Kisshjälp
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Kisshjälp

    Ni är ju kloka mammor här inne, så nu tar jag hjälp av er. Det var ett tag sedan jag skrev, men kollar dagligen vad som händer (inte så mkt på sistone).

    nåväl, det jag behöver er hjälp med är Josefine och hennes kissande. Sedan i januari är hon dagtorr och har inte blöja på dagis. I juli tog vi bort blöjan på natten då den var torr varje morgon!
    Nu har lilla stumpan börjat kissa på sig både på dagarn och nätterna. Jag tog då upp henne och kissade på toan innan jag somnade. Men så tänkte jag att det inte var bra att vänja henne med att kissa "sovandes", så jag slutade. Givetvis började hon kissa i sängen 1-2ggr/vecka => full tvättmaskin och tvättstuga hela tiden =(

    Nu tar jag upp henne igen på gott och ont eller? Det är här jag behöver era råd!

    på dagis har hon bytt avdelnign iom höststarten till "storbarn" och då börjde det hända olyckor. Vissa veckor ofta, andra inte alls. Igår blev det 3 olyckor på dagis och 1 hemma (då leendes utanför toadörren där hon stod och spexade för syrrorna fast hon var på väg till toan och hade sagt till).

    Min egen idé om varför hon gör så här är att hon får uppmärksamhet iom byxbyte och att det är rätt mysigt att få en egen fröken en stund. igår hade de dessutom 2 sjuka i personalen så min teori blev ännu starkare av detta.

    Har ni några idéer om hur jag kan hjälpa Josefine att inte kissa på sig. (eller går det?) Vi pratar med henne om detta att hon ska säga till osv. och då hjälper det ett tag, men man vill ju inte tjata på henne varje dag, eller det kanske man ska göra...?

    Oj, vad långt det blev, men jag har tänkt på detta så länge. Tack för att du orkade läsa, och hoppas jag får bra idéer!
    Kram
    Louise och Josefine
    Louise med Josefine + 2 systrar
  2. 1
    Kisshjälp Ni är ju kloka mammor här inne, så nu tar jag hjälp av er. Det var ett tag sedan jag skrev, men kollar dagligen vad som händer (inte så mkt på sistone).

    nåväl, det jag behöver er hjälp med är Josefine och hennes kissande. Sedan i januari är hon dagtorr och har inte blöja på dagis. I juli tog vi bort blöjan på natten då den var torr varje morgon!
    Nu har lilla stumpan börjat kissa på sig både på dagarn och nätterna. Jag tog då upp henne och kissade på toan innan jag somnade. Men så tänkte jag att det inte var bra att vänja henne med att kissa "sovandes", så jag slutade. Givetvis började hon kissa i sängen 1-2ggr/vecka => full tvättmaskin och tvättstuga hela tiden =(

    Nu tar jag upp henne igen på gott och ont eller? Det är här jag behöver era råd!

    på dagis har hon bytt avdelnign iom höststarten till "storbarn" och då börjde det hända olyckor. Vissa veckor ofta, andra inte alls. Igår blev det 3 olyckor på dagis och 1 hemma (då leendes utanför toadörren där hon stod och spexade för syrrorna fast hon var på väg till toan och hade sagt till).

    Min egen idé om varför hon gör så här är att hon får uppmärksamhet iom byxbyte och att det är rätt mysigt att få en egen fröken en stund. igår hade de dessutom 2 sjuka i personalen så min teori blev ännu starkare av detta.

    Har ni några idéer om hur jag kan hjälpa Josefine att inte kissa på sig. (eller går det?) Vi pratar med henne om detta att hon ska säga till osv. och då hjälper det ett tag, men man vill ju inte tjata på henne varje dag, eller det kanske man ska göra...?

    Oj, vad långt det blev, men jag har tänkt på detta så länge. Tack för att du orkade läsa, och hoppas jag får bra idéer!
    Kram
    Louise och Josefine
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    svårt och jag har nog inga råd direkt

    Ronja slutade med dagblöja i februari och med nattblöja i mars i år. För det mesta går det bra men olyckor har en tendens att dra till sig fler tycker jag. För några veckor sedan hade hon varit helt torr i över en månad utan olyckor och jag tänkte ta bort den plastade frottén i hennes säng ( hon har en bit som är ca 90 * 90 cm för att det inte ska bli för varmt i sängen), men den natten så hände en olycka, bara några droppar, men ändå. Dagen därpå kissade hon ner sig två gånger inne på toaletten, han inte få av sig byxorna. Vi gjorde ingen stor afär av det och nu har det varit torrt i två veckor. Liknande perioder har hon haft men de händer allt glesare och med mindre kiss i byxorna för varje gång, hon lyckas knipa till när det börjar komma verkar det som. Och efter en nattolycka har hon haft en tendens att sova lättare nätterna därefter och varit uppe flera gånger själv och kissat.

    Vi har inte väckt Ronja för att hon ska kissa, bara varit restriktiva med drickandet innan sängående när hon kissat i sängen natten innan. Men en del barn behöver nog det tills de blivit helt mogna för att vakna av att de är kissnödiga.

    Oj vad långt det blev. Josefine är nog snart torrare hon också! Inte mycket till tröst just nu kanske.
    Tekla med R-0307 och R-0509
  4. 2
    svårt och jag har nog inga råd direkt Ronja slutade med dagblöja i februari och med nattblöja i mars i år. För det mesta går det bra men olyckor har en tendens att dra till sig fler tycker jag. För några veckor sedan hade hon varit helt torr i över en månad utan olyckor och jag tänkte ta bort den plastade frottén i hennes säng ( hon har en bit som är ca 90 * 90 cm för att det inte ska bli för varmt i sängen), men den natten så hände en olycka, bara några droppar, men ändå. Dagen därpå kissade hon ner sig två gånger inne på toaletten, han inte få av sig byxorna. Vi gjorde ingen stor afär av det och nu har det varit torrt i två veckor. Liknande perioder har hon haft men de händer allt glesare och med mindre kiss i byxorna för varje gång, hon lyckas knipa till när det börjar komma verkar det som. Och efter en nattolycka har hon haft en tendens att sova lättare nätterna därefter och varit uppe flera gånger själv och kissat.

    Vi har inte väckt Ronja för att hon ska kissa, bara varit restriktiva med drickandet innan sängående när hon kissat i sängen natten innan. Men en del barn behöver nog det tills de blivit helt mogna för att vakna av att de är kissnödiga.

    Oj vad långt det blev. Josefine är nog snart torrare hon också! Inte mycket till tröst just nu kanske.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Har du testat att kolla upp om hon inte har urinvägsinfektion? Lucas började likadant för nån vecka sen, och jösses vad jag har tvättat kläder. Det var en fröken på dagis som undrade om det inte kunde vara urinvägsinfektion så jag ringde sjukvårdsupplysningen, och de sa att det kunde vara det, och vi lämnade urinprov i fredags. Nu hade inte Lucas urinvägsinfektion, men både läkare och sköterska sa att han hade alla tecken på detta. Värt att kolla upp kanske?
  6. 3
    Har du testat att kolla upp om hon inte har urinvägsinfektion? Lucas började likadant för nån vecka sen, och jösses vad jag har tvättat kläder. Det var en fröken på dagis som undrade om det inte kunde vara urinvägsinfektion så jag ringde sjukvårdsupplysningen, och de sa att det kunde vara det, och vi lämnade urinprov i fredags. Nu hade inte Lucas urinvägsinfektion, men både läkare och sköterska sa att han hade alla tecken på detta. Värt att kolla upp kanske?
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Tanken har slagit mig

    Men så tänkte jag att brukar de inte ha feber och så då? Jag har (peppar peppar) inte haft det själv, och ingen av de stora tjejerna heller. Men vi ska kanske kolla det. Tack för tipset!
    hälsningar
    Louise
    Louise med Josefine + 2 systrar
  8. 4
    Tanken har slagit mig Men så tänkte jag att brukar de inte ha feber och så då? Jag har (peppar peppar) inte haft det själv, och ingen av de stora tjejerna heller. Men vi ska kanske kolla det. Tack för tipset!
    hälsningar
    Louise
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Vi jobbar vidare

    I helgen har hon klarat sig helt utan byxbyte. Och då har hon ändå varit ute länge båda dagarn aoch lekt.
    Jag har fortsatt ta upp henne , men i natt blev hon väligt orolig så jag vaknade och vi gick på toa. Det var så nära att säga till som hon varit på fler veckor.

    Vi jobbar vidare på detta, hon blir nog torr så småning om. Hon får inte välling på kvällen så det är inte det som är problemet.

    Tack för att du svarade!
    Hälsningar
    Louise
    Louise med Josefine + 2 systrar
  10. 5
    Vi jobbar vidare I helgen har hon klarat sig helt utan byxbyte. Och då har hon ändå varit ute länge båda dagarn aoch lekt.
    Jag har fortsatt ta upp henne , men i natt blev hon väligt orolig så jag vaknade och vi gick på toa. Det var så nära att säga till som hon varit på fler veckor.

    Vi jobbar vidare på detta, hon blir nog torr så småning om. Hon får inte välling på kvällen så det är inte det som är problemet.

    Tack för att du svarade!
    Hälsningar
    Louise
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar