Får föräldrarna alltid veta på dagis....
Downs Syndrom
  1. Ingen signatur
    #1

    Får föräldrarna alltid veta på dagis....

    att det går ett barn med downs där? Igår var det en tjej som sa till mig att XXXXX ju också har downs (XXXXX går på min sons dagis) precis som vår dotter. Jag har då ingen aning om att XXXXX har downs och tycker det är konstigt att JAG inte visste om det då XXXXX gått på dagiset i 1,5 snart!!!!! Snacka om att man i så fall känner sig en aning dum ds-mamma som man är *S*

    Kan man fråga personalen eller vad tycker ni?
  2. 1
    Får föräldrarna alltid veta på dagis.... att det går ett barn med downs där? Igår var det en tjej som sa till mig att XXXXX ju också har downs (XXXXX går på min sons dagis) precis som vår dotter. Jag har då ingen aning om att XXXXX har downs och tycker det är konstigt att JAG inte visste om det då XXXXX gått på dagiset i 1,5 snart!!!!! Snacka om att man i så fall känner sig en aning dum ds-mamma som man är *S*

    Kan man fråga personalen eller vad tycker ni?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2

    Nej

    Det får personalen inte säga nåt om, ens om du frågar dem rätt ut.
    sekretess..
    anne.h med fyra absolut perfekta barn.

    Nätverk Dalarna för alla oss i Dalarna med stora som små barn med det lilla extra
  4. 2
    Nej Det får personalen inte säga nåt om, ens om du frågar dem rätt ut.
    sekretess..
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Som anne1 säger så får personalen inte säga något om inte föräldrarna har sagt att dom får det.
    Jag har meddelat dagispersonalen att dom får meddela att Linnéa har DS om någon skulle fråga plus att dom också får meddela föräldrarna att dom inte ska lyfta Linnéa och krama henne när hon står och vill bli kramad, samt då meddela varför dom inte får göra det.

    /Lena
  6. 3
    Som anne1 säger så får personalen inte säga något om inte föräldrarna har sagt att dom får det.
    Jag har meddelat dagispersonalen att dom får meddela att Linnéa har DS om någon skulle fråga plus att dom också får meddela föräldrarna att dom inte ska lyfta Linnéa och krama henne när hon står och vill bli kramad, samt då meddela varför dom inte får göra det.

    /Lena
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Vi har bett personalen att berätta öppet om Hedvig och hennes extra kromosom för alla som frågar, såväl personal på andra avdelningar som föräldrar till barn på andra avdelningar.

    Vi själva ville ha bort "sekretessen" kring hennes handikapp och de frågor som personalen är osäkra på hänvisar de till oss föräldrar.

    Kanske kan man inleda frågan med att man förstår att de kanske har sekretess men om inte...


    *S*
  8. 4
    Vi har bett personalen att berätta öppet om Hedvig och hennes extra kromosom för alla som frågar, såväl personal på andra avdelningar som föräldrar till barn på andra avdelningar.

    Vi själva ville ha bort "sekretessen" kring hennes handikapp och de frågor som personalen är osäkra på hänvisar de till oss föräldrar.

    Kanske kan man inleda frågan med att man förstår att de kanske har sekretess men om inte...


    *S*
  9. mamma till 4 kottar
    #5
    Det är sant, men egentligen, varför inte? Får personalen berätta att lsta har gröna ögon? Får personalen säga att Bertil har lockigt hår?

    Varför tycker vi att funktionshinder är så hemskt i vårt samhälle? Varför gör vi det till något som ska döljas? Varför ser vi inte olikheter lika öppet och självklart som att vi har olika ögonfärg eller hårsorter?
  10. 5
    Det är sant, men egentligen, varför inte? Får personalen berätta att lsta har gröna ögon? Får personalen säga att Bertil har lockigt hår?

    Varför tycker vi att funktionshinder är så hemskt i vårt samhälle? Varför gör vi det till något som ska döljas? Varför ser vi inte olikheter lika öppet och självklart som att vi har olika ögonfärg eller hårsorter?
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    För min del spelar det absolut ingen roll.
    man behöver bara ta en titt på C så ser man att han har en extra charmkrommis, inte är det nåt att hymla om.
    Då är det bättre folk frågar, vilket jag också sagt från början till alla som vi känner/träffat på tex ÖF osv.
  12. 6
    För min del spelar det absolut ingen roll.
    man behöver bara ta en titt på C så ser man att han har en extra charmkrommis, inte är det nåt att hymla om.
    Då är det bättre folk frågar, vilket jag också sagt från början till alla som vi känner/träffat på tex ÖF osv.
  13. Ingen signatur
    #7
    Har frågat på vår habilitering idag om det finns något mer ds-barn i vår kommun i dagisåldern och de svarade att det gör det inte. Det kan vara så att de tillhör en annan habilitering men mest troligt är att barnet inte alls har Downs men vad hemskt att någon går och tror att barnet har Downs när det inte är så! Eller hemskt är det väl inte egentligen!
  14. 7
    Har frågat på vår habilitering idag om det finns något mer ds-barn i vår kommun i dagisåldern och de svarade att det gör det inte. Det kan vara så att de tillhör en annan habilitering men mest troligt är att barnet inte alls har Downs men vad hemskt att någon går och tror att barnet har Downs när det inte är så! Eller hemskt är det väl inte egentligen!
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Så gjorde vi också när Linnea gick på dagis. Samt vid föräldramötet så berättade vi det också och förklarade varför barnen tecknade vid samlingarna.
  16. 8
    Så gjorde vi också när Linnea gick på dagis. Samt vid föräldramötet så berättade vi det också och förklarade varför barnen tecknade vid samlingarna.

Liknande trådar

  1. Är det alltid föräldrarna som..
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-16, 17:10
  2. att veta eller inte veta...
    By Sandyl in forum Försöker bli med barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-07, 14:57
  3. Slutat dagis för alltid!
    By Dilbertina__ in forum _0207 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 22:17
  4. Att veta eller inte veta vid adoption...
    By _KW_ in forum Fosterskador – alkohol (droger)
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 15:46
  5. Fick veta idag (ang. dagis)
    By Anne_72William-01Kevin050423 in forum Förlossning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 21:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar