Det hände nåt läskig ikväll....
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Det hände nåt läskig ikväll....

    Måste skriva av mig lite.

    Johannes kom springande från badrummet till köket. Han hade badat tidigare så det var lite blött på badrumsgolvet. Han halkar och gör en praktvurpa och ramlar rakt bakåt. Jag springer fram till honom och Astrid säger att det såg ut som han hade en peng i munnen när han sprang.

    Jag tar upp honom och skakar honom en peng ramlar ut, men sen blir Johannes medveslös hänger som en trasa i min famn. Jag skakar honom och trycker honom över övre delen av buken, försöker stcka in ett finger i hans mun för att känna om det var nåt stort där, men käkarna krampar. Det känns som en evighet, man var nog inte så många sekunder men ytterligare en peng trillar ut efter mera tryck och skak och han skriker äntligen!

    Jag blev så fruktansvärt rädd _ efteråt_ Johannes skrek helt okontaktbar i 10 minuter, han var helt vit, chockad han med skrutten. Gissa om hans gråt var underbar att höra!

    Jag känner mig fortfarande aldeles darrig och gråtfärdig. G är på jobbresa i Singapore och där är det natt nu, så jag vill inte ringa.

    Nu är han vår vanliga lilla skrutt igen som ätit en hel del glass och druckigt läsk. Han har nog lite ont i halsen och fick ett jack i tungan.

    Vill bara uppmuntra er att gå en kurs i hur man återlivar barn, röda korset har sådana. Jag går ju en gång om året i mitt jobb, annars vet jag inte om jag kunnat handla så instingtivt och på rätt sätt och då kanske det hade gått riktigt illa ikväll...

    Många kramar från Pernilla
  2. 1
    Det hände nåt läskig ikväll.... Måste skriva av mig lite.

    Johannes kom springande från badrummet till köket. Han hade badat tidigare så det var lite blött på badrumsgolvet. Han halkar och gör en praktvurpa och ramlar rakt bakåt. Jag springer fram till honom och Astrid säger att det såg ut som han hade en peng i munnen när han sprang.

    Jag tar upp honom och skakar honom en peng ramlar ut, men sen blir Johannes medveslös hänger som en trasa i min famn. Jag skakar honom och trycker honom över övre delen av buken, försöker stcka in ett finger i hans mun för att känna om det var nåt stort där, men käkarna krampar. Det känns som en evighet, man var nog inte så många sekunder men ytterligare en peng trillar ut efter mera tryck och skak och han skriker äntligen!

    Jag blev så fruktansvärt rädd _ efteråt_ Johannes skrek helt okontaktbar i 10 minuter, han var helt vit, chockad han med skrutten. Gissa om hans gråt var underbar att höra!

    Jag känner mig fortfarande aldeles darrig och gråtfärdig. G är på jobbresa i Singapore och där är det natt nu, så jag vill inte ringa.

    Nu är han vår vanliga lilla skrutt igen som ätit en hel del glass och druckigt läsk. Han har nog lite ont i halsen och fick ett jack i tungan.

    Vill bara uppmuntra er att gå en kurs i hur man återlivar barn, röda korset har sådana. Jag går ju en gång om året i mitt jobb, annars vet jag inte om jag kunnat handla så instingtivt och på rätt sätt och då kanske det hade gått riktigt illa ikväll...

    Många kramar från Pernilla
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Åh fy!

    Bland det läskigaste jag hört här inne! Bara att falla så där är ju farligt och med flera pengar i munnen dessutom! Vilken sagolik tur att storasyster trodde sig se något! Verkligen redigt handlat av dig.

    Jag har gått en sådan kurs när Junia var liten, men jag tror att man, liksom du, måste gå den flera gånger för att minnet av hur man ska göra verkligen ska infinna sig just när det händer. Jag får ofta minnesluckor när jag hamnar i obehagliga situationer (troligtvis ett självskydd, jag har varit med om en del väldigt hotfulla situationer i ett tidigare jobb), vilket gör att jag inte alls uppfattar situationer som de är och dessutom har jag ingen koll på vad jag gjort eller gör. Obehagligt när det händer barnen eller andra i min närhet något....

    Ska genast kolla upp när nästa kurs hålls på ÖF, tack för den påminnelsen! Förstår att du är skakig, minst sagt, ensam med barnen dessutom! Men - åh, vad skönt att allt gick bra! KRAM!
  4. 2
    Åh fy! Bland det läskigaste jag hört här inne! Bara att falla så där är ju farligt och med flera pengar i munnen dessutom! Vilken sagolik tur att storasyster trodde sig se något! Verkligen redigt handlat av dig.

    Jag har gått en sådan kurs när Junia var liten, men jag tror att man, liksom du, måste gå den flera gånger för att minnet av hur man ska göra verkligen ska infinna sig just när det händer. Jag får ofta minnesluckor när jag hamnar i obehagliga situationer (troligtvis ett självskydd, jag har varit med om en del väldigt hotfulla situationer i ett tidigare jobb), vilket gör att jag inte alls uppfattar situationer som de är och dessutom har jag ingen koll på vad jag gjort eller gör. Obehagligt när det händer barnen eller andra i min närhet något....

    Ska genast kolla upp när nästa kurs hålls på ÖF, tack för den påminnelsen! Förstår att du är skakig, minst sagt, ensam med barnen dessutom! Men - åh, vad skönt att allt gick bra! KRAM!
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    Ja skitläskigt Johannes brukar aldrig stoppa grejer i munnen och nu låg de där kronorna i badrummet efter att jag tömt fickorna inför tvätt. Annnars är jag så noga med just mynt :/

    Tänk att livet är så skört, ena sekunden står man där i lugn o ro och lagar mat, nästa är ens unge nära att kvävas. Hualigen, det kommer ta tid att komma i gängorna igen.

    Bra att du ska gå kurs igen!
  6. 3
    Ja skitläskigt Johannes brukar aldrig stoppa grejer i munnen och nu låg de där kronorna i badrummet efter att jag tömt fickorna inför tvätt. Annnars är jag så noga med just mynt :/

    Tänk att livet är så skört, ena sekunden står man där i lugn o ro och lagar mat, nästa är ens unge nära att kvävas. Hualigen, det kommer ta tid att komma i gängorna igen.

    Bra att du ska gå kurs igen!
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Ja, tanken formligen svindlar

    när man ställs inför att få bara en enda liten anings inblick i hur illa det kan gå... "Spola tillbaka, spola tillbaka" låter det i mitt huvud och man mår illa av att snudda vid känslan av hur förgängligt det är.
  8. 4
    Ja, tanken formligen svindlar när man ställs inför att få bara en enda liten anings inblick i hur illa det kan gå... "Spola tillbaka, spola tillbaka" låter det i mitt huvud och man mår illa av att snudda vid känslan av hur förgängligt det är.
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    Men herregud!

    Fy så otäckt! Blir ju alldeles skakis! Vilken himla bra Åh usch, vad hemskt alltså! Fy alltså! Och vilken underbar tur att du är du och kunde reagera precis rätt! Jag skulle nog ringa pappan oavsett om han sover eller inte. Gör det gumman och prata av dig lite.
    Jättevarma stora tröstkramar!
    ~Jessica med Frida-03 och Odin-06~
  10. 5
    Men herregud! Fy så otäckt! Blir ju alldeles skakis! Vilken himla bra Åh usch, vad hemskt alltså! Fy alltså! Och vilken underbar tur att du är du och kunde reagera precis rätt! Jag skulle nog ringa pappan oavsett om han sover eller inte. Gör det gumman och prata av dig lite.
    Jättevarma stora tröstkramar!
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Ursäkta. Det skulle stå "Vilken himla bra reaktion av dig att komma i håg vad du skulle göra."
    Sen vill jag tillägga att vi förhoppningsvis ska gå kurs snart. Ska genast stoppa undan alla mynt också. (Om det ligger några framme)
  12. 6
    Ursäkta. Det skulle stå "Vilken himla bra reaktion av dig att komma i håg vad du skulle göra."
    Sen vill jag tillägga att vi förhoppningsvis ska gå kurs snart. Ska genast stoppa undan alla mynt också. (Om det ligger några framme)
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    åh fy vad läskigt.

    Skönt att höra att lillskrutt mår bättre nu. Jag blev helt skakis då jag läste ditt inlägg.

    Ja jag har många gånger funderat på att gå någon bra kurs... nu kanske är läge för det.

    kram till er alla.

    Jobbigt att G är borta just nu.
  14. 7
    åh fy vad läskigt.

    Skönt att höra att lillskrutt mår bättre nu. Jag blev helt skakis då jag läste ditt inlägg.

    Ja jag har många gånger funderat på att gå någon bra kurs... nu kanske är läge för det.

    kram till er alla.

    Jobbigt att G är borta just nu.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Men fy så läskigt!!! Jag blir alldeles kall när jag läser, och imponerad av din handlingskraft!

    Stor kram till dig och plutten, och ja man borde verkligen gå en kurs
  16. 8
    Men fy så läskigt!!! Jag blir alldeles kall när jag läser, och imponerad av din handlingskraft!

    Stor kram till dig och plutten, och ja man borde verkligen gå en kurs
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Fy så läskigt! Kram!
  18. 9
    Fy så läskigt! Kram!
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10

    Åh fy vad läskigt!

    Blir alldeles skakig när jag läser, om imponerad hur bra du reagerade. Och så glad att det gick så bra. Tur att dottern hade stenkoll också. Ja, man borde gå en kurs, du har alldeles rätt!

    Kram till dig och Johannes!
    mamma till 3 underbara döttrar, födda -03, -05 och -08
  20. 10
    Åh fy vad läskigt! Blir alldeles skakig när jag läser, om imponerad hur bra du reagerade. Och så glad att det gick så bra. Tur att dottern hade stenkoll också. Ja, man borde gå en kurs, du har alldeles rätt!

    Kram till dig och Johannes!
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11
    Hej allesammans
    Idag firar vi Storebrors 14-årsdag! Allt är bra med Johannes. Hoppas jag aldrig mer behöver uppleva det som hände igår Känslan när han bara försvann från oss och hände i mina armar kommer jag nog alltid bära med mig, usch och fy Att det kan gå så fort!

    Pussa lite extra på era skruttar, johannes är aldeles blöt av alla pussar han får från mig och syskonen. Det var ju en hemsk upplevelse för dem oxå. Ossian kunde inte släppa Johannes med blicken igårkväll, satt bara och kramades och sa hur mycket han älskar sin bror.

    Nä, nu måste vi gå vidare, idag ska det firas födelsedag med tårta släkt och vänner. På torsdag kommer G hem efter tre veckor i Asien, det ska bli såå skönt.

    Kramar Pernilla
  22. 11
    Hej allesammans
    Idag firar vi Storebrors 14-årsdag! Allt är bra med Johannes. Hoppas jag aldrig mer behöver uppleva det som hände igår Känslan när han bara försvann från oss och hände i mina armar kommer jag nog alltid bära med mig, usch och fy Att det kan gå så fort!

    Pussa lite extra på era skruttar, johannes är aldeles blöt av alla pussar han får från mig och syskonen. Det var ju en hemsk upplevelse för dem oxå. Ossian kunde inte släppa Johannes med blicken igårkväll, satt bara och kramades och sa hur mycket han älskar sin bror.

    Nä, nu måste vi gå vidare, idag ska det firas födelsedag med tårta släkt och vänner. På torsdag kommer G hem efter tre veckor i Asien, det ska bli såå skönt.

    Kramar Pernilla
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12
    Usch vilken hemsk upplevelse!
    Blir alldeles tårögd när jag läser dina inlägg... vilken söt storebror Ossian är Grattis till honom på 14-års dagen.
    Veronica med Saga-03 och Tyra -06
    www.irenex3.blogspot.com
  24. 12
    Usch vilken hemsk upplevelse!
    Blir alldeles tårögd när jag läser dina inlägg... vilken söt storebror Ossian är Grattis till honom på 14-års dagen.
  25. Medlem sedan
    Nov 2000
    #13

    HU!

    Många tankar till er och era killar! Är gammal scout, men nu känner jag att jag nog borde fräscha upp mina livräddarkunskaper, om inte scouternas snabbintro för mina elever på onsdag räcker.
    Livet är skörare än man vill tänka på...

    Stor kram, vännen!
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  26. 13
    HU! Många tankar till er och era killar! Är gammal scout, men nu känner jag att jag nog borde fräscha upp mina livräddarkunskaper, om inte scouternas snabbintro för mina elever på onsdag räcker.
    Livet är skörare än man vill tänka på...

    Stor kram, vännen!
  27. Medlem sedan
    Jul 2002
    #14

    Usch usch usch!!

    Vad läskigt! Men vad otroligt bra att du visste vad du skulle göra och att du också gjorde det!

    Du, har tänkt massor på Johannes. Hur är det med honom? Har ni fått några klarare besked ang. honom? Tänker ofta på er och min favvogullekille. (Okej då, nu kanske Matteo får ta den platsen då.. *ler*)

    Kram!
    Tessie
  28. 14
    Usch usch usch!! Vad läskigt! Men vad otroligt bra att du visste vad du skulle göra och att du också gjorde det!

    Du, har tänkt massor på Johannes. Hur är det med honom? Har ni fått några klarare besked ang. honom? Tänker ofta på er och min favvogullekille. (Okej då, nu kanske Matteo får ta den platsen då.. *ler*)

    Kram!
  29. Medlem sedan
    Dec 2002
    #15

    Gulledu :)

    Det är bra med Johannes, han har ju sina svårigheter, men just nu så funkar de så himla bra med resursen på dagis som verkligen är en toppentjej Han har utvecklats jättemycket tycker vi alla. Men han avviker en hel del i utvecklingen jämfört med jämnåriga.

    Vad det gäller språket så är "mamma" det enda ordet (ett bra val måste jag säga om man nu bara ska välja ett ord Han använder aktivt ett 40 - tal tecken och nya kommer var och var annan dag just nu, superkul! Han är fortfarande en supergo, kramig mysbulle, full av skratt bus

    Vi står i kö för en utredning, vet ej när vi når fram, men vi ska på inledande samtal nu i slutet på oktober. Man undrar om hans språkstörning är primär, dvs om det är en ren språkstörning som är hans svårigheter eller om den är sekundär dvs om det beror på något annat funktionshinder tex autism. Jag själv pendlar rätt mycket i vad jag tror men försöker att inte tänka så mycket på framtiden utan njuta av nuet, för han är verkligen en härlig prick att var med (nästan jämt

    Jag tänker på er jättemycket oxå, såg att ni köpt hus i Täby! Superkul, min mamma bor ju i Ella-gård så det är mina hemtrakter. Vi har oxå börjat kolla på hus så smått, har fastnat lite för Lidingö eftersom det ligger nära barnens skolor, men fy så dyrt

    Jättekramar från oss, är så nyfiken på din nya lille plutt, du får väl bjuda på lite fika i Täby när ni bott in er.
  30. 15
    Gulledu :) Det är bra med Johannes, han har ju sina svårigheter, men just nu så funkar de så himla bra med resursen på dagis som verkligen är en toppentjej Han har utvecklats jättemycket tycker vi alla. Men han avviker en hel del i utvecklingen jämfört med jämnåriga.

    Vad det gäller språket så är "mamma" det enda ordet (ett bra val måste jag säga om man nu bara ska välja ett ord Han använder aktivt ett 40 - tal tecken och nya kommer var och var annan dag just nu, superkul! Han är fortfarande en supergo, kramig mysbulle, full av skratt bus

    Vi står i kö för en utredning, vet ej när vi når fram, men vi ska på inledande samtal nu i slutet på oktober. Man undrar om hans språkstörning är primär, dvs om det är en ren språkstörning som är hans svårigheter eller om den är sekundär dvs om det beror på något annat funktionshinder tex autism. Jag själv pendlar rätt mycket i vad jag tror men försöker att inte tänka så mycket på framtiden utan njuta av nuet, för han är verkligen en härlig prick att var med (nästan jämt

    Jag tänker på er jättemycket oxå, såg att ni köpt hus i Täby! Superkul, min mamma bor ju i Ella-gård så det är mina hemtrakter. Vi har oxå börjat kolla på hus så smått, har fastnat lite för Lidingö eftersom det ligger nära barnens skolor, men fy så dyrt

    Jättekramar från oss, är så nyfiken på din nya lille plutt, du får väl bjuda på lite fika i Täby när ni bott in er.

Liknande trådar

  1. En lite läskig grej hände igår.
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 17:38
  2. En lite läskig grej hände idag
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 20:12
  3. Idag hände en läskig grej
    By Annisan in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 23:27
  4. Läskig händelse ikväll *smått chockad*
    By wondergirl in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 09:59
  5. Huh, läskig grej hände nyss!
    By jela3 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 22:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar