Hur berätta om cp-skada?
Hjärnskador
  1. Pia fskl
    #1

    Hur berätta om cp-skada?

    Jag är föskollärare på en förskola med ett barn (fem år gammalt) med ganska lindrig cp-skada. Det syns dock på barnet att h*n går annorlunda, använder rullstol ibland, åker iväg på träning etc och de andra barnen har nu börjat fråga varför. Barnet själv har aldrig fått sin skada föklarad för sig och vet själv inte vad h*n ska svara de andra barnen och frågar ofta oss (frågar: "vad är det för fel på mig?"). Vi får inte prata om cp-skadan över huvud taget och tycker att detta börjar kännas svårt, vi måste ju ljuga när h*n eller de andra barnen frågar oss... Föräldrarna orkar/vill inte ta upp detta med barnet. Självklart kan vi inte gå emot föräldrarnas vilja men det vore inytressant att höra hur andra föräldrar hanterat denna fråga? Har ni berättat för era barn om cp-skadan, har de frågat mycket? Hur har ni gjort med förskola/skola?

    Hoppas ni inte tar illa upp för att jag frågar här!
  2. 1
    Hur berätta om cp-skada? Jag är föskollärare på en förskola med ett barn (fem år gammalt) med ganska lindrig cp-skada. Det syns dock på barnet att h*n går annorlunda, använder rullstol ibland, åker iväg på träning etc och de andra barnen har nu börjat fråga varför. Barnet själv har aldrig fått sin skada föklarad för sig och vet själv inte vad h*n ska svara de andra barnen och frågar ofta oss (frågar: "vad är det för fel på mig?"). Vi får inte prata om cp-skadan över huvud taget och tycker att detta börjar kännas svårt, vi måste ju ljuga när h*n eller de andra barnen frågar oss... Föräldrarna orkar/vill inte ta upp detta med barnet. Självklart kan vi inte gå emot föräldrarnas vilja men det vore inytressant att höra hur andra föräldrar hanterat denna fråga? Har ni berättat för era barn om cp-skadan, har de frågat mycket? Hur har ni gjort med förskola/skola?

    Hoppas ni inte tar illa upp för att jag frågar här!
  3. Starfish-på besök
    #2

    Nu är jag inte förälder