Svårstartad diesel
Bilsnack
  1. KrilleG
    #1

    Svårstartad diesel

    Hej! Har en Passat tdi 96 som är hopplöst svår att starta när den är kall men går som en klocka när man väl fått igång den. Har precis bytt glödstift och luft samt bränslefilter. Vad mer kan vara på tok? Återstår det bara att ta den till verkstad? Tacksam för förslag...
  2. 1
    Svårstartad diesel Hej! Har en Passat tdi 96 som är hopplöst svår att starta när den är kall men går som en klocka när man väl fått igång den. Har precis bytt glödstift och luft samt bränslefilter. Vad mer kan vara på tok? Återstår det bara att ta den till verkstad? Tacksam för förslag...
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Tänds glödningslampan när du ska starta den när den är kall? Om inte kontrollera tempgivaren.
  4. 2
    Tänds glödningslampan när du ska starta den när den är kall? Om inte kontrollera tempgivaren.
  5. frasse-boy
    #3
    startade den bra innan du var där och fipplade?
  6. 3
    startade den bra innan du var där och fipplade?
  7. KrilleG
    #4
    Lampan tänds så det var det inte, men tack för tanken. Har du fler förslag?
  8. 4
    Lampan tänds så det var det inte, men tack för tanken. Har du fler förslag?
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Nej, det var därför jag började byta och glödstiften fick jag hjälp med. Det hela kom plötsligt för ca 3 veckor sedan och har sedan blivit värre för varje dag. Idag fick jag inte gång på bilen alls...
  10. 5
    Nej, det var därför jag började byta och glödstiften fick jag hjälp med. Det hela kom plötsligt för ca 3 veckor sedan och har sedan blivit värre för varje dag. Idag fick jag inte gång på bilen alls...
  11. KrilleG
    #6
    Glömde byta namnet skall vara KrilleG det andra är min fru *ler*
  12. 6
    Glömde byta namnet skall vara KrilleG det andra är min fru *ler*
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Hur går det att starta om den stått i varmgarage eller motorvärmare? Om den startar lätt då så är det ett "temperaturproblem" nån givare som inte talar om att bilen är kall å antingen får för mycket eller för lite bränsle tex.

    En till sak...Lyser glödningslampan lika länge om den stått i varmgarage/motorvärmare som när den är kall?
  14. 7
    Hur går det att starta om den stått i varmgarage eller motorvärmare? Om den startar lätt då så är det ett "temperaturproblem" nån givare som inte talar om att bilen är kall å antingen får för mycket eller för lite bränsle tex.

    En till sak...Lyser glödningslampan lika länge om den stått i varmgarage/motorvärmare som när den är kall?
  15. frasse-boy
    #8
    du har antagligen startat den utan glödstift en tid och det är nu när det blir kallare som problemen visar sig

    du får börja mäta upp med en voltmeter om det kommer fram ström till glödstiften när lampan lyser

    och hoppas på ett kabelbrott eller liknande = billigt och enkelt att åtgärda

    det du kan göra för att testa bilens startvilja är att koppla bort elkabeln från glödstiften och helt enkelt ta en startkabel från batteriet och ansluta den direkt på glödstiften 5-10sekunder startar den direkt då så har du åtminstonde inga mekaniska fel som hindrar att bilen ska starta

    samma startkabel kan du använda för att testa dina gamla kasserade glödstift anslut ett stift i taget mellan + och minus på batteriet, är stiften hela blir spetsen glödande innom några sekunder

    hittar du inget kabelbrott blir det till att lämna in bilen på verkstad för en näve tusenlappar
    personligen så skulle jag montera dit en manuell glödningsknapp och skippa automatiken helt
  16. 8
    du har antagligen startat den utan glödstift en tid och det är nu när det blir kallare som problemen visar sig

    du får börja mäta upp med en voltmeter om det kommer fram ström till glödstiften när lampan lyser

    och hoppas på ett kabelbrott eller liknande = billigt och enkelt att åtgärda

    det du kan göra för att testa bilens startvilja är att koppla bort elkabeln från glödstiften och helt enkelt ta en startkabel från batteriet och ansluta den direkt på glödstiften 5-10sekunder startar den direkt då så har du åtminstonde inga mekaniska fel som hindrar att bilen ska starta

    samma startkabel kan du använda för att testa dina gamla kasserade glödstift anslut ett stift i taget mellan + och minus på batteriet, är stiften hela blir spetsen glödande innom några sekunder

    hittar du inget kabelbrott blir det till att lämna in bilen på verkstad för en näve tusenlappar
    personligen så skulle jag montera dit en manuell glödningsknapp och skippa automatiken helt
  17. KrilleG
    #9
    Tack för alla svar - det var kamremmen som på något vis kuggat fel vid pumpen. Sa de efer att jag fått bogsera den till verkstad. Dessvärre hade startsvårigheterna även bränt startmotorn. Är nu 5500 kr fattigare men motorn kunde ha rasat så hade nog tur ändå
  18. 9
    Tack för alla svar - det var kamremmen som på något vis kuggat fel vid pumpen. Sa de efer att jag fått bogsera den till verkstad. Dessvärre hade startsvårigheterna även bränt startmotorn. Är nu 5500 kr fattigare men motorn kunde ha rasat så hade nog tur ändå

Liknande trådar

  1. svårstartad!
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 11:21
  2. diesel...
    By willermo in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 12:36
  3. Diesel!!
    By Dreitill in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 10:57
  4. Diesel!!!
    By Dreitill in forum Försöker bli med barn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 21:40
  5. Diesel!
    By Modestie in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 09:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar