Orolig 9 åring
_97 Alla barn
  1. Kiaa
    #1

    Orolig 9 åring

    Är det någon som känner igen sig?? Är detta normalt?
    Vår 9 årig kille har alltid varit ganska kontrollerad och vill ha koll på saker och ting. Tycker det är viktigt med ordning och att regler följs osv. Men nu är han helt upp och ner. Han funderar mycket på död och skilsmässor. Kan gråta för hur andra har det. Kan tycka att han har det för "bra". Är orolig på gränsen till ångest om vi tex missar hämttiden på fritids med ett par minuter. Kan inte lämnas ensam hemma, tror att det ska hända oss något om han inte har koll på oss. Får ont i kroppen på olika ställen under fotbollsträningen om inte vi är med osv osv osv.

    Detta är jobbigt inte minst för honom!! Han har det egentligen jättetryggt och skulle inte behöva oroa sig. Man skulle kunna tro att vi ständigt har övergett honom i olika situationer under hela hans liv men det har ALDRIG hänt!

    Hur gör man? Känner ni igen era 9 åringar?

    Kia
  2. 1
    Orolig 9 åring Är det någon som känner igen sig?? Är detta normalt?
    Vår 9 årig kille har alltid varit ganska kontrollerad och vill ha koll på saker och ting. Tycker det är viktigt med ordning och att regler följs osv. Men nu är han helt upp och ner. Han funderar mycket på död och skilsmässor. Kan gråta för hur andra har det. Kan tycka att han har det för "bra". Är orolig på gränsen till ångest om vi tex missar hämttiden på fritids med ett par minuter. Kan inte lämnas ensam hemma, tror att det ska hända oss något om han inte har koll på oss. Får ont i kroppen på olika ställen under fotbollsträningen om inte vi är med osv osv osv.

    Detta är jobbigt inte minst för honom!! Han har det egentligen jättetryggt och skulle inte behöva oroa sig. Man skulle kunna tro att vi ständigt har övergett honom i olika situationer under hela hans liv men det har ALDRIG hänt!

    Hur gör man? Känner ni igen era 9 åringar?

    Kia
  3. mamma till nioåring
    #2

    samma som din son

    Jag känner igen mig i det du beskriver. Men vi har även det att sedan 1 vecka innan skolan började har hon svårt att somna på kvällen och kommer till oss varje natt vid midnatt. Detta är så jobbigt, igår så kunde hon absolut inte somna, så jag bestämde mig för att sova på en madrass på hennes golv. Hon somnade då vid 23-tiden vaknade strax innan 2 och ville komma till mig men jag sa nej och sedan ville hon att jag skulle lägga mig hos henne men jag sa nej. Under denna dryga halvtimme var hon uppe för att kolla vad klockan var, men jag sa till henne att bry dig inte om vad klockan är utan försök att sova. Då började hon gråta och sa jag kan inte sova. Hon somnade till slut och kl 6.30 väckte jag henne för hon skulle till skolan.
    Så det måste vara så att nioåringar är mer känsliga. Lycka till med din son och du är inte ensam.
  4. 2
    samma som din son Jag känner igen mig i det du beskriver. Men vi har även det att sedan 1 vecka innan skolan började har hon svårt att somna på kvällen och kommer till oss varje natt vid midnatt. Detta är så jobbigt, igår så kunde hon absolut inte somna, så jag bestämde mig för att sova på en madrass på hennes golv. Hon somnade då vid 23-tiden vaknade strax innan 2 och ville komma till mig men jag sa nej och sedan ville hon att jag skulle lägga mig hos henne men jag sa nej. Under denna dryga halvtimme var hon uppe för att kolla vad klockan var, men jag sa till henne att bry dig inte om vad klockan är utan försök att sova. Då började hon gråta och sa jag kan inte sova. Hon somnade till slut och kl 6.30 väckte jag henne för hon skulle till skolan.
    Så det måste vara så att nioåringar är mer känsliga. Lycka till med din son och du är inte ensam.
  5. hennazus
    #3

    9-åringar

    Jag brukar lyssna på Knatte-timmen där Louise Hallin och Malin Alfvén svarar på lyssnarnas frågor om barn. Man får ofta höra om 9-åringar som tänker mycket på döden och är oroliga för att det ska hända familjen något, det är tydligen vanligt i den åldern. Programmen går lokalt over Stockholm men man kan lyssna på programmen i datorn antingen direkt eller i efterhand. http://www.sr.se/cgi-bin/p5/program/...ProgramID=1659
  6. 3
    9-åringar Jag brukar lyssna på Knatte-timmen där Louise Hallin och Malin Alfvén svarar på lyssnarnas frågor om barn. Man får ofta höra om 9-åringar som tänker mycket på döden och är oroliga för att det ska hända familjen något, det är tydligen vanligt i den åldern. Programmen går lokalt over Stockholm men man kan lyssna på programmen i datorn antingen direkt eller i efterhand. http://www.sr.se/cgi-bin/p5/program/...ProgramID=1659
  7. Kiaa
    #4

    Skönt att höra!

    Fö så glömde jag att han kommer till oss varje natt!! Phu ja det tar på krafterna!!
    Lycka till själv och tack för svaret, i bland känns det ensamt!!
  8. 4
    Skönt att höra! Fö så glömde jag att han kommer till oss varje natt!! Phu ja det tar på krafterna!!
    Lycka till själv och tack för svaret, i bland känns det ensamt!!
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    Jag tror att det är vanligt.
    För man blir så stor att man inser att världen inte alltid är god och man kan läsa löpsedlar och råkar se en snutt av nyheterns osv...

    Kompisars föräldrar kanske skiljer sig - de äldre kompisarna på skolan pratar om en massa de hört och kan och tror.
    Det går inte att skydda dem längre - på gott och ont.

    Min 9½ åring är precis som din - förutom nätterna - han sover lugnt i sin säng och har inga problem med att somna.

    Men han vill inte vara hemma själv, vill gärna se Extreme Home Makeover och prata om de som har de sämre, vad han kan göra och varför han har tak över huvudet och mat varje dag.
    De är empatiska helt enkelt. :-)
    Och helt normala.
  10. 5
    Jag tror att det är vanligt.
    För man blir så stor att man inser att världen inte alltid är god och man kan läsa löpsedlar och råkar se en snutt av nyheterns osv...

    Kompisars föräldrar kanske skiljer sig - de äldre kompisarna på skolan pratar om en massa de hört och kan och tror.
    Det går inte att skydda dem längre - på gott och ont.

    Min 9½ åring är precis som din - förutom nätterna - han sover lugnt i sin säng och har inga problem med att somna.

    Men han vill inte vara hemma själv, vill gärna se Extreme Home Makeover och prata om de som har de sämre, vad han kan göra och varför han har tak över huvudet och mat varje dag.
    De är empatiska helt enkelt. :-)
    Och helt normala.
  11. maylin
    #6
    Min 9-åriga son är orolig. Men han har ADHD så jag har sett det som att det beror på det. Han vill också ha full kontroll på allt. Han är orolig och kan inte koncentrera sig för länge på en sak. Så det var intressant att läsa att era också kan grubbla och vara som min son.
    Han blir jätteorolig om vi kommer en minut för sent och hämtar honom efter skola/fritids. Han vill kramas mycket. Kommer varje natt till våran sång och sover.
  12. 6
    Min 9-åriga son är orolig. Men han har ADHD så jag har sett det som att det beror på det. Han vill också ha full kontroll på allt. Han är orolig och kan inte koncentrera sig för länge på en sak. Så det var intressant att läsa att era också kan grubbla och vara som min son.
    Han blir jätteorolig om vi kommer en minut för sent och hämtar honom efter skola/fritids. Han vill kramas mycket. Kommer varje natt till våran sång och sover.

Liknande trådar

  1. orolig 12-åring
    By samtron in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 21:57
  2. Orolig för min 8-åring
    By orolig mamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 20:42
  3. Orolig 9.5 åring
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 17:20
  4. Orolig 37-åring
    By a_sj in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 10:38
  5. Orolig 13-åring
    By frasse65 in forum Tonåringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 21:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar