PANIK!!! (mask)
Barnsjukdomar
  1. maskrädd
    #1

    PANIK!!! (mask)

    Nu när jag kom in på toaletten så ser jag en mask som kryper runt nere på toalettens botten. Den kan väl varit ca 10-15 cm, såg ut som en smal ljusbrun daggmsk nästan. Fy sjutton!! VART kommer den där masken från egentligen? Är det någon av oss som har mask och att den kommit ut genom avföringen? Hur tar man reda på detta? För om den inte kommer från någon av oss - vart kommer den då ifrån? En mask tar sig väl inte in i toaletten bara sådär...
  2. 1
    PANIK!!! (mask) Nu när jag kom in på toaletten så ser jag en mask som kryper runt nere på toalettens botten. Den kan väl varit ca 10-15 cm, såg ut som en smal ljusbrun daggmsk nästan. Fy sjutton!! VART kommer den där masken från egentligen? Är det någon av oss som har mask och att den kommit ut genom avföringen? Hur tar man reda på detta? För om den inte kommer från någon av oss - vart kommer den då ifrån? En mask tar sig väl inte in i toaletten bara sådär...
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Det är inte något barn

    som tagit med den in och släppt ner den i toan för att den skulle få bada lite? Om det VAR en daggmask menar jag=)

    Sök på spolmask på google får du se om du känner igen beskrivningarna, ring VC för medicin! Håller med dig om att det låter lite småläskigt, betydligt värre än den springmaskar vi har svårt att bli av med här hemma.
  4. 2
    Det är inte något barn som tagit med den in och släppt ner den i toan för att den skulle få bada lite? Om det VAR en daggmask menar jag=)

    Sök på spolmask på google får du se om du känner igen beskrivningarna, ring VC för medicin! Håller med dig om att det låter lite småläskigt, betydligt värre än den springmaskar vi har svårt att bli av med här hemma.
  5. maskrädd
    #3
    Nej jag tror inte något barn har lagt masken där. Hela familjen gick på toa i morse (minns ej vem som gick sist) och sen har vi inte varit hemma under dagen. Jag upptäckte masken när jag kom hem, var bara jag som var hemma.

    Jag har ringt vårdcentralen, men de skriver inte ut medicin i förebyggande syfte. Om vi ville kunde jag ringa tillbaka på måndag så kunde vi komma dit för provtagning för att se om någon av oss bär på maskägg. Usch, ryser vid tanken på att någon av oss kanske har mask! Springmask är äckligt det med, men inte i närheten av dessa.
  6. 3
    Nej jag tror inte något barn har lagt masken där. Hela familjen gick på toa i morse (minns ej vem som gick sist) och sen har vi inte varit hemma under dagen. Jag upptäckte masken när jag kom hem, var bara jag som var hemma.

    Jag har ringt vårdcentralen, men de skriver inte ut medicin i förebyggande syfte. Om vi ville kunde jag ringa tillbaka på måndag så kunde vi komma dit för provtagning för att se om någon av oss bär på maskägg. Usch, ryser vid tanken på att någon av oss kanske har mask! Springmask är äckligt det med, men inte i närheten av dessa.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    *ryser*

    Jag skojade mest ang daggmasken, jag såg en bild på en spolmask på nätet nyss, och den är rätt lik din beskrivning. Hugaligen....
  8. 4
    *ryser* Jag skojade mest ang daggmasken, jag såg en bild på en spolmask på nätet nyss, och den är rätt lik din beskrivning. Hugaligen....
  9. Mask
    #5
    Låter som spolmask, ring läk på måndag för man kan bli riktigt dålig av det.
  10. 5
    Låter som spolmask, ring läk på måndag för man kan bli riktigt dålig av det.
  11. gillar inte maskar
    #6
    en tanke..

    ni har inte katt? och har slängt från kattlådan ner i toan ?
  12. 6
    en tanke..

    ni har inte katt? och har slängt från kattlådan ner i toan ?
  13. maskrädd
    #7
    Jo katter har vi, men jag slänger aldrig något från kattlådan ner i toan. Däremot torkar jag upp kattkräks ibland och slänger det i toan. Men det var säkert nån vecka sen sist, så en eventuell mask borde inte kommit därifrån. Å andra sidan är det lustigt att BARA en mask finns kvar i toalettstolen även om den kommer från någons avföring. Vi har spolat efter oss...... så har den rymt från bajset?

    Hittade en sida på nätet där det står om nån mask som även kan hittas i toaletter. Sidan är på engelska så frågan är om dessa maskar även finns i Sverige?
    http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/2000/2112.html

    Några symtom på maskinfektion har vi inte som tur är, men kanske borde man gå till doktorn och ta prover för säkerhets skull??!
  14. 7
    Jo katter har vi, men jag slänger aldrig något från kattlådan ner i toan. Däremot torkar jag upp kattkräks ibland och slänger det i toan. Men det var säkert nån vecka sen sist, så en eventuell mask borde inte kommit därifrån. Å andra sidan är det lustigt att BARA en mask finns kvar i toalettstolen även om den kommer från någons avföring. Vi har spolat efter oss...... så har den rymt från bajset?

    Hittade en sida på nätet där det står om nån mask som även kan hittas i toaletter. Sidan är på engelska så frågan är om dessa maskar även finns i Sverige?
    http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/2000/2112.html

    Några symtom på maskinfektion har vi inte som tur är, men kanske borde man gå till doktorn och ta prover för säkerhets skull??!
  15. Mamma Åsa
    #8

    Vi oxå!

    Vi hittade exakt samma sak som er för några månader sen. Först fick jag oxå panik och googlade runt och hade mig. Men sen lugnade vi ner oss, det är väldigt ovanligt med spolmask och vi har inga symptom. Jag tror absolut den kan komma genom avloppet! För när vi stod och stirrade på den simmade den iväg och försvann, den var ju i sitt rätta element och simmade bra. Den såg ut precis som er. Men fasen så äckligt det är!
  16. 8
    Vi oxå! Vi hittade exakt samma sak som er för några månader sen. Först fick jag oxå panik och googlade runt och hade mig. Men sen lugnade vi ner oss, det är väldigt ovanligt med spolmask och vi har inga symptom. Jag tror absolut den kan komma genom avloppet! För när vi stod och stirrade på den simmade den iväg och försvann, den var ju i sitt rätta element och simmade bra. Den såg ut precis som er. Men fasen så äckligt det är!

Liknande trådar

  1. Mask...
    By cia å tjejerna in forum Barnsjukdomar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 12:07
  2. Mask...
    By cia å tjejerna in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 10:50
  3. mask
    By jonnis in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 18:20
  4. Mask
    By Lindys in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 13:02
  5. Mask?
    By Firefly in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 09:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar