Handen på hjärtat!
_01 Sommarbarn
  1. missparker
    #1

    Handen på hjärtat!

    Om ni törs

    "En fjärdedel av den energi svenska barn får i sig kommer från godis, läsk, glass, snacks och kakor, visar en ny undersökning från Livsmedelsverket. "

    Hur är det hemma hos er? Om ni vill/vågar erkänna?

    Här är det rätt lätt.
    Godis=en gång i veckan (men tog inte det lilla i godispåsen slut så äts det dagen efter, men oftast får jag slänga)
    Läsk= ett halvt glas ca 2 ggr i veckan (mer under sommaren dock)
    Glass=en gång i månaden kanske (JAG är ingen glassmänniska så jag tänker inte på det).
    Snacks= Hm.. det är mest jag som äter det. Men salta pinnar eller så, kanske varannan vecka.
    Kakor=En gång varannan vecka, i snitt.

    Fast.. Vi äter pommes rätt ofta...
  2. 1
    Handen på hjärtat! Om ni törs

    "En fjärdedel av den energi svenska barn får i sig kommer från godis, läsk, glass, snacks och kakor, visar en ny undersökning från Livsmedelsverket. "

    Hur är det hemma hos er? Om ni vill/vågar erkänna?

    Här är det rätt lätt.
    Godis=en gång i veckan (men tog inte det lilla i godispåsen slut så äts det dagen efter, men oftast får jag slänga)
    Läsk= ett halvt glas ca 2 ggr i veckan (mer under sommaren dock)
    Glass=en gång i månaden kanske (JAG är ingen glassmänniska så jag tänker inte på det).
    Snacks= Hm.. det är mest jag som äter det. Men salta pinnar eller så, kanske varannan vecka.
    Kakor=En gång varannan vecka, i snitt.

    Fast.. Vi äter pommes rätt ofta...
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2

    helt ärligt

    så äter vi väldigt lite av alla de sakerna. Dricka får de på helgen och då delar de på en 1½litersflaska som räcker både till fredag och lärdag och att jag får slänga ca halva på söndagen. Chips äter vi aldrig, godis får de lite på fredagen och normalt på lördagen. Kakor äter vi knappt heller, men en glasspinne då och då kan de få ibland
  4. 2
    helt ärligt så äter vi väldigt lite av alla de sakerna. Dricka får de på helgen och då delar de på en 1½litersflaska som räcker både till fredag och lärdag och att jag får slänga ca halva på söndagen. Chips äter vi aldrig, godis får de lite på fredagen och normalt på lördagen. Kakor äter vi knappt heller, men en glasspinne då och då kan de få ibland
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Jag erkänner

    Jag äter mer av de varorna än barnen.....
    Godis - till helgen, men det kan ju vara alla tre dagarna ibland om det är kalas
    Läsk- fre o lördag ibland på söndag
    Glass - inte så ofta ( men hela familjen ÄLSKAR!!!! glass)
    Snacks- väldigt sällan, det köper jag nästan aldrig
    Kakor- japp där föll det, typ varje vecka...
    Men inget av barnen är överviktigt så det är uppenbarligen inte FÖR mycket i alla fall
  6. 3
    Jag erkänner

    Jag äter mer av de varorna än barnen.....
    Godis - till helgen, men det kan ju vara alla tre dagarna ibland om det är kalas
    Läsk- fre o lördag ibland på söndag
    Glass - inte så ofta ( men hela familjen ÄLSKAR!!!! glass)
    Snacks- väldigt sällan, det köper jag nästan aldrig
    Kakor- japp där föll det, typ varje vecka...
    Men inget av barnen är överviktigt så det är uppenbarligen inte FÖR mycket i alla fall
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    Här äter vi
    godis - på lördagarna. Å blir det över på söndag fm oftast.

    dricka - endast på helger

    glass - *rodnar* de här stackars barnen har en glassoman-mamma... Har vi glass kan det nog slinka ner en glass per dag.. Men å andra sidan, vi har inte heller alltid glass hemma. Så barnen äter alltså inte glass 365 dagar/år. Slår jag ut det blir det kanske en till två glassar/vecka kanske... Kan erkänna att JAG äter mer...

    chips - en påse (på fem pers, Melvin räknas inte än) på fredagkvällen

    kakor - bullar förekommer då jag har bakat. Vilket är ungefär 4 ggr/år när min ande faller på. Annars är det väldigt sällan vi fikar här.
    mamma till fyra
  8. 4
    Här äter vi
    godis - på lördagarna. Å blir det över på söndag fm oftast.

    dricka - endast på helger

    glass - *rodnar* de här stackars barnen har en glassoman-mamma... Har vi glass kan det nog slinka ner en glass per dag.. Men å andra sidan, vi har inte heller alltid glass hemma. Så barnen äter alltså inte glass 365 dagar/år. Slår jag ut det blir det kanske en till två glassar/vecka kanske... Kan erkänna att JAG äter mer...

    chips - en påse (på fem pers, Melvin räknas inte än) på fredagkvällen

    kakor - bullar förekommer då jag har bakat. Vilket är ungefär 4 ggr/år när min ande faller på. Annars är det väldigt sällan vi fikar här.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Ärliga svar.

    Godis=lite då och då i små mängder.
    Läsk= Aldrig. Barnen gilalr det inte ens!
    Glass=Lite då och då på sommaren, men sällan på vintern.
    Snacks=Chips har vi inte hemma. Popcorn äter barnen ibland, men det är ju inte så onyttigt.
    Kakor=Extremt sällan. Försöker att baka väldigt sällan och inte ha några köpta hemma heller.
    Pommes äter de någon enstaka gång per år då de äter på snabbmatsrestaurang. Vi äter det aldrig hemma!
  10. 5
    Ärliga svar.

    Godis=lite då och då i små mängder.
    Läsk= Aldrig. Barnen gilalr det inte ens!
    Glass=Lite då och då på sommaren, men sällan på vintern.
    Snacks=Chips har vi inte hemma. Popcorn äter barnen ibland, men det är ju inte så onyttigt.
    Kakor=Extremt sällan. Försöker att baka väldigt sällan och inte ha några köpta hemma heller.
    Pommes äter de någon enstaka gång per år då de äter på snabbmatsrestaurang. Vi äter det aldrig hemma!
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    lite dåliga är vi väl är jag rädd

    Här är det rätt lätt.
    Godis=en gång i veckan (men tog inte det lilla i godispåsen slut så äts det dagen efter, barnen måste ju lära sig att det lönar sig att spara, annar blir dom sånna slösare som vuxna *försöker se duktig och viktig ut*)

    Läsk= vid kalas och vissa helger

    Glass=nu i somras så blev det en del när värmeböljan slog oss i bakhuvudet, men på vintern blir det absolut inte lika ofta.

    Snacks= popcorn kan det bli på fredagarna, nån enstaka gång blir det chips eller ostbågar, men inte ofta alls

    'Kakor=lite för ofta är jag rädd, men det är mest enkla kex, brago, marie eller pepparkakor. Har ofta besök och vill gärna ha något att bjuda på, och då är det självklart barnen ska få också.

    När det kommer till pommesfrittes så är det inte så ofta förekommande. När vi går på snabbmatsrestaurang så får barnen mjölk, hamburgare endast ketchup och fruktpåse/fruktsallad, beroende på var vi äter. Pommes har vi slutat med i stort sett helt.

    Men det jag skäms mest över är att vi har en alldeles för dåligt varierad kost här hemma, på grund av stress och dålig planeringstid
  12. 6
    lite dåliga är vi väl är jag rädd Här är det rätt lätt.
    Godis=en gång i veckan (men tog inte det lilla i godispåsen slut så äts det dagen efter, barnen måste ju lära sig att det lönar sig att spara, annar blir dom sånna slösare som vuxna *försöker se duktig och viktig ut*)

    Läsk= vid kalas och vissa helger

    Glass=nu i somras så blev det en del när värmeböljan slog oss i bakhuvudet, men på vintern blir det absolut inte lika ofta.

    Snacks= popcorn kan det bli på fredagarna, nån enstaka gång blir det chips eller ostbågar, men inte ofta alls

    'Kakor=lite för ofta är jag rädd, men det är mest enkla kex, brago, marie eller pepparkakor. Har ofta besök och vill gärna ha något att bjuda på, och då är det självklart barnen ska få också.

    När det kommer till pommesfrittes så är det inte så ofta förekommande. När vi går på snabbmatsrestaurang så får barnen mjölk, hamburgare endast ketchup och fruktpåse/fruktsallad, beroende på var vi äter. Pommes har vi slutat med i stort sett helt.

    Men det jag skäms mest över är att vi har en alldeles för dåligt varierad kost här hemma, på grund av stress och dålig planeringstid
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Ärliga svar;

    Godis och chips= de får välja godis eller chips på lördagen, så en gång i veckan.

    Läsk= Hm, sällan...kanske nåt glas i månaden om det inte råkar vara många kalas. Men alltså så sällan att de glömmer "beställa" det till lördagen..=)

    Glass=samma som er, en gång i månaden gissningsvis, köper ibland från glassabileln men glömmer att vi har hemma...=)


    Snacks= Se ovan, de får välja. Jag öppnar en påse när de sover....*elak*

    Kakor=Vi fikar aldrig själva, bara vid besök. Däremot så kan de få ett mariekex i väntan på maten då och då. Klara drabbas lätt av lågt socker och då gäller det att få i henne nåt fort annars blir det vansinnesutbrott...=/

    Annars inbillar jag mig att vi är rätt lagom nyttiga. Jag måste ju servera nyttig mat i jobbet och mina barn äter ju samma. Kräm äter vi typ aldrig. Dricker alltid vatten till lunch och middag(jag tror att mjölkkonsumtionen är löjligt överdriven idag). Jag är mer försiktig med sockret än med fettet. Jag ger dem hellre en "fet" yogurt än en som är fullproppad med socker tex.
    - närma dig aldrig en häst bakifrån, en tjur framifrån eller en psykopat från nått jävla håll!



    ´´ Rädsla är när skinnet försöker hoppa åt ett håll, skelettet åt ett annat medans hjärnan försöker bestämma sig för vilket av öronen den ska ta sig ut igenom´´
  14. 7
    Ärliga svar; Godis och chips= de får välja godis eller chips på lördagen, så en gång i veckan.

    Läsk= Hm, sällan...kanske nåt glas i månaden om det inte råkar vara många kalas. Men alltså så sällan att de glömmer "beställa" det till lördagen..=)

    Glass=samma som er, en gång i månaden gissningsvis, köper ibland från glassabileln men glömmer att vi har hemma...=)


    Snacks= Se ovan, de får välja. Jag öppnar en påse när de sover....*elak*

    Kakor=Vi fikar aldrig själva, bara vid besök. Däremot så kan de få ett mariekex i väntan på maten då och då. Klara drabbas lätt av lågt socker och då gäller det att få i henne nåt fort annars blir det vansinnesutbrott...=/

    Annars inbillar jag mig att vi är rätt lagom nyttiga. Jag måste ju servera nyttig mat i jobbet och mina barn äter ju samma. Kräm äter vi typ aldrig. Dricker alltid vatten till lunch och middag(jag tror att mjölkkonsumtionen är löjligt överdriven idag). Jag är mer försiktig med sockret än med fettet. Jag ger dem hellre en "fet" yogurt än en som är fullproppad med socker tex.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8
    Godis=Lördagar och ev rester på söndagen. För det får vi minsann höra av båda: "Om jag inte orkar allt godis idag så får jag äta godis i morgon också". Så godis lö-sö kan an säga .

    Läsk= på helgen om det är speciellt festligt, som att nån är hitbjuden eller vi är bortbjudna.

    Glass=I somras var det varje dag nästan. Nu håller vi det till helgerna...om det ens är så. Eller som i morgon när Michelle ska till tanläkaren, då har hon valt att få gå på glasscafé efteråt, som Tove fick.

    Snacks= Sällan. Vi vuxna äter nog nåt varje helg. För barnen är det EXTRA festligt när de får det.

    Kakor=Vi är dåliga på fikabröd här. Får alltid panik när det kommer oväntat besök .

    Pommes frites kan vi ha på helgerna ibland. Dock inte varje.....
    LenaH Michelle-01&Tove-03, (-11kg sen januari 2007)
  16. 8
    Godis=Lördagar och ev rester på söndagen. För det får vi minsann höra av båda: "Om jag inte orkar allt godis idag så får jag äta godis i morgon också". Så godis lö-sö kan an säga .

    Läsk= på helgen om det är speciellt festligt, som att nån är hitbjuden eller vi är bortbjudna.

    Glass=I somras var det varje dag nästan. Nu håller vi det till helgerna...om det ens är så. Eller som i morgon när Michelle ska till tanläkaren, då har hon valt att få gå på glasscafé efteråt, som Tove fick.

    Snacks= Sällan. Vi vuxna äter nog nåt varje helg. För barnen är det EXTRA festligt när de får det.

    Kakor=Vi är dåliga på fikabröd här. Får alltid panik när det kommer oväntat besök .

    Pommes frites kan vi ha på helgerna ibland. Dock inte varje.....
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #9

    kände mig ap-duktig

    när jag läste nyheterna. Åtminstone vad gäller barnen
    Mammas snask-ätande sker då barnen somnat så då räknas det inte va?

    Godis=lördag (om han inte ätit alls av det, t ex om nåt annat kommit emellan efter 3 bitar *s* så _kan_ det hända att han får äta det på söndagen)
    Läsk= i princip aldrig... iaf inte mer än en gång i månaden och kanske ½ 33cl...
    Glass=nu i sommar har det nog blivit en glass per dag i värmen men på vintern är det å andra sidan nästan aldrig
    Snacks= en liten skål på fredag kväll till nån film
    Kakor=ytterst sällan... en gång i månaden kanske? Vetebröd(kanelbulle el dyl) något oftare
    Pommes= en gång varannan vecka kanske?

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  18. 9
    kände mig ap-duktig när jag läste nyheterna. Åtminstone vad gäller barnen
    Mammas snask-ätande sker då barnen somnat så då räknas det inte va?

    Godis=lördag (om han inte ätit alls av det, t ex om nåt annat kommit emellan efter 3 bitar *s* så _kan_ det hända att han får äta det på söndagen)
    Läsk= i princip aldrig... iaf inte mer än en gång i månaden och kanske ½ 33cl...
    Glass=nu i sommar har det nog blivit en glass per dag i värmen men på vintern är det å andra sidan nästan aldrig
    Snacks= en liten skål på fredag kväll till nån film
    Kakor=ytterst sällan... en gång i månaden kanske? Vetebröd(kanelbulle el dyl) något oftare
    Pommes= en gång varannan vecka kanske?
  19. Medlem sedan
    Dec 2000
    #10

    Vi e skitdåliga på det :(

    Glass - Kan bli dagligen i perioder, men säg varannan i genomsnitt mellan april och september, vintern blir det inte ens en gång/vecka.

    Godis - Fredagsmys och lördagsgodis, ibland även mitt i veckan beroende på omständighet, men det är dock inte så ofta.

    Kakor - inte ofta, har inte sånt hemma

    Saft/juice - händer ett par gånger/vecka, men vissa veckor inget alls

    Läsk - Väldigt sällan

    Insåg nog att vi inte var så hemska trots allt!
  20. 10
    Vi e skitdåliga på det :( Glass - Kan bli dagligen i perioder, men säg varannan i genomsnitt mellan april och september, vintern blir det inte ens en gång/vecka.

    Godis - Fredagsmys och lördagsgodis, ibland även mitt i veckan beroende på omständighet, men det är dock inte så ofta.

    Kakor - inte ofta, har inte sånt hemma

    Saft/juice - händer ett par gånger/vecka, men vissa veckor inget alls

    Läsk - Väldigt sällan

    Insåg nog att vi inte var så hemska trots allt!
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Hej hjärtat! Hoppas allt är bra! För längesen vi sågs/hördes nu....ska gå och sova nu men en kram till dig!
  22. 11
    Hej hjärtat! Hoppas allt är bra! För längesen vi sågs/hördes nu....ska gå och sova nu men en kram till dig!
  23. Medlem sedan
    Jul 2005
    #12
    Hmm, trodde jag var rätt duktig, men när jag läser era inlägg så...

    Godis äter barnen bara på lördagar (om de inte sover över hos mormor och morfar på en fredag eller vi är bortbjudna el så, vilket inte är ofta)

    Vi kan ibland ha myskväll på fredagarna och då brukar jag göra lite popcorn som vi äter tillsammans

    Läsk dricker de sällan, fast typ festis eller mer brukar de få antingen fre el lör eller båda. Beroende om jag vill dricka annat än vatten till maten. Cola dricker de dock inte. Vill inte att de ska få i sig koffeinet

    Glass, äter de väldigt sällan, nästan aldrig på vintern. Ett par ggr i veckan på sommaren

    En kaka el bulle el ett kex kan de få till mellis tillsammans med en smörgås eller frukt på helgen. De äter dock aldrig risfrutti "Mellis" m.m. hemma oss mig (dock vet jag att de gör det hos pappan) Kräm, nyponsoppa mm äter vi väldigt sällan också

    Vi äter "skräpmat" kanske 2 ggr per år och pommes gör jag aldrig hemma. Egen klyftpotatis äter vi dock rätt ofta hemma på helgen *älskar*

    Vi fikar inte eller äter kvällsmat på kvällarna, utan har som kvällsrutin att äta en frukt och om de är törstiga så dricker de vatten.
  24. 12
    Hmm, trodde jag var rätt duktig, men när jag läser era inlägg så...

    Godis äter barnen bara på lördagar (om de inte sover över hos mormor och morfar på en fredag eller vi är bortbjudna el så, vilket inte är ofta)

    Vi kan ibland ha myskväll på fredagarna och då brukar jag göra lite popcorn som vi äter tillsammans

    Läsk dricker de sällan, fast typ festis eller mer brukar de få antingen fre el lör eller båda. Beroende om jag vill dricka annat än vatten till maten. Cola dricker de dock inte. Vill inte att de ska få i sig koffeinet

    Glass, äter de väldigt sällan, nästan aldrig på vintern. Ett par ggr i veckan på sommaren

    En kaka el bulle el ett kex kan de få till mellis tillsammans med en smörgås eller frukt på helgen. De äter dock aldrig risfrutti "Mellis" m.m. hemma oss mig (dock vet jag att de gör det hos pappan) Kräm, nyponsoppa mm äter vi väldigt sällan också

    Vi äter "skräpmat" kanske 2 ggr per år och pommes gör jag aldrig hemma. Egen klyftpotatis äter vi dock rätt ofta hemma på helgen *älskar*

    Vi fikar inte eller äter kvällsmat på kvällarna, utan har som kvällsrutin att äta en frukt och om de är törstiga så dricker de vatten.
  25. Medlem sedan
    Feb 2001
    #13

    Vi är klart sämst på det!

    Glass Nästan aldrig vintertid men i somras... Oj då åt vi nästan varje dag.
    Godis.. lördagsgodis de plockar själva sin påse blir ca 5-10 bitar de väljer blir inget över till dagen efter.. Men deras mamma kan äta godis mitt i veckan och har jag glömt "gömma" och de ser godiset så får de smaka även om det är onsdag.
    Läsk händer titt som tätt. till ex så var pojken på mc-donalds igår och fick cola...
    vi brukar fika ibland på söndagarna bulle och saft.

    Inte nog med detta *skrattar*

    de får risifrutti som mellanmål säkert en gång iveckan
    och Oja Oboy varje frukost

    Inte det minsta sockerförbud här
    och det är nästan så jag skäms nu när jag svarar

    men ärligt var det ialla fall.
  26. 13
    Vi är klart sämst på det! Glass Nästan aldrig vintertid men i somras... Oj då åt vi nästan varje dag.
    Godis.. lördagsgodis de plockar själva sin påse blir ca 5-10 bitar de väljer blir inget över till dagen efter.. Men deras mamma kan äta godis mitt i veckan och har jag glömt "gömma" och de ser godiset så får de smaka även om det är onsdag.
    Läsk händer titt som tätt. till ex så var pojken på mc-donalds igår och fick cola...
    vi brukar fika ibland på söndagarna bulle och saft.

    Inte nog med detta *skrattar*

    de får risifrutti som mellanmål säkert en gång iveckan
    och Oja Oboy varje frukost

    Inte det minsta sockerförbud här
    och det är nästan så jag skäms nu när jag svarar

    men ärligt var det ialla fall.
  27. Medlem sedan
    Dec 2000
    #14
    Försöker ge mina barn goda matvanor, men ingen är ju perfekt och lite måste man väl få unna sig ibland.

    Godis= Bara på lördagar och kalas, äts det inte upp så sparas det till nästa lördag eller slängs.
    Läsk= Nästan bara på kalas och ibland på helgen. Blir väl 1-2 glas på 2 veckor.
    Glass= Under sommaren så får de kanske 3 glassar i veckan om det är riktigt varmt. Annars blir det högst 1 glass i veckan.
    Snacks= Kanske en gång i månaden.
    Kakor= På kalas.
  28. 14
    Försöker ge mina barn goda matvanor, men ingen är ju perfekt och lite måste man väl få unna sig ibland.

    Godis= Bara på lördagar och kalas, äts det inte upp så sparas det till nästa lördag eller slängs.
    Läsk= Nästan bara på kalas och ibland på helgen. Blir väl 1-2 glas på 2 veckor.
    Glass= Under sommaren så får de kanske 3 glassar i veckan om det är riktigt varmt. Annars blir det högst 1 glass i veckan.
    Snacks= Kanske en gång i månaden.
    Kakor= På kalas.
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15

    Mina barns sötvanor!

    Saft eller jos dricker de varje dag liksom oboy.
    Glass äter de bara under sommarn men då väldigt mycket.
    Kakor, bullar,godis och läsk ytterst sällan eller aldrig.
    Vi har inget sockerförbud. Men eftersom pappan och jag inte äter så mycket sånt blir det inte för barnen heller.

    Barnen väljer hellre frukt och knäckebröd.
  30. 15
    Mina barns sötvanor! Saft eller jos dricker de varje dag liksom oboy.
    Glass äter de bara under sommarn men då väldigt mycket.
    Kakor, bullar,godis och läsk ytterst sällan eller aldrig.
    Vi har inget sockerförbud. Men eftersom pappan och jag inte äter så mycket sånt blir det inte för barnen heller.

    Barnen väljer hellre frukt och knäckebröd.
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16

    Tja

    Godis - vi har inget lördagsgodis, men de äter nog godis max 1-2 dagar i veckan och då inga mängder

    Läsk - kanske 2-3 gånger i månaden

    Saft brukar vi inte ha

    Juice - kanske 1-2 gånger i veckan

    Oboj har vi hemma. men jag brukar aldrig ta fram det får då äter de så dåligt av mackorna

    Snacks - Chips kanske en gång i veckan

    kakor - farmor o farfar brukar komma och fika en gång i veckan då blir det till typ mellis

    glass - säsongsbetonat mer på sommaren och mindre på vintern. Men mängden varierar väl etfter semester och värme

    pommes - kanske 3-4 gånger i månaden
  32. 16
    Tja Godis - vi har inget lördagsgodis, men de äter nog godis max 1-2 dagar i veckan och då inga mängder

    Läsk - kanske 2-3 gånger i månaden

    Saft brukar vi inte ha

    Juice - kanske 1-2 gånger i veckan

    Oboj har vi hemma. men jag brukar aldrig ta fram det får då äter de så dåligt av mackorna

    Snacks - Chips kanske en gång i veckan

    kakor - farmor o farfar brukar komma och fika en gång i veckan då blir det till typ mellis

    glass - säsongsbetonat mer på sommaren och mindre på vintern. Men mängden varierar väl etfter semester och värme

    pommes - kanske 3-4 gånger i månaden
  33. Medlem sedan
    Nov 2001
    #17
    Handen på hjärtat:

    Barnen får lördagsgodis.
    Läsk brukar vi bara ha på helgen och enbart till 1 ev 2 middagar. Maken är tyvärr beroende av coca-cola men han försöker hålla det till jobbet.

    Fikabröd som bullar/kakor äter vi sällan. Kanske i snitt 1 ggn/v om man tänker på alla kalas och så. Köper dock sällan hem ngt annars.

    Snacks äter vi otroligt lite. Händer ofta man hittar en gammal chipspåse längst in som blev öppnad men inte uppäten.

    Saft dricker vi inte så mkt men blir det så är det oftast hemmagjord svarvinbärssaft. Tycker det positiva med alla vitaminer slår att det innehåller socker.

    Fet mat typ hämtmat pizza, hamburgare äter vi lite för mkt av i perioder. Med barnen försöker jag då tänka på vad de ätit annars under dagen/veckan.
  34. 17
    Handen på hjärtat:

    Barnen får lördagsgodis.
    Läsk brukar vi bara ha på helgen och enbart till 1 ev 2 middagar. Maken är tyvärr beroende av coca-cola men han försöker hålla det till jobbet.

    Fikabröd som bullar/kakor äter vi sällan. Kanske i snitt 1 ggn/v om man tänker på alla kalas och så. Köper dock sällan hem ngt annars.

    Snacks äter vi otroligt lite. Händer ofta man hittar en gammal chipspåse längst in som blev öppnad men inte uppäten.

    Saft dricker vi inte så mkt men blir det så är det oftast hemmagjord svarvinbärssaft. Tycker det positiva med alla vitaminer slår att det innehåller socker.

    Fet mat typ hämtmat pizza, hamburgare äter vi lite för mkt av i perioder. Med barnen försöker jag då tänka på vad de ätit annars under dagen/veckan.
  35. -liten-
    #18
    Handen på hjärtat så äter/dricker mina barn något onyttigt nästan varje dag jag har dem. Försöker ha mjölk till maten, och lagad husmanskost på borden varje vardag, men sen slinker det ner nån glass eller kaka till fikat... Mycket socker blir det i alla fall, och det skäms jag för. Själv är jag ju socker-junkie så det skriker, och det vill jag inte överföra till barnen, men det är sååå svårt att vänja sig av... Nu har jag i alla fall slutat ha socker i kaffet och på filen - alltid ett litet steg i rätt riktning...
  36. 18
    Handen på hjärtat så äter/dricker mina barn något onyttigt nästan varje dag jag har dem. Försöker ha mjölk till maten, och lagad husmanskost på borden varje vardag, men sen slinker det ner nån glass eller kaka till fikat... Mycket socker blir det i alla fall, och det skäms jag för. Själv är jag ju socker-junkie så det skriker, och det vill jag inte överföra till barnen, men det är sååå svårt att vänja sig av... Nu har jag i alla fall slutat ha socker i kaffet och på filen - alltid ett litet steg i rätt riktning...
  37. Medlem sedan
    Jun 2001
    #19

    Halloj!

    Ja, här rullar det på alldeles för snabbt! Förra helgen var min pappa här. Tisdag-onsdag var jag på kurs, den tröttade ut oss mentalt allihopa. I går startade gympan för barnen. Tove kl 16 och Michelle kl 17 (jag slutade kl 15 så du kan ju tänka dig ruschet). Ikväll pustar vi ut i soffan, i morgon är vi bortbjudna och på söndag ska jag jobba som röstmottagare tills rösträknnigen är klar (några timmar mitt på dan har jag ledigt). *kram*
  38. 19
    Halloj! Ja, här rullar det på alldeles för snabbt! Förra helgen var min pappa här. Tisdag-onsdag var jag på kurs, den tröttade ut oss mentalt allihopa. I går startade gympan för barnen. Tove kl 16 och Michelle kl 17 (jag slutade kl 15 så du kan ju tänka dig ruschet). Ikväll pustar vi ut i soffan, i morgon är vi bortbjudna och på söndag ska jag jobba som röstmottagare tills rösträknnigen är klar (några timmar mitt på dan har jag ledigt). *kram*
  39. Medlem sedan
    Dec 2003
    #20
    Här är det så här:
    Godis - en gång i veckan.
    Läsk - aldrig. Men juice kanske 2 ggr/vecka
    Glass - 1 gång/vecka kanske
    Kakor - 1 gång/vecka också. Vi fikar ju med andra mammor ganska ofta så en gång i veckan blir det nog.
    Snacks - salta kex får de ofta. Men inget med socker i. Här finns särskilda barnkex som inte är så onyttiga.
  40. 20
    Här är det så här:
    Godis - en gång i veckan.
    Läsk - aldrig. Men juice kanske 2 ggr/vecka
    Glass - 1 gång/vecka kanske
    Kakor - 1 gång/vecka också. Vi fikar ju med andra mammor ganska ofta så en gång i veckan blir det nog.
    Snacks - salta kex får de ofta. Men inget med socker i. Här finns särskilda barnkex som inte är så onyttiga.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Handen på hjärtat och
    By Anonym in forum Pappasnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 13:49
  2. Ok handen på hjärtat
    By Elinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 21:42
  3. Handen på hjärtat!
    By lillaEgo in forum Ordet är fritt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 23:12
  4. OK handen på hjärtat
    By Fun Light in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 07:13
  5. Handen på hjärtat..
    By anonymt namn in forum Pappasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 12:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar