Vet inte vad läraren vill ha.
Arbete, ekonomi & juridik
  1. ledsen
    #1

    Vet inte vad läraren vill ha.

    Jag läser fem ämnen (heltid) i skolan, men nu har jag nått en punkt då ett av dessa ämnena tar över all min tid och jag ligger sömnlös och oroar mej för det. :-(

    Ämnet har min studievägledare sagt att jag måste läsa, jag läser för behörighet. Jag gjorde klart för distansläraren redan från start att detta var ett ämne jag har svårt för men jag kommer givetvis att göra mitt bästa.

    När vi fick första uppdraget så var det dåligt med information med om hur vi skulle göra det, vi fick ett papper skickar med sju frågor bara. Jag besvarade frågorna så gott jag kunde och kände mej relativt nöjd ändå, när det kom tillbaka var betyget IG med förklaringen att jag hade inte lämnat tillräckligt utförliga svar. Inget svar var mindre än en A4 långt och jag hade verkligen skrivit ned all info jag någonsin kunnat hitta. Men jag satte mej och fyllde ut svaren med, i mina ögon, ganska onödiga meningar och då fick jag betyget G-.

    Nu var det dags för andra uppgiften och nu gav jag så utförliga svar som någonsin kunde ges och jag var helt säker på att denna gång skulle det gå bra, fick tillbaka det utan att han satt betyg och med ett otroligt brev som hörde till. Brevet var verkligen otrevligt skrivet och h*n skrev bland annat "hur ska jag kunna betygsätta någon som uppenbarligen bara skriver av svar ur skolboken. tror du att det är så enkelt att studera så det är bara är att leta upp rätt kapitel och skriva av. sök fakta på fler ställen än i skolboken om du vill ha något betyg av mej" och ännu mer saker.

    Nu till det som jag inte förstår, just den frågan han anser att jag skrivit av svaret är en fråga om en uppbyggnad av en sak. Det finns bara ETT rätt svar på denna fråga och det går inte att ändra om och använda egna ord i svaret för det enda som ska beskrivas är en process som inte blir rätt om den inte beskrivs på ett sätt. Jag HAR faktiskt sökt svaret på många ställen, både i faktaböcker och internet och på samtliga ställen finns det bara ett svar.

    Han tyckte även att jag i övrigt gav ett "okunnigt" intryck. Jag bröt ihop när jag läste brevet. Jag gör så gott jag kan med detta ämne och jag sitter inte och skriver av ur en bok. Till varje fråga skriver jag svar som är en till en och en halv A4 och ändå är det inte bra. Men det som jag inte kan förstå är varför han behöver bli så otrevlig mot mej, hans brev nästan lyser av förakt mot det som han ser som min okunskap.
    Övirga ämnen jag läser har jag VG och MVG i men detta kommer väl att rasa nu för all min tid och energi går till detta ämne och jag orkar snart inte mer.

    Jag kan ta att jag inte får bra betyg i ett ämne, men jag tycker det är för jävligt av en lärare att behandla en elev som en idiot bara för att den har svårt för ett ämne. Har totalt tappat sugen till att läsa just nu.
  2. 1
    Vet inte vad läraren vill ha. Jag läser fem ämnen (heltid) i skolan, men nu har jag nått en punkt då ett av dessa ämnena tar över all min tid och jag ligger sömnlös och oroar mej för det. :-(

    Ämnet har min studievägledare sagt att jag måste läsa, jag läser för behörighet. Jag gjorde klart för distansläraren redan från start att detta var ett ämne jag har svårt för men jag kommer givetvis att göra mitt bästa.

    När vi fick första uppdraget så var det dåligt med information med om hur vi skulle göra det, vi fick ett papper skickar med sju frågor bara. Jag besvarade frågorna så gott jag kunde och kände mej relativt nöjd ändå, när det kom tillbaka var betyget IG med förklaringen att jag hade inte lämnat tillräckligt utförliga svar. Inget svar var mindre än en A4 långt och jag hade verkligen skrivit ned all info jag någonsin kunnat hitta. Men jag satte mej och fyllde ut svaren med, i mina ögon, ganska onödiga meningar och då fick jag betyget G-.

    Nu var det dags för andra uppgiften och nu gav jag så utförliga svar som någonsin kunde ges och jag var helt säker på att denna gång skulle det gå bra, fick tillbaka det utan att han satt betyg och med ett otroligt brev som hörde till. Brevet var verkligen otrevligt skrivet och h*n skrev bland annat "hur ska jag kunna betygsätta någon som uppenbarligen bara skriver av svar ur skolboken. tror du att det är så enkelt att studera så det är bara är att leta upp rätt kapitel och skriva av. sök fakta på fler ställen än i skolboken om du vill ha något betyg av mej" och ännu mer saker.

    Nu till det som jag inte förstår, just den frågan han anser att jag skrivit av svaret är en fråga om en uppbyggnad av en sak. Det finns bara ETT rätt svar på denna fråga och det går inte att ändra om och använda egna ord i svaret för det enda som ska beskrivas är en process som inte blir rätt om den inte beskrivs på ett sätt. Jag HAR faktiskt sökt svaret på många ställen, både i faktaböcker och internet och på samtliga ställen finns det bara ett svar.

    Han tyckte även att jag i övrigt gav ett "okunnigt" intryck. Jag bröt ihop när jag läste brevet. Jag gör så gott jag kan med detta ämne och jag sitter inte och skriver av ur en bok. Till varje fråga skriver jag svar som är en till en och en halv A4 och ändå är det inte bra. Men det som jag inte kan förstå är varför han behöver bli så otrevlig mot mej, hans brev nästan lyser av förakt mot det som han ser som min okunskap.
    Övirga ämnen jag läser har jag VG och MVG i men detta kommer väl att rasa nu för all min tid och energi går till detta ämne och jag orkar snart inte mer.

    Jag kan ta att jag inte får bra betyg i ett ämne, men jag tycker det är för jävligt av en lärare att behandla en elev som en idiot bara för att den har svårt för ett ämne. Har totalt tappat sugen till att läsa just nu.
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Kan du inte

    ta kontakt med läraren? Förstår att du blir ledsen, det skulle jag också ha blivit. Nu låter det ju som att du är en ambitiös student och har koll på läget, det här kan ju vara ett problem som ligger hos läraren snarare än hos dig. Jag skulle kontra honom med att exemplifiera det som du beskrev i inlägget och be honom tydligt förklara var han tycker du brister och hur han menar att du skulle ha svarat då svaret inte rymmer ett resonerande svar utan har bara ett svar. I de flesta fall har ju lärare klart för sig vilka kriterier man vill att studenterna ska uppfylla menb sen finns det lärare som är rätt knepiga, otydliga, otrevliga etc. Han låter som så tycker jag! Att skriva att en student ger ett okunnigt intryck är verkligen för mycket, så gör man inte! _Har du kontakt med andra studenter, kanske det är fler än du som har stött på samma problem, kontakta även kursansvarig som kanske kan hjälpa dig vidare.

    All styrka till dig!
  4. 2
    Kan du inte ta kontakt med läraren? Förstår att du blir ledsen, det skulle jag också ha blivit. Nu låter det ju som att du är en ambitiös student och har koll på läget, det här kan ju vara ett problem som ligger hos läraren snarare än hos dig. Jag skulle kontra honom med att exemplifiera det som du beskrev i inlägget och be honom tydligt förklara var han tycker du brister och hur han menar att du skulle ha svarat då svaret inte rymmer ett resonerande svar utan har bara ett svar. I de flesta fall har ju lärare klart för sig vilka kriterier man vill att studenterna ska uppfylla menb sen finns det lärare som är rätt knepiga, otydliga, otrevliga etc. Han låter som så tycker jag! Att skriva att en student ger ett okunnigt intryck är verkligen för mycket, så gör man inte! _Har du kontakt med andra studenter, kanske det är fler än du som har stött på samma problem, kontakta även kursansvarig som kanske kan hjälpa dig vidare.

    All styrka till dig!

Liknande trådar

  1. Läraren vill filma i klassrummet.
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 17:25
  2. Fortsättning om läraren som vill filma
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 17:09
  3. Vad göra när läraren inte respekteras av
    By SelfishJean in forum Skolbarn
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 06:38
  4. Matte läraren är inte där....
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 15:44
  5. gillar inte läraren ..
    By anonym idag in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 09:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar