3-åring i bilen?
_0312 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    3-åring i bilen?

    Hur sitter era barn i bilen nu? Bakåtvända eller framåtvända?

    Jag vet att rekommendationen från Vägverket är att ha barnen bakåtvända upp till 4-årsåldern eller tills att de väger 15 kg (Moa väger 14 kg nu) Vi funderar på att vända Moa snart. Hon får knappt plats med benen längre och dessutom har hon tyvärr väldigt lätt för att bli åksjuk då hon sitter bakåtvänd.
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  2. 1
    3-åring i bilen? Hur sitter era barn i bilen nu? Bakåtvända eller framåtvända?

    Jag vet att rekommendationen från Vägverket är att ha barnen bakåtvända upp till 4-årsåldern eller tills att de väger 15 kg (Moa väger 14 kg nu) Vi funderar på att vända Moa snart. Hon får knappt plats med benen längre och dessutom har hon tyvärr väldigt lätt för att bli åksjuk då hon sitter bakåtvänd.
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Mira är, vad alla rekomendationer säger, redan vänd.... Hon är för lång för att sitta bakvänd, hon får ont i benen och klarar inte alls av det utan drabbas av panik.. Och ett panikslaget barn i bilen är farligare för alla, inkl. barnet, än att vända det tidigare än vad rekomenadtionerna säger...
  4. 2
    Mira är, vad alla rekomendationer säger, redan vänd.... Hon är för lång för att sitta bakvänd, hon får ont i benen och klarar inte alls av det utan drabbas av panik.. Och ett panikslaget barn i bilen är farligare för alla, inkl. barnet, än att vända det tidigare än vad rekomenadtionerna säger...
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    William har suttit framåtvänd länge, mest beroende på att rekommendationerna är annorlunda häröver, stolarna och fästanordningarna lite annorlunda... Det borde väl vara ok att vända henne nu? Gör som du tycker känns bäst!
  6. 3
    William har suttit framåtvänd länge, mest beroende på att rekommendationerna är annorlunda häröver, stolarna och fästanordningarna lite annorlunda... Det borde väl vara ok att vända henne nu? Gör som du tycker känns bäst!
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Hej hej!! Här sitter Jeppe framåtvänd.. faat jag helst skulle ha honom bakåtvänd pga rekommendationerna. Han är stor som en fyra/femåring och sedan efterson Ludvig sitter bakåtvänd finns det inte många platser kvar i bilen som det funkar för oss att ha bakåt. Jag o min sambo är så olika gånger så då skulle vi få ändra bilstolan varje gång vi byter förare. Den ska luta mot sätet framför. Och vår v70 passar inte alls ihop med hans stol fram. Den lutar aldeles för mkt + att hans huvud kommer upp i rutan.
    Men har du möjlighet att vänta tycker jag du ska göra det eftersom det är nackan som inte är så stark att klara av krocken. Men hon måste ju också kunna åka bekvämt.
    Kram
  8. 4
    Hej hej!! Här sitter Jeppe framåtvänd.. faat jag helst skulle ha honom bakåtvänd pga rekommendationerna. Han är stor som en fyra/femåring och sedan efterson Ludvig sitter bakåtvänd finns det inte många platser kvar i bilen som det funkar för oss att ha bakåt. Jag o min sambo är så olika gånger så då skulle vi få ändra bilstolan varje gång vi byter förare. Den ska luta mot sätet framför. Och vår v70 passar inte alls ihop med hans stol fram. Den lutar aldeles för mkt + att hans huvud kommer upp i rutan.
    Men har du möjlighet att vänta tycker jag du ska göra det eftersom det är nackan som inte är så stark att klara av krocken. Men hon måste ju också kunna åka bekvämt.
    Kram
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Adrian har ju suttit fram framåtvänd sen han växte ur babyskyddet eftersom det inte finns bakåtvända barnbilstolar i Tyskland. Men nu väger han över 15 kg och är så lång att jag inte är det minsta bekymrad över det längre.
    Men det har en helt klart blivit en samvetsfråga i norden så jag förstår din oro.
    *kram*
  10. 5
    Adrian har ju suttit fram framåtvänd sen han växte ur babyskyddet eftersom det inte finns bakåtvända barnbilstolar i Tyskland. Men nu väger han över 15 kg och är så lång att jag inte är det minsta bekymrad över det längre.
    Men det har en helt klart blivit en samvetsfråga i norden så jag förstår din oro.
    *kram*
  11. Anna nym
    #6

    Kolla på detta innan du vänder

    http://www.folksam.se/press/krockfilmer_bilbarnstol.htm
    Vad är bäst, en bruten nacke eller trångt för benen?
  12. 6
    Kolla på detta innan du vänder http://www.folksam.se/press/krockfilmer_bilbarnstol.htm
    Vad är bäst, en bruten nacke eller trångt för benen?
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Caroline sitter bakåtvänd, men hon är egentligen för lång för att sitta så men hon klagar inte så då får hon sitta så tills hon säger ifrån.
    Men det ser inte skönt ut med benen, men som sagt hon klagar inte.
    Hon sitter i en two way plus o vi har en rätt rymlig bil (sharan). Men hon är ju 1 m lång o väger nästan 17kg så enligt siffror borde hon ju kunna vändas fast hon inte ens är 3 än.

    Men hon får sitta bakåt så länge hon inte protesterar.
  14. 7
    Caroline sitter bakåtvänd, men hon är egentligen för lång för att sitta så men hon klagar inte så då får hon sitta så tills hon säger ifrån.
    Men det ser inte skönt ut med benen, men som sagt hon klagar inte.
    Hon sitter i en two way plus o vi har en rätt rymlig bil (sharan). Men hon är ju 1 m lång o väger nästan 17kg så enligt siffror borde hon ju kunna vändas fast hon inte ens är 3 än.

    Men hon får sitta bakåt så länge hon inte protesterar.
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    som sagt, en samvetsfråga....du menar säkert väl men jag tror nog att Grynet är medveten om riskerna. Och varför anonym?
  16. 8
    som sagt, en samvetsfråga....du menar säkert väl men jag tror nog att Grynet är medveten om riskerna. Och varför anonym?
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    Elias sitter bakåtvänd och det kommer han få göra ett bra tag till. Jag är nämligen den nojjiga sorten då jag har familjemedlemmar som varit med om en frontalkrock, och det var INTE roligt, trots att det inte gick så fort.

    Kram!
  18. 9
    Elias sitter bakåtvänd och det kommer han få göra ett bra tag till. Jag är nämligen den nojjiga sorten då jag har familjemedlemmar som varit med om en frontalkrock, och det var INTE roligt, trots att det inte gick så fort.

    Kram!
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10

    Precis, varför anonym??

    Tänkte skriva ett liknande svar, men eftersom att du redan gjort det så struntade jag i det.. ;-)
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  20. 10
    Precis, varför anonym?? Tänkte skriva ett liknande svar, men eftersom att du redan gjort det så struntade jag i det.. ;-)
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11

    Bakåtvänd

    Kevin väger inte ens 11 kg än och är ganska kort (85 cm). Han blir 3 den 12/12 och vi kommer att fortsätta ha honom bakåtvänd så länge det bara går. Båda våra barn sitter bakåtvända i baksätet (airbag i passagerarsidan) och jag och mannen sitter fram. Det var lite nervöst att sätta en nyfödding där bak brevid Kevin, men det har funkat kanon!
    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad
  22. 11
    Bakåtvänd Kevin väger inte ens 11 kg än och är ganska kort (85 cm). Han blir 3 den 12/12 och vi kommer att fortsätta ha honom bakåtvänd så länge det bara går. Båda våra barn sitter bakåtvända i baksätet (airbag i passagerarsidan) och jag och mannen sitter fram. Det var lite nervöst att sätta en nyfödding där bak brevid Kevin, men det har funkat kanon!
  23. Lotta & Rasmus
    #12
    Rasmus sitter bakåtvänd fast det är trångt för benen, han är ju ca 97-98 och väger 15,5 kg med om jag har förstått det hela rätt så är det ju inte vikten och längden som är det viktiga utan att barnens nackar inte klarar av att hålla upp huvudet vid en krock.
  24. 12
    Rasmus sitter bakåtvänd fast det är trångt för benen, han är ju ca 97-98 och väger 15,5 kg med om jag har förstått det hela rätt så är det ju inte vikten och längden som är det viktiga utan att barnens nackar inte klarar av att hålla upp huvudet vid en krock.
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    Alexander sitter

    Bakåtvänd i framsätet i sin Britax two way plus stol


    Hur sitter era barn i bilen nu? Bakåtvända eller framåtvända?

    Jag vet att rekommendationen från Vägverket är att ha barnen bakåtvända upp till 4-årsåldern eller tills att de väger 15 kg (Moa väger 14 kg nu) Vi funderar på att vända Moa snart. Hon får knappt plats med benen längre och dessutom har hon tyvärr väldigt lätt för att bli åksjuk då hon sitter bakåtvänd.
    **Mamma till rallykidsen Jonathan, Alexander & Emanuel**
    http://www.camillaslivochlustar.wordp ress.com
  26. 13
    Alexander sitter Bakåtvänd i framsätet i sin Britax two way plus stol


    Hur sitter era barn i bilen nu? Bakåtvända eller framåtvända?

    Jag vet att rekommendationen från Vägverket är att ha barnen bakåtvända upp till 4-årsåldern eller tills att de väger 15 kg (Moa väger 14 kg nu) Vi funderar på att vända Moa snart. Hon får knappt plats med benen längre och dessutom har hon tyvärr väldigt lätt för att bli åksjuk då hon sitter bakåtvänd.
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14
    Måste bara inflika att när jag tittar på filmen så framgår det dåligt hur den framåtvända stolen är fastsatt. Våran framåtvända sitter fastspänd i bilens ram på flera sätt och stolen verkar på det hela annorlunda än den som visas i filmen. William är också så lång (102 cm) att jag undrar hur säkert han suttit bakåtvänd.
    Säger inte att det inte är bättre för nacken att sitta bakåtvänd, men rent praktiskt finns det ju en gräns )vikt, längd, stolens och bilens utförande) när det inte går längre...
  28. 14
    Måste bara inflika att när jag tittar på filmen så framgår det dåligt hur den framåtvända stolen är fastsatt. Våran framåtvända sitter fastspänd i bilens ram på flera sätt och stolen verkar på det hela annorlunda än den som visas i filmen. William är också så lång (102 cm) att jag undrar hur säkert han suttit bakåtvänd.
    Säger inte att det inte är bättre för nacken att sitta bakåtvänd, men rent praktiskt finns det ju en gräns )vikt, längd, stolens och bilens utförande) när det inte går längre...
  29. Medlem sedan
    May 2003
    #15
    Tillägg nr2 - i Kanada är det förbjudet att ha bilbarnstolar i framsätet oavsett om man kopplar ur air bagen eller inte. Intressant hur skillnaderna är vad gäller barns åkande i bilen länder emellan.
  30. 15
    Tillägg nr2 - i Kanada är det förbjudet att ha bilbarnstolar i framsätet oavsett om man kopplar ur air bagen eller inte. Intressant hur skillnaderna är vad gäller barns åkande i bilen länder emellan.
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    Tack för alla svar!

    Vi har bestämt oss för att inte vända Moa än. Det blir jobbigt med åksjukan, men,men... Vi ska försöka ha henne bakåtvänd så länge det går.
    ~Mamma till två småtjejer! Moa-03 & Wilma-06~
  32. 16
    Tack för alla svar! Vi har bestämt oss för att inte vända Moa än. Det blir jobbigt med åksjukan, men,men... Vi ska försöka ha henne bakåtvänd så länge det går.
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17
    Loke sitter bakåtvänd i framsätet. Visst han är oxå stor men det känns ändå bäst att ha honom där. Lias sitter i baksätet.
  34. 17
    Loke sitter bakåtvänd i framsätet. Visst han är oxå stor men det känns ändå bäst att ha honom där. Lias sitter i baksätet.
  35. Medlem sedan
    Dec 2004
    #18
    Emil åker bakåtvänd. Jag har ingen aning om hur lång han är eller vad han väger (han vägde 15 kg för 6 mån sedan), men det börjar bli trångt för benen. Dock klagar han inte, och så länge han inte klagar får han åka bakåtvänd. Vi får se hur det blir sedan när alla vinterkläder och kängor ska på, kanske måste vi vända stolen då.
  36. 18
    Emil åker bakåtvänd. Jag har ingen aning om hur lång han är eller vad han väger (han vägde 15 kg för 6 mån sedan), men det börjar bli trångt för benen. Dock klagar han inte, och så länge han inte klagar får han åka bakåtvänd. Vi får se hur det blir sedan när alla vinterkläder och kängor ska på, kanske måste vi vända stolen då.
  37. Jag m pojke-03+B-06
    #19
    Vi har en Be Safe stol i passagerarsätet fram, bakåtvänd till A...
  38. 19
    Vi har en Be Safe stol i passagerarsätet fram, bakåtvänd till A...
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20
    Mira åker bakåtvänd och jag tycker hon ryms bra så jag hoppas hon kan åka så hela nästa år också :-)
  40. 20
    Mira åker bakåtvänd och jag tycker hon ryms bra så jag hoppas hon kan åka så hela nästa år också :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Boktips till 8-åring och 6-åring
    By Stella** in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 11:06
  2. Lektips 4-åring och 1,5-åring? (långt)
    By Gaaah in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 21:39
  3. Får man ta bilen
    By petronela in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 14:42
  4. 3-åring i bilen?
    By -Grynet- in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 08:31
  5. Mamma, pappa, 3-åring + 1-åring!
    By Mamman in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 19:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar