"får inte vara med" och "inte komma.."
_03 Vårbarn
  1. norge
    #1

    "får inte vara med" och "inte komma.."

    på mitt kalas" Det är små elaka meningar som far mellan barnen på dagis och hemma när de leker. Jag har ännu inte frågat dagispersonalen hur de taklar sådana fraser. Men nog minns jag att jag själv sagt så och fått det sagt till mej...
    Det är som om det kommer över ungarna utan att det behöver läras in (?)
    Det låter ju onekligen otroligt illa och jag försöker diplomatisk säga att "alla får vara med" "det är bra att ha många kompisar" osv.

    Jag vet inte vad jag vill säga med detta inlägg...Det är trist att som vuxen höra hur de små kan vara så elaka mot varandra ena stunde och andra stunden bästa vänner igen - som tur är! Men de mäter väl även den verbala och mentala styrkan kanske?
  2. 1
    "får inte vara med" och "inte komma.." på mitt kalas" Det är små elaka meningar som far mellan barnen på dagis och hemma när de leker. Jag har ännu inte frågat dagispersonalen hur de taklar sådana fraser. Men nog minns jag att jag själv sagt så och fått det sagt till mej...
    Det är som om det kommer över ungarna utan att det behöver läras in (?)
    Det låter ju onekligen otroligt illa och jag försöker diplomatisk säga att "alla får vara med" "det är bra att ha många kompisar" osv.

    Jag vet inte vad jag vill säga med detta inlägg...Det är trist att som vuxen höra hur de små kan vara så elaka mot varandra ena stunde och andra stunden bästa vänner igen - som tur är! Men de mäter väl även den verbala och mentala styrkan kanske?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Men du menar väl ändå inte att de får säga "Du får inte vara med" till varandra på dagis???? Det är tokförbjudet hos oss, man får gärna leka helt själv och säga till andra att man vill vara ifred men leker man tillsammans med någon annan så får ALLA vara med!!! Det finns inget som heter "du får inte vara med" för så uppför sig inte en kompis och så kör vi med stenhårt hemma oxå. Det händer i princip aldrig när de leker med barn från samma dagis den enda gången vi haft det problemet är med en kompis dotter och eftersom min vän inte sa till eller tyckte att det var fel så åkte jag helt sonika därifrån. Om jag inte åkt därifrån hade jag ju sänt signalen till Vendela att det är ok att hon blir behandlad och därmed också att det är ok att hon behandlar andra så. Hädan efter träffas jag och min kompis själva, utan barn...
  4. 2
    Men du menar väl ändå inte att de får säga "Du får inte vara med" till varandra på dagis???? Det är tokförbjudet hos oss, man får gärna leka helt själv och säga till andra att man vill vara ifred men leker man tillsammans med någon annan så får ALLA vara med!!! Det finns inget som heter "du får inte vara med" för så uppför sig inte en kompis och så kör vi med stenhårt hemma oxå. Det händer i princip aldrig när de leker med barn från samma dagis den enda gången vi haft det problemet är med en kompis dotter och eftersom min vän inte sa till eller tyckte att det var fel så åkte jag helt sonika därifrån. Om jag inte åkt därifrån hade jag ju sänt signalen till Vendela att det är ok att hon blir behandlad och därmed också att det är ok att hon behandlar andra så. Hädan efter träffas jag och min kompis själva, utan barn...
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Det är det värsta du kan säga

    till vännen på dagis. "Du får inte komma hem till mig" el ännu värre " du får inte komma på mitt kalas"

    Självklart är inte detta ok. Hos oss har vi en öppen dialog med barnen varje gång detta kommer upp och vi tar även upp detta i samlingar och i konfliktpedagogiken.

    Det är ett sätt att mäta sin plats i gruppen och mer en försvarställning många gånger än en elakhet. Men icke ok för det.
    Gör det med ett leende Det blir så mycket roligare då!

  6. 3
    Det är det värsta du kan säga till vännen på dagis. "Du får inte komma hem till mig" el ännu värre " du får inte komma på mitt kalas"

    Självklart är inte detta ok. Hos oss har vi en öppen dialog med barnen varje gång detta kommer upp och vi tar även upp detta i samlingar och i konfliktpedagogiken.

    Det är ett sätt att mäta sin plats i gruppen och mer en försvarställning många gånger än en elakhet. Men icke ok för det.

Liknande trådar

  1. "Vara med barnen, inte städa"...
    By karo_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 16:26
  2. Det värsta med att vara "inte sambos"
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 14:13
  3. Jag vill inte vara "dum" (tjat)
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 19:37
  4. Orkar inte vara "anonym"
    By Dilbertina__ in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 20:58
  5. Hon tänker "nog" inte komma hem
    By BM66 in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 13:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar