Gå ner i arbetstid
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Gunilla med 2
    #1

    Gå ner i arbetstid

    jag har nyss fått en heltidstjänst, men känner absolut att det blir för mycket att jobba och för långa dagar för barnen. Vill gå ner till 75%, det har jag väl rätt till fast jag nyss blev anställd??
    Har man barn under 8 år kan de väl inte neka dig det??
  2. 1
    Gå ner i arbetstid jag har nyss fått en heltidstjänst, men känner absolut att det blir för mycket att jobba och för långa dagar för barnen. Vill gå ner till 75%, det har jag väl rätt till fast jag nyss blev anställd??
    Har man barn under 8 år kan de väl inte neka dig det??
  3. Medlem sedan
    Jan 1998
    #2

    6 månader

    När man har jobbat 6 mån så kan de inte neka dej att gå ner i tid så länge barn är under 8 år. Men om man har schyssta arbetsgivare så kan det kanske gå tidigare??? Det går ju alltid att fråga. De gånger det har varit aktuellt för mej har jag varit provanställd och då känns det genast lite vanskligare att väcka frågan för tidigt, de skulle ju kunna ändra sej.

    Lycka till i alla fall!!!
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  4. 2
    6 månader När man har jobbat 6 mån så kan de inte neka dej att gå ner i tid så länge barn är under 8 år. Men om man har schyssta arbetsgivare så kan det kanske gå tidigare??? Det går ju alltid att fråga. De gånger det har varit aktuellt för mej har jag varit provanställd och då känns det genast lite vanskligare att väcka frågan för tidigt, de skulle ju kunna ändra sej.

    Lycka till i alla fall!!!
  5. Medlem sedan
    Jun 1999
    #3

    Borta nu

    Fr o m 1 juli i år så finns ingen kvalifikationstid kvar, så man kan gå ner omedelbart.
  6. 3
    Borta nu Fr o m 1 juli i år så finns ingen kvalifikationstid kvar, så man kan gå ner omedelbart.
  7. Gunilla med 2
    #4
    Vet du hur glad du gjorde mig nu!! Sak genast kräva att få jobba 75% istället.
  8. 4
    Vet du hur glad du gjorde mig nu!! Sak genast kräva att få jobba 75% istället.
  9. M & H
    #5
    Jag har börjat ett nytt jobb på 100% nu i början på september. Jag har barn under 8 år. Jag har begärt att få gå ner i tid till 75% nu i veckan och det var inga problem...min arbetsledare fixade så att jag får gå ner i tid redan till nästa schemaperiod som börjar den 9/10 :-)

    Och du har ju rätt att gå ner i tid. Och det ska fixas senast 2 månader efter din ansökan. Men visst det känns lite trist att ha fått en anställning på 100% och sen går man snabbt ner i tid. Men jag fick hör av mina arbetskamrater att min arbetsledare hade sag att hon vill ha mig fast jag ev. kommer att gå ner i tid. Då var det lättare att fråga ;-)

    Lycka till!
  10. 5
    Jag har börjat ett nytt jobb på 100% nu i början på september. Jag har barn under 8 år. Jag har begärt att få gå ner i tid till 75% nu i veckan och det var inga problem...min arbetsledare fixade så att jag får gå ner i tid redan till nästa schemaperiod som börjar den 9/10 :-)

    Och du har ju rätt att gå ner i tid. Och det ska fixas senast 2 månader efter din ansökan. Men visst det känns lite trist att ha fått en anställning på 100% och sen går man snabbt ner i tid. Men jag fick hör av mina arbetskamrater att min arbetsledare hade sag att hon vill ha mig fast jag ev. kommer att gå ner i tid. Då var det lättare att fråga ;-)

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Jan 1998
    #6

    Helt underbart!!!

    Hur har jag kunnat missa det?? Jag som sett framför mej att jag var tvungen att slita i 6 månader för att sedan kunna ta 25% tjäsntledigt. Tycker själv att det är en något sjuk regel eftersom arbetsgivaren inte kan neka efter 6 månader så borde amn ju lika gäran kunna få gå ner i tid direkt.

    Tack för informationen!!!
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  12. 6
    Helt underbart!!! Hur har jag kunnat missa det?? Jag som sett framför mej att jag var tvungen att slita i 6 månader för att sedan kunna ta 25% tjäsntledigt. Tycker själv att det är en något sjuk regel eftersom arbetsgivaren inte kan neka efter 6 månader så borde amn ju lika gäran kunna få gå ner i tid direkt.

    Tack för informationen!!!

Liknande trådar

  1. Ang att gå upp i arbetstid!
    By Cilla v.8 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 08:08
  2. ny arbetstid
    By _em_ in forum Singelmingel
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 06:27
  3. Gå ner i arbetstid?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 06:23
  4. gå ned i arbetstid
    By busan100 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 05:56
  5. gå ner i arbetstid
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar