"halvstekt" pytt-i-panna?
_0611 Novemberbarn
  1. anonym idag
    #1

    "halvstekt" pytt-i-panna?

    Har precis ätit middag och inser att pytten nog inte var riktigt "klar". Hade skitbråttom att få i ungarna mat så jag tog en påse färdigpytt från frysen. Stekte och åt men efter ett tag kände jag att den var llite... ja, inte så mjuk som den brukar. Tror ni att det kan vara farliga bakterier i pytt i panna? Känner mig skiträdd nu.
  2. 1
    "halvstekt" pytt-i-panna? Har precis ätit middag och inser att pytten nog inte var riktigt "klar". Hade skitbråttom att få i ungarna mat så jag tog en påse färdigpytt från frysen. Stekte och åt men efter ett tag kände jag att den var llite... ja, inte så mjuk som den brukar. Tror ni att det kan vara farliga bakterier i pytt i panna? Känner mig skiträdd nu.
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Nä, att det skulle finnas nåt kvar ska du inte vara rädd för. Att den först både varit fryst och sedan uppvärmd borde ta död på det mesta och dessutom är inte pytt någon mat det brukar vara något farligt i. Jag äter nötkött som är rosa i mitten med gott samvete och dessutom det mesta andra som är "förbjudet". Jag tycker matrestriktionerna är överdrivna och proffesorer i näringslära här i sverige har starkt kritiserat socialstyrelsens rekomendationer, som är alldeles för mycket "skrämseltaktik"
  4. 2
    Nä, att det skulle finnas nåt kvar ska du inte vara rädd för. Att den först både varit fryst och sedan uppvärmd borde ta död på det mesta och dessutom är inte pytt någon mat det brukar vara något farligt i. Jag äter nötkött som är rosa i mitten med gott samvete och dessutom det mesta andra som är "förbjudet". Jag tycker matrestriktionerna är överdrivna och proffesorer i näringslära här i sverige har starkt kritiserat socialstyrelsens rekomendationer, som är alldeles för mycket "skrämseltaktik"
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3

    På båten till Estland

    för någon månad sedan var det en tjej som såg ut att vara ungefär lika gravid som jag... ;o) Hon åt allt på buffén som jag undvek, t.ex. räkor som låg framme, gravad lax, rosa kött etc. Och väl i landet diskuterade vi en del matgrejer med folk, och det är inte alls lika hysteriskt där, snarare pratar man om vad som är bra att äta, t.ex. tranbär (mot urinvägsinfektion).
    Intressant det här.
  6. 3
    På båten till Estland för någon månad sedan var det en tjej som såg ut att vara ungefär lika gravid som jag... ;o) Hon åt allt på buffén som jag undvek, t.ex. räkor som låg framme, gravad lax, rosa kött etc. Och väl i landet diskuterade vi en del matgrejer med folk, och det är inte alls lika hysteriskt där, snarare pratar man om vad som är bra att äta, t.ex. tranbär (mot urinvägsinfektion).
    Intressant det här.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Ja, det är inte många länder som har de här rekomendationerna vi har om mat. I Frankrike äter man osten vi inte "ska" äta. I Italien äter man parmaskinkan. I Japan äter man viss insjöfisk som vi absolut inte ens ska smaka på, de anser att det positiva i överväger när det gäller fisk.

    Jag ska försöak leta upp en länk jag har om svenska forskare som kollat mer på detta.

    Det enda man absolut ska undvika är droger, tobak och alkohol där skadorna är verklighet och inte grundat på något man bara tror. Och man ska uundvika hälsokostprodukter som kan påverka kroppen på ett oförutsägbart sätt och som man vet väldigt lite om.

    Och föresten gravad lax är inga problem alls att äta i Sverige. All gravad mat ska vara fryst innan tillagning, då dör det mesta och lax är inget livsmedel det vanligtvis växer "fula grejer i".
    Sushi med rå lax går också bra att äta i sverige. Den ska ha varit fryst och består för det mesta av norsk odlad lax som inte heller är något tillhåll för farligheter.
    Så det är bara att smaska på och ha lite "sunt förnuft". Inte äta någon mat som verkar gammal eller skämd. Men det är ju sånt man alltid tänker på vare sig man är gravid eller ej.
  8. 4
    Ja, det är inte många länder som har de här rekomendationerna vi har om mat. I Frankrike äter man osten vi inte "ska" äta. I Italien äter man parmaskinkan. I Japan äter man viss insjöfisk som vi absolut inte ens ska smaka på, de anser att det positiva i överväger när det gäller fisk.

    Jag ska försöak leta upp en länk jag har om svenska forskare som kollat mer på detta.

    Det enda man absolut ska undvika är droger, tobak och alkohol där skadorna är verklighet och inte grundat på något man bara tror. Och man ska uundvika hälsokostprodukter som kan påverka kroppen på ett oförutsägbart sätt och som man vet väldigt lite om.

    Och föresten gravad lax är inga problem alls att äta i Sverige. All gravad mat ska vara fryst innan tillagning, då dör det mesta och lax är inget livsmedel det vanligtvis växer "fula grejer i".
    Sushi med rå lax går också bra att äta i sverige. Den ska ha varit fryst och består för det mesta av norsk odlad lax som inte heller är något tillhåll för farligheter.
    Så det är bara att smaska på och ha lite "sunt förnuft". Inte äta någon mat som verkar gammal eller skämd. Men det är ju sånt man alltid tänker på vare sig man är gravid eller ej.
  9. Gafsan bf 8/11
    #5

    Men är köttet rått då?

    Är det verkligen rått kött i färdigköpt pyttipanna, är inte det kokt eller stekt redan? Det trodde jag iaf, och i så fall borde det ju inte vara någon fara på taket.
  10. 5
    Men är köttet rått då? Är det verkligen rått kött i färdigköpt pyttipanna, är inte det kokt eller stekt redan? Det trodde jag iaf, och i så fall borde det ju inte vara någon fara på taket.

Liknande trådar

  1. 1 kg pytt i panna
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 19:04
  2. Pytt i panna!
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 18:59
  3. Kan man "rädda" en panna cotta?
    By Ansan m A&T in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 13:22
  4. Pytt i panna med stekt ägg
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 15:46
  5. "God fortsättning" - jo pytt..
    By Anna J in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 19:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar