Krypa?
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Krypa?

    När är det vanligast att dem börjar krypa dem små liven? =) Moa har inte gjort några som helst tecken på att vilja ta sig nån vart, när hon ligger på mage så kan det ibland hända att hon försöker sträcka sig efter en leksak som hon inte når, men inte mer än så. Hur går det för era småttingar?
  2. 1
    Krypa? När är det vanligast att dem börjar krypa dem små liven? =) Moa har inte gjort några som helst tecken på att vilja ta sig nån vart, när hon ligger på mage så kan det ibland hända att hon försöker sträcka sig efter en leksak som hon inte når, men inte mer än så. Hur går det för era småttingar?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    här kryps det inte. storebror började åla när han var 7 månader och kröp inte förrän han var 9 månader. Men det är ju individuellt. Idag på babycaféet såg jag en 6-månaders tjej som kröp omkring som hon inte gjort annat i hela sitt liv. Satte sig upp själv och var väldigt rörlig. Och Zebbe ligger som en stor valross på magen och kan inte rulla tillbaka till rygg igen...
  4. 2
    här kryps det inte. storebror började åla när han var 7 månader och kröp inte förrän han var 9 månader. Men det är ju individuellt. Idag på babycaféet såg jag en 6-månaders tjej som kröp omkring som hon inte gjort annat i hela sitt liv. Satte sig upp själv och var väldigt rörlig. Och Zebbe ligger som en stor valross på magen och kan inte rulla tillbaka till rygg igen...
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    VÄLDIGT olika.

    Jag har två exempel här hemma

    Evelina kunde sitta själv när hon var sex månader fyllda.
    Hon var så nöjd med att sitta (och hatade att ligga på mage) att hon inte ens försökte att krypa.
    Det var sitta som gällde och inget annat.
    Tror hon kröp när hon var 8 eller 9 månader.

    Elias har tyckt om att ligga på mage från första början.
    Han kan sitta själv korta stunder nu men att ligga på magen är favoriten.
    Han står på alla fyra och försöker ta sig fram vilket han inte kan än, i den ställningen.
    Han lägger sig platt på mage och drar sig fram med armarna samtidigt som han sätter lite fart med fötterna.

    Så oroa dig inte, det kommer men det är väldigt individuellt
    Gloria med Lucas 99, Evelina 03 och Elias 06.
  6. 3
    VÄLDIGT olika. Jag har två exempel här hemma

    Evelina kunde sitta själv när hon var sex månader fyllda.
    Hon var så nöjd med att sitta (och hatade att ligga på mage) att hon inte ens försökte att krypa.
    Det var sitta som gällde och inget annat.
    Tror hon kröp när hon var 8 eller 9 månader.

    Elias har tyckt om att ligga på mage från första början.
    Han kan sitta själv korta stunder nu men att ligga på magen är favoriten.
    Han står på alla fyra och försöker ta sig fram vilket han inte kan än, i den ställningen.
    Han lägger sig platt på mage och drar sig fram med armarna samtidigt som han sätter lite fart med fötterna.

    Så oroa dig inte, det kommer men det är väldigt individuellt
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Jätteolika..

    och det mesta är normalt.. Man får ju tänka på att barnen här är födda minst med en hel månads spann också.. Det är som med när de går ungefär, en del kan gå när de är sex månader och en del dröjer långt över året utan för den skull ha några som helst negativa följder. En del kryper aldrig utan hasar sig för att sedan resa sig och gå. Mina barn har suttit vid 4.5, krypit vid lite dryga sex mån och T gick sedan vid 8.5 ungefär.
    Eli går längs väggarna i sidled, kryper helst inte mer än till väggen. Ställer sig mot allt.
    Tindra var tidigare med snacket. Eli säger än så länge bara "Nää", "TittU" och "Heej" Något mamma får jag inte höra.... *snyft* C sa att han hade sagt det i dag när jag inte var hemma. Så typiskt att jag bara inte tror på det... =P

    Det där med kryper kommer som en blixt från klar himmel. Det går så fort!
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  8. 4
    Jätteolika.. och det mesta är normalt.. Man får ju tänka på att barnen här är födda minst med en hel månads spann också.. Det är som med när de går ungefär, en del kan gå när de är sex månader och en del dröjer långt över året utan för den skull ha några som helst negativa följder. En del kryper aldrig utan hasar sig för att sedan resa sig och gå. Mina barn har suttit vid 4.5, krypit vid lite dryga sex mån och T gick sedan vid 8.5 ungefär.
    Eli går längs väggarna i sidled, kryper helst inte mer än till väggen. Ställer sig mot allt.
    Tindra var tidigare med snacket. Eli säger än så länge bara "Nää", "TittU" och "Heej" Något mamma får jag inte höra.... *snyft* C sa att han hade sagt det i dag när jag inte var hemma. Så typiskt att jag bara inte tror på det... =P

    Det där med kryper kommer som en blixt från klar himmel. Det går så fort!
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Gustav har inte heller börjat krypa. Han rullar om han skall någonstans men han brukar inte hamna där han hade tänkt.
    Sitta kan han inte heller. Faller som en fura om man försöker få honom att sitta.

    När jag undrar om Gustav är sen med någon kroppslig förmåga brukar tänka på min bästa vän som inte gjorde den minsta ansats till att gå förrän hon var 23 månader gammal. Hon är nu läkare och framgångsrik forskare som far land och rike runt och föreläser och har sig. Gå kan hon också... :-)
  10. 5
    Gustav har inte heller börjat krypa. Han rullar om han skall någonstans men han brukar inte hamna där han hade tänkt.
    Sitta kan han inte heller. Faller som en fura om man försöker få honom att sitta.

    När jag undrar om Gustav är sen med någon kroppslig förmåga brukar tänka på min bästa vän som inte gjorde den minsta ansats till att gå förrän hon var 23 månader gammal. Hon är nu läkare och framgångsrik forskare som far land och rike runt och föreläser och har sig. Gå kan hon också... :-)
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Nej. Hon kryper inte än. Det kommer nog dröja tror jag. Mig veteligen känner jag ingen bebis som har krupit så tidigt, så jag är inte orolig.

    Hon gillar att ligga på mage och leka och greja. Rullar över ibland och leker på rygg, försöker resa sig genom att göra sit-ups. Sitter gör hon korta snuttar innan hon faller åt sidan eller framåt.
  12. 6
    Nej. Hon kryper inte än. Det kommer nog dröja tror jag. Mig veteligen känner jag ingen bebis som har krupit så tidigt, så jag är inte orolig.

    Hon gillar att ligga på mage och leka och greja. Rullar över ibland och leker på rygg, försöker resa sig genom att göra sit-ups. Sitter gör hon korta snuttar innan hon faller åt sidan eller framåt.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Nope ingen krypning ännu. Börjar se att hon får upp överkroppen med att sätta händerna i backen och hon har även försökt att få upp rumpan men det tar nog ett tag innan hon börjar krypa. hon ålar inte heller utan snurrar bara runt på samma plätt och blöder ner golvet runt henne.

    Det är olika men tror att runt 8-9 mån är normalt.
  14. 7
    Nope ingen krypning ännu. Börjar se att hon får upp överkroppen med att sätta händerna i backen och hon har även försökt att få upp rumpan men det tar nog ett tag innan hon börjar krypa. hon ålar inte heller utan snurrar bara runt på samma plätt och blöder ner golvet runt henne.

    Det är olika men tror att runt 8-9 mån är normalt.
  15. fialisa
    #8
    Liam kryper inte än, han ålar/hasar korta bitar bakåt men har inte kommit på hur han ska komma framåt. Hans storebror hasade sig fram när han var 7 månader, det gjorde han i tre månader tills han började krypa på knäna vid ungefär 10 månaders ålder....
  16. 8
    Liam kryper inte än, han ålar/hasar korta bitar bakåt men har inte kommit på hur han ska komma framåt. Hans storebror hasade sig fram när han var 7 månader, det gjorde han i tre månader tills han började krypa på knäna vid ungefär 10 månaders ålder....
  17. fialisa
    #9
    ha ha......det ska jag på när jag oroar mig för att Liam ska vara sen med något........
  18. 9
    ha ha......det ska jag på när jag oroar mig för att Liam ska vara sen med något........
  19. fialisa
    #10
    ska jag tänka på skulle det ju stå
  20. 10
    ska jag tänka på skulle det ju stå
  21. korv
    #11
    båda mina 2 kan sitta korta stunder nu
  22. 11
    båda mina 2 kan sitta korta stunder nu
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12
    Ja tanken på att denna hjärn-trust endast gumpade runt i nästan två år glädjer mig med jämna mellanrum!
  24. 12
    Ja tanken på att denna hjärn-trust endast gumpade runt i nästan två år glädjer mig med jämna mellanrum!
  25. Medlem sedan
    Aug 2005
    #13
    Står i startblocken, men blir stående frustrerad i krypställning
  26. 13
    Står i startblocken, men blir stående frustrerad i krypställning
  27. Medlem sedan
    Dec 2001
    #14

    Jag tror att 7-9 månader...

    är rätt normalt. Bäbisen här hemma kryper ibland. Tidigare kastade han sig framåt från knästående, men det börjar mer och mer likna riktigt kryp.
    Flicka -00, Pojke -02, Bäbis -06

    Sarah29 - nu 32
  28. 14
    Jag tror att 7-9 månader... är rätt normalt. Bäbisen här hemma kryper ibland. Tidigare kastade han sig framåt från knästående, men det börjar mer och mer likna riktigt kryp.

Liknande trådar

  1. Jag ska krypa
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 19:03
  2. Nu ska jag krypa...
    By Nickisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 07:27
  3. Nu ska jag krypa
    By C m 3+ BF 10/9-07 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 21:28
  4. Krypa eller inte krypa?
    By Caixa in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 10:28
  5. Krypa!
    By Jost med Busfröna in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 19:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar