läxa
_96 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    läxa

    vet inte om nån tagit upp det tidigare men hur mycket läxa har era 96or.
    min har tre läxor en sv som kan bli no också en matte och en engelska. de har en vecka på sig att göra läxan
  2. 1
    läxa vet inte om nån tagit upp det tidigare men hur mycket läxa har era 96or.
    min har tre läxor en sv som kan bli no också en matte och en engelska. de har en vecka på sig att göra läxan
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Vi har valt en läxfri pedagogik till våra barn så här är det inga läxor alls. Det händer dock att de har uppgifter med deadline och då behöver de arbeta även hemma för att hinna med ibland. Av pedagogiska skäl skickas även engelska glosor hem det här läsåret, det är alltså inte en inlärningsläxa utan en träning i studieteknink. Lillasyster har "läsläxa" dvs läraren ber oss att hjälpa honom att alla barn får läsa varje dag, men det är inte styrt vad de ska läsa eller när och hur mycket.
  4. 2
    Vi har valt en läxfri pedagogik till våra barn så här är det inga läxor alls. Det händer dock att de har uppgifter med deadline och då behöver de arbeta även hemma för att hinna med ibland. Av pedagogiska skäl skickas även engelska glosor hem det här läsåret, det är alltså inte en inlärningsläxa utan en träning i studieteknink. Lillasyster har "läsläxa" dvs läraren ber oss att hjälpa honom att alla barn får läsa varje dag, men det är inte styrt vad de ska läsa eller när och hur mycket.
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3

    Julias läxor

    Ja, vad har hon hem? Matte, engelska glosor, veckans ord-svenska och läsläxa är vad hon har hem varje vecka. Läsläxan har varit väldigt si och så med, hon är dålig på att säga vad hon har och jag har inte ännu riktigt hunnit lära mig vad som är från dag till dag. dessutom så har de ingen direkt läsebok hem, utan får själva läsa vad de vill. Ska sätta henne att leta fram någon bok (hon har flera här hemma) som hon kan läsa i varje vecka.
    Sen så har de en litet skrivhäfte som de kallar hembok. På skolan skriver de vad som hänt under dagen, vad de gjort i skolan på lektioner och raster. Sen tar de hem boken och låter oss föräldrar läsa och sen signera att vi har läst. Har vi frågor till läraren så kan vi skriva det i boken, så svarar hon tillbaka nästa dag.
    Bian
  6. 3
    Julias läxor Ja, vad har hon hem? Matte, engelska glosor, veckans ord-svenska och läsläxa är vad hon har hem varje vecka. Läsläxan har varit väldigt si och så med, hon är dålig på att säga vad hon har och jag har inte ännu riktigt hunnit lära mig vad som är från dag till dag. dessutom så har de ingen direkt läsebok hem, utan får själva läsa vad de vill. Ska sätta henne att leta fram någon bok (hon har flera här hemma) som hon kan läsa i varje vecka.
    Sen så har de en litet skrivhäfte som de kallar hembok. På skolan skriver de vad som hänt under dagen, vad de gjort i skolan på lektioner och raster. Sen tar de hem boken och låter oss föräldrar läsa och sen signera att vi har läst. Har vi frågor till läraren så kan vi skriva det i boken, så svarar hon tillbaka nästa dag.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Alldeles för mycket.
    4 läxor per dag är vanligt här hemma. De har glosor i engelskan var dag och glosprov var fredag. Sen är det matte, en massa tal i två olika böcker, so, och svenska.
    Det är inte alltid de får veta i förväg vad som skall göras utan ofta är det så att de får det den ena dagen och det ska vara klart den andra.
  8. 4
    Alldeles för mycket.
    4 läxor per dag är vanligt här hemma. De har glosor i engelskan var dag och glosprov var fredag. Sen är det matte, en massa tal i två olika böcker, so, och svenska.
    Det är inte alltid de får veta i förväg vad som skall göras utan ofta är det så att de får det den ena dagen och det ska vara klart den andra.
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5
    det lät massor.
    hinner dom med fritiden också. att bara va och slappna av?
  10. 5
    det lät massor.
    hinner dom med fritiden också. att bara va och slappna av?
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Nej det blir ju inte så mycket fritid över tyvärr.
    Att ha en fritidsaktivitet en skoldag hade inte fungerat här hemma så det är tur att hon har hittat scouterna och att det ligger på lördagarna.
  12. 6
    Nej det blir ju inte så mycket fritid över tyvärr.
    Att ha en fritidsaktivitet en skoldag hade inte fungerat här hemma så det är tur att hon har hittat scouterna och att det ligger på lördagarna.
  13. Medlem sedan
    Mar 1998
    #7
    Varierar lite än så länge. Albin har fått en ny fröken och det känns som om hon inte riktigt bestämt sig ännu. Men oftast har de engelska glosor en dag, rättstavning en dag och repetition av multiplikationstabellen en dag och dessutom ska de läsa högt 15 min/dag. Fast förra veckan hade de ingen läxa alls... De får iaf besked veckan innan om vilka läxor som gäller till kommande vecka. För Albin tar inte läxorna så lång tid så jag tycker itne att det är för mycket, snarare efterlyser vi mer individuella läxor. Att öva in 3:ans tabell är inget han tar på allvar som läxa och vi föräldrar vet ju att han kan den...
  14. 7
    Varierar lite än så länge. Albin har fått en ny fröken och det känns som om hon inte riktigt bestämt sig ännu. Men oftast har de engelska glosor en dag, rättstavning en dag och repetition av multiplikationstabellen en dag och dessutom ska de läsa högt 15 min/dag. Fast förra veckan hade de ingen läxa alls... De får iaf besked veckan innan om vilka läxor som gäller till kommande vecka. För Albin tar inte läxorna så lång tid så jag tycker itne att det är för mycket, snarare efterlyser vi mer individuella läxor. Att öva in 3:ans tabell är inget han tar på allvar som läxa och vi föräldrar vet ju att han kan den...
  15. jhjhg
    #8

    Ca 15 engelska glosor

    per vecka har min dotter. I trean hade de mer läxor, åtminstone både matte och läsläxa.
  16. 8
    Ca 15 engelska glosor per vecka har min dotter. I trean hade de mer läxor, åtminstone både matte och läsläxa.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    En per dag...

    ...har Emilia. Själv har jag aldrig förstått poängen med läxor, inte maken heller som snart är färdig lärare. Emilia har lätt för sig i skolan men de som har det svårare får ju lägga ner mycket mer tid än de som har det lätt. Det är inte rättvist tycker jag.
  18. 9
    En per dag... ...har Emilia. Själv har jag aldrig förstått poängen med läxor, inte maken heller som snart är färdig lärare. Emilia har lätt för sig i skolan men de som har det svårare får ju lägga ner mycket mer tid än de som har det lätt. Det är inte rättvist tycker jag.
  19. Medlem sedan
    Apr 1999
    #10
    I vår sons klass planerar eleverna själva vad de ska hinna med (fröken hjälper väl till lite ibland). De planerar för två veckor i taget och bockar successivt av när de blir klara med olika mål. Så de läxor som de har är i princip bara att de ibland måste ta hem och jobba för att hinna klart planeringen. De har vissa "läxdagar" gemensamt, som t.ex. att engelskaglosor förhörs på fredagar, men olika elever har olika glosor som de ska kunna (allt efter deras egen planering). Det här arbetssättet fungerar jättebra för min son som har väldigt lätt för sig. Han får jobba på i helt egen takt i de flesta ämnen och har även ganska stor frihet i hur han jobbar och vad han gör. På engelskan t.ex. så väljer han ibland att gå igenom två kapitel per vecka i engelskaboken (mot "normalt" ett), och ibland väljer han att läsa enkla kapitelböcker, och ta ut egna glosor som han tränar på osv. Han lägger ner ca 1-3 timmar per vecka på hemarbete ungefär.
  20. 10
    I vår sons klass planerar eleverna själva vad de ska hinna med (fröken hjälper väl till lite ibland). De planerar för två veckor i taget och bockar successivt av när de blir klara med olika mål. Så de läxor som de har är i princip bara att de ibland måste ta hem och jobba för att hinna klart planeringen. De har vissa "läxdagar" gemensamt, som t.ex. att engelskaglosor förhörs på fredagar, men olika elever har olika glosor som de ska kunna (allt efter deras egen planering). Det här arbetssättet fungerar jättebra för min son som har väldigt lätt för sig. Han får jobba på i helt egen takt i de flesta ämnen och har även ganska stor frihet i hur han jobbar och vad han gör. På engelskan t.ex. så väljer han ibland att gå igenom två kapitel per vecka i engelskaboken (mot "normalt" ett), och ibland väljer han att läsa enkla kapitelböcker, och ta ut egna glosor som han tränar på osv. Han lägger ner ca 1-3 timmar per vecka på hemarbete ungefär.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Standardläxa är matte till tisdagar, svenska till torsdagar och engelska fredagar. Sedan kan det komma något mer ibland.

    Vi har bestämt att rasmus ska sitta minst 30 minuter varje vardag och gå igenom sina läxor. Särskilt engelskan så han kommer in i att studera in glosor, de måste man ju oftast plugga in så att säga. Sedan har vi också bestämt att han ska göra en sida i sin mattebok varje dag för att inte hamna efter där...han är lite för noggrann med hur siffrorna ska se ut så han hinner inte alltid med allt som ska göras.
  22. 11
    Standardläxa är matte till tisdagar, svenska till torsdagar och engelska fredagar. Sedan kan det komma något mer ibland.

    Vi har bestämt att rasmus ska sitta minst 30 minuter varje vardag och gå igenom sina läxor. Särskilt engelskan så han kommer in i att studera in glosor, de måste man ju oftast plugga in så att säga. Sedan har vi också bestämt att han ska göra en sida i sin mattebok varje dag för att inte hamna efter där...han är lite för noggrann med hur siffrorna ska se ut så han hinner inte alltid med allt som ska göras.
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12

    3 st per vecka

    som vi får veta en vecka i förväg. Det är fasta läxdagar varje vecka. Matte till torsdag (nu har det varit multiplikationstabeller), engelska till fredag (läsa en text plus ca 12 glosor) och en svenska läxa till tisdag (läsa text och svara på frågor om texten). Sen tillkommer pianoläxa som helst ska tränas varje dag. Vi håller nu på att få in en bra rutin för läxorna så att svenskan och matten är klar före helgen. Den kan man ju "göra bort" så att säga. Engelska läser vi tillsammans på söndagen och tränar glosorna, sen har de resten av veckan på sig att träna glosorna mer.
  24. 12
    3 st per vecka som vi får veta en vecka i förväg. Det är fasta läxdagar varje vecka. Matte till torsdag (nu har det varit multiplikationstabeller), engelska till fredag (läsa en text plus ca 12 glosor) och en svenska läxa till tisdag (läsa text och svara på frågor om texten). Sen tillkommer pianoläxa som helst ska tränas varje dag. Vi håller nu på att få in en bra rutin för läxorna så att svenskan och matten är klar före helgen. Den kan man ju "göra bort" så att säga. Engelska läser vi tillsammans på söndagen och tränar glosorna, sen har de resten av veckan på sig att träna glosorna mer.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13
    4 per vecka brukar det bli, matte, svenska, no (eller annat) och engelskan ska tränas på varje dag, med förhör på fredag.

    Jag tycker inte det är så konstigt att de får mer och mer läxor ju älder de blir, de ska hinna med mer och så rörigt som det är i de flesta klasser idag så hinner de inte med allt i skolan. Barnen är sena, lyssnar inte är inte tysta och gör det de ska. Då blir det mer läxor oxå.

    Visst det är lite mycket, men min tjej brukar göra läxorna när hon kommer hem eller med kompisarna, innan jag eller sambon kommer hem med småsyskonen. Då är det gjort och sen förhör vi henne på kvällen.
  26. 13
    4 per vecka brukar det bli, matte, svenska, no (eller annat) och engelskan ska tränas på varje dag, med förhör på fredag.

    Jag tycker inte det är så konstigt att de får mer och mer läxor ju älder de blir, de ska hinna med mer och så rörigt som det är i de flesta klasser idag så hinner de inte med allt i skolan. Barnen är sena, lyssnar inte är inte tysta och gör det de ska. Då blir det mer läxor oxå.

    Visst det är lite mycket, men min tjej brukar göra läxorna när hon kommer hem eller med kompisarna, innan jag eller sambon kommer hem med småsyskonen. Då är det gjort och sen förhör vi henne på kvällen.

Liknande trådar

  1. Läxa i 1:an
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 00:14
  2. Läxa om sex?
    By Katta1 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 15:02
  3. Jag fick en läxa....
    By wondergirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 22:08
  4. Läxa?
    By Jessica m S & M in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 18:44
  5. läxa
    By fjompanz in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 21:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar