Här är det sååå lugnt..
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Här är det sååå lugnt..

    Vad sägs om ännu en liten enkät?

    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    * Vem bestämmer klädseln?

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?


    Och så önskar jag er en riktigt skön höst!!
    ~Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är.~

    ~Man får starkare ben i uppförsbacke~

    ~Det är aldrig för sent att få minnen för livet~

    ~Smärta är oundvikligt, lidande är valfritt~
  2. 1
    Här är det sååå lugnt.. Vad sägs om ännu en liten enkät?

    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    * Vem bestämmer klädseln?

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?


    Och så önskar jag er en riktigt skön höst!!
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    Om Tobias

    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    Hm, vet inte riktigt, har 128 i kläder. 34 i skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Kul, speciellt matten

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Nej, han tycker att vi ska införa betalning vid fula ord. Barnen har en bössa som vi lägger småpengar i, de ska samla till en ny dator och han tycker det går lite långsamt

    * Vem bestämmer klädseln?

    Han

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Börjar vid sjutiden, men somnar ofta inte förrän vid halv nio. Går 6.45.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    8.10-13 ungefär, lite olika. Ja de brukar ha en svenska, med ord att stava och lite text och en matteläxa (stencil på 2-3 sidor). Om de ligger efter får de ta hem extra.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Han går oftast till tre på fritids, om han inte går hem med storebror, när han slutar. De får mellis. När jag jobbade åt ha även frukost i skolan.
  4. 2
    Om Tobias * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    Hm, vet inte riktigt, har 128 i kläder. 34 i skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Kul, speciellt matten

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Nej, han tycker att vi ska införa betalning vid fula ord. Barnen har en bössa som vi lägger småpengar i, de ska samla till en ny dator och han tycker det går lite långsamt

    * Vem bestämmer klädseln?

    Han

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Börjar vid sjutiden, men somnar ofta inte förrän vid halv nio. Går 6.45.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    8.10-13 ungefär, lite olika. Ja de brukar ha en svenska, med ord att stava och lite text och en matteläxa (stencil på 2-3 sidor). Om de ligger efter får de ta hem extra.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Han går oftast till tre på fritids, om han inte går hem med storebror, när han slutar. De får mellis. När jag jobbade åt ha även frukost i skolan.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Mycket läxor. Här har de så gott som inga. Nackdelen är att man inte vet vad de gör..
  6. 3
    Mycket läxor. Här har de så gott som inga. Nackdelen är att man inte vet vad de gör..
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Svar om Arvid...

    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?
    # 135cm lång ca 27-28kg, 35-36 i skor...

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?
    # Kul, lite för lätt tror jag

    * Säger h*n någonsin fula ord?
    # Ja tyvärr händer det men vi säger till varje gång, kanske man skall ha en burk där man får lägga pengar det är en bra ide.

    * Vem bestämmer klädseln?
    # Mest jag, men ibland säger han till om något speciellt

    * När har ni läggdags/uppstigning?
    # Påbörjar läggning runt 19-19-30, han somnar runt 20.30. Han går upp ca 07.00.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?
    # 8.10 - 13.30, Ja läs läxa varje vecka och liten matte läxa

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?
    # Ja han gå på fritids och får mellis där.
  8. 4
    Svar om Arvid... * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?
    # 135cm lång ca 27-28kg, 35-36 i skor...

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?
    # Kul, lite för lätt tror jag

    * Säger h*n någonsin fula ord?
    # Ja tyvärr händer det men vi säger till varje gång, kanske man skall ha en burk där man får lägga pengar det är en bra ide.

    * Vem bestämmer klädseln?
    # Mest jag, men ibland säger han till om något speciellt

    * När har ni läggdags/uppstigning?
    # Påbörjar läggning runt 19-19-30, han somnar runt 20.30. Han går upp ca 07.00.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?
    # 8.10 - 13.30, Ja läs läxa varje vecka och liten matte läxa

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?
    # Ja han gå på fritids och får mellis där.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Verkar vara olika det där

    sen beror det ju på barnet om det känns mycket. Med storebror var det tidigare en evig kamp, fast han hade ungefär lika, men med Tobias går det mycket enklare och han klarar ofta av veckans läxor genom att sitta nån kvart om dagen må-on
  10. 5
    Verkar vara olika det där sen beror det ju på barnet om det känns mycket. Med storebror var det tidigare en evig kamp, fast han hade ungefär lika, men med Tobias går det mycket enklare och han klarar ofta av veckans läxor genom att sitta nån kvart om dagen må-on
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Lång kille. Bra att han tycker att skolan är rolig
  12. 6
    Lång kille. Bra att han tycker att skolan är rolig
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Lisasvar

    Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    134 cm lång, stl 35 i skor - fick köpa på damavdelningen sist hon skulle ha nya skor!!

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Jättekul!

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Nej.

    * Vem bestämmer klädseln?

    Det gör hon själv, men ibland får man ju säga till om att det behövs en till tröja eller att något är smutsigt etc.

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Vardagar ska hon helst ligga klockan 20, lampan ska vara släckt 20.30. Helger blir det senare.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    Hon slutar 13.20 varje dag och har läxor varje vecka - läsning, svenska, matte, och en skriva-rita-uppgift.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Nej, inget fritids sedan terminsstarten eftersom min man är arbetslös för tillfället. Men det kan bli dags igen nästa vecka.
  14. 7
    Lisasvar Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    134 cm lång, stl 35 i skor - fick köpa på damavdelningen sist hon skulle ha nya skor!!

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Jättekul!

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Nej.

    * Vem bestämmer klädseln?

    Det gör hon själv, men ibland får man ju säga till om att det behövs en till tröja eller att något är smutsigt etc.

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Vardagar ska hon helst ligga klockan 20, lampan ska vara släckt 20.30. Helger blir det senare.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    Hon slutar 13.20 varje dag och har läxor varje vecka - läsning, svenska, matte, och en skriva-rita-uppgift.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Nej, inget fritids sedan terminsstarten eftersom min man är arbetslös för tillfället. Men det kan bli dags igen nästa vecka.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8

    Felicias svar:

    *Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?
    28-30 har hon i skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?
    Nu är det bättre, Felicia hade lite svårt att hitta sin "plats" i klassen i höst. Hon hade många kompisar som förra året gick i 2:an och de har nu flyttat upp en klass. Nu tror jag att hon har hittat nya kompisar, det är flera som har varit med hem i alla fall.

    * Säger h*n någonsin fula ord?
    Det har kommit något svärord i höst, annars säger hon inget. Vi har varit tydliga med att man inte säger något sånt.

    * Vem bestämmer klädseln?
    Både Felicia och jag, det beror lite på. Hon kan ta fram själv annars gör jag det. Vi har inga bråk om kläder än så länge.

    * När har ni läggdags/uppstigning?
    Kl 6.30 går vi upp och kl 20.00 lägger vi oss. Det kommer kanske att bli lite senare läggdags när lillasyster får ett eget rum.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?
    Felicia går från 8.20 till 13.40. Hon åker med skolbussen kl 7.40 och är hemma med bussen igen kl 14.20.

    Läsläxa brukar hon ha, hon håller fortfarande på med alfabetet och läser meningar med just den bokstaven som hon har hållt på med. Matte ligger hon så bra till, så där behövs ingen läxa, enligt läraren.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?
    I år går inte Felicia på fritids, jag har friår och är hemma när hon kommer hem. Förra året var hon på fritids och då fick hon både frukost och mellis.

    Det var allt från Felicia

    Camilla m Felicia & Love
  16. 8
    Felicias svar: *Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?
    28-30 har hon i skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?
    Nu är det bättre, Felicia hade lite svårt att hitta sin "plats" i klassen i höst. Hon hade många kompisar som förra året gick i 2:an och de har nu flyttat upp en klass. Nu tror jag att hon har hittat nya kompisar, det är flera som har varit med hem i alla fall.

    * Säger h*n någonsin fula ord?
    Det har kommit något svärord i höst, annars säger hon inget. Vi har varit tydliga med att man inte säger något sånt.

    * Vem bestämmer klädseln?
    Både Felicia och jag, det beror lite på. Hon kan ta fram själv annars gör jag det. Vi har inga bråk om kläder än så länge.

    * När har ni läggdags/uppstigning?
    Kl 6.30 går vi upp och kl 20.00 lägger vi oss. Det kommer kanske att bli lite senare läggdags när lillasyster får ett eget rum.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?
    Felicia går från 8.20 till 13.40. Hon åker med skolbussen kl 7.40 och är hemma med bussen igen kl 14.20.

    Läsläxa brukar hon ha, hon håller fortfarande på med alfabetet och läser meningar med just den bokstaven som hon har hållt på med. Matte ligger hon så bra till, så där behövs ingen läxa, enligt läraren.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?
    I år går inte Felicia på fritids, jag har friår och är hemma när hon kommer hem. Förra året var hon på fritids och då fick hon både frukost och mellis.

    Det var allt från Felicia

    Camilla m Felicia & Love
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    Ska väl tillägga att Felicia inte är så stor. Ca 120 cm lång och väger ca 22 kg.
  18. 9
    Ska väl tillägga att Felicia inte är så stor. Ca 120 cm lång och väger ca 22 kg.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Stor tjej. Kul att läsa att hon trivs!
  20. 10
    Stor tjej. Kul att läsa att hon trivs!
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Min 97a är knappt större än Felicia... Hoppas trenden med kompisarna håller i sig nu då!
  22. 11
    Min 97a är knappt större än Felicia... Hoppas trenden med kompisarna håller i sig nu då!
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12
    Agnessvar

    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?
    128 cm 30 i skor

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?
    jätterolig!

    * Säger h*n någonsin fula ord?
    det kommer någon enstaka gång...hon har ju att brås på, pappan svär en hel del, så jag är förvånad att det är så lite..

    * Vem bestämmer klädseln?
    Jag handlar hem och det mesta "går hem" men jag vet ju vad hon vill ha ungefär.

    * När har ni läggdags/uppstigning?
    kl 19,30 läser vi saga o 20,00 säger vi godnatt, fasst hon somnar sällan före 20,30, uppstigning vid ca 7,15.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?
    8,10-ca 13,00. En läxa i veckan.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?
    Ja, 4 3 dagar i veckan är hon på fritids till ca 15 eller 16. ingen frukost, ingen fritids innan skolan.
  24. 12
    Agnessvar

    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?
    128 cm 30 i skor

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?
    jätterolig!

    * Säger h*n någonsin fula ord?
    det kommer någon enstaka gång...hon har ju att brås på, pappan svär en hel del, så jag är förvånad att det är så lite..

    * Vem bestämmer klädseln?
    Jag handlar hem och det mesta "går hem" men jag vet ju vad hon vill ha ungefär.

    * När har ni läggdags/uppstigning?
    kl 19,30 läser vi saga o 20,00 säger vi godnatt, fasst hon somnar sällan före 20,30, uppstigning vid ca 7,15.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?
    8,10-ca 13,00. En läxa i veckan.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?
    Ja, 4 3 dagar i veckan är hon på fritids till ca 15 eller 16. ingen frukost, ingen fritids innan skolan.
  25. Medlem sedan
    Feb 1999
    #13
    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    127 cm lång, väger cirka 28 kg. Har strl 35 på skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Trivs bra i skolan.

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Det händer men inte särskilt ofta.

    * Vem bestämmer klädseln?

    Han har inte så mycket synpunkter på klädseln än, det är värre med lillasyster *s*.

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Förberedelse för sängdax omkring kl 20.00, somnar vid 20.30-21.00-tiden, ibland tidigare. Vi har olika uppstigningstider på vardagarna beroende på om han ska till fridtids före skolan eller inte. Går upp senast omkring 07.00 på vardagar.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    Skolan är 8.30-13.30 alla dagar. Inga läxor hittills.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Ja, fritids de flesta dagar beroende på hur vi jobbar. Ilband äter han frukost på fritids och är han kvar efter skolan får han mellanmål.
  26. 13
    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    127 cm lång, väger cirka 28 kg. Har strl 35 på skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Trivs bra i skolan.

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Det händer men inte särskilt ofta.

    * Vem bestämmer klädseln?

    Han har inte så mycket synpunkter på klädseln än, det är värre med lillasyster *s*.

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Förberedelse för sängdax omkring kl 20.00, somnar vid 20.30-21.00-tiden, ibland tidigare. Vi har olika uppstigningstider på vardagarna beroende på om han ska till fridtids före skolan eller inte. Går upp senast omkring 07.00 på vardagar.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    Skolan är 8.30-13.30 alla dagar. Inga läxor hittills.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Ja, fritids de flesta dagar beroende på hur vi jobbar. Ilband äter han frukost på fritids och är han kvar efter skolan får han mellanmål.
  27. Jenny med Victor
    #14

    Victor

    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    124 cm lång, väger 24,3 kg. Har strl 34 på skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Jo, han tycker det mesta är kul.

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Har hänt några gånger då han blir riktigt arg.

    * Vem bestämmer klädseln?

    Det gör Victor och jag (eller pappa).

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Han lägger sig ca 20:00. Kliver upp 7:30 på vardgarna.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    Skolan är 8.15-13.30 alla dagar. Han har tre läxor i veckan. Läs läxa, matte läxa och en redovisningsläxa. Dvs läsa en bok och sen ska man rita och skriva om boken.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Nu har vi nyss dragit ner så han bara går på fritids två dagar i veckan. Då äter han mellanmål där de dagarna också.

    ****************************** *********

    Victor går i ettan.

    Kul med enkäter så det händer lite här inne. :-)
    ****************************** *********
  28. 14
    Victor * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    124 cm lång, väger 24,3 kg. Har strl 34 på skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Jo, han tycker det mesta är kul.

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Har hänt några gånger då han blir riktigt arg.

    * Vem bestämmer klädseln?

    Det gör Victor och jag (eller pappa).

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Han lägger sig ca 20:00. Kliver upp 7:30 på vardgarna.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    Skolan är 8.15-13.30 alla dagar. Han har tre läxor i veckan. Läs läxa, matte läxa och en redovisningsläxa. Dvs läsa en bok och sen ska man rita och skriva om boken.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Nu har vi nyss dragit ner så han bara går på fritids två dagar i veckan. Då äter han mellanmål där de dagarna också.

    ****************************** *********

    Victor går i ettan.

    Kul med enkäter så det händer lite här inne. :-)
    ****************************** *********
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15

    Linnea

    * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    125 cm lång, väger 25 kg. Har strl 31 på skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Jo, hon tycker om skolan.

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Nej, faktiskt inte.

    * Vem bestämmer klädseln?

    Oftast jag eller pappa

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Hon lägger sig ca 20:00. Somnar omkring 21 och blir väckt 6.00 på vardgarna.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    Skolan är 8.00-12.30 alla dagar. Hon har två läxor i veckan.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Nej.
  30. 15
    Linnea * Hur stor är din 7 åring? Skostorlek?

    125 cm lång, väger 25 kg. Har strl 31 på skor.

    * Hur verkar h*n tycka att skolan är?

    Jo, hon tycker om skolan.

    * Säger h*n någonsin fula ord?

    Nej, faktiskt inte.

    * Vem bestämmer klädseln?

    Oftast jag eller pappa

    * När har ni läggdags/uppstigning?

    Hon lägger sig ca 20:00. Somnar omkring 21 och blir väckt 6.00 på vardgarna.

    * Hur långa skoldagar? Har de läxor?

    Skolan är 8.00-12.30 alla dagar. Hon har två läxor i veckan.

    * Fritids? Om ja, får de frukost/mellis?

    Nej.
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Kul att hon gillar skolan!
  32. 16
    Kul att hon gillar skolan!
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Inser efter svaren att min kille är en liten plutt. Bra att de får mat fortfarande, de tar ju bort det här och var.
  34. 17
    Inser efter svaren att min kille är en liten plutt. Bra att de får mat fortfarande, de tar ju bort det här och var.
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Försöker få min kille att sluta med fula ord, men det kanske är normalt att göra då man blir arg?
  36. 18
    Försöker få min kille att sluta med fula ord, men det kanske är normalt att göra då man blir arg?
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    21-06 och hon är pigg och glad? Min somnar strax efter 19 när vi går upp sex, men storasyrran somnar också runt 21.
  38. 19
    21-06 och hon är pigg och glad? Min somnar strax efter 19 när vi går upp sex, men storasyrran somnar också runt 21.
  39. Medlem sedan
    Dec 2005
    #20

    ja, det är hon faktiskt.

    Hon vaknar oftast av sig själv och kan inte sova längre. De gånger som hon har sovmorgon sover hon till 7 eller 7.30.
    Att få henne att somna tidigare är svårt då hon inte kan somna. Vissa dagar sover hon redan 20.15 andra dröjer det till ca 21 så det är olika. Jo, men pigg är hon faktiskt. Nu kommer hon hem direkt efter skolan 12.30, eftersom jag är hemma med lillebror, och då brukar hon ha en läs paus, kanske det är detta som gör att hon orkar med dygnet?

    Sedan dröjer det en timme eller två innan den första kompisen kommer hem från fritids.
  40. 20
    ja, det är hon faktiskt. Hon vaknar oftast av sig själv och kan inte sova längre. De gånger som hon har sovmorgon sover hon till 7 eller 7.30.
    Att få henne att somna tidigare är svårt då hon inte kan somna. Vissa dagar sover hon redan 20.15 andra dröjer det till ca 21 så det är olika. Jo, men pigg är hon faktiskt. Nu kommer hon hem direkt efter skolan 12.30, eftersom jag är hemma med lillebror, och då brukar hon ha en läs paus, kanske det är detta som gör att hon orkar med dygnet?

    Sedan dröjer det en timme eller två innan den första kompisen kommer hem från fritids.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lugnt lugnt lugnt Spark
    By Annanym in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 07:06
  2. Lugnt...
    By myran79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 21:46
  3. Vad lugnt det är här
    By Annanym in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 07:10
  4. Det som var så lugnt...
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 00:37
  5. här vad det lugnt
    By andromeda in forum Singelmingel
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 09:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar