Att följa sitt barn?
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Att följa sitt barn?

    Nu har Lukas hunnit bli 3 månader och diar och växer precis som han ska. Frågan är hur länge han ska fortsätta med det... Han är sååå intresserad av vår mat! Sitter vid bordet och följer varenda tugga med blicken. Sitter och smackar och är så sugen! Ska jag ge honom?
    Första barnet helammade till hon var 9-10 månader. Andra snodde mat när hon var 4,5 månader! Då var det liksom slut på den helamningen...

    Till saken hör oxå att jag (tyvärr!!) funderar på att sluta amma helt eftersom jag skulle behöva börja äta medicin, så om bara nån månad är det dags att fasa över på flaska i alla fall...

    Ska jag följa hans signaller, eller ÄR han för liten? Önskade ju givetvis att jag kunde amma honom fritt så länge han vill, men det är nog tyvärr inte läge för det...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  2. 1
    Att följa sitt barn? Nu har Lukas hunnit bli 3 månader och diar och växer precis som han ska. Frågan är hur länge han ska fortsätta med det... Han är sååå intresserad av vår mat! Sitter vid bordet och följer varenda tugga med blicken. Sitter och smackar och är så sugen! Ska jag ge honom?
    Första barnet helammade till hon var 9-10 månader. Andra snodde mat när hon var 4,5 månader! Då var det liksom slut på den helamningen...

    Till saken hör oxå att jag (tyvärr!!) funderar på att sluta amma helt eftersom jag skulle behöva börja äta medicin, så om bara nån månad är det dags att fasa över på flaska i alla fall...

    Ska jag följa hans signaller, eller ÄR han för liten? Önskade ju givetvis att jag kunde amma honom fritt så länge han vill, men det är nog tyvärr inte läge för det...
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2
    Jag skulle följa honom! jag gjorde det med ELias, han ville ha mat långt innan fyra månader. Lite drog jag ut på det men sen fick han kladda på
    Det han fick tag i fick han smaka på liksom.... det handlar ju inte om att få i sig så mkt ens när man är så liten, bara få ha det i munnen

    Följ honom tycker jag!!
  4. 2
    Jag skulle följa honom! jag gjorde det med ELias, han ville ha mat långt innan fyra månader. Lite drog jag ut på det men sen fick han kladda på
    Det han fick tag i fick han smaka på liksom.... det handlar ju inte om att få i sig så mkt ens när man är så liten, bara få ha det i munnen

    Följ honom tycker jag!!
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Ok...

    ja, tanken är ju inte att MATA honom, utan mer att han ska få smaka...

    Ska jag vara helt ärlig så har han redan fått smaka liiite potatis och den tuggade han så fint!

    Ja, då är det väl bara att bjuda då! Trots att han är så liten!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  6. 3
    Ok... ja, tanken är ju inte att MATA honom, utan mer att han ska få smaka...

    Ska jag vara helt ärlig så har han redan fått smaka liiite potatis och den tuggade han så fint!

    Ja, då är det väl bara att bjuda då! Trots att han är så liten!
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Ja jag tror inte på att styra sånt där. Det tror jag ställer till det mer än gör nytta. Mat är inte farligt heller
    Hehe, Elias började ju tidigt med, o gud vad han gillar mat
    Han äter som en hel häst o inget är äckligt enligt honom, stark mat ska det vara (han har tom ätit tabasco o inte regerat nämnvärt)
    Han Vill tom ha senap på maten *garvar*
    Lite Potatis skadar inte alls
  8. 4
    Ja jag tror inte på att styra sånt där. Det tror jag ställer till det mer än gör nytta. Mat är inte farligt heller
    Hehe, Elias började ju tidigt med, o gud vad han gillar mat
    Han äter som en hel häst o inget är äckligt enligt honom, stark mat ska det vara (han har tom ätit tabasco o inte regerat nämnvärt)
    Han Vill tom ha senap på maten *garvar*
    Lite Potatis skadar inte alls
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    vad vetenskapen säger om detta vet jag inte men jag gav mitt andra barn när han vill ha och det var vid 3 månader och något. Hanville absolut ha och han åt och han har ätit sedan dess, ammade bra också till strax efter 18 mån. Aldrig några problem med maten där inte. Han är två nu. Jag ångrar mig inte för en sekund vad jag däremot ångrar är att jag gav min 5 åring mat läs smakportioner vid 4 månader för han ville inte ha. Han ville helamma tills 8 månader och tillslut så fick han det! Jag kommer att ge barnen mat när de vill ha det om det så är vid tre mån eller vid 8 månader. Vem bryr sig om exakta tidpunkter?
  10. 5
    vad vetenskapen säger om detta vet jag inte men jag gav mitt andra barn när han vill ha och det var vid 3 månader och något. Hanville absolut ha och han åt och han har ätit sedan dess, ammade bra också till strax efter 18 mån. Aldrig några problem med maten där inte. Han är två nu. Jag ångrar mig inte för en sekund vad jag däremot ångrar är att jag gav min 5 åring mat läs smakportioner vid 4 månader för han ville inte ha. Han ville helamma tills 8 månader och tillslut så fick han det! Jag kommer att ge barnen mat när de vill ha det om det så är vid tre mån eller vid 8 månader. Vem bryr sig om exakta tidpunkter?
  11. Medlem sedan
    Jan 1999
    #6

    Hoppas att det går bra

    Jag tror att det finns en rekommendation om när det är lämpligt att ge mat därför att det just är olämpligt att ge det innan. Barn i den här åldern vill ta allt i munnen för att utforska världen men det betyder nödvändigtvis inte att det är lämpligt. Jag har själv fallit i gropen med att ge tidigt och har fått lida för det eftersom barnets mage inte var redo. Istället blev det en tid som barnet inte ville äta något eftersom det kopplade allt till magknip. Tyvärr hade jag glömt allt detta när min andra kull kom och gjorde samma misstag igen. Ta tid på dig och ge den mat som passar för åldern. Ha inte för bråttom med vanlig mat. Detär mitt tips till dig.
  12. 6
    Hoppas att det går bra Jag tror att det finns en rekommendation om när det är lämpligt att ge mat därför att det just är olämpligt att ge det innan. Barn i den här åldern vill ta allt i munnen för att utforska världen men det betyder nödvändigtvis inte att det är lämpligt. Jag har själv fallit i gropen med att ge tidigt och har fått lida för det eftersom barnets mage inte var redo. Istället blev det en tid som barnet inte ville äta något eftersom det kopplade allt till magknip. Tyvärr hade jag glömt allt detta när min andra kull kom och gjorde samma misstag igen. Ta tid på dig och ge den mat som passar för åldern. Ha inte för bråttom med vanlig mat. Detär mitt tips till dig.
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Knepigt...

    Tråkigt att höra att det inte funkad så bra för er med maten i början...

    Lukas är inte alls särskilr intresserad av att stoppa annat i munnen, men när vi sitter och äter så smackar han och tuggar och har sig...
    Komme rju absolut inte börja MATA honom nu, men han kommer nog få smaka liiite potatis osv. när det passar. Han verkar gilla det... Det är absolut ingen brådska!

    Jag är lite skeptisk till det här med rekommendationer kring åldrar faktiskt. Dels ändra de hela tiden. När jag var liten SKULLE man börja med mat vid 3 månader, annars missade man smakförnstret och barnen skulle aldrig vilja ha annat än bröstmjölk...
    Dels så funderar jag på hur det fungerar på andra håll i världen. Hade jag bott i djungeln nu så hade jag ju inte fundrat på vilken rekommendation som fanns utan helt enkelt låtit honom smaka eftersom han tydligt visar att han vill. Om han sen fck ont i magen av det så hade jag ju självklart väntat lite till nästa gång osv. Så tror jag att det är "naturligast" att göra, och gärna att man tuggar maten själv istället för att mosa den. Då hjälper man ju även till med enzymer för att spjälka maten...

    Intressant ämne det här tycker jag...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  14. 7
    Knepigt... Tråkigt att höra att det inte funkad så bra för er med maten i början...

    Lukas är inte alls särskilr intresserad av att stoppa annat i munnen, men när vi sitter och äter så smackar han och tuggar och har sig...
    Komme rju absolut inte börja MATA honom nu, men han kommer nog få smaka liiite potatis osv. när det passar. Han verkar gilla det... Det är absolut ingen brådska!

    Jag är lite skeptisk till det här med rekommendationer kring åldrar faktiskt. Dels ändra de hela tiden. När jag var liten SKULLE man börja med mat vid 3 månader, annars missade man smakförnstret och barnen skulle aldrig vilja ha annat än bröstmjölk...
    Dels så funderar jag på hur det fungerar på andra håll i världen. Hade jag bott i djungeln nu så hade jag ju inte fundrat på vilken rekommendation som fanns utan helt enkelt låtit honom smaka eftersom han tydligt visar att han vill. Om han sen fck ont i magen av det så hade jag ju självklart väntat lite till nästa gång osv. Så tror jag att det är "naturligast" att göra, och gärna att man tuggar maten själv istället för att mosa den. Då hjälper man ju även till med enzymer för att spjälka maten...

    Intressant ämne det här tycker jag...
  15. Mamma Erik
    #8
    Erik var väldigt intresserad av mat. Jag hade hört att före 4 månader fick man absolut inte ge mat och det var _så_ noga med att man började med potatis och så.
    det första Erik åt var blåbärspuré och då var han 3 1/2 månad och det åt han gladeligen.
    Jag har, av en del bekvämlighet, använt burkmat. Visst har vi ätit mat som fungerade så fick han det också. Det som jag tycket var jobbigt med burkmat var de stora bitarna, Erik fick ju tänder lite sent (OK 7 månader är kanske inte så sent) men hade jobbigt för de där stora bitarna.
    Det var när han blev 1 ungefär som han började rata maten. Först var det havregrynsgröten, sedan blev det ärtorna osv, och det har ännu inte vänt *ler*. Som 9-åring vägrar han äta fisk, om det inte är i form av fiskrom som i röd eller svart kaviar.
    Tips när det gäller flaska, om du kan vänja hans lilla mage vid gluten nu när du ammar, så skall det vara jättebra sägs det. Där kan man ju ta vetekex som barnet kan suga på och på så vis få i sig lite gluten.
    Jag körde också en mjuk tillvänjning, även om jag inte ammade. Dels via vetekex och även när jag började med välling istället för ersättning, så smög jag in lite varje dag. Att ha ersättning för länge går bara inte, dels för att det inte mättar tillräckligt och det är så förbaskat dyrt
  16. 8
    Erik var väldigt intresserad av mat. Jag hade hört att före 4 månader fick man absolut inte ge mat och det var _så_ noga med att man började med potatis och så.
    det första Erik åt var blåbärspuré och då var han 3 1/2 månad och det åt han gladeligen.
    Jag har, av en del bekvämlighet, använt burkmat. Visst har vi ätit mat som fungerade så fick han det också. Det som jag tycket var jobbigt med burkmat var de stora bitarna, Erik fick ju tänder lite sent (OK 7 månader är kanske inte så sent) men hade jobbigt för de där stora bitarna.
    Det var när han blev 1 ungefär som han började rata maten. Först var det havregrynsgröten, sedan blev det ärtorna osv, och det har ännu inte vänt *ler*. Som 9-åring vägrar han äta fisk, om det inte är i form av fiskrom som i röd eller svart kaviar.
    Tips när det gäller flaska, om du kan vänja hans lilla mage vid gluten nu när du ammar, så skall det vara jättebra sägs det. Där kan man ju ta vetekex som barnet kan suga på och på så vis få i sig lite gluten.
    Jag körde också en mjuk tillvänjning, även om jag inte ammade. Dels via vetekex och även när jag började med välling istället för ersättning, så smög jag in lite varje dag. Att ha ersättning för länge går bara inte, dels för att det inte mättar tillräckligt och det är så förbaskat dyrt

Liknande trådar

  1. Att följa sitt hjärta
    By TotallyLost in forum Kärlek & relationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 14:47
  2. Spännande att följa frulle/barn.....
    By Ann-Louise in forum Vikt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 20:19
  3. Barn med svårt att följa instruktioner
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 10:14
  4. Ska barn följa med för andras skull?
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 23:23
  5. Att följa sitt hjärta
    By Kate in forum Föräldraskap
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 16:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar