Bilbarnstol?
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Bilbarnstol?

    Nu ska vi snart börja titta på stol åt Josefine, hon kommer att sitta i babyskyddet ett tag till men det kan ju vara bra att veta vad man ska ha iaf. Till Saga har vi en Acta...hmm...vad hette den ny då...INTE den med ratten iaf. Cosmic kanske? Vilka är bäst (säkrast och skönast) nu? Nån som har nåt tips?
    /Lotta med Saga och Josefine
  2. 1
    Bilbarnstol? Nu ska vi snart börja titta på stol åt Josefine, hon kommer att sitta i babyskyddet ett tag till men det kan ju vara bra att veta vad man ska ha iaf. Till Saga har vi en Acta...hmm...vad hette den ny då...INTE den med ratten iaf. Cosmic kanske? Vilka är bäst (säkrast och skönast) nu? Nån som har nåt tips?
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Brio Zento!

    Skulle jag köpa rakt av idag.
    Den har fått otroligt bra i testerna där tex Cosmic inte ens kunde genomgå testet för att den _lossnade_! Huuu...
    Babyland och Babyplanet(Babyproffsen) har lite extra bra priser på Brion lite då och då så håll ögona öppna.
    De hade den tex för 1995 kr på Babyplanet på Hornsggatan igår

    Så, mitt heta tips är Brio Zento!
    annasthlm - med triss i pojkar
  4. 2
    Brio Zento! Skulle jag köpa rakt av idag.
    Den har fått otroligt bra i testerna där tex Cosmic inte ens kunde genomgå testet för att den _lossnade_! Huuu...
    Babyland och Babyplanet(Babyproffsen) har lite extra bra priser på Brion lite då och då så håll ögona öppna.
    De hade den tex för 1995 kr på Babyplanet på Hornsggatan igår

    Så, mitt heta tips är Brio Zento!
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Måste bara försvara cosmic lite.... vi har en sån till Daniel så jag blev ju väldigt nervös när jag såg testet. Men på affären kunde de visa upp papper på att stolen var felmonterad i testet och antagligen inte hade blivit diskad om den varit rätt monterad. Så jag vågar fortfarande ha Daniel i den stolen.
  6. 3
    Måste bara försvara cosmic lite.... vi har en sån till Daniel så jag blev ju väldigt nervös när jag såg testet. Men på affären kunde de visa upp papper på att stolen var felmonterad i testet och antagligen inte hade blivit diskad om den varit rätt monterad. Så jag vågar fortfarande ha Daniel i den stolen.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Jag tittar efter bilbarnstol till Zebastian nu oxå, den jag fastnade för var maxi-cosi Mobi. Jättelätt att fälla bak med en hand. Verkar väldigt smidig och han satt bra i den. Men det blir nog ingen sån för oss ändå för babyproffsen här där vi bor ska sluta sälja den så nu har de bara kvar en färg som jag inte vill ha, och de får inte in flera... Jag ska låna en bilstol från en tjej i mammagruppen med Daniel. Hennes 2,5 åring är så stor så hon har bytt till en framåtvänd stol, så då kan jag låna hennes bakåtvända tills Daniel är stor nog att vändas framåt och då kan ju Zebastian ta hans stol då... Fast nånting säger mig att Zebbe kommer kunna vändas framåt innan Daniel, iallafall om man ska gå på vikten hihi.
    Daniel kommer nog inte väga 15 kg förrän han är 5-6 år! Min lilla tunnis!
  8. 4
    Jag tittar efter bilbarnstol till Zebastian nu oxå, den jag fastnade för var maxi-cosi Mobi. Jättelätt att fälla bak med en hand. Verkar väldigt smidig och han satt bra i den. Men det blir nog ingen sån för oss ändå för babyproffsen här där vi bor ska sluta sälja den så nu har de bara kvar en färg som jag inte vill ha, och de får inte in flera... Jag ska låna en bilstol från en tjej i mammagruppen med Daniel. Hennes 2,5 åring är så stor så hon har bytt till en framåtvänd stol, så då kan jag låna hennes bakåtvända tills Daniel är stor nog att vändas framåt och då kan ju Zebastian ta hans stol då... Fast nånting säger mig att Zebbe kommer kunna vändas framåt innan Daniel, iallafall om man ska gå på vikten hihi.
    Daniel kommer nog inte väga 15 kg förrän han är 5-6 år! Min lilla tunnis!
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5

    Jo

    det råder delade meningar där.
    Den var monterad enligt deras egen bruksanvisning. Men, men... Vi har haft Cosmicen i över 1 år
    Nu har jag, hur som, sålt vår cosmic...

    Men nu frågade hon om tips på stol och då tipsar jag varmt om Brio Zento
    Den kommer jag själv köpa till bebis, om nu bebis behagar komma ut nån gång...

    annasthlm - med triss i pojkar
  10. 5
    Jo det råder delade meningar där.
    Den var monterad enligt deras egen bruksanvisning. Men, men... Vi har haft Cosmicen i över 1 år
    Nu har jag, hur som, sålt vår cosmic...

    Men nu frågade hon om tips på stol och då tipsar jag varmt om Brio Zento
    Den kommer jag själv köpa till bebis, om nu bebis behagar komma ut nån gång...

  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Jag ska hålla tummarna för han behagar komma ut snart En envis liten rackare du har där inne
  12. 6
    Jag ska hålla tummarna för han behagar komma ut snart En envis liten rackare du har där inne
  13. Mirva m. V & D
    #7
    Vi har 2 st Brio Zento som vi köpte i november förra året... och mitt tips är att inte köpa Brio Zento. Barnen hänger med huvuden på bägge sidorna när de sover, det finns inte ordentligt med stöd för huvuden! och bälten är för korta (har pratat med Brio och enl trafiksäkerhet kan bälten ej förlängas) redan, speciellt med lite mer kläder på. Allvarligt talat så vet jag inte hur jag kommer att få dit Vincent med overallen på i vinter. Kan inte tänka mig att det skulle vara likadant i andra stolar!

    Så KÖP INTE Brio Zento !!!!
  14. 7
    Vi har 2 st Brio Zento som vi köpte i november förra året... och mitt tips är att inte köpa Brio Zento. Barnen hänger med huvuden på bägge sidorna när de sover, det finns inte ordentligt med stöd för huvuden! och bälten är för korta (har pratat med Brio och enl trafiksäkerhet kan bälten ej förlängas) redan, speciellt med lite mer kläder på. Allvarligt talat så vet jag inte hur jag kommer att få dit Vincent med overallen på i vinter. Kan inte tänka mig att det skulle vara likadant i andra stolar!

    Så KÖP INTE Brio Zento !!!!
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Okej

    lägger mig i igen... Jag vet, jag är hopplös.

    Men det gör _ONT_ i mig att se att din kompis 2,5-åring sitter framåt!!!
    Det handlar inte om 15 kg, det handlar om mognad i nacken.
    En 2,5-årings nacke klarar inte att sitta framåt i en krock. Du kan ju tänka dig vad som händer. själv vill jag inte ens tänka på det! *ryser*


    Det är OK för barn att sitta framåt från 4 år. Det rekommenderas inte, det är endast OK. De ska sitta bakåt så lääänge som möjligt!
    Jag har en lång 4-åring, och honom har vi precis vänt framåt. Det bär lite emot, för jag vill helst att han ska sitta bakåt fortfarande.
    Min son är 112 cm och väger 19 kg och har kunnat sitta bakåt ända tills nu.

    (Sen vet jag att andra omständigheter också spelar in, tex olika diagnoser och så - I know, Marie )

    men snälla, snälla! Vänd inte barnen framåt för på mycket länge.
    Jag lovar, det går att ha dem bakåtsittande länge till.
    Min 4-åring satt bakåt i en Britax two way och som jag sa, han är en lång 4-åring, så era barn får säkert plats.
    annasthlm - med triss i pojkar
  16. 8
    Okej lägger mig i igen... Jag vet, jag är hopplös.

    Men det gör _ONT_ i mig att se att din kompis 2,5-åring sitter framåt!!!
    Det handlar inte om 15 kg, det handlar om mognad i nacken.
    En 2,5-årings nacke klarar inte att sitta framåt i en krock. Du kan ju tänka dig vad som händer. själv vill jag inte ens tänka på det! *ryser*


    Det är OK för barn att sitta framåt från 4 år. Det rekommenderas inte, det är endast OK. De ska sitta bakåt så lääänge som möjligt!
    Jag har en lång 4-åring, och honom har vi precis vänt framåt. Det bär lite emot, för jag vill helst att han ska sitta bakåt fortfarande.
    Min son är 112 cm och väger 19 kg och har kunnat sitta bakåt ända tills nu.

    (Sen vet jag att andra omständigheter också spelar in, tex olika diagnoser och så - I know, Marie )

    men snälla, snälla! Vänd inte barnen framåt för på mycket länge.
    Jag lovar, det går att ha dem bakåtsittande länge till.
    Min 4-åring satt bakåt i en Britax two way och som jag sa, han är en lång 4-åring, så era barn får säkert plats.
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9

    Japp

    det är liksom dags nu
    Envisa unge.
    Dessutom far han runt och bökar som den busunge han är *skratt*
    annasthlm - med triss i pojkar
  18. 9
    Japp det är liksom dags nu
    Envisa unge.
    Dessutom far han runt och bökar som den busunge han är *skratt*
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10
    Men att huvudet ramlar ner när de sover händer ju i alla bilar. Man ska inte luta bak bilstolar när barnet sover, det är så mycket sämre för dem vid en krock. Däremot finns det jättebra kuddar som man kan köpa och sätta under barnets haka så huvudet inte ramlar när de sover. Vi har en sån till Albin, från Akta Graco.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  20. 10
    Men att huvudet ramlar ner när de sover händer ju i alla bilar. Man ska inte luta bak bilstolar när barnet sover, det är så mycket sämre för dem vid en krock. Däremot finns det jättebra kuddar som man kan köpa och sätta under barnets haka så huvudet inte ramlar när de sover. Vi har en sån till Albin, från Akta Graco.
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11
    Om vi skulle köpa bilstol nu skulle det nog bli en BeSafe IZkid (eller hur det nu stavas) Bäst i alla tester och har dessutom isofix. Men har man inte isofix i sin bil så könar det sig ju inte. Akta har också kommit med en ny stol med isofix, det allra säkraste monteringssättet.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  22. 11
    Om vi skulle köpa bilstol nu skulle det nog bli en BeSafe IZkid (eller hur det nu stavas) Bäst i alla tester och har dessutom isofix. Men har man inte isofix i sin bil så könar det sig ju inte. Akta har också kommit med en ny stol med isofix, det allra säkraste monteringssättet.
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12
    Han blir nog vildast av de alla Det är nog därför Zebastian är så otroligt snäll och lugn, det är för att han inte är det sista barnet. Det är bara att inse och acceptera, jag måste skaffa en till. Jag som trodde jag vi var klar med barn nu...
  24. 12
    Han blir nog vildast av de alla Det är nog därför Zebastian är så otroligt snäll och lugn, det är för att han inte är det sista barnet. Det är bara att inse och acceptera, jag måste skaffa en till. Jag som trodde jag vi var klar med barn nu...
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    Håller fullkomligt med dig Anna! Jag blev riktigt chockad när jag hörde att hon skaffat ny barnstol och att den var framåtvänd! Och jag ska tillägga att det var INNAN hon fyllde 2 år!!!!! Jag skulle aldrig göra det själv! Inte en chans!! Jag försökte prata henne till rätta men hon var helt oresonelig, Maja är så stor...blablabla, ingen plats för benen..blablabla. Jag gav upp och nu håller jag tummarna för att de inte ska råka ut för en olycka! Daniel ska minsann få sitta i sin bakåtvändabilstol och spy tills han blir 4 år, eller äldre!! Vi är förberedda med spypåsar och ska vi åka längre blir det åksjuketabletter. Hellre det än en bruten nacke!
  26. 13
    Håller fullkomligt med dig Anna! Jag blev riktigt chockad när jag hörde att hon skaffat ny barnstol och att den var framåtvänd! Och jag ska tillägga att det var INNAN hon fyllde 2 år!!!!! Jag skulle aldrig göra det själv! Inte en chans!! Jag försökte prata henne till rätta men hon var helt oresonelig, Maja är så stor...blablabla, ingen plats för benen..blablabla. Jag gav upp och nu håller jag tummarna för att de inte ska råka ut för en olycka! Daniel ska minsann få sitta i sin bakåtvändabilstol och spy tills han blir 4 år, eller äldre!! Vi är förberedda med spypåsar och ska vi åka längre blir det åksjuketabletter. Hellre det än en bruten nacke!
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Men är inte Isofix bara godkännd upp till en viss vikt? Är väldigt osäker nu men har som för mig att jag hört nånting sånt?
  28. 14
    Men är inte Isofix bara godkännd upp till en viss vikt? Är väldigt osäker nu men har som för mig att jag hört nånting sånt?
  29. Medlem sedan
    Mar 2004
    #15

    Om ni vill ha.....

    en stol som de kan ha länge så kan jag rekommendera Britax TwoWay. Vi har haft en till Axel innan och nu sitter Erik i en TwoWay. Axel satt bekvämt bakåtvänd in den tills han var 4,5 år och båda killarna har bytt från babyskydd till TwoWay. Vi har inte haft några andra stolar där emellan.
  30. 15
    Om ni vill ha..... en stol som de kan ha länge så kan jag rekommendera Britax TwoWay. Vi har haft en till Axel innan och nu sitter Erik i en TwoWay. Axel satt bekvämt bakåtvänd in den tills han var 4,5 år och båda killarna har bytt från babyskydd till TwoWay. Vi har inte haft några andra stolar där emellan.
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    *pustar ut*

    skönt att höra, även om det fortfarande inte är kul att din kompis barn åker som hon gör...
    annasthlm - med triss i pojkar
  32. 16
    *pustar ut* skönt att höra, även om det fortfarande inte är kul att din kompis barn åker som hon gör...
  33. Medlem sedan
    Oct 2002
    #17

    Ojoj

    jodu, det lär bli vilt här hemma.
    Elis var en riktigt lugn och gosig bebis, men nu är han desto vildare.
    Han går igenom en riktigt testperiod just nu, det är intressant att se, men samtidigt blir man lite utmattad

    Barn är underbara!
    annasthlm - med triss i pojkar
  34. 17
    Ojoj jodu, det lär bli vilt här hemma.
    Elis var en riktigt lugn och gosig bebis, men nu är han desto vildare.
    Han går igenom en riktigt testperiod just nu, det är intressant att se, men samtidigt blir man lite utmattad

    Barn är underbara!
  35. Medlem sedan
    Jun 2006
    #18
    Fast det finns bättre skydd på sidorna på andra stolar som jag har tittat på, tex Britax. Såna kuddar har vi också men ungarna tycker inte om dom så dom ligger bara i bilen utan att göra nån nytta. Och inte bara det utan även det att bälten är för korta, vad gör man när man pressar till 100% för att få dit en unge med vinteroverall och det inte går ???? Vi hade problem med Vincents stol redan förra vintern...
  36. 18
    Fast det finns bättre skydd på sidorna på andra stolar som jag har tittat på, tex Britax. Såna kuddar har vi också men ungarna tycker inte om dom så dom ligger bara i bilen utan att göra nån nytta. Och inte bara det utan även det att bälten är för korta, vad gör man när man pressar till 100% för att få dit en unge med vinteroverall och det inte går ???? Vi hade problem med Vincents stol redan förra vintern...
  37. Mirva m. V & D
    #19
    Mirva m. V & D skulle jag ju heta
  38. 19
    Mirva m. V & D skulle jag ju heta
  39. Medlem sedan
    May 2003
    #20

    Ok,

    lika många förslag som svar typ... Att huvudet ramlar ner tycker jag inte är något argument emot en stol för det gör det nog på alla stolar men däremot att bältena är för korta!! Minus för den stolen alltså. Anna, har inte du upplevt att bältena är för korta?

    De andra stolarna får vi väl kolla på, vet inte om vi har isofix i vår bil, får ta reda på det. Tack igen för snabba svar...kom gärna med mer råd!
    /Lotta med Saga och Josefine
  40. 20
    Ok, lika många förslag som svar typ... Att huvudet ramlar ner tycker jag inte är något argument emot en stol för det gör det nog på alla stolar men däremot att bältena är för korta!! Minus för den stolen alltså. Anna, har inte du upplevt att bältena är för korta?

    De andra stolarna får vi väl kolla på, vet inte om vi har isofix i vår bil, får ta reda på det. Tack igen för snabba svar...kom gärna med mer råd!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Bilbarnstol?
    By Tess&Adrian in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 20:23
  2. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 22:34
  3. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 17:28
  4. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 17:28
  5. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 17:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar