Glugg mellan framtänderna?
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Glugg mellan framtänderna?

    Är det fler barn som har glugg mellan framtänderna. Vi pratade om det på jobbet och då sa en kollega att hennes dotter hade glugg pga av att läppsträngen gick ner mellan tänderna (vet ej vad den kallas), och det finns visst två skolor, en del tandläkare anseer att man ska kapa av strängen och en del säger att det blir bättre när de är större och att den växer bort av sig själv.

    Jag gick hem och tittade på Vilma, mycket riktigt hennes sträng går mellan tänderna. Tänk att jag aldrig har tänkt på det tidigare.

    Har ni träffat tandläkaren ännu? Kommer ihåg att med Viktor gjorde en tandsköterska en genomgång i föräldragruppen och dokumenterade vilka som var med. Men med Vilma går jag ju inte i någon föräldragrupp på BVC. Får man en kallelse redan när de är 1 eller är det först när de är 3 år?
    Phia m Viktor-03 & Vilma-05
  2. 1
    Glugg mellan framtänderna? Är det fler barn som har glugg mellan framtänderna. Vi pratade om det på jobbet och då sa en kollega att hennes dotter hade glugg pga av att läppsträngen gick ner mellan tänderna (vet ej vad den kallas), och det finns visst två skolor, en del tandläkare anseer att man ska kapa av strängen och en del säger att det blir bättre när de är större och att den växer bort av sig själv.

    Jag gick hem och tittade på Vilma, mycket riktigt hennes sträng går mellan tänderna. Tänk att jag aldrig har tänkt på det tidigare.

    Har ni träffat tandläkaren ännu? Kommer ihåg att med Viktor gjorde en tandsköterska en genomgång i föräldragruppen och dokumenterade vilka som var med. Men med Vilma går jag ju inte i någon föräldragrupp på BVC. Får man en kallelse redan när de är 1 eller är det först när de är 3 år?
  3. Sanna+Sander03Leah05
    #2
    Vi har fått kallelse, ska dit om nån vecka. Kan ju dock skilja sig åt på olika orter. Här i Borås började dom med ettårskontroll ganska nyligen, så vår son på snart 3 har ännu aldrig varit på koll.

    Leah har än så länge inga framtänder, så jag kan inte uttala mig i strängfrågan!
  4. 2
    Vi har fått kallelse, ska dit om nån vecka. Kan ju dock skilja sig åt på olika orter. Här i Borås började dom med ettårskontroll ganska nyligen, så vår son på snart 3 har ännu aldrig varit på koll.

    Leah har än så länge inga framtänder, så jag kan inte uttala mig i strängfrågan!
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Tror det är olika det där med tandläkaren. Sara har inte fått sina övre ordentligt än.
  6. 3
    Tror det är olika det där med tandläkaren. Sara har inte fått sina övre ordentligt än.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Arvid hade det

    Arvid hade glugg mellan framtänderna när han var liten, men den är bortväxt nu. Tänderna har väl trängt ihop sig i takt med att de blivit fler, eller något sånt. Jag vet inte.

    Ture är tandlös och hans mun är alltså en enda stor glugg

    Vi var till tandsköterska med Arvid runt 1-årsdagen. Jag antar att det blir så med Ture också, men vi har inte fått någon kallelse än. Alltså vet jag inte säkert. Det borde väl inte ha att göra med om man går i en föräldragrupp utan att barnet finns "registrerat", och det finns det ju när det fått sitt personnummer. Antar jag.
    ****************************** *******

    "Inget mod är så förbisett som tålamodet."
    Rolf Fridholm
  8. 4
    Arvid hade det Arvid hade glugg mellan framtänderna när han var liten, men den är bortväxt nu. Tänderna har väl trängt ihop sig i takt med att de blivit fler, eller något sånt. Jag vet inte.

    Ture är tandlös och hans mun är alltså en enda stor glugg

    Vi var till tandsköterska med Arvid runt 1-årsdagen. Jag antar att det blir så med Ture också, men vi har inte fått någon kallelse än. Alltså vet jag inte säkert. Det borde väl inte ha att göra med om man går i en föräldragrupp utan att barnet finns "registrerat", och det finns det ju när det fått sitt personnummer. Antar jag.
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5

    Kan bara säga att

    jag hade ett STORT mellanrum mellan framtänderna uppe (mjölktänderna) när jag var liten. På kort ser det ut som om jag tappat en tand redan...

    När de andra tänderna kom märktes inte nåt mellanrum, snarare blev det trångt och jag fick tandställning pga att de växte utåt. Det funkade, men det är så trångt i min mun att de (speciellt den enda) lutar en hel del utåt nu med).

    Tycker förståss inte att du ska behöva gära nåt åt Vilmas mellanrum.

    För övrigt minns jag att David var hos tandläkare nångtång vi ett år - men de tittade inte ens i munnen då. Det gjorde de först nu när han var tre.
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  10. 5
    Kan bara säga att jag hade ett STORT mellanrum mellan framtänderna uppe (mjölktänderna) när jag var liten. På kort ser det ut som om jag tappat en tand redan...

    När de andra tänderna kom märktes inte nåt mellanrum, snarare blev det trångt och jag fick tandställning pga att de växte utåt. Det funkade, men det är så trångt i min mun att de (speciellt den enda) lutar en hel del utåt nu med).

    Tycker förståss inte att du ska behöva gära nåt åt Vilmas mellanrum.

    För övrigt minns jag att David var hos tandläkare nångtång vi ett år - men de tittade inte ens i munnen då. Det gjorde de först nu när han var tre.
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6
    Jag har själv kapat av den där strängen, men då var jag 8 år tror jag. Har sett att även Isac har en sådan, får se hur det blir med den och vad dom i så fall gör åt det....
  12. 6
    Jag har själv kapat av den där strängen, men då var jag 8 år tror jag. Har sett att även Isac har en sådan, får se hur det blir med den och vad dom i så fall gör åt det....
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Båda mina har/ har haft stor glugg.

    Storasyster föddes med en stor "pigg" mellan tänderna (bm trodde först det var en tand vid snabbkollen :-)) och hade stor glugg första året eller 2. Men nu har tänderna växt ihop utan problem.

    Sonja har också stor glugg, men ingen "pigg". Har bara antagit att det växer ihop av sig självt denna gång också.

    /Anna
  14. 7
    Båda mina har/ har haft stor glugg.

    Storasyster föddes med en stor "pigg" mellan tänderna (bm trodde först det var en tand vid snabbkollen :-)) och hade stor glugg första året eller 2. Men nu har tänderna växt ihop utan problem.

    Sonja har också stor glugg, men ingen "pigg". Har bara antagit att det växer ihop av sig självt denna gång också.

    /Anna
  15. Medlem sedan
    Jan 1998
    #8

    Mina två äldsta barn barn har så

    Och nu först har tandläkaren skickat en remiss till Eastmans så att dom ska kolla vad dom kan göra åt 10-åringen. Jag har frågat flera gånger om inte tandläkaren ska göra något åt gluggen (strängen) som växer ner mellan tänderna. Men hon har bara sagt att dom ska vänta och se om det växer bort av sig själv. Jag tycker att dom borde tagit bort den tidigare så tänderna har en bättre chans att växa ihop men det kanske dom gör ändå.
  16. 8
    Mina två äldsta barn barn har så Och nu först har tandläkaren skickat en remiss till Eastmans så att dom ska kolla vad dom kan göra åt 10-åringen. Jag har frågat flera gånger om inte tandläkaren ska göra något åt gluggen (strängen) som växer ner mellan tänderna. Men hon har bara sagt att dom ska vänta och se om det växer bort av sig själv. Jag tycker att dom borde tagit bort den tidigare så tänderna har en bättre chans att växa ihop men det kanske dom gör ändå.
  17. Medlem sedan
    Jul 2005
    #9
    Pratade med min tandläkare och han sa 3 år. Har själv inte hört talas om den här strängen och att det skulle vara problem, men vad vet jag...
  18. 9
    Pratade med min tandläkare och han sa 3 år. Har själv inte hört talas om den här strängen och att det skulle vara problem, men vad vet jag...

Liknande trådar

  1. Nova har tappat båda framtänderna
    By anna1968- in forum _01 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 07:39
  2. Tugga med framtänderna..jättekul..
    By Norrlands-mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 21:50
  3. En ny glugg..
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 14:51
  4. Glugg?
    By Frigur in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 14:28
  5. Liten glugg i munnen
    By Akleja in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 21:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar