dags för lite födelsedagar
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    dags för lite födelsedagar

    och födelsedagsmiddag. Jag har hjortstek i frysen som jag tänkte bjuda på. Så hur steker jag den godast och vad till? Jag tänker svamp och rotsaker, men i vilken form???

    Vad skulle vara gott till förrätt? Och efterrätter är jag jättekass på, vi har ju införskaffat glassmaskin och jag har Heds dessertbok. Något att rekommendera därur?
  2. 1
    dags för lite födelsedagar och födelsedagsmiddag. Jag har hjortstek i frysen som jag tänkte bjuda på. Så hur steker jag den godast och vad till? Jag tänker svamp och rotsaker, men i vilken form???

    Vad skulle vara gott till förrätt? Och efterrätter är jag jättekass på, vi har ju införskaffat glassmaskin och jag har Heds dessertbok. Något att rekommendera därur?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Pratade inte vi om detta

    för ett år sedan??

    Jaghade gnidit hjorten med salt och peppar, sedan stekt den snabbt i het stekpanna, lagt den i ugnen på 150 grader, rotsaker i småbitar bredvid,s avm för sig, gärna i en sås

    Rödvinte hittar Du själv (dvs till de övriga), ngt lättare till en förrätt tror jag, kanske en röra av ngt slag? Vet ej känns förvisso litte 80 tals aktigt men..

    Hed´s glassbomber till efterrätt.... MUMS!!
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  4. 2
    Pratade inte vi om detta för ett år sedan??

    Jaghade gnidit hjorten med salt och peppar, sedan stekt den snabbt i het stekpanna, lagt den i ugnen på 150 grader, rotsaker i småbitar bredvid,s avm för sig, gärna i en sås

    Rödvinte hittar Du själv (dvs till de övriga), ngt lättare till en förrätt tror jag, kanske en röra av ngt slag? Vet ej känns förvisso litte 80 tals aktigt men..

    Hed´s glassbomber till efterrätt.... MUMS!!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Vad hade du för innertemp? Och hur menar du, rostade du rotsakerna men sen då? Lade du dem i sås??? Jag funderar på någon slags gräddkokta/stuvade rotsaker och kanske savoykål, men då blir ju en god sås överflödig och till vilt är det ju så gått med en mustig sås på rödvin...

    Rödvin har vi mängder som funkar till vilt.

    Förrätt, blir svårt, jag har bjudit på mina paradförrätter till de som ska komma....Och röra känns lite...kladdigt

    Ja, jag får fundera vidare!
  6. 3
    Vad hade du för innertemp? Och hur menar du, rostade du rotsakerna men sen då? Lade du dem i sås??? Jag funderar på någon slags gräddkokta/stuvade rotsaker och kanske savoykål, men då blir ju en god sås överflödig och till vilt är det ju så gått med en mustig sås på rödvin...

    Rödvin har vi mängder som funkar till vilt.

    Förrätt, blir svårt, jag har bjudit på mina paradförrätter till de som ska komma....Och röra känns lite...kladdigt

    Ja, jag får fundera vidare!
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Rotsakerna rostas bara smidigt....

    i en form, på med salt, droppa honung över detta, en del olivolja, litet örter

    Servera somd en är bara ...
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  8. 4
    Rotsakerna rostas bara smidigt.... i en form, på med salt, droppa honung över detta, en del olivolja, litet örter

    Servera somd en är bara ...
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Innertemp enligt....

    termometern, vet ej exakt vad det är...

    har det inet här, ta ut låt den vila innan den skärs upp... Hjotrt skall inet behöva kompliceras alls den är så pass god i sig
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  10. 5
    Innertemp enligt.... termometern, vet ej exakt vad det är...

    har det inet här, ta ut låt den vila innan den skärs upp... Hjotrt skall inet behöva kompliceras alls den är så pass god i sig
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6
    När jag gör hjortstek går jag inte över 60 i innertemp, vill du ha den välstekt och bara pytteytte rosa går du till 65 men det är att förstöra stackaren enligt mig, så kör min mormor och det är inte lika gott..
  12. 6
    När jag gör hjortstek går jag inte över 60 i innertemp, vill du ha den välstekt och bara pytteytte rosa går du till 65 men det är att förstöra stackaren enligt mig, så kör min mormor och det är inte lika gott..
  13. Medlem sedan
    Apr 2005
    #7
    Och jo, mitt standarstips om att köra i ugnen på låga grader kvarstår även här
  14. 7
    Och jo, mitt standarstips om att köra i ugnen på låga grader kvarstår även här
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Nej usch inte genomstekt! Rådjursfilé steker jag bara till 53-54 och låter vila en 10 minuter, men blev lite osäkrare ang steken.
  16. 8
    Nej usch inte genomstekt! Rådjursfilé steker jag bara till 53-54 och låter vila en 10 minuter, men blev lite osäkrare ang steken.
  17. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9
    Jag varierar mellan 58-60 och då är den rosa
  18. 9
    Jag varierar mellan 58-60 och då är den rosa

Liknande trådar

  1. Dags för födelsedagar igen!
    By Sintra in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 21:11
  2. Blir stressad av födelsedagar(Lite OT)
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 09:47
  3. dags för lite mer...
    By Ellen _ _ _ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 08:23
  4. Dags för lite WoW
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 21:23
  5. Dags för lite
    By MamaMia in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 07:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar