Nu är det dags!! (Dysmeli)
Övriga funktionshinder
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Nu är det dags!! (Dysmeli)

    Det var verkligen flera månader sedan jag var inne och tittade/läste här. Nu är det dags för vårat livs prövning... 1/11-06 ska Matildas benförlängning påbörjas. Har haft en fruktansvärd tid där tankar och funderingar verkligen malt dygnet runt i huvudet. Tänk om si, tänk om så... Har nu nästan lyckats lugna ner mig med knappt 3 veckor kvar till op... Vi håller tummarna för att allt ska gå vägen... Vi har nog en tuff tid framför oss och hoppas att det inte ska vara alltför smärtsamt för Matilda. Det var nog allt för denna gång. Finns det någon förälder som varit med om benförlängning? Ha det gott allihopa!
  2. 1
    Nu är det dags!! (Dysmeli) Det var verkligen flera månader sedan jag var inne och tittade/läste här. Nu är det dags för vårat livs prövning... 1/11-06 ska Matildas benförlängning påbörjas. Har haft en fruktansvärd tid där tankar och funderingar verkligen malt dygnet runt i huvudet. Tänk om si, tänk om så... Har nu nästan lyckats lugna ner mig med knappt 3 veckor kvar till op... Vi håller tummarna för att allt ska gå vägen... Vi har nog en tuff tid framför oss och hoppas att det inte ska vara alltför smärtsamt för Matilda. Det var nog allt för denna gång. Finns det någon förälder som varit med om benförlängning? Ha det gott allihopa!
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    oh, låter jobbigt

    har ingen erfarenhet alls själv om dysmeli eller benförlägning, men det låter smärtsamt. Ibland så är det ju så att vissa saker är nödvändiga att gå igenom för att barnen skall må bättre i framtiden. Men jag förstår att du tycker att det känns jobbigt. SKulle nog känna likadant.

    Styrkekramar från oss
    Kram Hanna
  4. 2
    oh, låter jobbigt har ingen erfarenhet alls själv om dysmeli eller benförlägning, men det låter smärtsamt. Ibland så är det ju så att vissa saker är nödvändiga att gå igenom för att barnen skall må bättre i framtiden. Men jag förstår att du tycker att det känns jobbigt. SKulle nog känna likadant.

    Styrkekramar från oss
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Här är det också dax. Hannes ska få en tumme 9/11. Det är pekfingret som ska flyttas och förhoppningsvis fungera som en tumme i framtiden. Oroar mig också en hel del, drömde om operationen inatt. Värst är det ju om den nya tummen inte funkar. Då har han förlorat ännu ett finger. Läkaren är mycket förhoppningsfull att allt ska gå vägen som tur är. Smästan är ju också nåt man tänker på. Stackars små barn som måste gå igenom den. Lycka till med Matildas operation.
  6. 3
    Här är det också dax. Hannes ska få en tumme 9/11. Det är pekfingret som ska flyttas och förhoppningsvis fungera som en tumme i framtiden. Oroar mig också en hel del, drömde om operationen inatt. Värst är det ju om den nya tummen inte funkar. Då har han förlorat ännu ett finger. Läkaren är mycket förhoppningsfull att allt ska gå vägen som tur är. Smästan är ju också nåt man tänker på. Stackars små barn som måste gå igenom den. Lycka till med Matildas operation.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Vet inte om ni opererat Era barn tidigare, vi har inte gjort någon förlängning utan bara mindre handkirurgi. Men det jag vill säga är att barnen är nog dom som klarar sig bäst. På sjukhuset får dom smärtlindring och sen när man kommer hem så ger man dom Alvedon och det funkar hur bra som helst. Lycka till!
  8. 4
    Vet inte om ni opererat Era barn tidigare, vi har inte gjort någon förlängning utan bara mindre handkirurgi. Men det jag vill säga är att barnen är nog dom som klarar sig bäst. På sjukhuset får dom smärtlindring och sen när man kommer hem så ger man dom Alvedon och det funkar hur bra som helst. Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Lycka till! Här har vi gjort div andra op då förlängning inte var en möjlighet. Men jag har pratat med de som gjort det och de kommer inte ihåg att det gjort ont något år senare.
  10. 5
    Lycka till! Här har vi gjort div andra op då förlängning inte var en möjlighet. Men jag har pratat med de som gjort det och de kommer inte ihåg att det gjort ont något år senare.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Jo då det här är 4:e operationen för Matildas del... Vi hade en del problem med smärtlindringen förra gången så det är klart man oroar sig. Men hon är stark våran tjej och jag vet att hon kommer att vilja gå hem typ dan efter. Men det ska nog gå bra!
  12. 6
    Jo då det här är 4:e operationen för Matildas del... Vi hade en del problem med smärtlindringen förra gången så det är klart man oroar sig. Men hon är stark våran tjej och jag vet att hon kommer att vilja gå hem typ dan efter. Men det ska nog gå bra!
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Önskar er också Lycka till med Hannes operation! Det går säkert jättebra! Smärtan är ju de som är värst, men som tur är finns bra smärtlindring och barnen klarar det ofta bättre ärn vi föräldrar ;o).
  14. 7
    Önskar er också Lycka till med Hannes operation! Det går säkert jättebra! Smärtan är ju de som är värst, men som tur är finns bra smärtlindring och barnen klarar det ofta bättre ärn vi föräldrar ;o).
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    Hej!

    Vi har med barn med bendysmeli. Det har varit många diskussioner fram och tillbaka om en ev. benförlängning, men i dagsläge är det inte aktuellt. Viktors ben är ca 15 cm för kort, så han har en förlängningsprotes. Jag håller alla tummar jag kan att det skall det skall gå bra, när du känner att du orkar kan du väl skriva lite efter om operationen och läkning. Som sagt lycka till.

    Jeanette med Viktor
  16. 8
    Hej!

    Vi har med barn med bendysmeli. Det har varit många diskussioner fram och tillbaka om en ev. benförlängning, men i dagsläge är det inte aktuellt. Viktors ben är ca 15 cm för kort, så han har en förlängningsprotes. Jag håller alla tummar jag kan att det skall det skall gå bra, när du känner att du orkar kan du väl skriva lite efter om operationen och läkning. Som sagt lycka till.

    Jeanette med Viktor
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Tack! Alla på AL (Dr, Ssk, Sjkg o.s.v) är så övertygade om att det kommer att gå bra så vi litar till det... Men det blir nog tufft och smärtsamt i början. Men Matilda är otroligt Stark och Envis som synden och jag tror att det är egenskaper som hon verkligen kommer att ha nytta av. Jag ska uppdatera vad gäller operation och läkning när det hinns med ;o). De räknar med att förlänga Matildas ben 6 cm och då är korta benet lite längre när förlängningen är över. Idag har hon skena och upphöjd sko och hon brukar ibland säga "Tänk Mamma i sommar behöver jag nog ingen tjock sko" och vi kan köpa skor i vanlig affär"! Härligt att de tänker så positivt! Har ni kontakt med Dysmeliteamet på AL i Solna?
  18. 9
    Tack! Alla på AL (Dr, Ssk, Sjkg o.s.v) är så övertygade om att det kommer att gå bra så vi litar till det... Men det blir nog tufft och smärtsamt i början. Men Matilda är otroligt Stark och Envis som synden och jag tror att det är egenskaper som hon verkligen kommer att ha nytta av. Jag ska uppdatera vad gäller operation och läkning när det hinns med ;o). De räknar med att förlänga Matildas ben 6 cm och då är korta benet lite längre när förlängningen är över. Idag har hon skena och upphöjd sko och hon brukar ibland säga "Tänk Mamma i sommar behöver jag nog ingen tjock sko" och vi kan köpa skor i vanlig affär"! Härligt att de tänker så positivt! Har ni kontakt med Dysmeliteamet på AL i Solna?
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Tack! Det låter skönt att de inte kommer ihåg det senare... Men det blir nog tufft under tiden, men vi får försöka kämpa oss igenom det bara helt enkelt. Matilda är ju som sagt väldigt Stark, Envis och har en vilja av stål!
  20. 10
    Tack! Det låter skönt att de inte kommer ihåg det senare... Men det blir nog tufft under tiden, men vi får försöka kämpa oss igenom det bara helt enkelt. Matilda är ju som sagt väldigt Stark, Envis och har en vilja av stål!
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Tack Så Mycket! Operationen har vi väntat på länge och det känns samtidigt skönt att det blir av men samtidigt är man fullständigt skräckslagen för all ev komplikationer och smärta o.s.v. Men vi har har ett helt underbart team på AL som bara genom att finnas till ger oss styrka så vi ska nog klara oss igenom det trots att det blir tufft! Ha det gott! Kramar / Johanna
  22. 11
    Tack Så Mycket! Operationen har vi väntat på länge och det känns samtidigt skönt att det blir av men samtidigt är man fullständigt skräckslagen för all ev komplikationer och smärta o.s.v. Men vi har har ett helt underbart team på AL som bara genom att finnas till ger oss styrka så vi ska nog klara oss igenom det trots att det blir tufft! Ha det gott! Kramar / Johanna
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Vi har startat en blog på nätet där vi kommer att skriva lite om vad som händer framöver. http://matildis.blogdog.se/g_login.php
    krävs ett lösenord men vid intresse maila mig på
    [email protected] så ger jag er lösenordet. Ha det gott!
  24. 12
    Vi har startat en blog på nätet där vi kommer att skriva lite om vad som händer framöver. http://matildis.blogdog.se/g_login.php
    krävs ett lösenord men vid intresse maila mig på
    [email protected] så ger jag er lösenordet. Ha det gott!

Liknande trådar

  1. Dysmeli - Benskillnad
    By sofialinnea in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 21:07
  2. Dysmeli
    By Finafina in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 21:00
  3. Påg. benförlängning (dysmeli)
    By johard in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 21:51
  4. Benförlängning (Dysmeli)
    By johard in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 21:51
  5. Nu ska vi på läkbesök (Dysmeli)
    By Johanna med Matilda -01(dysmelist) och Marcus -03 in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 18:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar