Inte Carl, men väl brorsonen...
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Inte Carl, men väl brorsonen...

    Igår tillbringade jag och min bror och brorson kvällen på jouren. Lille Oskar hade fått sin vaccinationsspruta igår, trots att han varit lite febrig under veckan. Brorsan och Oskar åkte under dagen tåg från Enköping vår familj i Lidköping och vid 18-snåret var vi samlade allihop i mammas och pappas lilla lägenhet i stan. Trevligt värre och matkladd och skratt i köket. Strax därefter började Oskar krampa, med ryckningar och flimrande ögon, vilket han aldrig har gjort förut. Brorsan blev ju förstås jättechockad och han och jag tog bilen direkt till jouren. Jag ropade "vi har en ettåring som hade ett krampanfall för 10 minuter sedan" när vi knappt hade kommit innanför dörren och det dröjde inte 20 sekunder förrän vi var inne i ett rum och inom 30 sekunder till var läkaren där! Kortfattat konstaterades att det med den fina återhämtning läkaren kunde se med största säkerhet var en feberkramp och att anfallet inte var en direkt följd av vaccinationen, men att en öroninflammation (som läkarna i Uppsala hade missat i förrgår) förmodligen hade gett Oskar den "grundfeber" som sedan hade skjutit i höjden pga vaccinationen. Oskar fick alvedon direkt och sedan fick vi sitta kvar en stund för att läkaren ville kolla honom i omgångar. Vi fick vara kvar till 21 och de bad så mycket om ursäkt för att de hade tagit hela vår kväll, men vi sa ju förstås att väntetiden EFTER första undersökningen hade kunnat få vara hur lång som helst, det var de korta sekunderna fram till första undersökningen som var imponerande och betryggande!

    Det här blev ett långt inlägg - summa summarum så valde mamma och pappa att inte åka till stugan och sova igår kväll utan stannade med brorsan och Oskar i lägenheten, bara så att brorsan inte skulle behöva vara själv. Oskar verkar vara helt okej igen, men rekommendationen från läkaren är att han INTE ska ha hög feber (som man annars säger att barn kan ha ibland, utan att det är någon fara), utan direkt behandlas med febernedsättande och/eller svala bad när han blir sjuk framöver...
    Toda mi esperanza, eres tú, eres tú.
    Como lluvia fresca en mis manos
    como fuerte brisa, eres tú, eres tú.
    Así, así, eres tú.
  2. 1
    Inte Carl, men väl brorsonen... Igår tillbringade jag och min bror och brorson kvällen på jouren. Lille Oskar hade fått sin vaccinationsspruta igår, trots att han varit lite febrig under veckan. Brorsan och Oskar åkte under dagen tåg från Enköping vår familj i Lidköping och vid 18-snåret var vi samlade allihop i mammas och pappas lilla lägenhet i stan. Trevligt värre och matkladd och skratt i köket. Strax därefter började Oskar krampa, med ryckningar och flimrande ögon, vilket han aldrig har gjort förut. Brorsan blev ju förstås jättechockad och han och jag tog bilen direkt till jouren. Jag ropade "vi har en ettåring som hade ett krampanfall för 10 minuter sedan" när vi knappt hade kommit innanför dörren och det dröjde inte 20 sekunder förrän vi var inne i ett rum och inom 30 sekunder till var läkaren där! Kortfattat konstaterades att det med den fina återhämtning läkaren kunde se med största säkerhet var en feberkramp och att anfallet inte var en direkt följd av vaccinationen, men att en öroninflammation (som läkarna i Uppsala hade missat i förrgår) förmodligen hade gett Oskar den "grundfeber" som sedan hade skjutit i höjden pga vaccinationen. Oskar fick alvedon direkt och sedan fick vi sitta kvar en stund för att läkaren ville kolla honom i omgångar. Vi fick vara kvar till 21 och de bad så mycket om ursäkt för att de hade tagit hela vår kväll, men vi sa ju förstås att väntetiden EFTER första undersökningen hade kunnat få vara hur lång som helst, det var de korta sekunderna fram till första undersökningen som var imponerande och betryggande!

    Det här blev ett långt inlägg - summa summarum så valde mamma och pappa att inte åka till stugan och sova igår kväll utan stannade med brorsan och Oskar i lägenheten, bara så att brorsan inte skulle behöva vara själv. Oskar verkar vara helt okej igen, men rekommendationen från läkaren är att han INTE ska ha hög feber (som man annars säger att barn kan ha ibland, utan att det är någon fara), utan direkt behandlas med febernedsättande och/eller svala bad när han blir sjuk framöver...
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Usch

    Vilken av vaccinationerna var det han fick/hur gammal är han?

    Vi har väntat med MPR-sprutan tills nu, delvis för att jag tyckte att Maja skulle få bli lite större. Det måste vara hemst jobbigt för immunförsvaret att slåss mot tre olika "sjukdomar" samtidigt, inte minst när man är så liten som 18 månader, och jag träffade flera föräldrar i den vevan vars barn reagerat kraftigt, med bl a feberkramper, mot vaccinationen. Maja fick sprutan för ungefär två veckor sen, och efter tio dagar blev hon febrig, dålig i magen och allmänt hängig i ett par dagar.

    Tur att det gick bra med Oscar. Jag förstår att din bror blev skraj, vem skulle inte ha blivit det.

    Kram
  4. 2
    Usch Vilken av vaccinationerna var det han fick/hur gammal är han?

    Vi har väntat med MPR-sprutan tills nu, delvis för att jag tyckte att Maja skulle få bli lite större. Det måste vara hemst jobbigt för immunförsvaret att slåss mot tre olika "sjukdomar" samtidigt, inte minst när man är så liten som 18 månader, och jag träffade flera föräldrar i den vevan vars barn reagerat kraftigt, med bl a feberkramper, mot vaccinationen. Maja fick sprutan för ungefär två veckor sen, och efter tio dagar blev hon febrig, dålig i magen och allmänt hängig i ett par dagar.

    Tur att det gick bra med Oscar. Jag förstår att din bror blev skraj, vem skulle inte ha blivit det.

    Kram
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Han är ett år, så det var ju inte MPR-sprutan. Jag har faktiskt lite dålig koll på vilken det var...

    Jag tycker främst att det var dåligt att BVC gav honom sprutan, trots att brorsan sa att han hade varit febrig. Visst borde väl brorsan kanske ha stått på sig, men det är ju lätt att säga i efterhand...

    På jouren måste jag ha sett ut som historiens skummaste mamma (eftersom vi kom inspringande och alla säkert förutsatte att jag var mamman till pojken) som roddade med allt det praktiska - gick och parkerade om bilen, fixade sugrör till Oskar, så att han kunde dricka lite vatten, gick ut och ringde till familjen osv, medan Jocke satt kvar med Oskar... Nåväl - de kunde väl få tänka över sina fördomar, antar jag...

    Tack för kramen! Jag ska snart försöka ringa hem till lägenheten för att höra hur natten har varit.
  6. 3
    Han är ett år, så det var ju inte MPR-sprutan. Jag har faktiskt lite dålig koll på vilken det var...

    Jag tycker främst att det var dåligt att BVC gav honom sprutan, trots att brorsan sa att han hade varit febrig. Visst borde väl brorsan kanske ha stått på sig, men det är ju lätt att säga i efterhand...

    På jouren måste jag ha sett ut som historiens skummaste mamma (eftersom vi kom inspringande och alla säkert förutsatte att jag var mamman till pojken) som roddade med allt det praktiska - gick och parkerade om bilen, fixade sugrör till Oskar, så att han kunde dricka lite vatten, gick ut och ringde till familjen osv, medan Jocke satt kvar med Oskar... Nåväl - de kunde väl få tänka över sina fördomar, antar jag...

    Tack för kramen! Jag ska snart försöka ringa hem till lägenheten för att höra hur natten har varit.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Då kan jag

    tala om att det är den tredje sprutan de får vid ett år... samma vaccin vid 3 månader, 5 månader och 12 månader (är ju snart där, vi har redan fått tid...).

    Läste först nu - vilken pärs! Ja, BVC borde inte gett sprutan om han varit febrig, det är de noga med här... vill inte ens ge om de är lite snuviga, så vi har skjutit upp sprutorna på David och Simon ett otal gånger...

    Skönt att det gick bra!
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  8. 4
    Då kan jag tala om att det är den tredje sprutan de får vid ett år... samma vaccin vid 3 månader, 5 månader och 12 månader (är ju snart där, vi har redan fått tid...).

    Läste först nu - vilken pärs! Ja, BVC borde inte gett sprutan om han varit febrig, det är de noga med här... vill inte ens ge om de är lite snuviga, så vi har skjutit upp sprutorna på David och Simon ett otal gånger...

    Skönt att det gick bra!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Ja, vi sköt upp sprutan med Carl en gång, så jag vet ju att det är vanligt att man gör så!

    Jag har pratat med lillebror och Oskar mår bra idag - han fick Kåvepenin mot ÖI och ska förhoppningsvis bli av med den ursprungliga orsaken till febern med hjälp av det i alla fall! Stackars liten!
  10. 5
    Ja, vi sköt upp sprutan med Carl en gång, så jag vet ju att det är vanligt att man gör så!

    Jag har pratat med lillebror och Oskar mår bra idag - han fick Kåvepenin mot ÖI och ska förhoppningsvis bli av med den ursprungliga orsaken till febern med hjälp av det i alla fall! Stackars liten!
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    När Jacob hade sina kramper så sas det att när han fick feber så skulle man ge Alvedon och Ibumetrin eller sånt varannan gång, mer effektivt på så sätt.
    Tyvärr är det nog ganska vanligt att man lätt får kramper fler gg när man väl haft en. Men som tröst sa en läkare att nästan ingen krampar efter att fyllt tre år....
  12. 6
    När Jacob hade sina kramper så sas det att när han fick feber så skulle man ge Alvedon och Ibumetrin eller sånt varannan gång, mer effektivt på så sätt.
    Tyvärr är det nog ganska vanligt att man lätt får kramper fler gg när man väl haft en. Men som tröst sa en läkare att nästan ingen krampar efter att fyllt tre år....
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Tack för dina ord - det bekräftar exakt vad läkaren sa (och han gjorde ju ett trovärdigt intryck). Han tyckte definitivt att de skulle ha flera sorters febernedsättande hemma - gärna både suppar och flytande dessutom.

    Jag tror också att Oskar kommer att krampa fler gånger, men det vill jag ju inte gärna säga till Jocke...
  14. 7
    Tack för dina ord - det bekräftar exakt vad läkaren sa (och han gjorde ju ett trovärdigt intryck). Han tyckte definitivt att de skulle ha flera sorters febernedsättande hemma - gärna både suppar och flytande dessutom.

    Jag tror också att Oskar kommer att krampa fler gånger, men det vill jag ju inte gärna säga till Jocke...
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Som förälder så vill man ju inte höra talas om att ens barn kan råka ut för det otäcka igen, för feberkramper är riktigt otäcka. Men samtidigt tyckte jag ändå att det på ett sätt gjorde det lite mindre hemsk när man var förbered, man visste nu är febern på gång och troligen så kommer han krampa inatt. Dom värsta gångerna var när han gick från frisk till 40 graders feber på en kvart.
  16. 8
    Som förälder så vill man ju inte höra talas om att ens barn kan råka ut för det otäcka igen, för feberkramper är riktigt otäcka. Men samtidigt tyckte jag ändå att det på ett sätt gjorde det lite mindre hemsk när man var förbered, man visste nu är febern på gång och troligen så kommer han krampa inatt. Dom värsta gångerna var när han gick från frisk till 40 graders feber på en kvart.

Liknande trådar

  1. Carl Bildt INTE förhörd om folkrättsbrot
    By Sportbil in forum Politik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 19:41
  2. Brorsonen fyller 3, men
    By drumlan in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 15:53
  3. Inte konstigt att Carl hör dåligt...
    By - Lillan - in forum _0307 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 17:39
  4. Inte konstigt att Carl hör dåligt...
    By - Lillan - in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 15:33
  5. Tur att inte Carl är en tjej!
    By - Lillan - in forum _0307 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 13:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar