Mjuka gommen
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Mjuka gommen

    är nu fixad och hon mår ganska bra. Det har gått ganska dåligt med smakisarna och gröten hoppas att det blir bättre nu har ni några heta tips som kan underlätta?
  2. 1
    Mjuka gommen är nu fixad och hon mår ganska bra. Det har gått ganska dåligt med smakisarna och gröten hoppas att det blir bättre nu har ni några heta tips som kan underlätta?
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2

    Banan kanske hjälper

    Många barn ogillar den industritillverkade gröten. Prova att mixa havregryn till pulver och koka gröt på det. Små barn gillar sött. Min son vill gärna ha en halv mosad banan eller päron blandat med gröten och då äter han med god aptit.
  4. 2
    Banan kanske hjälper Många barn ogillar den industritillverkade gröten. Prova att mixa havregryn till pulver och koka gröt på det. Små barn gillar sött. Min son vill gärna ha en halv mosad banan eller päron blandat med gröten och då äter han med god aptit.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3
    Ska prova det med havregryn hon tar maten i munnen men sen så åker det ut.... hela tiden.. jag tror inte att hon ogillar smaken. Fast vi har ju just börjat över efter op...
  6. 3
    Ska prova det med havregryn hon tar maten i munnen men sen så åker det ut.... hela tiden.. jag tror inte att hon ogillar smaken. Fast vi har ju just börjat över efter op...
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Man kan också lägga russin iblöt på kvällen och sedan pressa dem med purépressen på morgonen och blanda dem i havregröten. Russin gör också gröten lite sötare samt innehåller järn.

    Det kan ju vara så att hon inte spottar ut maten för att hon ogillar den utan på grund av att hon ännu inte fått kläm på tungmotoriken och kan föra maten bak mot svaljet. Övning ger färdighet så om du fortsätter att mata henne greppar hon nog snart hur hon ska göra. Det var ju nyligen hon gjorde operationen och är kanske fortfarande känslig i gommen. Ta det med ro! Hon behöver nog bara lite tid. LKG-barn har ofta lite svaghet i tungmotoriken och behöver träna denna en del.

    Min son, som ännu inte gjort sin gomoperation (den är planerad i dec då han blir ett år), har fortfarande problem med att svälja "riktig" mat. Det tycks som om han inte vet hur han ska föra bak maten med tungan och svälja maten när jag ger honom mat på sked. Han klarar bara några skedar sedan börjar han spotta ut det. Därför ger jag honom fortfarande flytande "mat" med habermannflaskan. Då äter han jättebra, därför kan det ju inte vara smaken som han ogillar. Jag mixar gröt och pressar alla råvaror och gör "välling" av puréerna. Ser fram emot gomoperationen då han kan börja äta som vanligt.
  8. 4
    Man kan också lägga russin iblöt på kvällen och sedan pressa dem med purépressen på morgonen och blanda dem i havregröten. Russin gör också gröten lite sötare samt innehåller järn.

    Det kan ju vara så att hon inte spottar ut maten för att hon ogillar den utan på grund av att hon ännu inte fått kläm på tungmotoriken och kan föra maten bak mot svaljet. Övning ger färdighet så om du fortsätter att mata henne greppar hon nog snart hur hon ska göra. Det var ju nyligen hon gjorde operationen och är kanske fortfarande känslig i gommen. Ta det med ro! Hon behöver nog bara lite tid. LKG-barn har ofta lite svaghet i tungmotoriken och behöver träna denna en del.

    Min son, som ännu inte gjort sin gomoperation (den är planerad i dec då han blir ett år), har fortfarande problem med att svälja "riktig" mat. Det tycks som om han inte vet hur han ska föra bak maten med tungan och svälja maten när jag ger honom mat på sked. Han klarar bara några skedar sedan börjar han spotta ut det. Därför ger jag honom fortfarande flytande "mat" med habermannflaskan. Då äter han jättebra, därför kan det ju inte vara smaken som han ogillar. Jag mixar gröt och pressar alla råvaror och gör "välling" av puréerna. Ser fram emot gomoperationen då han kan börja äta som vanligt.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    Jag ska prova russintricket, jag gör oxå välling av maten och ger i flaskan fast hon får träna vanlig oxå.
  10. 5
    Jag ska prova russintricket, jag gör oxå välling av maten och ger i flaskan fast hon får träna vanlig oxå.

Liknande trådar

  1. kliar i gommen
    By esteten in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 12:33
  2. Tungan i gommen
    By eva-med-7 barn in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 10:46
  3. brännt mig i gommen
    By ~Marie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 21:35
  4. Hårda gommen
    By Carola3 in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 10:36
  5. Ont i gommen? *sjukdomsfråga*
    By Kristina med 3 in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 15:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar