Antidepressiva o gravid?
_0612 Decemberbarn
  1. Hjälp!
    #1

    Antidepressiva o gravid?

    Vilka antidepressiva kan man äta som gravid och när man ammar?
  2. 1
    Antidepressiva o gravid? Vilka antidepressiva kan man äta som gravid och när man ammar?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Hej!

    Jag äter den som heter Anafranil.
    Det är en äldre medicin.
    Åt den även när jag väntade sonen, nu 3 år.
    Jag fick jättebra hjälp av en psykiatriker som även finns där för mig denna gång.
    Hon forskade lite om dessa mediciner och kom fram till att denna medicn är den man vet mest om,
    eftersom den funnits ett tag mot dom andra som Zoloft och så.
    Så därför vet man mera om den.
    Den går bra att äta under graviditet och amning.
    Det enda man ska tänka på är att minska ner mot slutet av graviditeten för annars
    kan bebisen få skakningar, lite abstinens med andra ord.
    Lycka till!
  4. 2
    Hej! Jag äter den som heter Anafranil.
    Det är en äldre medicin.
    Åt den även när jag väntade sonen, nu 3 år.
    Jag fick jättebra hjälp av en psykiatriker som även finns där för mig denna gång.
    Hon forskade lite om dessa mediciner och kom fram till att denna medicn är den man vet mest om,
    eftersom den funnits ett tag mot dom andra som Zoloft och så.
    Så därför vet man mera om den.
    Den går bra att äta under graviditet och amning.
    Det enda man ska tänka på är att minska ner mot slutet av graviditeten för annars
    kan bebisen få skakningar, lite abstinens med andra ord.
    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3
    och jag tar zoloft. räknas nu som en av de säkra och går att ta hela grav och under amning. En avvägning är det ju naturligtvis mellan risken för barnet och mammans hälsa men med de väl beprövade medicinerna är den enda kända biverkningen snabbt övergående abstinenssymptom.
  6. 3
    och jag tar zoloft. räknas nu som en av de säkra och går att ta hela grav och under amning. En avvägning är det ju naturligtvis mellan risken för barnet och mammans hälsa men med de väl beprövade medicinerna är den enda kända biverkningen snabbt övergående abstinenssymptom.
  7. Hjälp!
    #4
    Tack för era svar. Ska träffa min läkare till veckan o då känns det bra att veta lite.
  8. 4
    Tack för era svar. Ska träffa min läkare till veckan o då känns det bra att veta lite.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Aha!

    Första gången jag blev gravid med min son så åt jag Zoloft,
    men bytte då till Anafranil för att man visste mera om den då,
    men det är ju 3 år sen.
    Bra att dom vet mera nu.
  10. 5
    Aha! Första gången jag blev gravid med min son så åt jag Zoloft,
    men bytte då till Anafranil för att man visste mera om den då,
    men det är ju 3 år sen.
    Bra att dom vet mera nu.
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6
    ja erfarenheter och forskning kan komma fram till mycket på tre år. Trots det var det stora rubriker i vår dagstidning nu i veckan om att Antidepressiva kan ge fosterskador. Läste man artikeln så var den baserad på en konferens om biverkningar som hållits i Lund och de skador de syftade på var just de abstinensliknande som ju inte kan klassas som en skada eg då den är snabbt övergående. I artikeln var det dessutom en kommentar från en forskare i ämnet som menade att detta absolut inte var en anledning till att inte ta medicinen. Men det man ser är ju rubriken och jag fick flera samtal från oroliga nära och kära som läst artikeln..*suck*
  12. 6
    ja erfarenheter och forskning kan komma fram till mycket på tre år. Trots det var det stora rubriker i vår dagstidning nu i veckan om att Antidepressiva kan ge fosterskador. Läste man artikeln så var den baserad på en konferens om biverkningar som hållits i Lund och de skador de syftade på var just de abstinensliknande som ju inte kan klassas som en skada eg då den är snabbt övergående. I artikeln var det dessutom en kommentar från en forskare i ämnet som menade att detta absolut inte var en anledning till att inte ta medicinen. Men det man ser är ju rubriken och jag fick flera samtal från oroliga nära och kära som läst artikeln..*suck*

Liknande trådar

  1. Antidepressiva, ja el nej...?
    By nora_ in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 16:25
  2. Antidepressiva
    By anonymt namn in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:44
  3. Gravid och antidepressiva
    By ellem in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 15:26
  4. Antidepressiva vid PMS?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 10:21
  5. Antidepressiva...(råd och hjälp)
    By odeppig in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 12:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar