Matsedel till januaribarn.
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Matsedel till januaribarn.

    Hej!
    Jag är en äkta "tjyvläsare" här på sidan och har så varit i drygt ett år nu. Nu skriver jag ett eget inlägg, är lite nyfiken på vad ni ger era småtroll att äta på dagarna? Känns som att det blir alldeles för mycket välling och gröt här hemma, men jag kan inte komma på några bra alternativ till mellis. Så här ser en dag ut för Agnes:
    Vaknar mellan 7 och 8.30 och får en välling. Gröt eller en till välling vid 10-11 tiden. Lunch (barnmat på burk och fruktpure) vid 12-13 tiden. Gröt eller välling igen på eftermiddagen och middag runt 18. Sen kan det ibland bli ännu en välling innan hon somnar ca klockan 20. Hon sover hela natten i 12 timmar så då äter hon förstås ingenting. Usch jag skäms nästan men vet inte vad jag ska hitta på att ge henne, vill att det ska vara mycket näring eftersom jag jämt och ständigt får skäll på BVC att hon är för tanig.
    Hoppas på massa svar med bra mellis och mat tips!


    Hälsn. Malin
  2. 1
    Matsedel till januaribarn. Hej!
    Jag är en äkta "tjyvläsare" här på sidan och har så varit i drygt ett år nu. Nu skriver jag ett eget inlägg, är lite nyfiken på vad ni ger era småtroll att äta på dagarna? Känns som att det blir alldeles för mycket välling och gröt här hemma, men jag kan inte komma på några bra alternativ till mellis. Så här ser en dag ut för Agnes:
    Vaknar mellan 7 och 8.30 och får en välling. Gröt eller en till välling vid 10-11 tiden. Lunch (barnmat på burk och fruktpure) vid 12-13 tiden. Gröt eller välling igen på eftermiddagen och middag runt 18. Sen kan det ibland bli ännu en välling innan hon somnar ca klockan 20. Hon sover hela natten i 12 timmar så då äter hon förstås ingenting. Usch jag skäms nästan men vet inte vad jag ska hitta på att ge henne, vill att det ska vara mycket näring eftersom jag jämt och ständigt får skäll på BVC att hon är för tanig.
    Hoppas på massa svar med bra mellis och mat tips!


    Hälsn. Malin
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Men det där låter ju bra!!!!

    ...det är unifär så Lovisas matsedel ser ut, förutom att jag ammar dagtid istället för att ge välling. Om dom på BVC tycker hon är för tanig så borde dom hjälpa dig med vad du kan göra för att öka din dotters vikt. Men så länge man har ett barn som äter och är nöjt så tycker jag inte man ska stirra sig blint på att viktkurvan är lite i underkant.
    Men du kan ju alltid lägga lite extra smör i maten. När jag fick mitt första barn så hade jag en tjej imin föräldrar grupp vars son vägrade mat, han levde på välling. Men mamman hade i mkt smör i vällingen.
    Jag är inte heller så duktig på bra mellanmåltips, men jag har börjat att ge Lovisa lite yougurt.

    Jag var nog ine till så stor hjälp
    Mamma till Emil-00, Robin-02 och Lovisa-06
  4. 2
    Men det där låter ju bra!!!! ...det är unifär så Lovisas matsedel ser ut, förutom att jag ammar dagtid istället för att ge välling. Om dom på BVC tycker hon är för tanig så borde dom hjälpa dig med vad du kan göra för att öka din dotters vikt. Men så länge man har ett barn som äter och är nöjt så tycker jag inte man ska stirra sig blint på att viktkurvan är lite i underkant.
    Men du kan ju alltid lägga lite extra smör i maten. När jag fick mitt första barn så hade jag en tjej imin föräldrar grupp vars son vägrade mat, han levde på välling. Men mamman hade i mkt smör i vällingen.
    Jag är inte heller så duktig på bra mellanmåltips, men jag har börjat att ge Lovisa lite yougurt.

    Jag var nog ine till så stor hjälp
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3

    ...tycker du det....?

    Tack för ditt svar ska jag också säga! Har hört nånstans att man ska begränsa gröt/välingmålen till två-tre per dag, men det är ju jättesvårt! Så smidigt ju att ge en tetravälling när man är ute på vift!
    Yougurt låter jättebra, smidigt att ta med sig också, det ska jag absolut testa!
  6. 3
    ...tycker du det....? Tack för ditt svar ska jag också säga! Har hört nånstans att man ska begränsa gröt/välingmålen till två-tre per dag, men det är ju jättesvårt! Så smidigt ju att ge en tetravälling när man är ute på vift!
    Yougurt låter jättebra, smidigt att ta med sig också, det ska jag absolut testa!
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Hallojs! Kul att ha en läsare som kommt ur garderoben Varmt välkommen!

    Jag personligen tycker att tre gröt/vällingmål är lite mycket per dag (men är väl medveten om att inte alla håller med mig...), tycker att det blir lite mycket mjöl & kolhydrater.

    Nu ammar jag ju mycket fortfarande, plus att jag bor i Malaysia och här finns inte välling och gröten är inte mycket att hänga i julgranen tycker Julius. Till mellanmål får Julius oftast fruktmos (färsk eller burk) plus att jag ammar...men då är ju bröstmjölken rätt så fet så det blir ett bra mellanmål, fett och vitaminer.

    Annat mellanmål kan vara ägg i nån form (kokt eller äggröra t.ex).

    Hemgjord risifrutti (älskar mina stora barn, Julius är lite misstänksam ännu *s*) dvs. kokt ris blandat med yoghurt och färsk frukt/bär eller så fuskar jag med sötad fruktyoghurt.

    Smörgås med pålägg t.ex. leverpastej gav jag till mina stora barn när de var små...de gillade att äta lagomtjocka skivor av Arboga pastej. (Här finns inget bra bröd och ingen leverpastej, en stor sorg!!)

    Vet inte om hon äter bitar eller bara puré, äter hon lite bitar kan pastasallad med färdiggrillad kycklig kanske vara en idé? Rostbiff är en annan godsak tyckte min mellankille.

    Jag tror iofs inte att du ska bry dig om vad bvc säger om att hon är tanig, de har ibland lite konstiga uppfattningar om barn och deras vikt...men är du orolig att hon får i sig för lite, se till att ge henne extra fett. Varken gröt eller välling innehåller särskilt mycket fett (väl 1% i välling kanske, mot bröstmjölkens ca 7%), så tillsätt en liten skvätt olja, vanlig rapsolja är smaklös så den brukar funka bra.

    Öht tycker jag att frukt är bra som mellis, man kan ju välja frukter som är lite "matigare" t.ex. banan, papaya, avokado, och de går också utmärkt att mosa med gaffel och så när man är ute på vift!
  8. 4
    Hallojs! Kul att ha en läsare som kommt ur garderoben Varmt välkommen!

    Jag personligen tycker att tre gröt/vällingmål är lite mycket per dag (men är väl medveten om att inte alla håller med mig...), tycker att det blir lite mycket mjöl & kolhydrater.

    Nu ammar jag ju mycket fortfarande, plus att jag bor i Malaysia och här finns inte välling och gröten är inte mycket att hänga i julgranen tycker Julius. Till mellanmål får Julius oftast fruktmos (färsk eller burk) plus att jag ammar...men då är ju bröstmjölken rätt så fet så det blir ett bra mellanmål, fett och vitaminer.

    Annat mellanmål kan vara ägg i nån form (kokt eller äggröra t.ex).

    Hemgjord risifrutti (älskar mina stora barn, Julius är lite misstänksam ännu *s*) dvs. kokt ris blandat med yoghurt och färsk frukt/bär eller så fuskar jag med sötad fruktyoghurt.

    Smörgås med pålägg t.ex. leverpastej gav jag till mina stora barn när de var små...de gillade att äta lagomtjocka skivor av Arboga pastej. (Här finns inget bra bröd och ingen leverpastej, en stor sorg!!)

    Vet inte om hon äter bitar eller bara puré, äter hon lite bitar kan pastasallad med färdiggrillad kycklig kanske vara en idé? Rostbiff är en annan godsak tyckte min mellankille.

    Jag tror iofs inte att du ska bry dig om vad bvc säger om att hon är tanig, de har ibland lite konstiga uppfattningar om barn och deras vikt...men är du orolig att hon får i sig för lite, se till att ge henne extra fett. Varken gröt eller välling innehåller särskilt mycket fett (väl 1% i välling kanske, mot bröstmjölkens ca 7%), så tillsätt en liten skvätt olja, vanlig rapsolja är smaklös så den brukar funka bra.

    Öht tycker jag att frukt är bra som mellis, man kan ju välja frukter som är lite "matigare" t.ex. banan, papaya, avokado, och de går också utmärkt att mosa med gaffel och så när man är ute på vift!
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Men ägg ska man väl inte ge dem än? Eller är det ngt jag fått för mig? Hade för mig att man ska vänta med ägg till efter årsdagen iaf?
  10. 5
    Men ägg ska man väl inte ge dem än? Eller är det ngt jag fått för mig? Hade för mig att man ska vänta med ägg till efter årsdagen iaf?
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Jo från 6 månader kan man ge ägg, men om man är allergiker i familjen kan man vänta nån månad.
  12. 6
    Jo från 6 månader kan man ge ägg, men om man är allergiker i familjen kan man vänta nån månad.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Typ så här äter Tilde

    Ammar henne på morgonen och sedan blir det frukost med familjen. Då sitter hon själv och pillar med smörgåsbitar bredda med messmör. Dessutom blir det numer (äntligen anammad) katrinplommon med laktulos eftersom hon har så trög mage.

    Lunch blir puré med frukt till efterrätt.

    Mellis blir mestadels bananbitar och så ammar jag henne oftast lite längre en gång under eftermiddagen jämfört med de småsnuttar som blir då och då under dagen.

    Till middag får hon puré igen.

    Och så en flaska majsvälling (som jag motvilligt gått med på eftersom hon blev så hård i magen av gröten) innan hon somnar för natten.

    Sedan fyra nätter nu så ammar jag inte på natten längre.
  14. 7
    Typ så här äter Tilde Ammar henne på morgonen och sedan blir det frukost med familjen. Då sitter hon själv och pillar med smörgåsbitar bredda med messmör. Dessutom blir det numer (äntligen anammad) katrinplommon med laktulos eftersom hon har så trög mage.

    Lunch blir puré med frukt till efterrätt.

    Mellis blir mestadels bananbitar och så ammar jag henne oftast lite längre en gång under eftermiddagen jämfört med de småsnuttar som blir då och då under dagen.

    Till middag får hon puré igen.

    Och så en flaska majsvälling (som jag motvilligt gått med på eftersom hon blev så hård i magen av gröten) innan hon somnar för natten.

    Sedan fyra nätter nu så ammar jag inte på natten längre.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8
    ge henne lite bannan mellan målen så hon får i sig ngt annat mellan måltiderna.. Gott att smaksa på lätt att tugga och billigt samt lätt att ha med sig
  16. 8
    ge henne lite bannan mellan målen så hon får i sig ngt annat mellan måltiderna.. Gott att smaksa på lätt att tugga och billigt samt lätt att ha med sig

Liknande trådar

  1. Välkomna till januaribarn-gruppen
    By Villa in forum _1102 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 09:33
  2. Matsedel fram till barnbidrag
    By AnneF med 3 busar in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 19:07
  3. Matsedel till liten stuga?
    By Minama in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 13:54
  4. Noll inspiration till matsedel
    By MiaKL,S03+K06 in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 11:44
  5. Januaribarn-enkät
    By Tira in forum _0401 Januaribarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 11:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar