alkohol o ont i levern...
Vikt
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    alkohol o ont i levern...

    Heeeej, tänke faktiskt vara anonym när jag ställer denna fråga men d funkar det inte o posta inlägget så jag skiter i det........ i sommar har jag druckit rätt så mkt.... cider , vin till grillning osv. Förra veckan var jag bjuden på 3 fester och drack en hel del. I går (var på fest i lördags) fick jag ont i magen under höger revben....inte akut ont, mer som ett tryck. Känner så idag också. Mår ok annars men det känns som jag är öm under hela högra revbenet... och det är ju där levern sitter! I "normalfall"dricker jag ca 9-10 glas vin/veckan utspritt på ca 3 tillfällen. (2-3 glas till maten per tillfälle) Till min fråga: Har nån annan haft "ont i levern" efter att ha festat? När gick det över i s f? Eller har den skrumpnat o att det är kört...? =0(
  2. 1
    alkohol o ont i levern... Heeeej, tänke faktiskt vara anonym när jag ställer denna fråga men d funkar det inte o posta inlägget så jag skiter i det........ i sommar har jag druckit rätt så mkt.... cider , vin till grillning osv. Förra veckan var jag bjuden på 3 fester och drack en hel del. I går (var på fest i lördags) fick jag ont i magen under höger revben....inte akut ont, mer som ett tryck. Känner så idag också. Mår ok annars men det känns som jag är öm under hela högra revbenet... och det är ju där levern sitter! I "normalfall"dricker jag ca 9-10 glas vin/veckan utspritt på ca 3 tillfällen. (2-3 glas till maten per tillfälle) Till min fråga: Har nån annan haft "ont i levern" efter att ha festat? När gick det över i s f? Eller har den skrumpnat o att det är kört...? =0(
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2

    Känner inte riktigt igen....

    .... detta, men jag tycker du bör kolla upp om du är orolig. Känns väl alltid bra att få bekräftelse på att att allt är som det ska. Men jag tror inte att skrumplever yttrar sig på det sättet; min pappa har problem med sin lever och hans symptom har varit helt annorlunda.

    Kan tillägga att det blev på tok för mycket vin och öl för min del i somras - vågar knappt tänka på det. Därför inledde jag hösten med en vit månad och det var mycket skönt. Nu försöker jag dricka sparsamt (det blev två glas förra veckan), dels för att jag vet att vin påverkar min viktminskning negativt och dels för att min kropp inte behöver så mycket efter denna sommar..

    Hoppas det känns bättre snart!
  4. 2
    Känner inte riktigt igen.... .... detta, men jag tycker du bör kolla upp om du är orolig. Känns väl alltid bra att få bekräftelse på att att allt är som det ska. Men jag tror inte att skrumplever yttrar sig på det sättet; min pappa har problem med sin lever och hans symptom har varit helt annorlunda.

    Kan tillägga att det blev på tok för mycket vin och öl för min del i somras - vågar knappt tänka på det. Därför inledde jag hösten med en vit månad och det var mycket skönt. Nu försöker jag dricka sparsamt (det blev två glas förra veckan), dels för att jag vet att vin påverkar min viktminskning negativt och dels för att min kropp inte behöver så mycket efter denna sommar..

    Hoppas det känns bättre snart!
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Du tror inte

    att det snarare är gallan som är problemet?

    Tycker i allafall att du ska kolla upp det, inte bra att ha ont utan att veta vad det är...
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  6. 3
    Du tror inte att det snarare är gallan som är problemet?

    Tycker i allafall att du ska kolla upp det, inte bra att ha ont utan att veta vad det är...
  7. ÅJ67 m 3 kidz
    #4

    Tredje diagnosen

    Jag tror att det kan vara tendenser till magkatarr. Som du märker är det inte lätt att gissa över nätet vad det är så sök du läkare om du känner dig orolig. Eller börja med att vara "snäll" mot kroppen genom att dra ner på alkoholen och äta nyttig mat och se om det blir bättre.
  8. 4
    Tredje diagnosen Jag tror att det kan vara tendenser till magkatarr. Som du märker är det inte lätt att gissa över nätet vad det är så sök du läkare om du känner dig orolig. Eller börja med att vara "snäll" mot kroppen genom att dra ner på alkoholen och äta nyttig mat och se om det blir bättre.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Jag tror också på gallan! När man får ett gallstensanfall så får man ju skitont under höger revben. Dessutom är det inte helt ovanligt att få lite gallproblem om man går ner snabbt i vikt (talar av egen erfarenhet)
  10. 5
    Jag tror också på gallan! När man får ett gallstensanfall så får man ju skitont under höger revben. Dessutom är det inte helt ovanligt att få lite gallproblem om man går ner snabbt i vikt (talar av egen erfarenhet)
  11. Medlem sedan
    Sep 1998
    #6
    sitter inte levern på vänster sida? sen tror jag inte heller att det onda berodde på levern i första hand utan man kan även få gallproblem av alkohol. Om du är orolig kan du ju gå till din jusläkare och be de kolla dina levervärden, men om du nu tar en "vit" period så kommer säkert värdena snabbt bli bättre om de skulle vara dåliga öh.
  12. 6
    sitter inte levern på vänster sida? sen tror jag inte heller att det onda berodde på levern i första hand utan man kan även få gallproblem av alkohol. Om du är orolig kan du ju gå till din jusläkare och be de kolla dina levervärden, men om du nu tar en "vit" period så kommer säkert värdena snabbt bli bättre om de skulle vara dåliga öh.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Hmm, min sambo kan få det ibland när han festat mkt, men då när han druckit 2-3 dagar i rad, då kan ha få lite värk i llevern , och bak mot ryggen, förmodligen i njurarna har han ont då pga av uttorkning.
  14. 7
    Hmm, min sambo kan få det ibland när han festat mkt, men då när han druckit 2-3 dagar i rad, då kan ha få lite värk i llevern , och bak mot ryggen, förmodligen i njurarna har han ont då pga av uttorkning.

Liknande trådar

  1. Vad är det för fel på levern??
    By fru_o in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 21:55
  2. godartad cysta i levern!!!
    By nettis67 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 12:24
  3. Levern,gallan,magkatarr?
    By Oroan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 19:00
  4. Cancer i levern
    By sopan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:36
  5. Klåda - pga levern?
    By ellens in forum Komplikationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 21:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar