Ont i höften
_0607 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Ont i höften

    Sen jag fick Elin har jag haft ont i ena höften. Det varierar lite hur "symptomen" är. Ibland värker det upp mot ryggen, ibnad strålar det ner i benet. Ibland känns det mest i ljumsken. När jag sätter mig på en hård stol gör det ont på den sidan särskilt om jag sitter tillbaka lutad o belastar benet.

    Nån som känner igen symptomen? Ja jag vet att jag borde väl ringa vårdcentralen eller nåt. Men jag drar mig för det...vill inte höra att det säkert är pga de gravkilona (vissa är ju kvar *L*)...att gravkilona belastar höften eller nåt.

    Jag ska ringa BM på måndag o boka tid för efterkontrollen...tänkte nämna det för henne vid besöket o se vad hon säger...

    Har nån annan fått ont i höften efter förlossningen?
    *** Jesper 041024 ***
    *** Elin 060730 ***
  2. 1
    Ont i höften Sen jag fick Elin har jag haft ont i ena höften. Det varierar lite hur "symptomen" är. Ibland värker det upp mot ryggen, ibnad strålar det ner i benet. Ibland känns det mest i ljumsken. När jag sätter mig på en hård stol gör det ont på den sidan särskilt om jag sitter tillbaka lutad o belastar benet.

    Nån som känner igen symptomen? Ja jag vet att jag borde väl ringa vårdcentralen eller nåt. Men jag drar mig för det...vill inte höra att det säkert är pga de gravkilona (vissa är ju kvar *L*)...att gravkilona belastar höften eller nåt.

    Jag ska ringa BM på måndag o boka tid för efterkontrollen...tänkte nämna det för henne vid besöket o se vad hon säger...

    Har nån annan fått ont i höften efter förlossningen?
  3. Medlem sedan
    Jul 2005
    #2

    Nja..

    Har ont i höften när jag anstränger mig men hade det redan under graviditeten. Min foglossing satte sig där.... och sjukgymnasten sa att leden troligen var påverkad...

    Men eftersom värk från fogarna kan gå ut i höften så det kan ju ha med det att göra även om det kom efter....
    Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör
    http://tjejmamma.blogspot.com
  4. 2
    Nja.. Har ont i höften när jag anstränger mig men hade det redan under graviditeten. Min foglossing satte sig där.... och sjukgymnasten sa att leden troligen var påverkad...

    Men eftersom värk från fogarna kan gå ut i höften så det kan ju ha med det att göra även om det kom efter....
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3
    Aha fogarna alltså. Ja det låter ju rimligt...
  6. 3
    Aha fogarna alltså. Ja det låter ju rimligt...
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4

    Jag hade så efter förra barnet!

    Precis som du skriver; smärtan kunde pendla mellan höften och ljumsken; stråla antingen upp mot ryggen eller ner längs låret.
    För mig berodde det på att beckenet blivit snett, ena benet var någon cm längre än det andra... Och när sjukgymnasten påtalade det så kunde jag känna att det faktiskt var så. Det hade hela tiden känts konstigt när jag gick, instabilt på något sätt. Men jag hade bara relaterat det till att gravidmagen (och kilona) nu var borta och att det var därför det kändes konstigt.

    Sjukgymnasten rättade till bäckenet åt mig. Det kan dock åka tillbaka i fel läge, särskilt om man bär barn på ena höften... och det gjorde det på mig. Ca ett år efter sonens födelse gick jag till en kiropraktor här och han sa att jag skulle ha kommit mycket tidigare! Nu hade värken spridit sig uppåt ryggen och nacken, men efter en(!) behandling hos honom så försvann all värk.
    Helt otroligt. Där hade jag gått omkring och haltat, haft ont osv i ett helt år och så trollar han bort allt på en halvtimma! Gissa om jag var lycklig!

    Jag tycker nog du borde uppsöka en sjukgymnast eller kiropraktor som får titta på din rygg och ditt bäcken.

    Stort lycka till!
    Alvin -97, Felizia -99, Olle -03, Alfred -04, Märta -06
    http://palmelund.blogspot.com
  8. 4
    Jag hade så efter förra barnet! Precis som du skriver; smärtan kunde pendla mellan höften och ljumsken; stråla antingen upp mot ryggen eller ner längs låret.
    För mig berodde det på att beckenet blivit snett, ena benet var någon cm längre än det andra... Och när sjukgymnasten påtalade det så kunde jag känna att det faktiskt var så. Det hade hela tiden känts konstigt när jag gick, instabilt på något sätt. Men jag hade bara relaterat det till att gravidmagen (och kilona) nu var borta och att det var därför det kändes konstigt.

    Sjukgymnasten rättade till bäckenet åt mig. Det kan dock åka tillbaka i fel läge, särskilt om man bär barn på ena höften... och det gjorde det på mig. Ca ett år efter sonens födelse gick jag till en kiropraktor här och han sa att jag skulle ha kommit mycket tidigare! Nu hade värken spridit sig uppåt ryggen och nacken, men efter en(!) behandling hos honom så försvann all värk.
    Helt otroligt. Där hade jag gått omkring och haltat, haft ont osv i ett helt år och så trollar han bort allt på en halvtimma! Gissa om jag var lycklig!

    Jag tycker nog du borde uppsöka en sjukgymnast eller kiropraktor som får titta på din rygg och ditt bäcken.

    Stort lycka till!
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Oj

    Tack för ditt svar...jag borde nog ringa vårdcentralen imorgon.
  10. 5
    Oj

    Tack för ditt svar...jag borde nog ringa vårdcentralen imorgon.

Liknande trådar

  1. Ont i höften
    By jagbarajag in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 18:03
  2. Höften-ont!
    By jumy in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 00:12
  3. Ont i höften..
    By *Mysan* in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 10:40
  4. Ont i höften
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 13:14
  5. Ont i höften
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 12:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar