Om att flytta eller att inte flytta...
Utlandsföräldrar
  1. Olivia70
    #1

    Om att flytta eller att inte flytta...

    ...tillbaka till Bryssel. Jag och min man träffades i Bryssel, bodde där i 8 år, gifte oss, fick barn och flyttade sen hem till Sverige för 1,5 år sen. Vi trivs inte och funderar på att flytta tillbaka. Vår dotter var 2,5 år när vi flyttade och alltså 4 år nu. Hon kommer knappt ihåg Belgien och Sverige är hemma för henne. Vi har hållt liv i hennes franska genom franska lekgrupper, men hon förstår ändå bara lite.

    Nu vill vi flytta tillbaks till Bryssel men är oroliga för hur hon ska klara belgisk skola och alla omställningar. Vi tror inte att vi vill stanna i Bryssel för gott, utan ser det mer som att bo där några år, kanske 2-3 år till, lägga undan pengar (vi tjänar mer än dubbelt där än här) och sen antagligen komma tillbaka till Sverige. Låter det knäppt att flytta dit igen för att senare komma tillbaka hit? Jag antar det, men ändå är det just det vi vill göra.

    Har ni några råd eller funderingar? Det belgiska skolsystemet är ju väldigt annorlunda och jag är rädd att hon ska få en chock när hon byter från svenskt dagis till belgisk skola. Vi funderar på att flytta i mars 2007, men jag undrar om det inte är bättre att flytta under sommarlovet. Tror ni det är OK att byta mitt i terminen eller bör man vänta till sommarlovet?

    Alla synpunkter och tips är välkomna. Jag känner mig mycket rådvill och tveksam. Men snart måste vi ta ett beslut...
  2. 1
    Om att flytta eller att inte flytta... ...tillbaka till Bryssel. Jag och min man träffades i Bryssel, bodde där i 8 år, gifte oss, fick barn och flyttade sen hem till Sverige för 1,5 år sen. Vi trivs inte och funderar på att flytta tillbaka. Vår dotter var 2,5 år när vi flyttade och alltså 4 år nu. Hon kommer knappt ihåg Belgien och Sverige är hemma för henne. Vi har hållt liv i hennes franska genom franska lekgrupper, men hon förstår ändå bara lite.

    Nu vill vi flytta tillbaks till Bryssel men är oroliga för hur hon ska klara belgisk skola och alla omställningar. Vi tror inte att vi vill stanna i Bryssel för gott, utan ser det mer som att bo där några år, kanske 2-3 år till, lägga undan pengar (vi tjänar mer än dubbelt där än här) och sen antagligen komma tillbaka till Sverige. Låter det knäppt att flytta dit igen för att senare komma tillbaka hit? Jag antar det, men ändå är det just det vi vill göra.

    Har ni några råd eller funderingar? Det belgiska skolsystemet är ju väldigt annorlunda och jag är rädd att hon ska få en chock när hon byter från svenskt dagis till belgisk skola. Vi funderar på att flytta i mars 2007, men jag undrar om det inte är bättre att flytta under sommarlovet. Tror ni det är OK att byta mitt i terminen eller bör man vänta till sommarlovet?

    Alla synpunkter och tips är välkomna. Jag känner mig mycket rådvill och tveksam. Men snart måste vi ta ett beslut...
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Jag tycker inte att det låter

    det minsta tokigt. Men å andra sidan så är alla här på sidan mer eller mindre hjärntvättade vad gäller utlandsboende. Vi bodde sex år i Holland (bara två kilometer från belgiska gränsen). Vi flyttade dit för att få uppleva nånting nytt och precis som ni, för att kunna spara en rejäl summa pengar. Vår mellanson var tre år då vi flyttade dit och han började således i skolan vid 4,5 års ålder. Visst var det aningen jobbigt pga att han var väldigt blyg. Språket lärde han sig jättesnabbt, så det var absolut inget problem. Våra barn gick i internationella skolor i Maastricht. Det är ju inte blodigt allvar i skolorna från första klass, utan de får ju leka en hel del också. Det gäller bara att välja en skola som verkar passa ens barn. Jag skulle nog välja att flytta under sommaren. Fast det beror väl på hur lättanpassad er dotter är. Vår dotter har alltid haft lätt att byta skola, men för mellankillen var det som sagt jobbigare. Lillkillen är också väldigt social av sig och han har nu gått 1,5 månad i ett finskt dagis. Ett helt obekant språk för honom. Men efter lite traggel och en del tårar, så går det riktigt bra nu.

    Go for it, säger jag!
  4. 2
    Jag tycker inte att det låter det minsta tokigt. Men å andra sidan så är alla här på sidan mer eller mindre hjärntvättade vad gäller utlandsboende. Vi bodde sex år i Holland (bara två kilometer från belgiska gränsen). Vi flyttade dit för att få uppleva nånting nytt och precis som ni, för att kunna spara en rejäl summa pengar. Vår mellanson var tre år då vi flyttade dit och han började således i skolan vid 4,5 års ålder. Visst var det aningen jobbigt pga att han var väldigt blyg. Språket lärde han sig jättesnabbt, så det var absolut inget problem. Våra barn gick i internationella skolor i Maastricht. Det är ju inte blodigt allvar i skolorna från första klass, utan de får ju leka en hel del också. Det gäller bara att välja en skola som verkar passa ens barn. Jag skulle nog välja att flytta under sommaren. Fast det beror väl på hur lättanpassad er dotter är. Vår dotter har alltid haft lätt att byta skola, men för mellankillen var det som sagt jobbigare. Lillkillen är också väldigt social av sig och han har nu gått 1,5 månad i ett finskt dagis. Ett helt obekant språk för honom. Men efter lite traggel och en del tårar, så går det riktigt bra nu.

    Go for it, säger jag!
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Flytta! Nu är er dotter såpass liten att när på året ni flyttar spelar mindre roll. Ö h t tycker jag att barn verkar klara flyttar helbra, de vuxna oroar sig i onödan.

    Bara en sak: har träffat människor som flyttat tillbaka till en plats de bott på förut, och kommit på att stället förändrats och att de inte trivs längre där!
  6. 3
    Flytta! Nu är er dotter såpass liten att när på året ni flyttar spelar mindre roll. Ö h t tycker jag att barn verkar klara flyttar helbra, de vuxna oroar sig i onödan.

    Bara en sak: har träffat människor som flyttat tillbaka till en plats de bott på förut, och kommit på att stället förändrats och att de inte trivs längre där!
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Rent spontant är min åsikt att det låter helt OK att flytta dit igen! Er dotter är ändå så pass liten att hon kommer snabbt in i allt nytt, lär sig språket på nytt och allt annat. Jag tror det kan vara svårare för ett äldre barn som redan går i skolan, men även det klarar ju många.
    Jag tycker ni ska gå på er känsla och göra som ni har lust med. Stanna kvar i nåt man inte trivs i är väl aldrig bra?
    Sen är det väl lite enklare att flytta när terminen är slut, precis som du säger. Komma mitt i en belgisk skoltermin är nog lite tuffare, då alla barnen känner varann i klassen etc, så kan ni vänta till sommaren är det nog det bästa.
    Lycka till hur som helst, allt brukar ordna sig och det är ju inte första gången ni åker ut heller!
  8. 4
    Rent spontant är min åsikt att det låter helt OK att flytta dit igen! Er dotter är ändå så pass liten att hon kommer snabbt in i allt nytt, lär sig språket på nytt och allt annat. Jag tror det kan vara svårare för ett äldre barn som redan går i skolan, men även det klarar ju många.
    Jag tycker ni ska gå på er känsla och göra som ni har lust med. Stanna kvar i nåt man inte trivs i är väl aldrig bra?
    Sen är det väl lite enklare att flytta när terminen är slut, precis som du säger. Komma mitt i en belgisk skoltermin är nog lite tuffare, då alla barnen känner varann i klassen etc, så kan ni vänta till sommaren är det nog det bästa.
    Lycka till hur som helst, allt brukar ordna sig och det är ju inte första gången ni åker ut heller!
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    Hon klarar det och hon är fortfarande väldigt liten och det Är dâ det är lättast att anpassa sig och om ni dessutom planerar att flytta dit och tillbaka till Sverige efter nâgra âr sâ kör pâ en flytt nu sâ hon inte hinner bli tonâring innan Sverigereturen.

    Min familj (fransman och tre barn mellan sex och tvâ) är pâ väg att flytta till Sverige där bara jag har bott hittills och vi flyttar nu till höstlovet. Vi hade planerat en flytt under sommaren men nu blev det inte sâ och jag tror att de klarar en flytt mitt i skolâret helt galant, det är bara en ursäkt för oss ângestladdade vuxna att dra ut pâ det!

    Lycka till! Eller merde, som vi skulle dagt här i Frankrike!
  10. 5
    Hon klarar det och hon är fortfarande väldigt liten och det Är dâ det är lättast att anpassa sig och om ni dessutom planerar att flytta dit och tillbaka till Sverige efter nâgra âr sâ kör pâ en flytt nu sâ hon inte hinner bli tonâring innan Sverigereturen.

    Min familj (fransman och tre barn mellan sex och tvâ) är pâ väg att flytta till Sverige där bara jag har bott hittills och vi flyttar nu till höstlovet. Vi hade planerat en flytt under sommaren men nu blev det inte sâ och jag tror att de klarar en flytt mitt i skolâret helt galant, det är bara en ursäkt för oss ângestladdade vuxna att dra ut pâ det!

    Lycka till! Eller merde, som vi skulle dagt här i Frankrike!
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    Jag tycker oxå att ni ska åka. Jag och min man och våra två barn, sex och fyra år, har precis flyttat tillbaka till Japan. Vi bodde här för fem år sedan i flera år och trivdes så bra så vi ville verkligen tillbaka. Allt fungerar jättebra i skolan och barnen trivs. Oroade mig för barnen i början, men de har trivts från första stund. Barn är ju så anpassningsbara och får nya kompisar var de än bor. Språket kommer din dotter snappa upp snabbt. Ge det några månader bara.
    Lycka till!
  12. 6
    Jag tycker oxå att ni ska åka. Jag och min man och våra två barn, sex och fyra år, har precis flyttat tillbaka till Japan. Vi bodde här för fem år sedan i flera år och trivdes så bra så vi ville verkligen tillbaka. Allt fungerar jättebra i skolan och barnen trivs. Oroade mig för barnen i början, men de har trivts från första stund. Barn är ju så anpassningsbara och får nya kompisar var de än bor. Språket kommer din dotter snappa upp snabbt. Ge det några månader bara.
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Flytta eller inte flytta - det är frågan
    By Annika m M&V in forum _05 Höstbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 11:18
  2. Flytta eller inte flytta?!
    By ulrika_74 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 19:20
  3. Flytta eller inte flytta
    By eljo72 in forum _01 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 20:51
  4. Flytta eller inte flytta?
    By korv in forum _95 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 07:04
  5. Flytta eller inte flytta?
    By korv in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 20:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar