ERGO fråga...
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    ERGO fråga...

    Har ju en Moby Wrap till Adam och trivs helbra med den. Han börjar dock bli lite tung för den tror jag. Använder den minst 2 gånger om dagen, hämtning/lämning på dagis, och ibland mer om man ska ut och shoppa.

    Funderar på vad jag ska ha efter Mobyn och då går tankarna till en ERGO. Är det ett bra allternativ? För/nackdelar? Skönt att slippa knyta tänker jag... eller? Blir Adam nöjd att bäras på ryggen han som är van att vara nära mamma på magen???
    Begagnad eller ny?

    tacksam för alla svar.

    kram
    Anna m Isak aug03 & Adam feb06
  2. 1
    ERGO fråga... Har ju en Moby Wrap till Adam och trivs helbra med den. Han börjar dock bli lite tung för den tror jag. Använder den minst 2 gånger om dagen, hämtning/lämning på dagis, och ibland mer om man ska ut och shoppa.

    Funderar på vad jag ska ha efter Mobyn och då går tankarna till en ERGO. Är det ett bra allternativ? För/nackdelar? Skönt att slippa knyta tänker jag... eller? Blir Adam nöjd att bäras på ryggen han som är van att vara nära mamma på magen???
    Begagnad eller ny?

    tacksam för alla svar.

    kram
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    Mina svar

    Jag använder både en Ergo (classic) och en vävd sjal. Använder nog Ergon lite mer än sjalen just nu.

    Fördelar med Ergon är att det går snabbt och lätt att få upp barnet på ryggen och det finns ett huvudstöd att fälla upp när de sover. Alma somnar jättesnabbt i Ergon, snabbare än i sjalen faktiskt. Jag tror nog att det går bra att köpa en begagnad Ergo, de slits inte så hårt, det enda som händer är att de kan blekna och bli fula i färgen. En annan fördel med Ergon (för mig) är att min man kommer bättre överens med den än med sjalen. Kortare startsträcka, liksom.

    Ergon är toppen vid dagislämning och hämtning, för man har framsidan fri och kan lättare klä på ålande treåring. Faktum är att jag tar Alma i Ergon varje morgon när jag ska krångla av Isak pyjamasen och krångla på honom kläderna.

    Nackdelen med Ergon är att man inte bär så bekvämt på magen. Alma kan inte åka på ryggen i stökiga miljöer som t.ex. ICA (hon blir orolig) så där tar jag sjalen och bär på magen. Den är också sämre utomhus eftersom man inte kan bära under sin jacka (om man inte har en bärjacka). Man får ta ytterkläder på sig själv och bebisen och det gör det betydligt svårare att få upp henne på ryggen. Jag funderar allvarligt på att investera i en bärjacka till vintern så att jag kan bära Alma på ryggen och köra Isak i vagn till dagis (vi har 20 min promenad dit så det är en bit).

    Ergo finns dels i classic-varianten och dels den nya NG (New Generation). NG verkar lite bättre, _fast_ jag har hört att om man är liten och smal så sitter Classic bättre.

    Långt blev det, som vanligt.... Trevlig helg!
    Never put the low priorities first.
    - Calvin and Hobbes
  4. 2
    Mina svar Jag använder både en Ergo (classic) och en vävd sjal. Använder nog Ergon lite mer än sjalen just nu.

    Fördelar med Ergon är att det går snabbt och lätt att få upp barnet på ryggen och det finns ett huvudstöd att fälla upp när de sover. Alma somnar jättesnabbt i Ergon, snabbare än i sjalen faktiskt. Jag tror nog att det går bra att köpa en begagnad Ergo, de slits inte så hårt, det enda som händer är att de kan blekna och bli fula i färgen. En annan fördel med Ergon (för mig) är att min man kommer bättre överens med den än med sjalen. Kortare startsträcka, liksom.

    Ergon är toppen vid dagislämning och hämtning, för man har framsidan fri och kan lättare klä på ålande treåring. Faktum är att jag tar Alma i Ergon varje morgon när jag ska krångla av Isak pyjamasen och krångla på honom kläderna.

    Nackdelen med Ergon är att man inte bär så bekvämt på magen. Alma kan inte åka på ryggen i stökiga miljöer som t.ex. ICA (hon blir orolig) så där tar jag sjalen och bär på magen. Den är också sämre utomhus eftersom man inte kan bära under sin jacka (om man inte har en bärjacka). Man får ta ytterkläder på sig själv och bebisen och det gör det betydligt svårare att få upp henne på ryggen. Jag funderar allvarligt på att investera i en bärjacka till vintern så att jag kan bära Alma på ryggen och köra Isak i vagn till dagis (vi har 20 min promenad dit så det är en bit).

    Ergo finns dels i classic-varianten och dels den nya NG (New Generation). NG verkar lite bättre, _fast_ jag har hört att om man är liten och smal så sitter Classic bättre.

    Långt blev det, som vanligt.... Trevlig helg!
  5. Medlem sedan
    Aug 2001
    #3
    Går mot strömmen innan någon annan har svarat . Vet att många avgudar denna sele, men den är INTE min kompis! Jag tycker att det är jättesvårt att få upp Isabelle på ryggen själv - lättare med sjalsvinget, tycker jag ! Dessutom trycker axelbanden på något märkligt sätt så att armarna domnar på mig. Det finns ju en ny variant så skulle jag köpa ergo skulle jag satsa på en NG. Annars funkar ju sjal på ryggen också. Har aldrig prövat mei tai på ryggen - en kvadratisk bärjsal som är något mellanting mellan sjal och sele. Det kan ju också vara ett aternativ.
  6. 3
    Går mot strömmen innan någon annan har svarat . Vet att många avgudar denna sele, men den är INTE min kompis! Jag tycker att det är jättesvårt att få upp Isabelle på ryggen själv - lättare med sjalsvinget, tycker jag ! Dessutom trycker axelbanden på något märkligt sätt så att armarna domnar på mig. Det finns ju en ny variant så skulle jag köpa ergo skulle jag satsa på en NG. Annars funkar ju sjal på ryggen också. Har aldrig prövat mei tai på ryggen - en kvadratisk bärjsal som är något mellanting mellan sjal och sele. Det kan ju också vara ett aternativ.
  7. Medlem sedan
    Aug 2001
    #4
    Jasså, du hann visst före...
  8. 4
    Jasså, du hann visst före...
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    Med mindre än en minut, tydligen!
  10. 5

    Med mindre än en minut, tydligen!
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Jag har burit mycket i ergon, köpte den när Albin var 8 månader och vi skulle till Kreta. Just på sommaren är den osalgbar eftersom det är mycket svalare än sjalen. Sen tycker jag att om man har som mål att söva barn i famnen och sen lägga ner i sängen, så som vi gjort mycket med båda barnen, så är ergon oslagbar för den är så lätt att knäppa upp och lägga ner det sovande barnet, där är sjalen lite knepigare (tycker i alla fall maken )

    Vi har således burit mycket både på mage och rygg, och jag håller med om att den itne avlastar lika bra som en sjal och inte alls lika sjön på magen, men det har lixom dugit bra för dom stunder vi behövt den till om du förstår.

    Få upp på ryggen lärde jag aldrig med Albin men ganska tidigt med Simon och har nu inga problem med det faktiskt.

    Testa att bära honom lite på ryggen i din sjal (du kan ju få hjälp att få upp honom) och se om han gillar det innan du skaffar en ergo, för det är ju ganska bortkastat om han faktiskt inte gillar ryggbärande alls.
  12. 6
    Jag har burit mycket i ergon, köpte den när Albin var 8 månader och vi skulle till Kreta. Just på sommaren är den osalgbar eftersom det är mycket svalare än sjalen. Sen tycker jag att om man har som mål att söva barn i famnen och sen lägga ner i sängen, så som vi gjort mycket med båda barnen, så är ergon oslagbar för den är så lätt att knäppa upp och lägga ner det sovande barnet, där är sjalen lite knepigare (tycker i alla fall maken )

    Vi har således burit mycket både på mage och rygg, och jag håller med om att den itne avlastar lika bra som en sjal och inte alls lika sjön på magen, men det har lixom dugit bra för dom stunder vi behövt den till om du förstår.

    Få upp på ryggen lärde jag aldrig med Albin men ganska tidigt med Simon och har nu inga problem med det faktiskt.

    Testa att bära honom lite på ryggen i din sjal (du kan ju få hjälp att få upp honom) och se om han gillar det innan du skaffar en ergo, för det är ju ganska bortkastat om han faktiskt inte gillar ryggbärande alls.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    PS

    ...och om du vill låna och testa så har jag en gammal Ergo som bara ligger just nu. Så du får ett hum om hur den passar er.
  14. 7
    PS ...och om du vill låna och testa så har jag en gammal Ergo som bara ligger just nu. Så du får ett hum om hur den passar er.
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Åh... du är för söt. Ja det tackar jag gärna ja till. Då vet jag om det är något att investera i eller om jag ska köpa en annan sjal istället.

    När kan vi ses .

    kram
  16. 8
    Åh... du är för söt. Ja det tackar jag gärna ja till. Då vet jag om det är något att investera i eller om jag ska köpa en annan sjal istället.

    När kan vi ses .

    kram
  17. Medlem sedan
    Dec 2003
    #9
    Kom på...

    Är ERGO det lättaste at tbära i på vintern då man ska från bilen till att hämta Isak på dagis? Vagn är inte alternativet enligt mig... och det är en bit att gå från parkeringen till dagis.

    Har sett en sjal/sele som man knyter runt midjan men ser ut som en sele? Vad är det? Ett alternativ?

    Vad skulle ni rekommendera mig? Kommer mest ha den då jag hämtar/lämnar på dagis men även då jag handlar ibland. Framför allt då vi shoppar mat.

    Är ERGON det jag söker? Älskar ju sjal coh har en hemmagjord långsjal men till vintern med overall så tror jag det blir "fel".

    tacksam för tankar och svar
  18. 9
    Kom på...

    Är ERGO det lättaste at tbära i på vintern då man ska från bilen till att hämta Isak på dagis? Vagn är inte alternativet enligt mig... och det är en bit att gå från parkeringen till dagis.

    Har sett en sjal/sele som man knyter runt midjan men ser ut som en sele? Vad är det? Ett alternativ?

    Vad skulle ni rekommendera mig? Kommer mest ha den då jag hämtar/lämnar på dagis men även då jag handlar ibland. Framför allt då vi shoppar mat.

    Är ERGON det jag söker? Älskar ju sjal coh har en hemmagjord långsjal men till vintern med overall så tror jag det blir "fel".

    tacksam för tankar och svar
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10

    Mei tai

    kanske är det du sett? Som en fyrkant med midjeband (knyt) och axelband (långa knyt). Inte lika sjaligt och långt, men med sjalens bekvämlighet (mer än sele iaf), så har jag fått den beskriven. Jag har testat lite kort och det är skönt att bära i, bättre avlastning än Ergo och mer lättknytet (mindre tyg) än långsjal. Fast nu kom jag på att ringsjal kanske är något? För "i och ur"-användande är ringsjal toppen, men inte om man vill bära lite längre. Jag har en ringsjal att låna ut också :-), så kan du ju jämföra. Om du vill testa Mei tai så kan du ju gå på en sjalträff, kolla in på sjalbarn.se.

    Angånde att ses så beror det lite på, var och när etc. Vi har comeback-inskolning med Junia måndag, onsdag, fredag på förmiddagarna, men om du vill komma hit så går det fint på eftermiddagarna (efter 13, typ). Tisdag och torsdag är vi fria just nu, om vi skulle ses någon annanstans. Vilket passar er bäst? Eller så kommer du förbi på söndag, om du har tid och är otålig :-)
  20. 10
    Mei tai kanske är det du sett? Som en fyrkant med midjeband (knyt) och axelband (långa knyt). Inte lika sjaligt och långt, men med sjalens bekvämlighet (mer än sele iaf), så har jag fått den beskriven. Jag har testat lite kort och det är skönt att bära i, bättre avlastning än Ergo och mer lättknytet (mindre tyg) än långsjal. Fast nu kom jag på att ringsjal kanske är något? För "i och ur"-användande är ringsjal toppen, men inte om man vill bära lite längre. Jag har en ringsjal att låna ut också :-), så kan du ju jämföra. Om du vill testa Mei tai så kan du ju gå på en sjalträff, kolla in på sjalbarn.se.

    Angånde att ses så beror det lite på, var och när etc. Vi har comeback-inskolning med Junia måndag, onsdag, fredag på förmiddagarna, men om du vill komma hit så går det fint på eftermiddagarna (efter 13, typ). Tisdag och torsdag är vi fria just nu, om vi skulle ses någon annanstans. Vilket passar er bäst? Eller så kommer du förbi på söndag, om du har tid och är otålig :-)
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11
    Kan ha varit... Är den ett alternativ? Kollat lite på Patapum också. Har hört att ERGO kan vara mindre skönt att bära i om man är liten och smal... ???

    Jag vill kunna bära längre stunder också.

    Hade en Bära Barn sjal som jag gjorde om till ringsjal. Gillade inte den eller att bära så snett. Fick jätteont.

    Menar du i morgon söndag?
  22. 11
    Kan ha varit... Är den ett alternativ? Kollat lite på Patapum också. Har hört att ERGO kan vara mindre skönt att bära i om man är liten och smal... ???

    Jag vill kunna bära längre stunder också.

    Hade en Bära Barn sjal som jag gjorde om till ringsjal. Gillade inte den eller att bära så snett. Fick jätteont.

    Menar du i morgon söndag?
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12

    Jag älskar långsjal!

    Nu har ju jag ingen Ergo, utan en hemmasydd sele, men jag tror den liknar ändå. Jag tycker det är lättare att få upp Selma på ryggen i sjalen, även med ytterkläder på, och bekvämare är det också. Dessutom tycker hon bättre om sjalen, för hon kan sitta högre upp och se mer än bara min rygg, och det vill hon nu när hon är så stor.

    Jag har faktiskt precis beställt en ny långsjal, eftersom jag fick lämna tillbaka den lånade, och jag vill inte vara utan sjal.

    Jag har även sydd en mai-tai liknande sele/sjal, som jag inte använder, så den får du gärna låna och prova om du vill. Då ska vi bara lyckas ses någon gång

    Lycka till, hoppas du hittar rätt!
    mamma till 3 underbara döttrar, födda -03, -05 och -08
  24. 12
    Jag älskar långsjal! Nu har ju jag ingen Ergo, utan en hemmasydd sele, men jag tror den liknar ändå. Jag tycker det är lättare att få upp Selma på ryggen i sjalen, även med ytterkläder på, och bekvämare är det också. Dessutom tycker hon bättre om sjalen, för hon kan sitta högre upp och se mer än bara min rygg, och det vill hon nu när hon är så stor.

    Jag har faktiskt precis beställt en ny långsjal, eftersom jag fick lämna tillbaka den lånade, och jag vill inte vara utan sjal.

    Jag har även sydd en mai-tai liknande sele/sjal, som jag inte använder, så den får du gärna låna och prova om du vill. Då ska vi bara lyckas ses någon gång

    Lycka till, hoppas du hittar rätt!
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13

    Enligt de som vet,

    dvs de som testat Mei tai ett tag, så är det mer än ett alternativ. Jag är väldigt sugen på en, istället för Ergo eller annan sele. Visst det är mer tyg än sjal (i midje- och axelbanden) men tydligen betydligt skönare, mer sjallikt vad gäller avlastning. Går bra att bära fram, bak och höft (tror jag).

    Patapum vet jag inget om och liten och smal har jag aldrig varit, så det vet jag inte heller ;-). Men du, gå in och fråga lite på forumet på sjalbarn, de är så hjälpsamma och ger så bra tips och råd! Har du förresten kollat in Sutemi?

    Jag menar imorgon söndag, om det skulle passa dig vill säga. Annars tar vi annan dag!
  26. 13
    Enligt de som vet, dvs de som testat Mei tai ett tag, så är det mer än ett alternativ. Jag är väldigt sugen på en, istället för Ergo eller annan sele. Visst det är mer tyg än sjal (i midje- och axelbanden) men tydligen betydligt skönare, mer sjallikt vad gäller avlastning. Går bra att bära fram, bak och höft (tror jag).

    Patapum vet jag inget om och liten och smal har jag aldrig varit, så det vet jag inte heller ;-). Men du, gå in och fråga lite på forumet på sjalbarn, de är så hjälpsamma och ger så bra tips och råd! Har du förresten kollat in Sutemi?

    Jag menar imorgon söndag, om det skulle passa dig vill säga. Annars tar vi annan dag!
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14

    jag messar dig mitt nummer

    så kan du höra av dig när du vill ses.
  28. 14
    jag messar dig mitt nummer så kan du höra av dig när du vill ses.
  29. Medlem sedan
    Dec 2002
    #15
    Mei Tai är det du tänker på. Jag har en hemmasydd du kan få prova i veckan när/om vi ses...
    Veronica med Saga-03 och Tyra -06
    www.irenex3.blogspot.com
  30. 15
    Mei Tai är det du tänker på. Jag har en hemmasydd du kan få prova i veckan när/om vi ses...
  31. Medlem sedan
    Dec 2003
    #16
    Oh vad söt du är... Ja tack gärna. Då har vi bokat träff då...

    Hanigne Centrum??? Eller närmare?

    kram
  32. 16
    Oh vad söt du är... Ja tack gärna. Då har vi bokat träff då...

    Hanigne Centrum??? Eller närmare?

    kram

Liknande trådar

  1. Ergo-fråga.
    By Lurpan in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 15:36
  2. ERGO fråga...
    By Anna m Isak & Adam in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 20:03
  3. ERGO fråga...
    By Anna m Isak & Adam in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 13:34
  4. Ergo ng - fråga!
    By Dina_KL in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 19:56
  5. fråga ang Ergo
    By Veronica m Saga&Tyra in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar