Läppspalt-ny här!!
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Läppspalt-ny här!!

    Vi var på 3D-UL idag och fick reda på att vår son som har bf 5/1 har en liten spalt på vänster sida av läppen. Näsan var tydligen inte påverkad alls så vad jag förstod det som så skulle det vara en mindre variant. Jag kan ingenting om detta och kommer kontakta ett läkarteam i morgon för mer info. Var kan jag läsa lite mer innan dess? Vad är det för skillnad på en liten spalt och en större?? Som sagt, jag har noll info och vet inte vad som kommer hända nu med operationer osv. Kan någon informera mig lite?
  2. 1
    Läppspalt-ny här!! Vi var på 3D-UL idag och fick reda på att vår son som har bf 5/1 har en liten spalt på vänster sida av läppen. Näsan var tydligen inte påverkad alls så vad jag förstod det som så skulle det vara en mindre variant. Jag kan ingenting om detta och kommer kontakta ett läkarteam i morgon för mer info. Var kan jag läsa lite mer innan dess? Vad är det för skillnad på en liten spalt och en större?? Som sagt, jag har noll info och vet inte vad som kommer hända nu med operationer osv. Kan någon informera mig lite?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Ser att ni har en Cami här

    Går det att skilja med mina--- framför och efter namnet eller vill ni att jag tar ett annat?
  4. 2
    Ser att ni har en Cami här Går det att skilja med mina--- framför och efter namnet eller vill ni att jag tar ett annat?
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Hej och välkommen hit! Grattis till graviditeten!Förstår din oro. Jag födde en pojke i december förra året och fick också veta om hans lkg i förväg på ultraljudet i vecka 18. Du får gärna maila mig om du vill så kan jag skicka dig mer info. Min mailadress är [email protected]
  6. 3
    Hej och välkommen hit! Grattis till graviditeten!Förstår din oro. Jag födde en pojke i december förra året och fick också veta om hans lkg i förväg på ultraljudet i vecka 18. Du får gärna maila mig om du vill så kan jag skicka dig mer info. Min mailadress är [email protected]
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Du har mail *imt*
  8. 4
    Du har mail *imt*
  9. Imre
    #5
    Vill bara säga välkommen. jag är usel på att besöka denna sida. Men dte är väl så att när barnet är äldre och man överlevt alla operationer och matning och talövningar så minskar behovet av att skriva. Som du vet så har min dotter en gomspalt och då påverkas matning och tal mycket mer än vid enbart läppspalt.

    Det finns en del föreningar för LKG som har hemsidor men dom har du kanske redan sökt dig fram till?

    En sak som jag vill berätta är att all personal på Umeå universitetssjukhus var helt underbara. Min tjej har otroliga minnen från op.tiderna och tyckte att det hela änd gick bra. Det är som att det positiva övervägde smärtan i bland också..det var oftast bara jag som mamma då, som grät när det var dags att lämna henne till operation.
    Fast nu som vuxen så funderar hon faktiskt lite mer över allt hon gått igenom, hon har gjort tre operationer.

    I dag ska jag till BM så då ska jag höra om det där utlovade ultraljudet för att kolla om bebis har spalt.
    Hoppas du känner igen mig fast jag inte skriver gravidveckan i nicket.
  10. 5
    Vill bara säga välkommen. jag är usel på att besöka denna sida. Men dte är väl så att när barnet är äldre och man överlevt alla operationer och matning och talövningar så minskar behovet av att skriva. Som du vet så har min dotter en gomspalt och då påverkas matning och tal mycket mer än vid enbart läppspalt.

    Det finns en del föreningar för LKG som har hemsidor men dom har du kanske redan sökt dig fram till?

    En sak som jag vill berätta är att all personal på Umeå universitetssjukhus var helt underbara. Min tjej har otroliga minnen från op.tiderna och tyckte att det hela änd gick bra. Det är som att det positiva övervägde smärtan i bland också..det var oftast bara jag som mamma då, som grät när det var dags att lämna henne till operation.
    Fast nu som vuxen så funderar hon faktiskt lite mer över allt hon gått igenom, hon har gjort tre operationer.

    I dag ska jag till BM så då ska jag höra om det där utlovade ultraljudet för att kolla om bebis har spalt.
    Hoppas du känner igen mig fast jag inte skriver gravidveckan i nicket.
  11. Medlem sedan
    Aug 1999
    #6

    Hejsan ett svar till här...

    Vår trea hade en liten läppspalt, endast läppen på höger sida. Vi visste inte om den utan såg den när han kom ut. Käken och gommen var hel. Hans spalt gick upp till näsborren men inte just längre än så. På förlossningen kunde det vara lite jobbigt ibland när alla liksom skulle påpeka att han hade spalt. Det visste vi ju redan och det bekom oss inte. Kanske gjorde det det för dem..? Men det finns jättebra rutiner för spaltbarn tycker jag och vi fick goda kontakter med allt från tandläkare till logopeder. Kan kännas lite onödigt ibland när vår son hade sån liten spalt, men bra ändå att resurserna finns och används!

    När han var ca 4 mån opererades han på UAS av en jätteduktig äldre läkare. Operationen var jobbig för oss föräldrar men för honom gick det jättebra. Klart han hade ont när han vaknade men de var väldigt hjälpsamma allihop och sköterskorna på avdelningen var supergulliga. Jag kunde amma redan efter några timmar! Eftersom hans käke var hel hade det alltid funkat med amningen men så vitt jag förstår finns det bra hjälpmedel om man kör flaska också.

    Väntar en liten till och har kollat med extra ul men det verkar som om läppen är hel på bebisen denna gång. Kände aldrig att det skulle vara jobbigt för oss om den inte varit det men det är skönt att tekniken finns för att kunna "tjuvtitta" ibland

    Nu är killen 2 år nästa vecka och man kan ana ett litet ärr på läppen men de flesta som träffar honom och inte vet något anar inget utan blir mest förvånade när man nämner att han föddes med spalt. Det kunde se läskigt ut när han var opererad men det blev så fint sen. Först var jag nästan emot att han skulle opereras, eller inte emot men det kändes konstigt. För oss var han ju så fin ändå även med sin spalt och så skulle man in och skära i honom, förändra honom liksom. Men vi vande oss vid tanken och läppen är hel och fin idag.

    Lycka till med bebisen!!
  12. 6
    Hejsan ett svar till här... Vår trea hade en liten läppspalt, endast läppen på höger sida. Vi visste inte om den utan såg den när han kom ut. Käken och gommen var hel. Hans spalt gick upp till näsborren men inte just längre än så. På förlossningen kunde det vara lite jobbigt ibland när alla liksom skulle påpeka att han hade spalt. Det visste vi ju redan och det bekom oss inte. Kanske gjorde det det för dem..? Men det finns jättebra rutiner för spaltbarn tycker jag och vi fick goda kontakter med allt från tandläkare till logopeder. Kan kännas lite onödigt ibland när vår son hade sån liten spalt, men bra ändå att resurserna finns och används!

    När han var ca 4 mån opererades han på UAS av en jätteduktig äldre läkare. Operationen var jobbig för oss föräldrar men för honom gick det jättebra. Klart han hade ont när han vaknade men de var väldigt hjälpsamma allihop och sköterskorna på avdelningen var supergulliga. Jag kunde amma redan efter några timmar! Eftersom hans käke var hel hade det alltid funkat med amningen men så vitt jag förstår finns det bra hjälpmedel om man kör flaska också.

    Väntar en liten till och har kollat med extra ul men det verkar som om läppen är hel på bebisen denna gång. Kände aldrig att det skulle vara jobbigt för oss om den inte varit det men det är skönt att tekniken finns för att kunna "tjuvtitta" ibland

    Nu är killen 2 år nästa vecka och man kan ana ett litet ärr på läppen men de flesta som träffar honom och inte vet något anar inget utan blir mest förvånade när man nämner att han föddes med spalt. Det kunde se läskigt ut när han var opererad men det blev så fint sen. Först var jag nästan emot att han skulle opereras, eller inte emot men det kändes konstigt. För oss var han ju så fin ändå även med sin spalt och så skulle man in och skära i honom, förändra honom liksom. Men vi vande oss vid tanken och läppen är hel och fin idag.

    Lycka till med bebisen!!
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Känner igen dig så klart Hur gick det? Blir det ngt extra ultraljud?
  14. 7
    Känner igen dig så klart Hur gick det? Blir det ngt extra ultraljud?
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Tack för ditt svar. Drömmen är ju att dte är "bara" så där. Det blir helt klart lättare om amning fungerar och att dte inte blir flera operationer. Bara att hålla tummarna nu.
  16. 8
    Tack för ditt svar. Drömmen är ju att dte är "bara" så där. Det blir helt klart lättare om amning fungerar och att dte inte blir flera operationer. Bara att hålla tummarna nu.
  17. Imre
    #9
    Arrrgghhh...detta med extra UL. jag tog ju upp det på förra BM besöket att jag önskade ett riktat UL pga syskon m spalt. jaha men så skulle hon mäta magen och då var den ju jättestor och allt fokus hamnade på det. Det blev ett extra Ul för att checka fostervattenmängd i stlället. Läkaren verkade stressad, jag är en mes. Så jag frågade inte då heller. Har funderat själv på att boka ett privatUl för denna sakens skull. Tror inte jag tar upp det igen med BM har ju gjort ett försök och tja...nu är det ju bara ca 10 veckor kvar så är den lill* här.
  18. 9
    Arrrgghhh...detta med extra UL. jag tog ju upp det på förra BM besöket att jag önskade ett riktat UL pga syskon m spalt. jaha men så skulle hon mäta magen och då var den ju jättestor och allt fokus hamnade på det. Det blev ett extra Ul för att checka fostervattenmängd i stlället. Läkaren verkade stressad, jag är en mes. Så jag frågade inte då heller. Har funderat själv på att boka ett privatUl för denna sakens skull. Tror inte jag tar upp det igen med BM har ju gjort ett försök och tja...nu är det ju bara ca 10 veckor kvar så är den lill* här.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar