Gravid trots kopparspiral?
_0308 Augustibarn
  1. fråga
    #1

    Gravid trots kopparspiral?

    Jag har de senaste veckorna gått ner 2 kg, men magen blir bara större, och jag fattar ingenting. Jag börjar allvarligt fundera på om jag kanske är gravid. Men jag har kopparspiral och har haft mens som vanligt. Är det möjligt då? Nu när jag funderar känner jag (förstås) massor med andra symptom, men jag tror egentligen att det är bara psykiskt. Vad tror ni? Bara att ta ett test? Eller är jag bara nojig?
  2. 1
    Gravid trots kopparspiral? Jag har de senaste veckorna gått ner 2 kg, men magen blir bara större, och jag fattar ingenting. Jag börjar allvarligt fundera på om jag kanske är gravid. Men jag har kopparspiral och har haft mens som vanligt. Är det möjligt då? Nu när jag funderar känner jag (förstås) massor med andra symptom, men jag tror egentligen att det är bara psykiskt. Vad tror ni? Bara att ta ett test? Eller är jag bara nojig?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    KAN kan du alltid för det finns dem som blir gravida med spiral .. för säkerhets skull kanske du ska kolla, bättre o veta i vilket fall som helst tycker jag. Mens kan man ha som vanligt även om man är gravid - jag vet en tjej som fick reda på att hon var gravid i 8:e månaden (även fast jag inte fattar hon man INTE kan förstå att man är gravid så länge) ..
  4. 2
    KAN kan du alltid för det finns dem som blir gravida med spiral .. för säkerhets skull kanske du ska kolla, bättre o veta i vilket fall som helst tycker jag. Mens kan man ha som vanligt även om man är gravid - jag vet en tjej som fick reda på att hon var gravid i 8:e månaden (även fast jag inte fattar hon man INTE kan förstå att man är gravid så länge) ..
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    Det verkar nästan som en farsot det här med att bli gravid trots kopparspiral. Nu har jag... räknar... tre personer i min bekantskapskrets som lyckats med det den senaste tiden.

    Men om du har mens som vanligt så verkar det ju ändå mindre troligt att du är gravid. Är mensen regelbunden och som vanligt?

    Men, du vet, det enda som kan svara på din fråga är att ta ett test....
  6. 3
    Det verkar nästan som en farsot det här med att bli gravid trots kopparspiral. Nu har jag... räknar... tre personer i min bekantskapskrets som lyckats med det den senaste tiden.

    Men om du har mens som vanligt så verkar det ju ändå mindre troligt att du är gravid. Är mensen regelbunden och som vanligt?

    Men, du vet, det enda som kan svara på din fråga är att ta ett test....
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Ja, det är möjligt

    Inget p-medel är ju 100%... Jag har själv kopparspiral och skulle jag misstänka nåt så tog jag hellre ett test än att fundera mig blå. Extra viktigt att upptäcka en ev. graviditet när man har spiral, eftersom det är större risk för att man får utomkveds (dvs ägget fastnar i äggledaren).

    Man kan ju köpa tester o testa själv, det skulle jag definitivt ha gjort.
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  8. 4
    Ja, det är möjligt Inget p-medel är ju 100%... Jag har själv kopparspiral och skulle jag misstänka nåt så tog jag hellre ett test än att fundera mig blå. Extra viktigt att upptäcka en ev. graviditet när man har spiral, eftersom det är större risk för att man får utomkveds (dvs ägget fastnar i äggledaren).

    Man kan ju köpa tester o testa själv, det skulle jag definitivt ha gjort.
  9. fråga
    #5

    testet visade negativt

    så jag får fortsätta fundera över orsaken. Tack för input!
  10. 5
    testet visade negativt så jag får fortsätta fundera över orsaken. Tack för input!
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Nej, säg inte så
    Jag som vill ha kopparspiral men absolut inte bli gravid igen...
  12. 6
    Nej, säg inte så
    Jag som vill ha kopparspiral men absolut inte bli gravid igen...
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Som blivande barnmorska så kan man ju inte låta bli att svara dig även om du nu redan tagit g-test.

    Du kan ju alltid själv kontrollera om du känner trådarna. Spiraler kan ju stötas ut (liten risk men det finns ändock en liten risk) och det enklaste sättet att kontrollera att den sitter där som den ska är att varje månad efter mens själv känna efter så att trådarna finns på plats.

    Även om spiraler i allmänhet räknas som ett bra preventivmedel så finns det alltid en liten chans/risk att bli gravid trots spiralen. Dock så är det endast några få procent somblir det. Därför är det viktigt att vid tex utebliven mens (kopparspiral) ta ett extra grav test för att utesluta en ev graviditet.

    /Mia
  14. 7
    Som blivande barnmorska så kan man ju inte låta bli att svara dig även om du nu redan tagit g-test.

    Du kan ju alltid själv kontrollera om du känner trådarna. Spiraler kan ju stötas ut (liten risk men det finns ändock en liten risk) och det enklaste sättet att kontrollera att den sitter där som den ska är att varje månad efter mens själv känna efter så att trådarna finns på plats.

    Även om spiraler i allmänhet räknas som ett bra preventivmedel så finns det alltid en liten chans/risk att bli gravid trots spiralen. Dock så är det endast några få procent somblir det. Därför är det viktigt att vid tex utebliven mens (kopparspiral) ta ett extra grav test för att utesluta en ev graviditet.

    /Mia
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Jag är ju gravid i vecka 27 trots kopparspiral så jag har svårt att rekommendera kopparspiral till nån.
  16. 8
    Jag är ju gravid i vecka 27 trots kopparspiral så jag har svårt att rekommendera kopparspiral till nån.

Liknande trådar

  1. Gravid trots kopparspiral?
    By Little Soul in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 14:09
  2. Är gravid trots KOPPARSPIRAL
    By Anonym in forum _0807 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 10:29
  3. Gravid trots kopparspiral?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 19:08
  4. Gravid trots kopparspiral?
    By Veronica m Saga&Tyra in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 08:36
  5. Gravid trots kopparspiral
    By Anja22 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 12:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar