Dold gomspalt *ny*
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Dold gomspalt *ny*

    Hej alla. Vår dotter Ella är 2,5 år och vi fick idag veta att hon har dold gomspalt. Vi var på AL av andra orsaker och läkaren kontaterade detta genom att se att gomspenen var delad samt kände i den mjuka delen av gomen. Ella pratar i näsan och vi har tyckt det har varit lite gulligt och tänkt att det växer bort, men det kommer det ju inte at göra. Hon kan säga alla konsonanter men det är lite otydligt. Nu blir det remiss till logoped och i sista hand operation. Någon annan här med liknande gomspalt? Vi är lite förvånande att detta inte upptäckts tidigare, hon har varit på många undersökningar.
  2. 1
    Dold gomspalt *ny* Hej alla. Vår dotter Ella är 2,5 år och vi fick idag veta att hon har dold gomspalt. Vi var på AL av andra orsaker och läkaren kontaterade detta genom att se att gomspenen var delad samt kände i den mjuka delen av gomen. Ella pratar i näsan och vi har tyckt det har varit lite gulligt och tänkt att det växer bort, men det kommer det ju inte at göra. Hon kan säga alla konsonanter men det är lite otydligt. Nu blir det remiss till logoped och i sista hand operation. Någon annan här med liknande gomspalt? Vi är lite förvånande att detta inte upptäckts tidigare, hon har varit på många undersökningar.
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Tillägg: Vår dotter har också amniotic band syndrome vilket inebär att hon har fått några fingrar stympade i magen. Det beror på att det gått hål på fosterhinnan och fibertrådar har kunnat komma in från moderkakan och linda sig runt lemmar. Jag har nu läst på nätet att gomspalt kan vara en följd av denna yttre påverkan!
  4. 2
    Tillägg: Vår dotter har också amniotic band syndrome vilket inebär att hon har fått några fingrar stympade i magen. Det beror på att det gått hål på fosterhinnan och fibertrådar har kunnat komma in från moderkakan och linda sig runt lemmar. Jag har nu läst på nätet att gomspalt kan vara en följd av denna yttre påverkan!
  5. Imre
    #3
    Nej ingen erfarenhet. men min dotter fick då talträna hos logopeden tillsammans med en tjej i samma ålder som dom upptäckt spalten på vid 5 år. Mamman sade att flickan aldrig kunnat ammas, men de hade aldrig förstått varför de inte fick till det. Hon talade inte heller så bra, mycket luftljud och så, så gjorde ju även vår lilla som föddes med öppen spalt.
  6. 3
    Nej ingen erfarenhet. men min dotter fick då talträna hos logopeden tillsammans med en tjej i samma ålder som dom upptäckt spalten på vid 5 år. Mamman sade att flickan aldrig kunnat ammas, men de hade aldrig förstått varför de inte fick till det. Hon talade inte heller så bra, mycket luftljud och så, så gjorde ju även vår lilla som föddes med öppen spalt.
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    Tack för svar! Vi får se hur det går då. Hon ska till logoped första gången den 30.e. Ella ammade bra som jag minns, hon släppte nog ut lite mjölk ur näsan, men inte så att vi reagerade på att hon inte fick i sig mat. Hur pratar din tjej idag då? Det har du säkert berättat här någonstans...
  8. 4
    Tack för svar! Vi får se hur det går då. Hon ska till logoped första gången den 30.e. Ella ammade bra som jag minns, hon släppte nog ut lite mjölk ur näsan, men inte så att vi reagerade på att hon inte fick i sig mat. Hur pratar din tjej idag då? Det har du säkert berättat här någonstans...
  9. Imre
    #5
    Hon talar felfritt. Du kan inte höra på henne längre att hon har spalt. Men en tränad logoped kan nog kanske identifiera små nasala ljud när hon har mycket bråttom och pratar fort.
    Men jag lovar, en oinvigd hör ingen skillnad på henne och hennes syskon.
    Vilket jag är så glad för, därför att hennes tal alltid varit mycket nasalt och hon fuskade konsonanter med att puffa med näsan. Något som tränades bort...men hon har även gjort en talförbättrande operation en sk farynx lambå. och det var efter den som hon verkligen kunde börja ta alla konsonanter. Då gick hon i lågstadiet. En fantastisk tjej är hon som alltid varit så glad och ambitiös.
    Ska din tjej opereras eller? Lycka till med allt!
  10. 5
    Hon talar felfritt. Du kan inte höra på henne längre att hon har spalt. Men en tränad logoped kan nog kanske identifiera små nasala ljud när hon har mycket bråttom och pratar fort.
    Men jag lovar, en oinvigd hör ingen skillnad på henne och hennes syskon.
    Vilket jag är så glad för, därför att hennes tal alltid varit mycket nasalt och hon fuskade konsonanter med att puffa med näsan. Något som tränades bort...men hon har även gjort en talförbättrande operation en sk farynx lambå. och det var efter den som hon verkligen kunde börja ta alla konsonanter. Då gick hon i lågstadiet. En fantastisk tjej är hon som alltid varit så glad och ambitiös.
    Ska din tjej opereras eller? Lycka till med allt!
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6
    Vad roligt att hon talar så bra! Vi ska till logopeden första gången så vi vet inte ännu om det blir operation. Hon pratar rejält i näsan, jag vet inte om det kan tränas bort när det är så tydligt. Men Ella är ocks en "fighter" som redan har tagit sig igenom 4 operationer!
  12. 6
    Vad roligt att hon talar så bra! Vi ska till logopeden första gången så vi vet inte ännu om det blir operation. Hon pratar rejält i näsan, jag vet inte om det kan tränas bort när det är så tydligt. Men Ella är ocks en "fighter" som redan har tagit sig igenom 4 operationer!

Liknande trådar

  1. dold mapp
    By äppelblomma in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 23:16
  2. Dold.se
    By Dold? in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 16:28
  3. Ngn som vet ngt om Gomspalt?
    By Millish m N+M in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 19:04
  4. Gomspalt
    By Millish m N+M in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 17:51
  5. Dold skelning
    By Portia in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 22:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar