VAB och föräldraledighet
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    VAB och föräldraledighet

    Är det månne någon här som har koll på vad som gäller för vård av barn om jag är sjuk (känner att Axels härliga maginfluensa möjligen är i antågande)? Kan F ta VAB för Axel fast jag är föräldraledig (med Alma)? Måste jag göra något, t ex sjukskriva mig hos FK eller har det ingen betydelse eftersom jag inte är föräldraledig m Axel? Rent hypotetiskt för eventuella framtida situationer, om jag blir så sjuk att jag inte kan ta hand om Alma, hur gör man då? Om jag inte alls är sjuk men Axel är det och jag är f-ledig med Alma, kan F ändå ta VAB för Axel?
    Galotta, mamma till Axel (sept-03), Alma (aug-06) och Elsa (14/2-09)
  2. 1
    VAB och föräldraledighet Är det månne någon här som har koll på vad som gäller för vård av barn om jag är sjuk (känner att Axels härliga maginfluensa möjligen är i antågande)? Kan F ta VAB för Axel fast jag är föräldraledig (med Alma)? Måste jag göra något, t ex sjukskriva mig hos FK eller har det ingen betydelse eftersom jag inte är föräldraledig m Axel? Rent hypotetiskt för eventuella framtida situationer, om jag blir så sjuk att jag inte kan ta hand om Alma, hur gör man då? Om jag inte alls är sjuk men Axel är det och jag är f-ledig med Alma, kan F ändå ta VAB för Axel?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Jag tror att det är så här - om du är sjuk och inte kan ta hand om ditt barn så får någon annan göra det - dvs VAB. Och Du har ju redan ett jobb sas med lillasyster så då borde F kunna ta VAB med syskonet Axel.

    Så borde det vara rent logiskt, men jag har åkt dit förr på att jag försökt tänka logiskt vad gäller FK, A-kassa mm, så lyssna inte på mig utan avvakta nåt annat svar istället ;D

    Kramar
    R/E
  4. 2
    Jag tror att det är så här - om du är sjuk och inte kan ta hand om ditt barn så får någon annan göra det - dvs VAB. Och Du har ju redan ett jobb sas med lillasyster så då borde F kunna ta VAB med syskonet Axel.

    Så borde det vara rent logiskt, men jag har åkt dit förr på att jag försökt tänka logiskt vad gäller FK, A-kassa mm, så lyssna inte på mig utan avvakta nåt annat svar istället ;D

    Kramar
    R/E
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    jisses - fick du ut nåt alls av det där ??*s*

    Natti! Nu ÄR det läggdags för mig känner jag

    Kramar
    R/E
  6. 3
    jisses - fick du ut nåt alls av det där ??*s*

    Natti! Nu ÄR det läggdags för mig känner jag

    Kramar
    R/E
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Nej.

    Du förväntas kunna ta hand om både kaskadspyende Agge-Pagge och tuttande Alma samtidigt. Det är så. Om du däremot ska till sjukhus med den ena, då kan du ta vab för denne och F tar fp för den andra. Är du utslagen själv så får du bli ss och han ta fp för Alma, men jag tror inte han kan VAB:a på Axel så länge hon är under...är det 180 eller 240 dagar eller nåt sånt. Inte om han ska ha båda två.
  8. 4
    Nej. Du förväntas kunna ta hand om både kaskadspyende Agge-Pagge och tuttande Alma samtidigt. Det är så. Om du däremot ska till sjukhus med den ena, då kan du ta vab för denne och F tar fp för den andra. Är du utslagen själv så får du bli ss och han ta fp för Alma, men jag tror inte han kan VAB:a på Axel så länge hon är under...är det 180 eller 240 dagar eller nåt sånt. Inte om han ska ha båda två.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Jag SA ju att det inte funkar med logiskt tänkande. Gissa vem som fått påstötning från A-kassan för att de inte fått nog med papper förresten *gaaaaah*!!!

    Men ang VAB, om Galotta är sjuk själv måste väl F kunna VABa väl? Och ifall både Galotta och båda barnen är sjuka, vem tar han ut ersättningen på då? Och ifall bara Alma och Galotta är sjuka och Axel frisk, blir det föräldrapengen då?

    R/E
  10. 5
    Jag SA ju att det inte funkar med logiskt tänkande. Gissa vem som fått påstötning från A-kassan för att de inte fått nog med papper förresten *gaaaaah*!!!

    Men ang VAB, om Galotta är sjuk själv måste väl F kunna VABa väl? Och ifall både Galotta och båda barnen är sjuka, vem tar han ut ersättningen på då? Och ifall bara Alma och Galotta är sjuka och Axel frisk, blir det föräldrapengen då?

    R/E
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Lost me. *s*

    Jag vet att det är nåt speciellt med små barn, under året nånstans där vid 6-9 månader tror jag det är, går nån specialgräns för att man inte kan ta ut vab utan ska ta fp på dem istället.

    Sen om Axel spyr som en gris och Alma ska tutta hela tiden och Galotta har en vettig fk-person (de finns!!) så kan hon få igenom att F vabbar Axel medan hon själv har fp på Alma, men det ska rejäl övertalning till för det, att Alma är pytteliten och jättetuttig och att Axel verklgien är skitsjuk typ.
  12. 6
    Lost me. *s* Jag vet att det är nåt speciellt med små barn, under året nånstans där vid 6-9 månader tror jag det är, går nån specialgräns för att man inte kan ta ut vab utan ska ta fp på dem istället.

    Sen om Axel spyr som en gris och Alma ska tutta hela tiden och Galotta har en vettig fk-person (de finns!!) så kan hon få igenom att F vabbar Axel medan hon själv har fp på Alma, men det ska rejäl övertalning till för det, att Alma är pytteliten och jättetuttig och att Axel verklgien är skitsjuk typ.
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7

    Jo

    Gränsen med de dagarna gäller inte när man har två barn, om du är sjuk inte ngt av barnen. I alla fall hade min kompis fått det svaret när hpon frågade vår FK. Men fråga för säkerhets skull dem på FK. De brukar svara rätt bra om man mailar dem, så slipper man sitta i telefonkön.
  14. 7
    Jo Gränsen med de dagarna gäller inte när man har två barn, om du är sjuk inte ngt av barnen. I alla fall hade min kompis fått det svaret när hpon frågade vår FK. Men fråga för säkerhets skull dem på FK. De brukar svara rätt bra om man mailar dem, så slipper man sitta i telefonkön.
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8
    Alttså det räcker inte att något av barnen är sjuka menar jag. Då förväntas du ta hand om dem, om du inte är sjuk själv.
  16. 8
    Alttså det räcker inte att något av barnen är sjuka menar jag. Då förväntas du ta hand om dem, om du inte är sjuk själv.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    Till mig har det sagt på FK att om jag blir sjuk (och barnen är friska och över ett år, tror jag att det är) så ´får sambon vara hemma och vabba. Vad jag gör har jag däremot glömt..*s* Antingen fortsätte rjag väl att ta FP-dagar eller så sjuksKRIVER JAG MIG. sKA KOLLA UPP DET NÄRMARE OCH ÅTERKOMMA!

    Oj, det där sista stod Gustav för..stora bokstäverna alltså.:-)
  18. 9
    Till mig har det sagt på FK att om jag blir sjuk (och barnen är friska och över ett år, tror jag att det är) så ´får sambon vara hemma och vabba. Vad jag gör har jag däremot glömt..*s* Antingen fortsätte rjag väl att ta FP-dagar eller så sjuksKRIVER JAG MIG. sKA KOLLA UPP DET NÄRMARE OCH ÅTERKOMMA!

    Oj, det där sista stod Gustav för..stora bokstäverna alltså.:-)

Liknande trådar

  1. Föräldraledighet
    By Furiosa in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 14:11
  2. 50/50 föräldraledighet?
    By anonym in forum Föräldraledighet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 13:50
  3. gv och föräldraledighet
    By Katja_73 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 09:18
  4. Det här med föräldraledighet
    By sterna in forum Ordet är fritt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 12:58
  5. Föräldraledighet
    By ---- in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 07:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar