Måste bara få berätta... dagens + och -
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2001
    #1

    Måste bara få berätta... dagens + och -

    August KAN hoppa jämfota nu! Han har inte gjort annat de senaste dagarna! Eller jo, förresten, han ritade en teckning av hela familjen idag! Så imponerad blev jag! Alla familjemedlemmar fick "bara" två armar, två ben, två ögon och en mun (de gubbar han har ritat tidigare har haft hur många armar och ben som helst och typ sex munnar i pannan!!! ). Isabelle fick inget hår, men det fick pappa! (Ni som känner familjen vet att det borde ha varit tvärtom! ) Även Isabelle passade på att inta stafflit när det blev ledigt och ritade sin första teckning .

    Ja, det var en glimt av den idylliska delen av vår eftermiddag, innan middagskaoset... Ska aldrig mer göra mig till och göra köttbullar. Det går inte att steka köttbullar med en hungrig bebis hängandes i byxbenet. (fast hon åt dem sedan med god aptit, till skillnad från storebror som ville ha VANLIGA köttbullar... :-/ ) Ibland känns det som om middagen aldrig kan komma på bordet fort nog och det spelar ingen roll om klockan är fyra eller fem. *suck* På tal om att få ihop vardagen... hur får man ihop middagen? Kan någon tipsa om goda och roliga middagar som är snabba och enkla (och som August äter...) så vore jag tacksam...
  2. 1
    Måste bara få berätta... dagens + och - August KAN hoppa jämfota nu! Han har inte gjort annat de senaste dagarna! Eller jo, förresten, han ritade en teckning av hela familjen idag! Så imponerad blev jag! Alla familjemedlemmar fick "bara" två armar, två ben, två ögon och en mun (de gubbar han har ritat tidigare har haft hur många armar och ben som helst och typ sex munnar i pannan!!! ). Isabelle fick inget hår, men det fick pappa! (Ni som känner familjen vet att det borde ha varit tvärtom! ) Även Isabelle passade på att inta stafflit när det blev ledigt och ritade sin första teckning .

    Ja, det var en glimt av den idylliska delen av vår eftermiddag, innan middagskaoset... Ska aldrig mer göra mig till och göra köttbullar. Det går inte att steka köttbullar med en hungrig bebis hängandes i byxbenet. (fast hon åt dem sedan med god aptit, till skillnad från storebror som ville ha VANLIGA köttbullar... :-/ ) Ibland känns det som om middagen aldrig kan komma på bordet fort nog och det spelar ingen roll om klockan är fyra eller fem. *suck* På tal om att få ihop vardagen... hur får man ihop middagen? Kan någon tipsa om goda och roliga middagar som är snabba och enkla (och som August äter...) så vore jag tacksam...
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2

    Haha! Underbart!

    Typiskt härligt barnkaos, som är så skönt att läsa om när man inte är mitt i det! Moahaha! ;o)

    Erik ritade två dinosaurier och en fjäril hemma hos bästisen idag - det var ett långt streck över hela pappret, ett litet streck, och så en stor virvel i mitten!
    Hopplöst att få den ungen att rita, men det kommer väl!
    Storasyster gör ju inte annat, och hon klämde till med sitt livs första lägereld i stället, som om det var världens mest logiska sak att rita! Komplett med gran och allt!

    Mat ska du iNTE fråga mig om, vi är fortfarande fast i "köttpinneträsket" (fiskpinnar, korv, köttbullar, blodpudding, plättar, fullkornsfusilli, köttfärssås - som bara Lovisa äter iofs, jordgubbsfil, "rå" falukorv, eller i stekt form formad av pepparkaksmått... eller kycklingbitar från mackedonken...) Hua, vad trist, alltihop! Tur att de äter frukt, säger jag bara...
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  4. 2
    Haha! Underbart! Typiskt härligt barnkaos, som är så skönt att läsa om när man inte är mitt i det! Moahaha! ;o)

    Erik ritade två dinosaurier och en fjäril hemma hos bästisen idag - det var ett långt streck över hela pappret, ett litet streck, och så en stor virvel i mitten!
    Hopplöst att få den ungen att rita, men det kommer väl!
    Storasyster gör ju inte annat, och hon klämde till med sitt livs första lägereld i stället, som om det var världens mest logiska sak att rita! Komplett med gran och allt!

    Mat ska du iNTE fråga mig om, vi är fortfarande fast i "köttpinneträsket" (fiskpinnar, korv, köttbullar, blodpudding, plättar, fullkornsfusilli, köttfärssås - som bara Lovisa äter iofs, jordgubbsfil, "rå" falukorv, eller i stekt form formad av pepparkaksmått... eller kycklingbitar från mackedonken...) Hua, vad trist, alltihop! Tur att de äter frukt, säger jag bara...
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Middagen ja.......huvva vad jag kännde igen mej med bebis hängande i byxbenen!!
    Här har vi totalkaos om inte middan kommer i tid, 16.30 helst absolut senast 17 och efter 17 så är det kaos o matvägran.......

    Tips......ja, nu är Dennis rätt tacksam o äter de mesta men några förslag

    Makaroner o korv går ALLTID hem
    Kycklinggrytor är en annan favorit hos Dennis, smidiga att förbereda och bara koka ris till.
    Pannkaka me bacon
    Fisk är oxå en stór favorit, lax, ungsstekt sik
    Fiskpinnar ratade han.... =)
    Fick recept hos frissan förra veckan på en fisksoppa jag ska prova (mandelpotatis, morötter, fisk som torsk i bitar, lite lax i bitar, en påse herrgårdsgrönsaker, en burk cf, kryddor-salt,peppar, citronpeppar, fiskbuljong. Hon sa att de är supergott o ungarna älskar de så de är värt å testa, har aldrig i mitt liv gjort fisksoppa.....)
    Köttgrytor är en annan av mina favoriter
    Hmmm, är nog väldigt mkt "grytor" i vårat hus! =)
    Kasslergratäng
    Korvsoppa, en prefekt snabbmat! =)
    Sedan har jag numera alltid katastrof snabbmat i frysen som potatisbullar.....de är inte så tokiga ibland.

    Kram på er i kylan, här uppe i norr kom snön igår....brrrr
    Vivi Dennis0308 Emil0508
  6. 3
    Middagen ja.......huvva vad jag kännde igen mej med bebis hängande i byxbenen!!
    Här har vi totalkaos om inte middan kommer i tid, 16.30 helst absolut senast 17 och efter 17 så är det kaos o matvägran.......

    Tips......ja, nu är Dennis rätt tacksam o äter de mesta men några förslag

    Makaroner o korv går ALLTID hem
    Kycklinggrytor är en annan favorit hos Dennis, smidiga att förbereda och bara koka ris till.
    Pannkaka me bacon
    Fisk är oxå en stór favorit, lax, ungsstekt sik
    Fiskpinnar ratade han.... =)
    Fick recept hos frissan förra veckan på en fisksoppa jag ska prova (mandelpotatis, morötter, fisk som torsk i bitar, lite lax i bitar, en påse herrgårdsgrönsaker, en burk cf, kryddor-salt,peppar, citronpeppar, fiskbuljong. Hon sa att de är supergott o ungarna älskar de så de är värt å testa, har aldrig i mitt liv gjort fisksoppa.....)
    Köttgrytor är en annan av mina favoriter
    Hmmm, är nog väldigt mkt "grytor" i vårat hus! =)
    Kasslergratäng
    Korvsoppa, en prefekt snabbmat! =)
    Sedan har jag numera alltid katastrof snabbmat i frysen som potatisbullar.....de är inte så tokiga ibland.

    Kram på er i kylan, här uppe i norr kom snön igår....brrrr
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Middagskaoset känner jag igen! MEN, oftast funkar det hyfsat bra hemma nuförtiden faktiskt. Det är just de där eftermiddagstimmarna när bägge barnen är hungriga och trötta, innan bägge föräldrarna är hemma, som är de jobbigaste på hela dagen ju!

    Tips från mig är att fixa fram lite morötter, gurka och kanske en "knäckis" eller liknande, som barnen kan tugga på medan maten blir färdig.

    Jag använder mig ganska ofta av mat från boken "mat för barn och deras föräldrar". De rätterna har gått hem jättebra hos oss. bland favoriterna är keso och majsplättar, grön fisksoppa, gyllene fisksoppa, laxbiffarna, biff med mango mm.

    Andra lättlagade rätter är blodpudding (tack för att det finns!) ugnspannkaka med bacon eller äpple och kanel, rotsaksgryta med korv, korvtorn (skiva zucchini och varva med falukorvsskivor till ett torn. Stick ner en grillpinne och strö på lite ost, gratinera.) Korvtornen tycker förresten Tuva är jätteroliga att göra och lagom svåra. Fiskbullsgratäng är gott och enkelt att "hotta upp" en burk fiskbullar. Köttfärsrätter är alltid populära här hemma. Gör en färs och platta ut på plåt till en enda stor köttfärsbiff och baka i ugn ca 20 minuter. Superenkelt och gott. Så kan man lägga lite grönsaker runt som får bakas samtidigt, Zucchini och tomat funkar bra! Hemmagjorda hamburgare är faktiskt jätteenkelt och snabbt att göra och ibland brukar jag göra en köttfärspanna med brunsås från påse (inte världens bästa, men ibland så) Receptet står på brunsåspåsen från ICA och har varit väldigt uppskattat samt att den går snabbt att göra.

    Andra tips är att klyfta potatisen så går den snabbt att koka, koka mycket ris och värm efter behov. Ha lite schyssta färdigsåser och röror hemma. Ta någon timme och gör en jättebytta vitkålssallad som håller minst 2 veckor i kylen...

    Jaaa...det var lite tips härifrån. Hoppas det var något som kan underlätta i ert eftermiddagskaos!
  8. 4
    Middagskaoset känner jag igen! MEN, oftast funkar det hyfsat bra hemma nuförtiden faktiskt. Det är just de där eftermiddagstimmarna när bägge barnen är hungriga och trötta, innan bägge föräldrarna är hemma, som är de jobbigaste på hela dagen ju!

    Tips från mig är att fixa fram lite morötter, gurka och kanske en "knäckis" eller liknande, som barnen kan tugga på medan maten blir färdig.

    Jag använder mig ganska ofta av mat från boken "mat för barn och deras föräldrar". De rätterna har gått hem jättebra hos oss. bland favoriterna är keso och majsplättar, grön fisksoppa, gyllene fisksoppa, laxbiffarna, biff med mango mm.

    Andra lättlagade rätter är blodpudding (tack för att det finns!) ugnspannkaka med bacon eller äpple och kanel, rotsaksgryta med korv, korvtorn (skiva zucchini och varva med falukorvsskivor till ett torn. Stick ner en grillpinne och strö på lite ost, gratinera.) Korvtornen tycker förresten Tuva är jätteroliga att göra och lagom svåra. Fiskbullsgratäng är gott och enkelt att "hotta upp" en burk fiskbullar. Köttfärsrätter är alltid populära här hemma. Gör en färs och platta ut på plåt till en enda stor köttfärsbiff och baka i ugn ca 20 minuter. Superenkelt och gott. Så kan man lägga lite grönsaker runt som får bakas samtidigt, Zucchini och tomat funkar bra! Hemmagjorda hamburgare är faktiskt jätteenkelt och snabbt att göra och ibland brukar jag göra en köttfärspanna med brunsås från påse (inte världens bästa, men ibland så) Receptet står på brunsåspåsen från ICA och har varit väldigt uppskattat samt att den går snabbt att göra.

    Andra tips är att klyfta potatisen så går den snabbt att koka, koka mycket ris och värm efter behov. Ha lite schyssta färdigsåser och röror hemma. Ta någon timme och gör en jättebytta vitkålssallad som håller minst 2 veckor i kylen...

    Jaaa...det var lite tips härifrån. Hoppas det var något som kan underlätta i ert eftermiddagskaos!
  9. Medlem sedan
    Aug 2001
    #5
    TACK FÖR ERA MIDDAGSTIPS!
  10. 5
    TACK FÖR ERA MIDDAGSTIPS!
  11. Medlem sedan
    Dec 2008
    #6

    Mat-tv-program

    Hej !
    Jag jobbar på Titan Television med ett nytt mat-tv-program som ska gå på TV3 i vår. Vi söker nu Familjer/deltagare till programmet. Programmet kommer i stora drag att handla om att samla familjen vid middagsbordet och med hjälp av en kock och programledare ge tips och råd på god, nyttig och lättlagad mat.
    Är detta något som låter intressant för dig och din familj? då får du gärna kontakta oss på vår mail:
    [email protected]
    Obs! Vi har bara möjlighet att filma i Stockholm med omnejd.

    Vänliga Hälsningar
    Caroline Haglund
    Titan Television
  12. 6
    Mat-tv-program Hej !
    Jag jobbar på Titan Television med ett nytt mat-tv-program som ska gå på TV3 i vår. Vi söker nu Familjer/deltagare till programmet. Programmet kommer i stora drag att handla om att samla familjen vid middagsbordet och med hjälp av en kock och programledare ge tips och råd på god, nyttig och lättlagad mat.
    Är detta något som låter intressant för dig och din familj? då får du gärna kontakta oss på vår mail:
    [email protected]
    Obs! Vi har bara möjlighet att filma i Stockholm med omnejd.

    Vänliga Hälsningar
    Caroline Haglund
    Titan Television

Liknande trådar

  1. Måste ju bara berätta om
    By lottalotta in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 11:26
  2. Måste bara berätta.. *OT*
    By Fergie80 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 21:54
  3. Måste bara få berätta
    By ESH in forum Separation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 16:12
  4. Måste bara berätta
    By Anna in forum Sex & erotik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 12:34
  5. Måste bara berätta *OT*
    By Ina m 2 in forum _0504 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 16:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar