Moderkakan i bakväggen?
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Moderkakan i bakväggen?

    Jag fick veta på ul att moderkakan ligger i bakväggen i livmodern och att det är därför jag har känt fosterrörelser tidigt. (v.17)

    Är det någon som vet vad det är vanligast att moderkakan ligger, kan den flytta sig? Spelar det någon mer roll hur moderkakan är placerad? Kan vara kul att veta!
  2. 1
    Moderkakan i bakväggen? Jag fick veta på ul att moderkakan ligger i bakväggen i livmodern och att det är därför jag har känt fosterrörelser tidigt. (v.17)

    Är det någon som vet vad det är vanligast att moderkakan ligger, kan den flytta sig? Spelar det någon mer roll hur moderkakan är placerad? Kan vara kul att veta!
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Moderkakan kan inte flytta sig, den är fastväxt, men den kan ju växa med livmodern och därmed åka högre upp eller så. Det enda som spelar roll är att den inte sitter för utgången, alltså ner till där barnet sen ska ut, då måste man bli förlöst med snitt och jag tror den sitter fast sämre så man blir sjukskriven under graviditeten.

    Jag blev imponerad över hur stor moderkakan redan är på UL:et, min började vid naveln och gick hela vägen mot sidan och lite bak.
  4. 2
    Moderkakan kan inte flytta sig, den är fastväxt, men den kan ju växa med livmodern och därmed åka högre upp eller så. Det enda som spelar roll är att den inte sitter för utgången, alltså ner till där barnet sen ska ut, då måste man bli förlöst med snitt och jag tror den sitter fast sämre så man blir sjukskriven under graviditeten.

    Jag blev imponerad över hur stor moderkakan redan är på UL:et, min började vid naveln och gick hela vägen mot sidan och lite bak.
  5. nyfNiken
    #3
    Det är vanligast att den ligger på bakväggen. Iaf var det så dom sa till oss förra gången, då den låg på framväggen.

    Tror inte att det spelar någon större roll... kanske om man gör kejsarsnitt...?
  6. 3
    Det är vanligast att den ligger på bakväggen. Iaf var det så dom sa till oss förra gången, då den låg på framväggen.

    Tror inte att det spelar någon större roll... kanske om man gör kejsarsnitt...?
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Nej det spelar ingen roll vid kejsarsnitt, tvärtom enda gången det spelar roll är då man ska föda vaginalt om den sitter för utgången.

    Min har suttit i framvägg båda gångerna och jag undrar om det ena verkligen är vanligare än det andra, det beror ju på var ägget fäst.
    Det är däremot ovanligt nertill vid utgången men där är ju inte lika mycket att fästa i så det är ju inte så konstigt.
  8. 4
    Nej det spelar ingen roll vid kejsarsnitt, tvärtom enda gången det spelar roll är då man ska föda vaginalt om den sitter för utgången.

    Min har suttit i framvägg båda gångerna och jag undrar om det ena verkligen är vanligare än det andra, det beror ju på var ägget fäst.
    Det är däremot ovanligt nertill vid utgången men där är ju inte lika mycket att fästa i så det är ju inte så konstigt.
  9. elin med hemlis
    #5
    ja hade min första gången i framvägg vilket gjorde att ja kände rörelser väldigt sent, inga tydliga rörelser förrän v.24, vet inte hur den ligger nu. Kan tänka mig att det spelar mer roll om man ska snittas o sen om den ligger för längst ner vet ja att man måste snittas typ om den inte växer uppåt en bit, annars kommer ju inte bebisen ut men ja tror inte dte e jättevanligt..
  10. 5
    ja hade min första gången i framvägg vilket gjorde att ja kände rörelser väldigt sent, inga tydliga rörelser förrän v.24, vet inte hur den ligger nu. Kan tänka mig att det spelar mer roll om man ska snittas o sen om den ligger för längst ner vet ja att man måste snittas typ om den inte växer uppåt en bit, annars kommer ju inte bebisen ut men ja tror inte dte e jättevanligt..
  11. Medlem sedan
    Jul 2004
    #6
    Skönt att höra att du kände rörelser så pass sent. Jag har moderkakan i framvägg denna gången och känner betydligt mindre av bebisen än förra gången då moderkakan låg i bakvägg.
  12. 6
    Skönt att höra att du kände rörelser så pass sent. Jag har moderkakan i framvägg denna gången och känner betydligt mindre av bebisen än förra gången då moderkakan låg i bakvägg.
  13. Medlem sedan
    Jul 2006
    #7
    Ja, jag blev också förvånad över att moderkakan var så stor. Man förstår ju att det spelar roll för hur tidigt man känner rörelser. Jag blev förvånad över att bebissen var så stor också, den fyllde ju upp nästan hela livmodern så nu e det ju ingen tvekan om att det "bara" är en där inne iallafall
  14. 7
    Ja, jag blev också förvånad över att moderkakan var så stor. Man förstår ju att det spelar roll för hur tidigt man känner rörelser. Jag blev förvånad över att bebissen var så stor också, den fyllde ju upp nästan hela livmodern så nu e det ju ingen tvekan om att det "bara" är en där inne iallafall
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Har haft både och

    Första ggn bakkant, andra ggn likaså, men då låg den långt ner vid UL så jag fick gå på ett UL till senare under graviditeten för att kolla upp så den följt med livmodern upp när den växt. Tredje ggn låg den i framkant/upptill. Fast jag kände fosterrörelser i v13 iaf, hur det nu gick till..
  16. 8
    Har haft både och Första ggn bakkant, andra ggn likaså, men då låg den långt ner vid UL så jag fick gå på ett UL till senare under graviditeten för att kolla upp så den följt med livmodern upp när den växt. Tredje ggn låg den i framkant/upptill. Fast jag kände fosterrörelser i v13 iaf, hur det nu gick till..

Liknande trådar

  1. Moderkakan,
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 17:22
  2. Moderkakan...
    By Tarzan m 3an in forum _0906 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 18:32
  3. moderkakan.
    By anonymt namn in forum Förlossning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 08:26
  4. Moderkakan
    By Suskiv in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 22:06
  5. Moderkakan
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 18:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar