jag blir tokig
_03 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    jag blir tokig

    Vi hämtade hit min mamma förförra fredagen, dvs för över 1 vecka sedan. (hon är deprimerad och har svår ångest)

    Veckan har varit fylld av en massa måsten för mig, barnen pratar med mig i ena örat och mamma i andra örat, dagarna är fyllda av en massa frågor från mamma som inte vet vad hon ska göra eller om hon "skalade morötter för fort".
    Hon vet inte alls vad hon ska göra, hon sitter på ett ställe och löser korsord, springer in i badrummet ofta, nästan gömmer sig för sambon.

    Jag har henne med mig vad jag än gör, duschar jag är hon med in.
    Jag sover med henne på nätterna, hon kan inte vara själv, vi ligger i Linus rum.

    Sambon har jobbat natt och Lukas har fått sova själv i vårt sovrum. Dessutom har Lukas haft feber i är nu förkyld.

    Jag ringde psykakuten här i stan och hon får komma till en läkare och få bedömt om hon behöver ändra dos på medicinerna och så. Är det tal om att lägga in sig på psyk är det i hennes stad det blir.

    Jag orkar inte mer, idag har jag härjat och varit arg på allt och alla, jag vill snart dö så jag slipper allt.
  2. 1
    jag blir tokig Vi hämtade hit min mamma förförra fredagen, dvs för över 1 vecka sedan. (hon är deprimerad och har svår ångest)

    Veckan har varit fylld av en massa måsten för mig, barnen pratar med mig i ena örat och mamma i andra örat, dagarna är fyllda av en massa frågor från mamma som inte vet vad hon ska göra eller om hon "skalade morötter för fort".
    Hon vet inte alls vad hon ska göra, hon sitter på ett ställe och löser korsord, springer in i badrummet ofta, nästan gömmer sig för sambon.

    Jag har henne med mig vad jag än gör, duschar jag är hon med in.
    Jag sover med henne på nätterna, hon kan inte vara själv, vi ligger i Linus rum.

    Sambon har jobbat natt och Lukas har fått sova själv i vårt sovrum. Dessutom har Lukas haft feber i är nu förkyld.

    Jag ringde psykakuten här i stan och hon får komma till en läkare och få bedömt om hon behöver ändra dos på medicinerna och så. Är det tal om att lägga in sig på psyk är det i hennes stad det blir.

    Jag orkar inte mer, idag har jag härjat och varit arg på allt och alla, jag vill snart dö så jag slipper allt.
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2
    Åh Monica!!
    Jag blir så ledsen när jag läser hur du har det:0(
    Du har ju själv haft det så tufft sista tiden, och att du nu tar hand om din mamma är såååå beundransvärt, trots att du inte själv mår bra! Men orkar du? Fast det är svårt måste man ibland sätta sig själv först. Jag förstår inte hur det rent praktiskt ska gå till i din situation, för hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte se nån bra lösning...
    Klart att du vill ställa upp för din mamma, och lika klart att du vill ställa upp för din egen familj!
    Men din sista mening tycker jag säger allt..."Jag vill snart dö så jag slipper allt"
    Monica, du får inte göra så här mot dig själv!
    Du kan inte bränna ut dig själv för andras skull, även om det är din mamma.
    Jag tycker att det låter som att din mor behöver läggas in på psyk, få sina mediciner genomgångna och proffessionell hjälp.
    Du har gjort så gott du kunnat, men jag tror att det är dags att lämna över till nån annan nu, för DIN skull Monica!
    Var rädd om dig!
    Jag skickar massor av kramar till dig!
  4. 2
    Åh Monica!!
    Jag blir så ledsen när jag läser hur du har det:0(
    Du har ju själv haft det så tufft sista tiden, och att du nu tar hand om din mamma är såååå beundransvärt, trots att du inte själv mår bra! Men orkar du? Fast det är svårt måste man ibland sätta sig själv först. Jag förstår inte hur det rent praktiskt ska gå till i din situation, för hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte se nån bra lösning...
    Klart att du vill ställa upp för din mamma, och lika klart att du vill ställa upp för din egen familj!
    Men din sista mening tycker jag säger allt..."Jag vill snart dö så jag slipper allt"
    Monica, du får inte göra så här mot dig själv!
    Du kan inte bränna ut dig själv för andras skull, även om det är din mamma.
    Jag tycker att det låter som att din mor behöver läggas in på psyk, få sina mediciner genomgångna och proffessionell hjälp.
    Du har gjort så gott du kunnat, men jag tror att det är dags att lämna över till nån annan nu, för DIN skull Monica!
    Var rädd om dig!
    Jag skickar massor av kramar till dig!
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Men Monica, vad tufft du har det nu. Inte ska du dö, du är för värdefull för det.

    Har ingen som helst erfarenhet av det du gör, du är så stark som orkar ta hand om din mamma, förstår att du känner att det är ett måste som är tungt.

    Stora kramar, har ingen aning om vad jag ska skriva.
  6. 3
    Men Monica, vad tufft du har det nu. Inte ska du dö, du är för värdefull för det.

    Har ingen som helst erfarenhet av det du gör, du är så stark som orkar ta hand om din mamma, förstår att du känner att det är ett måste som är tungt.

    Stora kramar, har ingen aning om vad jag ska skriva.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Oj, oj, oj!

    Oj, så tufft du har det, Monica! Jag skäms när jag tänker på hur jag härjade med barnen i morse, skyller på nackspärren.

    Jag önskar att jag kunde göra något för dig. Skickar en bunt med styrkekramar:

    Kraaaaaaaaaaaaaaamar!
  8. 4
    Oj, oj, oj! Oj, så tufft du har det, Monica! Jag skäms när jag tänker på hur jag härjade med barnen i morse, skyller på nackspärren.

    Jag önskar att jag kunde göra något för dig. Skickar en bunt med styrkekramar:

    Kraaaaaaaaaaaaaaamar!
  9. Medlem sedan
    Oct 1999
    #5

    Men vännen min...

    Du måste sätta dig själv i främsta rummet just nu. Bara det att du tänker att du vill dö är en stor varningssignal. Det låter hårt men det låter som om din mamma behöver kvalificerad psykiatrisk hjälp. Kanske behöver hon vara inlagd ett tag?

    Förlåt att jag inte kan komma med mer kloka ord men jag har så mycket med mig själv just nu.

    Många många kramar.
    I have decided to stick with love. Hate is too great a burden to bear. - Martin Luther King, Jr.

    Orkar du mer av mig? www.vickansdagar.com
  10. 5
    Men vännen min... Du måste sätta dig själv i främsta rummet just nu. Bara det att du tänker att du vill dö är en stor varningssignal. Det låter hårt men det låter som om din mamma behöver kvalificerad psykiatrisk hjälp. Kanske behöver hon vara inlagd ett tag?

    Förlåt att jag inte kan komma med mer kloka ord men jag har så mycket med mig själv just nu.

    Många många kramar.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    tusen miljoner tack till alla

    Jag funderar ut en lösning nu.
  12. 6
    tusen miljoner tack till alla Jag funderar ut en lösning nu.
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    Men du, kan inte läkaren här hjälpa till och se till att hon blir inlagd i sin hemstad? Jag vet att du sagt att de nekat henne förut men med en läkares hjälp går det nog lättare
    Jag förstår att du är trött, du måste se till att få hjälp till henne - annars orkar inte du hjälpa henne heller!!

    kram
  14. 7
    Men du, kan inte läkaren här hjälpa till och se till att hon blir inlagd i sin hemstad? Jag vet att du sagt att de nekat henne förut men med en läkares hjälp går det nog lättare
    Jag förstår att du är trött, du måste se till att få hjälp till henne - annars orkar inte du hjälpa henne heller!!

    kram
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #8
    Massa massa styrkekramar! Hoppas verkligen att det lugnar sig för dig snart.
  16. 8
    Massa massa styrkekramar! Hoppas verkligen att det lugnar sig för dig snart.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9

    Nämen usch vad tufft för dig!

    Massor med styrkekramar till dig! Du - försök att inte glömma bort dig själv i allt detta... För att kunna hjälpa någon annan är det viktigt att man mår bra själv, glöm inte det. *kram*
  18. 9
    Nämen usch vad tufft för dig! Massor med styrkekramar till dig! Du - försök att inte glömma bort dig själv i allt detta... För att kunna hjälpa någon annan är det viktigt att man mår bra själv, glöm inte det. *kram*
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10

    Har du funderat ut något än

    Monica? För det låter som om något måste hända snart!

    Tycker att du måste tänka på dig och din familj. Dina barn, din man men ffa din själ behöver dig mer. Det är trots allt så. Du har ju precis kommit ovanför vattenytan så skall du dras ned igen. Nää hur tufft och svårt det ärn är så får din mormor eller syster ta en del igen. Om nu din mamma inte vill läggas in? Hoppas så för din skull att din mamma får professionell hjälp.
    Kramar i massor
    Ylva med Saga & Svante
  20. 10
    Har du funderat ut något än Monica? För det låter som om något måste hända snart!

    Tycker att du måste tänka på dig och din familj. Dina barn, din man men ffa din själ behöver dig mer. Det är trots allt så. Du har ju precis kommit ovanför vattenytan så skall du dras ned igen. Nää hur tufft och svårt det ärn är så får din mormor eller syster ta en del igen. Om nu din mamma inte vill läggas in? Hoppas så för din skull att din mamma får professionell hjälp.
    Kramar i massor
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    hej

    Jag har idag pratat med psyk där hon bor, hon sa jag måste gå via mammas läkare på vc, att hon får remiss dit.
    Så ringde jag vc och pratade med en jättebra tjej, hon kände även igen både mamma och min halvsyrra så hon vet omständigheterna.
    Det blev ingen tid till mammas läkare, men skönt att få prata med någon.

    Sen på em kom jag på att jag och mamma kan ta tåget ner till min syster och så åker vi in med mamma till psyket i morgon.
    Men min syster jobbade till 18 idag och jag pratade inte med henne förrän senare. Hon undrade om man bara kunde åka in så där med henne, hon var tveksam.
    Hon sa hon ska ringa mammas läkare imorgon så vi kan gå den vägen.

    Min syster vill INTE att mamma ska till mormor igen, det orkar hon inte. Jag sa att jag inte orkar mer heller.
    Sambon gick till jobbet nyss, jag ska dra med mamma till sängs, jag är så trött så det är inte klokt.
    Hoppas jag kommer upp ur sängen imorgon, det blir svårare och svårare för varje dag, suck.
  22. 11
    hej Jag har idag pratat med psyk där hon bor, hon sa jag måste gå via mammas läkare på vc, att hon får remiss dit.
    Så ringde jag vc och pratade med en jättebra tjej, hon kände även igen både mamma och min halvsyrra så hon vet omständigheterna.
    Det blev ingen tid till mammas läkare, men skönt att få prata med någon.

    Sen på em kom jag på att jag och mamma kan ta tåget ner till min syster och så åker vi in med mamma till psyket i morgon.
    Men min syster jobbade till 18 idag och jag pratade inte med henne förrän senare. Hon undrade om man bara kunde åka in så där med henne, hon var tveksam.
    Hon sa hon ska ringa mammas läkare imorgon så vi kan gå den vägen.

    Min syster vill INTE att mamma ska till mormor igen, det orkar hon inte. Jag sa att jag inte orkar mer heller.
    Sambon gick till jobbet nyss, jag ska dra med mamma till sängs, jag är så trött så det är inte klokt.
    Hoppas jag kommer upp ur sängen imorgon, det blir svårare och svårare för varje dag, suck.
  23. Medlem sedan
    Sep 2001
    #12
    Nu ska DU ha semester!!
    Du måste tänka på dig för ingen har nytta av dig -allra minst du själv -om du springer i väggen!!!

    Jag säger till dig! HÖGT!!!..... ta det lugnt!!!
    Finns möjligheten att du kan få koma bort lite bara en helg? Du är välkommen till oss i Borås om du vill!

    KAN någon hjälpa dig med mamma? (syskon mm)kan sambon ta med barna ut lite mer? KAN det vara så att det räcker att slänga ut dem i trädgården eller "leasa" ut dem lite bland vänner och släkt. ???

    Du MÅSTE få chansen att andas!!!

    Lilla hjärtat!!! GLÖM INTE BORT DIG!lova mig det!

    kram från Tess
  24. 12
    Nu ska DU ha semester!!
    Du måste tänka på dig för ingen har nytta av dig -allra minst du själv -om du springer i väggen!!!

    Jag säger till dig! HÖGT!!!..... ta det lugnt!!!
    Finns möjligheten att du kan få koma bort lite bara en helg? Du är välkommen till oss i Borås om du vill!

    KAN någon hjälpa dig med mamma? (syskon mm)kan sambon ta med barna ut lite mer? KAN det vara så att det räcker att slänga ut dem i trädgården eller "leasa" ut dem lite bland vänner och släkt. ???

    Du MÅSTE få chansen att andas!!!

    Lilla hjärtat!!! GLÖM INTE BORT DIG!lova mig det!

    kram från Tess
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13
    Du behöver TIME-OUT. Du kan inte ha de så här om du ska kunna överleva och fungera som människa, mamma och de nu. Du kan inte vara mamma till din egen mamma. Du kan stötta henne och hjälpa henne men inte så nära inpå. Du har fullt upp som de är och du måste kräva andrum. Jobbigt!!! Lider med idg.

    Skickar massor med styrkekramar

    Kram Sanna
  26. 13
    Du behöver TIME-OUT. Du kan inte ha de så här om du ska kunna överleva och fungera som människa, mamma och de nu. Du kan inte vara mamma till din egen mamma. Du kan stötta henne och hjälpa henne men inte så nära inpå. Du har fullt upp som de är och du måste kräva andrum. Jobbigt!!! Lider med idg.

    Skickar massor med styrkekramar

    Kram Sanna
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    jag messar dig nu Sanna

    kram
  28. 14
    jag messar dig nu Sanna kram
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    jo jag vet

    Jag vill inget annat än ta det lugnt.

    Igår sa jag att jag lika gärna kan dö, så trött är jag, suck.
    Jag härdar ut, jag tar en timme i taget nu, går på reserven känner jag.

    Min syster kommer och hämtar mamma i helgen, hon ska åka till mormor igen.Sen nästa vecka ska min syster följa med mamma till både soc och kuratorn. Kuratorn ska skriva remiss till psyk.

    tack för dina snälla ord, jag blir så glad över dem.
    När mamma har åkt ska jag SOVA och SOVA.
    kram
  30. 15
    jo jag vet Jag vill inget annat än ta det lugnt.

    Igår sa jag att jag lika gärna kan dö, så trött är jag, suck.
    Jag härdar ut, jag tar en timme i taget nu, går på reserven känner jag.

    Min syster kommer och hämtar mamma i helgen, hon ska åka till mormor igen.Sen nästa vecka ska min syster följa med mamma till både soc och kuratorn. Kuratorn ska skriva remiss till psyk.

    tack för dina snälla ord, jag blir så glad över dem.
    När mamma har åkt ska jag SOVA och SOVA.
    kram
  31. Medlem sedan
    Mar 2002
    #16
    Monica! Jag skrev ett långt, fint, genomtänkt och välformulerat svar till dig igår kväll. Precis när jag postat det dog AFF för mig. *grrrr*

    Nu skriver jag bara det väsentliga: Kom ihåg att ta hand om dig själv mitt i allt detta!!!!! Om du inte gör det, kommer du snart varken orka ta hand om din mamma eller din egen familj. Det är lättare sagt än gjort, men ändå nog så viktigt.

    *kram*
  32. 16
    Monica! Jag skrev ett långt, fint, genomtänkt och välformulerat svar till dig igår kväll. Precis när jag postat det dog AFF för mig. *grrrr*

    Nu skriver jag bara det väsentliga: Kom ihåg att ta hand om dig själv mitt i allt detta!!!!! Om du inte gör det, kommer du snart varken orka ta hand om din mamma eller din egen familj. Det är lättare sagt än gjort, men ändå nog så viktigt.

    *kram*
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    hej Ansan

    Tack för ditt svar och det du skrev som blev knas på, hihi.

    Jag försöker tänka på mig själv hela tiden, men sambon är inte lätt att förklara för, han är svår med det.
    Jag låg ett tag igår och vilade, mamma satt inne i badrummet då.

    Idag är halsen ok, men jag känner jag är förkyld.
    Mamma åker till mormor i helgen, min syster kommer och hämtar henne.

    Då ska jag lägga mig och ligga så länge jag får. Sambon tyvcker han gör så gott han kan med hem och barn. Men att lyssna på mamma är det jag som får göra, det är svårast av allt.

    kram och tack
  34. 17
    hej Ansan Tack för ditt svar och det du skrev som blev knas på, hihi.

    Jag försöker tänka på mig själv hela tiden, men sambon är inte lätt att förklara för, han är svår med det.
    Jag låg ett tag igår och vilade, mamma satt inne i badrummet då.

    Idag är halsen ok, men jag känner jag är förkyld.
    Mamma åker till mormor i helgen, min syster kommer och hämtar henne.

    Då ska jag lägga mig och ligga så länge jag får. Sambon tyvcker han gör så gott han kan med hem och barn. Men att lyssna på mamma är det jag som får göra, det är svårast av allt.

    kram och tack

Liknande trådar

  1. Jag blir tokig!
    By kayak in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 19:40
  2. Jag blir tokig!
    By jmed2 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 22:22
  3. Blir tokig!
    By Emrika in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 18:28
  4. BLir tokig
    By Anna in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 07:12
  5. TOKIG jag blir TOKIG
    By sofia_72 in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 16:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar