Svåra nätter
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Svåra nätter

    Helt plötsligt har Cassiopeja börjat kissa i sängen på natten. Hon har varit torr nästan ett år på natten (1½år p ådagen). Vid årsskiftet tog vi bort blöjan även på nätterna och då hände det nästan aldrig någon olycka. Nu kissar hon jätteofta. Som inatt, fast att hon kissades innan hon somnade och än en gång när hon vaknade till inatt kissade H henne just för att det inte skulle komma nåt i sängen, vilket det ändå gjorde.

    Hon har även börjat skrika om välling på natten, sen är allt annat också fel, hon kommer in till oss för att sova, hon ska inte ha den kudden utan den andra. Hon ska ligga på den sidan istället för där vi lägger henne. Skulle hon få välling ska det vara en viss flaska. Åh en massa annat skrik på natten. Innan tänkte vi om hon kanske var mörkrädd, vi har skaffat en nattlampa som är tänd hela natten. Det hjälpte inte.

    Hennes humör är inte det roligaste på dagarna heller. Hon har börjat gapskrika, bara skrika rakt ut när hon inte får som hon vill. Kan detta tillhöra nån 3-års trots som man har hört ska finnas.

    Någon annan 3-åring som visar mer humör nu än tidigare. Ibland vet man inte vad man ska göra när hon blir så.

    Man hoppas nästan att fler är så så hon inte är ensam om det.
    Leila, mammamandala.wordpress.com
  2. 1
    Svåra nätter Helt plötsligt har Cassiopeja börjat kissa i sängen på natten. Hon har varit torr nästan ett år på natten (1½år p ådagen). Vid årsskiftet tog vi bort blöjan även på nätterna och då hände det nästan aldrig någon olycka. Nu kissar hon jätteofta. Som inatt, fast att hon kissades innan hon somnade och än en gång när hon vaknade till inatt kissade H henne just för att det inte skulle komma nåt i sängen, vilket det ändå gjorde.

    Hon har även börjat skrika om välling på natten, sen är allt annat också fel, hon kommer in till oss för att sova, hon ska inte ha den kudden utan den andra. Hon ska ligga på den sidan istället för där vi lägger henne. Skulle hon få välling ska det vara en viss flaska. Åh en massa annat skrik på natten. Innan tänkte vi om hon kanske var mörkrädd, vi har skaffat en nattlampa som är tänd hela natten. Det hjälpte inte.

    Hennes humör är inte det roligaste på dagarna heller. Hon har börjat gapskrika, bara skrika rakt ut när hon inte får som hon vill. Kan detta tillhöra nån 3-års trots som man har hört ska finnas.

    Någon annan 3-åring som visar mer humör nu än tidigare. Ibland vet man inte vad man ska göra när hon blir så.

    Man hoppas nästan att fler är så så hon inte är ensam om det.
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Hejsan!

    Det har nog något med åldern att göra. Liam är likadan minsta lilla och han får ett utbrott som varar läänge. Han gapar och skriker om han inte får som han vill eller man gör nåt fel.

    Han är så elak mot Theo hela tiden, om T närmar sig hans grejor. Den här veckan vill han inte äta middag utan istället vill han dricka 2 flaskor välling?? ideér.

    Vi får försöka härda ut och hoppas det lugnar sig det är nog (bara)3 års trots .
    Förresten hur gick det med jobbet?

    Fia
  4. 2
    Hejsan!

    Det har nog något med åldern att göra. Liam är likadan minsta lilla och han får ett utbrott som varar läänge. Han gapar och skriker om han inte får som han vill eller man gör nåt fel.

    Han är så elak mot Theo hela tiden, om T närmar sig hans grejor. Den här veckan vill han inte äta middag utan istället vill han dricka 2 flaskor välling?? ideér.

    Vi får försöka härda ut och hoppas det lugnar sig det är nog (bara)3 års trots .
    Förresten hur gick det med jobbet?

    Fia
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Inte ensam!

    Här har det kissats en del, trots att hon varit torr sedan över ett år och natt-torr sedan jul(?). Sätter det i samband med avdelnigsbyte och främst lillebrors ankomst, men nu när du skriver om det så tänker jag att det kanske är en utvecklingsgrej också (alltså något som kan hända när man utvecklas mycket, att alla "gamla" färdigheter inte funkar alltid).
    Angående skrikandet så blir _jag_ lite glad att höra att det finns fler skrikbegåvade, för här skriks det från morgon till kväll och för "minsta lilla". Frågar man hur det är om tån slås i så skriks det, vaknas det på natten och man försöker fråga vad som vills så skriks det och säger man nej så skriks det...oOh vilka skrik! Trumhinnorna formligen vibrerar! Jag tycker det här med skrikande är så svårt!

    Det gör ont, men man kan inte förhindra det, inte förbjuda någon att skrika (inte göra så att de inte skriker iaf). Svaret på alla åtgärder man försöker med blir ju skrik, skrik...
  6. 3
    Inte ensam! Här har det kissats en del, trots att hon varit torr sedan över ett år och natt-torr sedan jul(?). Sätter det i samband med avdelnigsbyte och främst lillebrors ankomst, men nu när du skriver om det så tänker jag att det kanske är en utvecklingsgrej också (alltså något som kan hända när man utvecklas mycket, att alla "gamla" färdigheter inte funkar alltid).
    Angående skrikandet så blir _jag_ lite glad att höra att det finns fler skrikbegåvade, för här skriks det från morgon till kväll och för "minsta lilla". Frågar man hur det är om tån slås i så skriks det, vaknas det på natten och man försöker fråga vad som vills så skriks det och säger man nej så skriks det...oOh vilka skrik! Trumhinnorna formligen vibrerar! Jag tycker det här med skrikande är så svårt!

    Det gör ont, men man kan inte förhindra det, inte förbjuda någon att skrika (inte göra så att de inte skriker iaf). Svaret på alla åtgärder man försöker med blir ju skrik, skrik...
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    här ha rvi också haft en del "strul" på nätterna. Lite kiss i sängen ibland, lite mardrömmar andra nätter. Allmänt oroligt, antar att det är 3-årsfasen
  8. 4
    här ha rvi också haft en del "strul" på nätterna. Lite kiss i sängen ibland, lite mardrömmar andra nätter. Allmänt oroligt, antar att det är 3-årsfasen
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    Ja man får väl hoppas att det är åldern så de inte förbli på detta humöret.
    Ibland är hela dagarna bara gnäll. Jag försöker prata med henne, försöker lyssna på henne göra allt som känns rätt men ibland är det som om hon bestämt sig för att säga och vilja tvärtemot.

    Just nu känner jag att nätterna måste bli bättre. Så vi ska jobba på att få de till att funka. Ska höra vad bvc-tanten säger, vi ska dit imorgon med Ofelia.

    Jobbet har det gått bättre med. Jag har fått det =) Börjar på mån. Vi öppnar på ons. Känns jättespännande och kul. Så när du får tid så får du komma dit o luncha.

    Får se vilket schema jag får. Så kan vi bestämma en dag att träffas på sen kanske.
  10. 5
    Ja man får väl hoppas att det är åldern så de inte förbli på detta humöret.
    Ibland är hela dagarna bara gnäll. Jag försöker prata med henne, försöker lyssna på henne göra allt som känns rätt men ibland är det som om hon bestämt sig för att säga och vilja tvärtemot.

    Just nu känner jag att nätterna måste bli bättre. Så vi ska jobba på att få de till att funka. Ska höra vad bvc-tanten säger, vi ska dit imorgon med Ofelia.

    Jobbet har det gått bättre med. Jag har fått det =) Börjar på mån. Vi öppnar på ons. Känns jättespännande och kul. Så när du får tid så får du komma dit o luncha.

    Får se vilket schema jag får. Så kan vi bestämma en dag att träffas på sen kanske.
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6
    Nä jag kan ju inte skylla på avdelningsbyte eller nytt syskon. Så åldern är väl den jag vill skylla, man måste ju få skylla på någon (o inte vill man skylla sig själv för det ;-) ).

    Jag ska höra vad de på bvc säger, man vill gärna höra att det är normalt att vissa abrn blir så här, sen höra vad de tycker att man kan göra.

    Som du säger blir man nästan glad över att höra att fler har det som en själv.

    *kramis*
  12. 6
    Nä jag kan ju inte skylla på avdelningsbyte eller nytt syskon. Så åldern är väl den jag vill skylla, man måste ju få skylla på någon (o inte vill man skylla sig själv för det ;-) ).

    Jag ska höra vad de på bvc säger, man vill gärna höra att det är normalt att vissa abrn blir så här, sen höra vad de tycker att man kan göra.

    Som du säger blir man nästan glad över att höra att fler har det som en själv.

    *kramis*
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7
    Jag vill tro att det är så med. Tycker man har hört att det finns en 3-års trots o en 6års trots. Så lite kanske är normalt att de blir lite så här nu. Hoppas det snabbt går över...
  14. 7
    Jag vill tro att det är så med. Tycker man har hört att det finns en 3-års trots o en 6års trots. Så lite kanske är normalt att de blir lite så här nu. Hoppas det snabbt går över...

Liknande trådar

  1. Mina svåra svåra val...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 18:14
  2. Svåra val.
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 17:15
  3. Svåra val..
    By housewife in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 07:04
  4. Svåra ord?!
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 12:06
  5. Svåra ord
    By Lilla Lo in forum Ur barnamun
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 15:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar