Hur uselt sover era när de sover dåligt?
_05 Vårbarn
  1. Desperat
    #1

    Hur uselt sover era när de sover dåligt?

    Hej! Vår lilla kille, född i mars, har alltid sovit uselt. Vaknar otaliga gånger per natt. Det har långsamt blivit bättre, och nu utreds han dessutom för gluten och/eller mjölkproteilallergi. Vi vet ännu inte riktigt om och i så fall vilket det är, men nu äter han både mjölk- och glutenfritt sedan snart ett halvår tillbaka.

    Men nu sover han riktigt dåligt IGEN... :-( Vaknar och skriker och är allmänt orolig. På dagen är han pigg och glad, men det har han alltid varit.

    Jag tänker genast på nån mer eller annan allergi, för man blir lätt sån att man tror att allt beror på allergier till slut.

    Så nu undrar jag: När ni säger att era skruttar sover dåligt en period, HUR illa är det då? Mardrömmar eller tänder är våra alternativa förklaringar, men brukar det det hänga i ett par veckor? Och hur beter de sig då? Hur ofta eller länge är de vakna?

    Fan, jag är så trött...
  2. 1
    Hur uselt sover era när de sover dåligt? Hej! Vår lilla kille, född i mars, har alltid sovit uselt. Vaknar otaliga gånger per natt. Det har långsamt blivit bättre, och nu utreds han dessutom för gluten och/eller mjölkproteilallergi. Vi vet ännu inte riktigt om och i så fall vilket det är, men nu äter han både mjölk- och glutenfritt sedan snart ett halvår tillbaka.

    Men nu sover han riktigt dåligt IGEN... :-( Vaknar och skriker och är allmänt orolig. På dagen är han pigg och glad, men det har han alltid varit.

    Jag tänker genast på nån mer eller annan allergi, för man blir lätt sån att man tror att allt beror på allergier till slut.

    Så nu undrar jag: När ni säger att era skruttar sover dåligt en period, HUR illa är det då? Mardrömmar eller tänder är våra alternativa förklaringar, men brukar det det hänga i ett par veckor? Och hur beter de sig då? Hur ofta eller länge är de vakna?

    Fan, jag är så trött...
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2
    Samma här!! Kunde ha varit mina ord. Clara vaknar nästan varje natt och skriker. Ibland är hon vaken i flera timmar och jag känner mig helt knäckt!! Inatt sov jag hos min mamma för att få en paus. Det värsta är att när hon vaknar så funkar inte pappa utan det är bara mamma som gäller. Härom natten vaknade hon vid 4 och då stog jag och grinade samtidigt som jag gjorde välling och undrade hur 17 jag ska orka med en till...

    Hoppas att detta snart gårt över för det är så jobbigt.

    Kramar till dig!!
  4. 2
    Samma här!! Kunde ha varit mina ord. Clara vaknar nästan varje natt och skriker. Ibland är hon vaken i flera timmar och jag känner mig helt knäckt!! Inatt sov jag hos min mamma för att få en paus. Det värsta är att när hon vaknar så funkar inte pappa utan det är bara mamma som gäller. Härom natten vaknade hon vid 4 och då stog jag och grinade samtidigt som jag gjorde välling och undrade hur 17 jag ska orka med en till...

    Hoppas att detta snart gårt över för det är så jobbigt.

    Kramar till dig!!
  5. Desperat
    #3

    Jaaa

    Det var tröstande att höra att man inte är ensam...

    Det var ju en sak när man var mammaledig, men att ha ett heltidsjobb och dessutom vara uppe på nätterna så mycket är liksom inte hållbart... :-( Eller nä, det var nog lika jävligt egentligen när man var mammaledig.

    Jag bara håller tummarna för att det ska gå över. Och att det inte är nån mer allergi.

    Kram
  6. 3
    Jaaa Det var tröstande att höra att man inte är ensam...

    Det var ju en sak när man var mammaledig, men att ha ett heltidsjobb och dessutom vara uppe på nätterna så mycket är liksom inte hållbart... :-( Eller nä, det var nog lika jävligt egentligen när man var mammaledig.

    Jag bara håller tummarna för att det ska gå över. Och att det inte är nån mer allergi.

    Kram
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Dexter sover rätt dåligt nu också. Han har aldrig sovit bra, han heller. Sover fortfarande mellan mig och sambon i vår säng och just nu vaknar han rätt ofta och gnyr eller småskriker. Jag tror att det kan vara nån utvecklingsfas kombinerat med tillväxtperiod eller nåt. För just nu är det endast välling som tystar honom och får honom att somna om. Så det har blivit det 2-3 ggr per natt...

    Storasyrran har också alltid vaknat en del på nätterna, men hon har sovit i eget rum från dess att hon var 9 månader. Känns som Dexter kommer sova i vår säng ända tills han blir 18 år...

    Kram
    M
  8. 4
    Dexter sover rätt dåligt nu också. Han har aldrig sovit bra, han heller. Sover fortfarande mellan mig och sambon i vår säng och just nu vaknar han rätt ofta och gnyr eller småskriker. Jag tror att det kan vara nån utvecklingsfas kombinerat med tillväxtperiod eller nåt. För just nu är det endast välling som tystar honom och får honom att somna om. Så det har blivit det 2-3 ggr per natt...

    Storasyrran har också alltid vaknat en del på nätterna, men hon har sovit i eget rum från dess att hon var 9 månader. Känns som Dexter kommer sova i vår säng ända tills han blir 18 år...

    Kram
    M
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Förstår dig!! Sofia är mjölkallergisk, så vi har haft de där dåååliga nätterna. Fy vad hemskt det var! Nu är vi på helspänn och tror att minsta sömnrubbning beror på nåt hon har ätit.... Det är ju jättesvårt att veta. Men - jag minns att storasyster oxå hade perioder då hon sov riktigt oroligt, och hon är inte allergiskt mot något. Det handlade om några veckor per gång. Det kan bli så när de står inför ett "språng" i sin utveckling, som t.ex. att dom börjar använda 2-ordsmeningar. Jag hoppas att det är nåt sånt som är på gång med din kille, så ni slipper fler allergier att klura ut!

    En liten tanke bara: Kolla en extra gång att han inte får i sig mjölk på något konstigt sätt. Vi har "lyckats" ge Sofia mjölkpulver genom att använda Maizena REDNING istället för Maizena MJÖL, t.ex. Klantigt av oss, men lätt hänt! Sen har hon nån gång snott en bit macka eller nåt av andra barn på dagis. Jag tror inte personalen kan ha 100% uppsikt, även om dom försöker...

    Lycka till!
  10. 5
    Förstår dig!! Sofia är mjölkallergisk, så vi har haft de där dåååliga nätterna. Fy vad hemskt det var! Nu är vi på helspänn och tror att minsta sömnrubbning beror på nåt hon har ätit.... Det är ju jättesvårt att veta. Men - jag minns att storasyster oxå hade perioder då hon sov riktigt oroligt, och hon är inte allergiskt mot något. Det handlade om några veckor per gång. Det kan bli så när de står inför ett "språng" i sin utveckling, som t.ex. att dom börjar använda 2-ordsmeningar. Jag hoppas att det är nåt sånt som är på gång med din kille, så ni slipper fler allergier att klura ut!

    En liten tanke bara: Kolla en extra gång att han inte får i sig mjölk på något konstigt sätt. Vi har "lyckats" ge Sofia mjölkpulver genom att använda Maizena REDNING istället för Maizena MJÖL, t.ex. Klantigt av oss, men lätt hänt! Sen har hon nån gång snott en bit macka eller nåt av andra barn på dagis. Jag tror inte personalen kan ha 100% uppsikt, även om dom försöker...

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Har hört

    att det är vanligt att barn i 1 1/2 års åldern sover dåligt. Vaknar och skriker eller sover och skriver men det kan verka som dom är vaken, kan vara obehagligt för föräldrarna. Detta beror tydligen på att en 1 1/2 åring har fruktansvärda mardrömmar, vilka kan hålla i sig i flera månader har jag förstått.
    Vår son sover tack och lov bra, vaknar varje natt och vill komma över till vår säng. Då brukar både jag och Hannes somna om snabbt. Däremot tycker han att natten är slut någon gång mellan 5 och 6 och det tycker inte jag.
  12. 6
    Har hört att det är vanligt att barn i 1 1/2 års åldern sover dåligt. Vaknar och skriker eller sover och skriver men det kan verka som dom är vaken, kan vara obehagligt för föräldrarna. Detta beror tydligen på att en 1 1/2 åring har fruktansvärda mardrömmar, vilka kan hålla i sig i flera månader har jag förstått.
    Vår son sover tack och lov bra, vaknar varje natt och vill komma över till vår säng. Då brukar både jag och Hannes somna om snabbt. Däremot tycker han att natten är slut någon gång mellan 5 och 6 och det tycker inte jag.

Liknande trådar

  1. Sover uselt - ont i halsen??
    By guppi in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 18:31
  2. Slutat med välling och sover uselt
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 19:37
  3. 5 1/2 mån och sover uselt
    By Kattis med T&L in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 21:11
  4. fler om sover uselt?
    By Hemlig med 2:an bf 30/8 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 20:24
  5. Sover uselt!
    By Betan in forum _0406 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 23:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar