Lite spam, men det finns en orsak.. OT
_01/02 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Lite spam, men det finns en orsak.. OT

    Detta inlägg finns i två andra snackgrupper redan och orsaken till att jag bara kopierar och lägger in är dels att jag vill berätta för er också samt att jag faktiskt inte mäktar med att skriva om allt.
    Så jag hoppas redax ursäktar!

    Hej Alla!
    I inlägget här finns den korta versionen över vad som hände.
    För den som vill veta mer detaljer så går det att läsa en blogg.
    Dock måste man vara inloggad på familjeliv för att kunna läsa bloggen, men kika gärna, jag har gjort den öppen för alla.

    http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b34450.html

    Våra tvillingar föddes alltså redan i v. 31+4 och det blev ett akut kejsarsnitt, hade tydligen kunnat bli katastrofsnitt men det slapp vi och det är vi glada för.
    Först togs tv1 ut, en flicka på 1615g och 40,5 cm och sedan en pojke på 1414 g och 39,5 cm.


    KORTARE VERSION.
    12/9. Molvärk i magen, sammandragningar som kommer och går. På kvällen regelbundna sammandragningar utan värk, Bricanyltabletter jag fått mot förvärkar hjälper sådär.

    13/9. Vaknar vid 7-tiden av en blödning. Ringer förlossningen och åker ambulans in.
    Väl inne konstateras trolig teckenblödning samt vattenavgång. Dessutom har båda tvillingarna vänt sig och ligger nu huvud/huvud.
    Får cortison och bricanyl. Sammandragningarna stoppas vidare med täta bricanylinjektioner. Man hoppas på att kunna avvakta 48 h för att hinna ge cortisonet.

    15/9. Upphör man med bricanylet och väljer att låta naturen ha sin gång. Ctg-kontroller och bebisarna mår bra.
    15-17/9. Allt är lugnt. Förlossningen tycks ha gett sig helt och vattenavgången har avstannat. Nu avvaktar man bara och hoppas.

    18/9 kl 01.00. Vaknar till, märker att jag blöder. Bindan är full av blod. Larmar BM som kopplar ctg. Bebisarna mår bra.
    Läkare kontaktas och blödningen konstateras vara omfattande, att det skulle komma från livmoderhalsen hålls inte för troligt.
    Får blödningsstoppande läkemedel i hopp om att stoppa blödningen. Ul visar att tvI har vänt sig och nu ligger i säte.
    Timmarna går och ctg-maskinen likaså. Bebisarna mår bra, sammandragningarna lyser med sin frånvaro...

    ..4.12. Hjärtljuden på tvII går ner under en sammandragning. De dippar två gånger till på kort tid. Blödningen, som är orsakad av en avlossning av moderkakan, har inte gett sig
    4.20 Beslut om akutsnitt tas. Op och prematuren är redan varskodda.
    Ryggmärgsbedövning läggs och jag har panik och ligger mest och gråter.
    5.17 föds en flicka 1615 g 39,5 cm
    5.18 föds en pojke 1414g 40,5 cm.

    Båda barnen tas snabbt till närliggande rum för sugning mm. De läggs i gemensam kuvös och förs snabbt upp till prematuravdelningen för vidare vård.

    6.15 är jag uppe hos dem och då jobbar läkarna fortfarande med dem. Får ligga i sängen (är ju bedövad fortfarande) 10-20 meter från mina barn och kan egentligen bara se teamet i gröna rockar som rör sig kring dem.

    Måndagen den 18/9 är mardrömslikt lång och jag kommer knappt ihåg vad jag gjorde. Följande dagar åker vi känslomässig berg och dalbana. Barnen mår som förväntat. De kommer överleva men under vilka omständigheter vet vi inte riktigt. Förhoppningsvis hämtar de igen sig och utvecklas sakta men säkert i sina kuvöser till att bli bebisar.

    Jag har fått en enorm stöttning av personalen. Utan dem hade jag nog kollapsat. Den psykiska pressen går inte att föreställa sig.



    Idag mår flickan rätt bra. De försökte sänka trycket i hennes CPAP igår (den blåser in luft i näsan så hon ska ta lite djupare andetag) men det gick inte så bra så hon har dippas i syresättningen flera gånger under natten. De har höjt trycket igen.
    Fö så får hon i sig vad de sondmatar henne med och ökar matmängderna hela tiden.

    Pojken mår bättre nu. Han hade kolik i början och hade svårt att bli av med mekoniumet. Han något problem med tarmarna. De fungear inte riktigt som de ska så han ligger på två olika sorters dropp och får mycket sparsamt med bröstmjölk.
    Han har även vändor med höga bilirubinvärden och får sola titt som tätt.
    Dock har han blivit av med en övervakningsapparat idag och får nu bara en sorts antibiotika (tidigare fick han tre olika).
    Han har blivit röntgad idag men vi har inte fått något fullständigt svar på det ännu (iaf inte jag som sitter hemma...).
    I bästa fall är tarmarna omogna, i värsta fall har han någon slags tarmsjukdom. Vi får se vad som händer.
  2. 1
    Lite spam, men det finns en orsak.. OT Detta inlägg finns i två andra snackgrupper redan och orsaken till att jag bara kopierar och lägger in är dels att jag vill berätta för er också samt att jag faktiskt inte mäktar med att skriva om allt.
    Så jag hoppas redax ursäktar!

    Hej Alla!
    I inlägget här finns den korta versionen över vad som hände.
    För den som vill veta mer detaljer så går det att läsa en blogg.
    Dock måste man vara inloggad på familjeliv för att kunna läsa bloggen, men kika gärna, jag har gjort den öppen för alla.

    http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b34450.html

    Våra tvillingar föddes alltså redan i v. 31+4 och det blev ett akut kejsarsnitt, hade tydligen kunnat bli katastrofsnitt men det slapp vi och det är vi glada för.
    Först togs tv1 ut, en flicka på 1615g och 40,5 cm och sedan en pojke på 1414 g och 39,5 cm.


    KORTARE VERSION.
    12/9. Molvärk i magen, sammandragningar som kommer och går. På kvällen regelbundna sammandragningar utan värk, Bricanyltabletter jag fått mot förvärkar hjälper sådär.

    13/9. Vaknar vid 7-tiden av en blödning. Ringer förlossningen och åker ambulans in.
    Väl inne konstateras trolig teckenblödning samt vattenavgång. Dessutom har båda tvillingarna vänt sig och ligger nu huvud/huvud.
    Får cortison och bricanyl. Sammandragningarna stoppas vidare med täta bricanylinjektioner. Man hoppas på att kunna avvakta 48 h för att hinna ge cortisonet.

    15/9. Upphör man med bricanylet och väljer att låta naturen ha sin gång. Ctg-kontroller och bebisarna mår bra.
    15-17/9. Allt är lugnt. Förlossningen tycks ha gett sig helt och vattenavgången har avstannat. Nu avvaktar man bara och hoppas.

    18/9 kl 01.00. Vaknar till, märker att jag blöder. Bindan är full av blod. Larmar BM som kopplar ctg. Bebisarna mår bra.
    Läkare kontaktas och blödningen konstateras vara omfattande, att det skulle komma från livmoderhalsen hålls inte för troligt.
    Får blödningsstoppande läkemedel i hopp om att stoppa blödningen. Ul visar att tvI har vänt sig och nu ligger i säte.
    Timmarna går och ctg-maskinen likaså. Bebisarna mår bra, sammandragningarna lyser med sin frånvaro...

    ..4.12. Hjärtljuden på tvII går ner under en sammandragning. De dippar två gånger till på kort tid. Blödningen, som är orsakad av en avlossning av moderkakan, har inte gett sig
    4.20 Beslut om akutsnitt tas. Op och prematuren är redan varskodda.
    Ryggmärgsbedövning läggs och jag har panik och ligger mest och gråter.
    5.17 föds en flicka 1615 g 39,5 cm
    5.18 föds en pojke 1414g 40,5 cm.

    Båda barnen tas snabbt till närliggande rum för sugning mm. De läggs i gemensam kuvös och förs snabbt upp till prematuravdelningen för vidare vård.

    6.15 är jag uppe hos dem och då jobbar läkarna fortfarande med dem. Får ligga i sängen (är ju bedövad fortfarande) 10-20 meter från mina barn och kan egentligen bara se teamet i gröna rockar som rör sig kring dem.

    Måndagen den 18/9 är mardrömslikt lång och jag kommer knappt ihåg vad jag gjorde. Följande dagar åker vi känslomässig berg och dalbana. Barnen mår som förväntat. De kommer överleva men under vilka omständigheter vet vi inte riktigt. Förhoppningsvis hämtar de igen sig och utvecklas sakta men säkert i sina kuvöser till att bli bebisar.

    Jag har fått en enorm stöttning av personalen. Utan dem hade jag nog kollapsat. Den psykiska pressen går inte att föreställa sig.



    Idag mår flickan rätt bra. De försökte sänka trycket i hennes CPAP igår (den blåser in luft i näsan så hon ska ta lite djupare andetag) men det gick inte så bra så hon har dippas i syresättningen flera gånger under natten. De har höjt trycket igen.
    Fö så får hon i sig vad de sondmatar henne med och ökar matmängderna hela tiden.

    Pojken mår bättre nu. Han hade kolik i början och hade svårt att bli av med mekoniumet. Han något problem med tarmarna. De fungear inte riktigt som de ska så han ligger på två olika sorters dropp och får mycket sparsamt med bröstmjölk.
    Han har även vändor med höga bilirubinvärden och får sola titt som tätt.
    Dock har han blivit av med en övervakningsapparat idag och får nu bara en sorts antibiotika (tidigare fick han tre olika).
    Han har blivit röntgad idag men vi har inte fått något fullständigt svar på det ännu (iaf inte jag som sitter hemma...).
    I bästa fall är tarmarna omogna, i värsta fall har han någon slags tarmsjukdom. Vi får se vad som händer.
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Oj!
    Vilken resa, vet inte vad jag ska säga. Håller tummar och tår för att ni snart får leva "normalt" igen.

    Massor med kramar och Jättegrattis till bebisarna!
  4. 2
    Oj!
    Vilken resa, vet inte vad jag ska säga. Håller tummar och tår för att ni snart får leva "normalt" igen.

    Massor med kramar och Jättegrattis till bebisarna!
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Men oj...
  6. 3
    Men oj...
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Attans !!! Jag lyckas jämta göra så... Grattis!!! Tänk att vara 5 barns mamma !!!Men oj jag önskar av hela mitt hjärta att allt kommer att gå bra och att de små inte får några större men av en tuff start i livet !
    Kram till dig och Lasse!!! Mia med Ludvig!
  8. 4
    Attans !!! Jag lyckas jämta göra så... Grattis!!! Tänk att vara 5 barns mamma !!!Men oj jag önskar av hela mitt hjärta att allt kommer att gå bra och att de små inte får några större men av en tuff start i livet !
    Kram till dig och Lasse!!! Mia med Ludvig!
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5
    1000 tack! snälla du!!

    Jo, det är häftigt med 5 barn när man tänker på det. Och det känns helt rätt!

    ...och så finns det bilder på dem nu:

    http://www.familjeliv.se/hem/uwo_barajag/start.php

    i galleriet. Dock måste man vara inloggad för att kunna se.
  10. 5
    1000 tack! snälla du!!

    Jo, det är häftigt med 5 barn när man tänker på det. Och det känns helt rätt!

    ...och så finns det bilder på dem nu:

    http://www.familjeliv.se/hem/uwo_barajag/start.php

    i galleriet. Dock måste man vara inloggad för att kunna se.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Tack! Vi hoppas också att det ska ta mindre tid än två månader det här (de uppger alltid att barnen får stanna tills de egentligen skulle ha fötts -dvs 2 mån i vårt fall).
  12. 6
    Tack! Vi hoppas också att det ska ta mindre tid än två månader det här (de uppger alltid att barnen får stanna tills de egentligen skulle ha fötts -dvs 2 mån i vårt fall).
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    börjar

    med ett stort grattis till era bäbisar!
    fortsätter med megastora kramar till er alla.
    jösses, vilken pärs.
    vi håller tummarna stenhårt för er.
    sitter på segmodem men ska se till att bli medlem på familjeliv så jag kan läsa o titta om/på underverken.
    ska se om jag kan rota fram ert telenr o telefonterra er lite (hoppas det är oki).
    kramar i massor
  14. 7
    börjar med ett stort grattis till era bäbisar!
    fortsätter med megastora kramar till er alla.
    jösses, vilken pärs.
    vi håller tummarna stenhårt för er.
    sitter på segmodem men ska se till att bli medlem på familjeliv så jag kan läsa o titta om/på underverken.
    ska se om jag kan rota fram ert telenr o telefonterra er lite (hoppas det är oki).
    kramar i massor
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8
    Grattis till twinsen!
    Och oj, vilken pärs
    Jag hoppas att de kommer att repa sig fort och bra, ska hålla tummarna för er jättehårt.
    Stor kram!
  16. 8
    Grattis till twinsen!
    Och oj, vilken pärs
    Jag hoppas att de kommer att repa sig fort och bra, ska hålla tummarna för er jättehårt.
    Stor kram!
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Jag kan tom sända dig våra nya telnr på mess så slipper du leta efter något som inte fungerar!
    Tack för grattis!!
  18. 9
    Jag kan tom sända dig våra nya telnr på mess så slipper du leta efter något som inte fungerar!
    Tack för grattis!!
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10
    Tack! Det kommer säkert att bli bra till slut, men jag har förstått nu att det går upp och ner med prematurer.
  20. 10
    Tack! Det kommer säkert att bli bra till slut, men jag har förstått nu att det går upp och ner med prematurer.
  21. Lisa o Adam 8/2
    #11

    GRATTIS!

    5-barnsmamma, helt otroligt!! Låter som om ni har en bergodalbana. Hoppas allt går bra med twinsen!! Kul med en liten kille också!!
    Många kramar från oss!
  22. 11
    GRATTIS! 5-barnsmamma, helt otroligt!! Låter som om ni har en bergodalbana. Hoppas allt går bra med twinsen!! Kul med en liten kille också!!
    Många kramar från oss!
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12
    Jodu! Det känns inte helt fel faktiskt, att ha fem barn! Helt lagomt!
    Tänk att jag tvekade så inför fler! Jag misstänker starkt att jag kommer tycka det var värt allt när den här historien väl är över.
  24. 12
    Jodu! Det känns inte helt fel faktiskt, att ha fem barn! Helt lagomt!
    Tänk att jag tvekade så inför fler! Jag misstänker starkt att jag kommer tycka det var värt allt när den här historien väl är över.
  25. Medlem sedan
    Sep 1999
    #13
    Oj, oj!! Vilken resa..! Grattis till barnen iaf!! Har läst allt på bloggen, och kommer följa er och er resa med de nya små liven!! Hoppas dom blir starka och friska snabbt! *KRAM*
  26. 13
    Oj, oj!! Vilken resa..! Grattis till barnen iaf!! Har läst allt på bloggen, och kommer följa er och er resa med de nya små liven!! Hoppas dom blir starka och friska snabbt! *KRAM*
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14
    Du är välkommen att kika vidare.
    Och tack för grattis och tankarna!! Det värmer i en situation som denna ska du veta.

    Kram tebaks!
  28. 14
    Du är välkommen att kika vidare.
    Och tack för grattis och tankarna!! Det värmer i en situation som denna ska du veta.

    Kram tebaks!
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Stort grattis

    Vilken rikedom ni har! Välkommen till världen lilla flicka och lilla pojke.

    Har läst din blogg nu och tårarna har trillat litegrann. Håller alla tummar och tår att de ska växa sig starka så snabbt det bara är möjligt. Skickar err stroa styrkekramar också - jag vet att det behövs.
    Återigen ett stort grattis
    /Madde B
  30. 15
    Stort grattis Vilken rikedom ni har! Välkommen till världen lilla flicka och lilla pojke.

    Har läst din blogg nu och tårarna har trillat litegrann. Håller alla tummar och tår att de ska växa sig starka så snabbt det bara är möjligt. Skickar err stroa styrkekramar också - jag vet att det behövs.
    Återigen ett stort grattis
    /Madde B
  31. Medlem sedan
    Nov 2001
    #16
    Ja, jag håller med dig! Det är en enorm rikedom. Jag tror jag börjar fatta att jag faktiskt är FEM-barnsmamma nu! Det känns otroligt!

    Tack för välkomnandet!!
  32. 16
    Ja, jag håller med dig! Det är en enorm rikedom. Jag tror jag börjar fatta att jag faktiskt är FEM-barnsmamma nu! Det känns otroligt!

    Tack för välkomnandet!!
  33. Medlem sedan
    Jun 2001
    #17
    Nämen grattis till twinsen, Vad kul med två små även om det är en tuff start i livet de fått och en tuff start som 5/6-barnsföräldrar ni fått. Håller tummar och tår för att de små nu växer till sig och blir piggare och stakare för var dag som går!

    GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
  34. 17
    Nämen grattis till twinsen, Vad kul med två små även om det är en tuff start i livet de fått och en tuff start som 5/6-barnsföräldrar ni fått. Håller tummar och tår för att de små nu växer till sig och blir piggare och stakare för var dag som går!

    GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    hej och ett jättegrattis till bebbarna. vilken pärs ni gått igenom. du ska se att allt blir bättre och bättre.ta hand om er alla och än en gång grattis till 2 underverk.Monica
  36. 18
    hej och ett jättegrattis till bebbarna. vilken pärs ni gått igenom. du ska se att allt blir bättre och bättre.ta hand om er alla och än en gång grattis till 2 underverk.Monica
  37. Medlem sedan
    Sep 2001
    #19
    Oj så man missar om man inte är inne på ett litet tag!
    Jättegrattis! Vad skönt att de kommit hela och vackra!!!!
    Åh jag får tårar i ögonen...vet inte vad jag ska säga.....jättegrattis!
  38. 19
    Oj så man missar om man inte är inne på ett litet tag!
    Jättegrattis! Vad skönt att de kommit hela och vackra!!!!
    Åh jag får tårar i ögonen...vet inte vad jag ska säga.....jättegrattis!
  39. Medlem sedan
    Oct 2001
    #20
    Grattis till tvillingarna!

    Vilken start på livet för de två! Och vilken pärs för resten av familjen förståss!

    Jag håller tummarna för att båda hämtar sig fint och att ni snart är hemma och friska hela familjen.
  40. 20
    Grattis till tvillingarna!

    Vilken start på livet för de två! Och vilken pärs för resten av familjen förståss!

    Jag håller tummarna för att båda hämtar sig fint och att ni snart är hemma och friska hela familjen.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Bakom beteendet finns en orsak
    By malan537 in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:44
  2. Gyminvigning, lite spam
    By Emmylou in forum Träning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 09:53
  3. lite spam ;)
    By tarantella in forum Singelmingel
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 20:06
  4. En orsak att le lite mer
    By *Polgara* in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 18:16
  5. lite spam
    By tarantella in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 21:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar