Hur hitta en extramormor?
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Hur hitta en extramormor?

    Vet inte om detta är rätt forum men jag provar att fråga er härinne

    Det är så att pusslet med jobb, hämtningar, tjänsteresor etc inte alltid funkar smärtfritt hos oss (heller). Alla våra morföräldrar bor flera timmars bilresa bort o vi har inga andra släktingar i närheten som kan avlasta ibland...Det är alltid jag som hämtar barnen på dagis eftersom min man jobbar eftermiddag/kväll.

    Jag har nu fått ett jobberbjudande som är mycket lockande men som också innebär en del resor i tjänsten. Vi funderar därför på att försöka få tag på en extra-mormor. Har ni några tips eller råd att ge kring det? Vi undrar egentligen om allt, hur man bäst får tag på en (annonsera, finns det några riktiga förmedlingar etc?). Vad är en lämplig ersättning? Vilka krav är rimligt att ställa (framförhållning, planering etc, jag kommer knappast ha nån regelbundenhet i mitt jobbresande).
    Vi hade isåfall tänkt att denna extra-mormor skulle hämta barnen (2 småkillar) på dagis, promenera hem, sköta kvällsmat o nattning och sen vänta in att Pappa kommer hem. Det handlar ungefär om 5 timmars jobb varje gång o förmodligen ett par tre kvällar i månaden.
    vad har ni för tips o synpunkter?

    kram Muppo
  2. 1
    Hur hitta en extramormor? Vet inte om detta är rätt forum men jag provar att fråga er härinne

    Det är så att pusslet med jobb, hämtningar, tjänsteresor etc inte alltid funkar smärtfritt hos oss (heller). Alla våra morföräldrar bor flera timmars bilresa bort o vi har inga andra släktingar i närheten som kan avlasta ibland...Det är alltid jag som hämtar barnen på dagis eftersom min man jobbar eftermiddag/kväll.

    Jag har nu fått ett jobberbjudande som är mycket lockande men som också innebär en del resor i tjänsten. Vi funderar därför på att försöka få tag på en extra-mormor. Har ni några tips eller råd att ge kring det? Vi undrar egentligen om allt, hur man bäst får tag på en (annonsera, finns det några riktiga förmedlingar etc?). Vad är en lämplig ersättning? Vilka krav är rimligt att ställa (framförhållning, planering etc, jag kommer knappast ha nån regelbundenhet i mitt jobbresande).
    Vi hade isåfall tänkt att denna extra-mormor skulle hämta barnen (2 småkillar) på dagis, promenera hem, sköta kvällsmat o nattning och sen vänta in att Pappa kommer hem. Det handlar ungefär om 5 timmars jobb varje gång o förmodligen ett par tre kvällar i månaden.
    vad har ni för tips o synpunkter?

    kram Muppo
  3. Medlem sedan
    Sep 2004
    #2

    Kolla med PRO

    Är det en äldre du helst vill ha så kolla med olika pensionärsföreningar, de pensionärer som är aktiva där är säkert också villiga att bli en "extramormor".

    Annars kan du alltid annonsera om extrahjälp bland högskolestudenter, de har ju oftast flexibel studietid och vill tjäna lite extra pengar.

    Du kan också höra i bekantskapskretsen om barnen kan följa med dem hem istället dessa tillfällen. Vet att en familj hade det problemet på dagis och deras barn följde med en annan en gång i veckan då föräldrarna inte kom hem förrän sent.
    Chatta mera eller låt bli! 8-)
  4. 2
    Kolla med PRO Är det en äldre du helst vill ha så kolla med olika pensionärsföreningar, de pensionärer som är aktiva där är säkert också villiga att bli en "extramormor".

    Annars kan du alltid annonsera om extrahjälp bland högskolestudenter, de har ju oftast flexibel studietid och vill tjäna lite extra pengar.

    Du kan också höra i bekantskapskretsen om barnen kan följa med dem hem istället dessa tillfällen. Vet att en familj hade det problemet på dagis och deras barn följde med en annan en gång i veckan då föräldrarna inte kom hem förrän sent.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Jag hade en oehörd tur på dinagrannar.se när vi sökte barnvakt och har hört andra som funnit bra hjälp där. Troligen inte rätt plats just för extramormor, men om du är öppen för yngre alternativ. För barnvakter verkar 70-90 kronor i timmen (beroende på antal barn, uppgifter du förväntar dem att utföra, ansvar de förväntas ta) vara rätt spann, åtminstone i Malmö.
  6. 3
    Jag hade en oehörd tur på dinagrannar.se när vi sökte barnvakt och har hört andra som funnit bra hjälp där. Troligen inte rätt plats just för extramormor, men om du är öppen för yngre alternativ. För barnvakter verkar 70-90 kronor i timmen (beroende på antal barn, uppgifter du förväntar dem att utföra, ansvar de förväntas ta) vara rätt spann, åtminstone i Malmö.
  7. Ine m2
    #4
    Kolla här:

    www.extramormor.se
  8. 4
    Kolla här:

    www.extramormor.se
  9. uttern
    #5
    Finns det någon annanstans i Sverige än bara Stockholm? Tack för tips!
  10. 5
    Finns det någon annanstans i Sverige än bara Stockholm? Tack för tips!

Liknande trådar

  1. Extramormor sökes!
    By Anonym i gbg in forum Ensamförälder
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-31, 14:53
  2. Extramormor/morfar/farmor/farfar?
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 21:09
  3. Extramormor...
    By Zinita in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 10:18
  4. Extramormor, vet ni en sak...
    By jessicad in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 08:59
  5. Extramormor sökes..
    By shuna76 in forum Hitta nya vänner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 22:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar