Om ortopediska skor igen...
Klumpfot
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    Om ortopediska skor igen...

    Har nu kontaktat Landstinget här i Kalmar län för att verkligen ta reda på vad som gäller beträffande egenavgifter här hos oss.
    Det var som jag trodde, man får betala alla skor själv; 400 kr/par för barn under 18 år och 800 kr/par om man är vuxen.
    Alfred ska ju fr.o.m. nu ha både innesandaler och uteskor och det här kommer väl bli en ganska dyr historia kan jag tänka mig.

    Min fråga är; hur många skor per år behöver ni andra köpa till era barn? Jag menar alltså hur många olika storlekar som krävs.

    - vårskor, sommarsandaler, höstskor, vinterskor + lika många storlekar innesandaler?
    Dår är jag uppe i 3200 kr... Hualigen.

    Undrar om inte grabben får börja önska sig skor till julklapp stackarn!
    Alvin -97, Felizia -99, Olle -03, Alfred -04, Märta -06
    http://palmelund.blogspot.com
  2. 1
    Om ortopediska skor igen... Har nu kontaktat Landstinget här i Kalmar län för att verkligen ta reda på vad som gäller beträffande egenavgifter här hos oss.
    Det var som jag trodde, man får betala alla skor själv; 400 kr/par för barn under 18 år och 800 kr/par om man är vuxen.
    Alfred ska ju fr.o.m. nu ha både innesandaler och uteskor och det här kommer väl bli en ganska dyr historia kan jag tänka mig.

    Min fråga är; hur många skor per år behöver ni andra köpa till era barn? Jag menar alltså hur många olika storlekar som krävs.

    - vårskor, sommarsandaler, höstskor, vinterskor + lika många storlekar innesandaler?
    Dår är jag uppe i 3200 kr... Hualigen.

    Undrar om inte grabben får börja önska sig skor till julklapp stackarn!
  3. Medlem sedan
    Aug 2004
    #2

    Hej..

    Det går åt en hel del skor under ett år om man både har inneskor o uteskor. Tror min kille har haft 6 par sammanlagt fram tills nu. Vet att han fick ute/inne i maj, juli och nu är det tid igen på tisdag. Eftersom det ännu är för varmt med vinterkängor så lär det bli ett par höstskor/innesandaler och lite längre fram får han kängorna. Så sammanlagt använder han nog 9-10 par om året. Kanske det beror lite på åldern också, dom växer ju olika i olika åldrar men min lillkilles fossingar har växt ganska mycket sista tiden.
  4. 2
    Hej.. Det går åt en hel del skor under ett år om man både har inneskor o uteskor. Tror min kille har haft 6 par sammanlagt fram tills nu. Vet att han fick ute/inne i maj, juli och nu är det tid igen på tisdag. Eftersom det ännu är för varmt med vinterkängor så lär det bli ett par höstskor/innesandaler och lite längre fram får han kängorna. Så sammanlagt använder han nog 9-10 par om året. Kanske det beror lite på åldern också, dom växer ju olika i olika åldrar men min lillkilles fossingar har växt ganska mycket sista tiden.
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    Och du behöver bara betala tre av dem?
    Skulle jag köpa 10 par skor blir det 4000 kr.

    Jaha. Det här kommer alltså bli precis så dyrt som jag var rädd för. Usch, nästan så man får börja sätta undan extra pengar för det här ändamålet.
    Jag tycker verkligen det är märkligt att det inte finns något "högkostnadsskydd" här hos oss!
    Jag ringde tom till Landstinget och frågade och dom sa att dom bestämt 400kr/par för barn då dom ansåg att det var en rimlig summa pengar för ett par vanliga barnskor av bra kvalitet.
    Jo... visst. Det kan jag väl gå med på, men "normala" barn behöver ju inte skor inomhus också. Det gör ju att summan dubblas.

    Fy så arg jag blir när jag tänker på det.

    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Och du behöver bara betala tre av dem?
    Skulle jag köpa 10 par skor blir det 4000 kr.

    Jaha. Det här kommer alltså bli precis så dyrt som jag var rädd för. Usch, nästan så man får börja sätta undan extra pengar för det här ändamålet.
    Jag tycker verkligen det är märkligt att det inte finns något "högkostnadsskydd" här hos oss!
    Jag ringde tom till Landstinget och frågade och dom sa att dom bestämt 400kr/par för barn då dom ansåg att det var en rimlig summa pengar för ett par vanliga barnskor av bra kvalitet.
    Jo... visst. Det kan jag väl gå med på, men "normala" barn behöver ju inte skor inomhus också. Det gör ju att summan dubblas.

    Fy så arg jag blir när jag tänker på det.

    Tack för ditt svar!
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4

    Hej igen...

    Tydligen är det väldigt olika, Men något slags högkostnadskydd tror jag ni har. Skorna är hiskeligt dyra. Har för mig att inneskorna går på ca 1100 - 1200:- och ute skor är ännu dyrare. Jag för min del tycker att alla barn ska få sina skor, dom ingår ju i behandligen av deras "handikapp". Dessutom så är det tydligen inte alla klumpfotsbarn som behöver ort.skor, beror nog på hur mycket som var "fel" vid födseln.
  8. 4
    Hej igen... Tydligen är det väldigt olika, Men något slags högkostnadskydd tror jag ni har. Skorna är hiskeligt dyra. Har för mig att inneskorna går på ca 1100 - 1200:- och ute skor är ännu dyrare. Jag för min del tycker att alla barn ska få sina skor, dom ingår ju i behandligen av deras "handikapp". Dessutom så är det tydligen inte alla klumpfotsbarn som behöver ort.skor, beror nog på hur mycket som var "fel" vid födseln.
  9. Medlem sedan
    Oct 2003
    #5
    Jo, vårt högkostnadsskydd innebär att vi får betala en rabatterad avgift för skorna; 400 kr/par.
    Jag har ingenting emot att betala för Alfreds skor, men tycker precis som du att det borde finnas någon maxgräns för vad man ska behöva stå för själv.
    För oss som har en knaper ekonomi är det väldigt mycket pengar att lägga ut under ett år.
  10. 5
    Jo, vårt högkostnadsskydd innebär att vi får betala en rabatterad avgift för skorna; 400 kr/par.
    Jag har ingenting emot att betala för Alfreds skor, men tycker precis som du att det borde finnas någon maxgräns för vad man ska behöva stå för själv.
    För oss som har en knaper ekonomi är det väldigt mycket pengar att lägga ut under ett år.
  11. Medlem sedan
    Oct 2005
    #6
    fråga på fösäkringskassan om ni kan få vårdbidrag för extra utlägg på skor och sånt man måste köpa
  12. 6
    fråga på fösäkringskassan om ni kan få vårdbidrag för extra utlägg på skor och sånt man måste köpa

Liknande trådar

  1. Ortopediska skor säljes
    By Anna_Taberg in forum Klumpfot
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 20:53
  2. skor igen
    By Malin IGAF in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 13:32
  3. Nya skor igen
    By Plingeling in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 21:26
  4. Ortopediska skor
    By Micra in forum Klumpfot
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 05:18
  5. Det här med skor igen
    By Malin in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 15:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar