom det mera över en natt. Inte så där stegvis som det "ska" missförstå mig rätt
  17. Medlem sedan
    Nov 2000
    #9

    Har de inte tre HELA år på sig?

    Hinner inte läsa så mycket om utveckling nu, men har för mig att barnen har tre hela år på sig att komma ikapp med sina olika styrkor och svagheter innan de är jämstarka på alla fronter, mer eller mindre.

    Mina har ju varit klättrisar, som inte var tidiga, men kanske inte heller särskilt sena med pratet. Studsmatta älskar de! Vi har ingen själva (på vår 199-meterstomt...) men kusinerna har en sån där stor, som punktmarkerades i somras, när vi skulle hämta posten och "vakta" huset.

    Men jag har sett små studsmattor! Toys R Us har jag för mig har i en massa olika storlekar, och så har jag absolut sett en i lagom liten storlek i en Brio-leksaksaffär i Uppsala (då vi hade bilen full av annat). Så det handlar nog bara om att hitta rätt affär.

    Tror det hjälper mycket att dra ut i skog och mark, men det gör ni väl redan? Erik hoppar för jämnan, men kan ibland fortfarande kalla sig själv för Erik, som i "Det är Eeeriks bil, mamma, Lovisa får inte låååna den." (Inet helt ovanlig fras...)

    Men tror inte alls att det är något att oroa sig för! Det kommer!

    Kram på er!
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  18. 9
    Har de inte tre HELA år på sig? Hinner inte läsa så mycket om utveckling nu, men har för mig att barnen har tre hela år på sig att komma ikapp med sina olika styrkor och svagheter innan de är jämstarka på alla fronter, mer eller mindre.

    Mina har ju varit klättrisar, som inte var tidiga, men kanske inte heller särskilt sena med pratet. Studsmatta älskar de! Vi har ingen själva (på vår 199-meterstomt...) men kusinerna har en sån där stor, som punktmarkerades i somras, när vi skulle hämta posten och "vakta" huset.

    Men jag har sett små studsmattor! Toys R Us har jag för mig har i en massa olika storlekar, och så har jag absolut sett en i lagom liten storlek i en Brio-leksaksaffär i Uppsala (då vi hade bilen full av annat). Så det handlar nog bara om att hitta rätt affär.

    Tror det hjälper mycket att dra ut i skog och mark, men det gör ni väl redan? Erik hoppar för jämnan, men kan ibland fortfarande kalla sig själv för Erik, som i "Det är Eeeriks bil, mamma, Lovisa får inte låååna den." (Inet helt ovanlig fras...)

    Men tror inte alls att det är något att oroa sig för! Det kommer!

    Kram på er!
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10
    Tvärtom här. Tova är tidig motorikst. Hoppda gämnfota tidigt, men är fortfarande lite sen med pratet.
    Torkel däremot är inte sen med nått. Han pratar nästan bättre än Tova och han är bara pytte lite ifrån att kunna hoppa jämnfota.
  20. 10
    Tvärtom här. Tova är tidig motorikst. Hoppda gämnfota tidigt, men är fortfarande lite sen med pratet.
    Torkel däremot är inte sen med nått. Han pratar nästan bättre än Tova och han är bara pytte lite ifrån att kunna hoppa jämnfota.
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11
    Hoppa jämfota är 4-års-kontrollen!
    Här finns ingen 3-års-koll utan 2 - 2,5 - 4 och sen är det väl vid 5 eller 6 år, har inte så stor koll.
    men hoppa jämfota är FYRA år, inte tre.

    Gott om tid alltså.
    mamma till
    EMMY aug2003 & ISA maj2006
  22. 11
    Hoppa jämfota är 4-års-kontrollen!
    Här finns ingen 3-års-koll utan 2 - 2,5 - 4 och sen är det väl vid 5 eller 6 år, har inte så stor koll.
    men hoppa jämfota är FYRA år, inte tre.

    Gott om tid alltså.
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12

    3-årskontroll finns här där jag bor

    iaf, helt säkert, för vi har blivit kallade och varit där :-) Olika på olika ställen kanske?
  24. 12
    3-årskontroll finns här där jag bor iaf, helt säkert, för vi har blivit kallade och varit där :-) Olika på olika ställen kanske?
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13
    Men glöm det där inlägget från mig... Jag läste ju fel, trodde du skrev att det inte finns 3årskontroller...
  26. 13
    Men glöm det där inlägget från mig... Jag läste ju fel, trodde du skrev att det inte finns 3årskontroller...
  27. Medlem sedan
    Aug 2001
    #14
    hon har mest profilerat sig som en talande, funderande, frågande, ordlekande liten person.
    PRECIIIS SÅ skulle jag vilja beskriva August. Det är HAN på pricken! Han är definitivt ingen klättrare han heller. Började för typ ett år sedan att klättra upp för soffbordet och han har alltid varit väldigt försiktig med allting. Pysslig är han dock, men nu var det ett tag sedan jag fick något armband! Tack för ditt svar!
  28. 14
    hon har mest profilerat sig som en talande, funderande, frågande, ordlekande liten person.
    PRECIIIS SÅ skulle jag vilja beskriva August. Det är HAN på pricken! Han är definitivt ingen klättrare han heller. Började för typ ett år sedan att klättra upp för soffbordet och han har alltid varit väldigt försiktig med allting. Pysslig är han dock, men nu var det ett tag sedan jag fick något armband! Tack för ditt svar!
  29. Medlem sedan
    Aug 2001
    #15
    Albin pratade ju ändå rätt obehindrat vid två, så det är ju inte sent. Men kanske är det så att man har större behov av att kunna hoppa när man klättrar upp i lekparkens höga klätterställningsmast än om man nöjer sig med gungan och karusellen!
  30. 15
    Albin pratade ju ändå rätt obehindrat vid två, så det är ju inte sent. Men kanske är det så att man har större behov av att kunna hoppa när man klättrar upp i lekparkens höga klätterställningsmast än om man nöjer sig med gungan och karusellen!
  31. Medlem sedan
    Aug 2001
    #16
    Jag tror att de helt enkelt utvecklas på olika områden i olika takt.
    Jo, visst är det så, men när man TROR att ens egen lilla gobit är den enda som inte har lärt sig ett visst moment så blir man ju lite fundersam. Tur att detta forum finns så att man kan få ventilera och göra sig av med sin oro!
  32. 16
    Jag tror att de helt enkelt utvecklas på olika områden i olika takt.
    Jo, visst är det så, men när man TROR att ens egen lilla gobit är den enda som inte har lärt sig ett visst moment så blir man ju lite fundersam. Tur att detta forum finns så att man kan få ventilera och göra sig av med sin oro!
  33. Medlem sedan
    Aug 2001
    #17
    August kommer att börja hoppa jämfota om han kommer på att det kan vara roligt. Han hoppar ju hoppsasteg så då behöver han väl inte hoppa jämfota.
    Så är det nog. Han har ju sitt sätt att hoppa och är helt klart nöjd med det! Tack!
  34. 17
    August kommer att börja hoppa jämfota om han kommer på att det kan vara roligt. Han hoppar ju hoppsasteg så då behöver han väl inte hoppa jämfota.
    Så är det nog. Han har ju sitt sätt att hoppa och är helt klart nöjd med det! Tack!
  35. Medlem sedan
    Aug 2001
    #18
    Tack för ditt svar och dina tips! Nu är det ju lite sent att hitta någon barngymnastik för den här terminen, men jag ska definitivt ställa honom i kö inför nästa år. Skogen är toppen och vi har ett fantastiskt naturreservat "runt knuten!"
  36. 18
    Tack för ditt svar och dina tips! Nu är det ju lite sent att hitta någon barngymnastik för den här terminen, men jag ska definitivt ställa honom i kö inför nästa år. Skogen är toppen och vi har ett fantastiskt naturreservat "runt knuten!"
  37. Medlem sedan
    Aug 2001
    #19
    Tack för ditt svar. Då har August lite tid på sig då Ska kika på Toys R Us nästa gång jag kommer dit (vilket väl blir snart då det bara är 1½ månad kvar till 1-årsdag här!!!) Skogen borde besökas lite flitigare tycker jag, men vi går dit ibland (och nu har jag bestämt att vi ska göra det oftare - närmare än till lekparken ju!) August säger förresten August om sig själv ibland. Ofta jag, men fortfarande händer det att han talar om sig själv i tredje person. När han är väldigt bestämd är det dock JAAAG!!!
  38. 19
    Tack för ditt svar. Då har August lite tid på sig då Ska kika på Toys R Us nästa gång jag kommer dit (vilket väl blir snart då det bara är 1½ månad kvar till 1-årsdag här!!!) Skogen borde besökas lite flitigare tycker jag, men vi går dit ibland (och nu har jag bestämt att vi ska göra det oftare - närmare än till lekparken ju!) August säger förresten August om sig själv ibland. Ofta jag, men fortfarande händer det att han talar om sig själv i tredje person. När han är väldigt bestämd är det dock JAAAG!!!
  39. Medlem sedan
    Aug 2001
    #20
    Tack! Ja det är väl så helt enkelt - barn är olika och det som jag upplever som lätt/svårt för mitt barn är tvärtom för någon annan! Kram!
  40. 20
    Tack! Ja det är väl så helt enkelt - barn är olika och det som jag upplever som lätt/svårt för mitt barn är tvärtom för någon annan! Kram!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hoppa jämfota (youtube)
    By zukits in forum _0707 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 11:03
  2. Hoppar jämfota!!!!
    By *Lee* in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 09:43
  3. Arg! *hoppar jämfota av ilska*
    By lisamea in forum _0507 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 23:04
  4. Kan era barn hoppa jämfota??
    By Linda in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 15:45
  5. Hon hoppar jämfota!
    By snigelina in forum _0504 Aprilbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 06:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar