Axel får inte cykla på en vecka nu
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Axel får inte cykla på en vecka nu

    Vi var ute och cyklade förut. Axel cyklade, jag gick och Elsa satt i barnvagnen. Vi gick på en gångbana bredvid en trafikerad gata när Axel började cykla lite fortare. Första gången det hände och jag ropade stannade han direkt och väntade tills jag kommit ikapp honom. Den andra gången han kom en bit ifrån mig och jag ropade till honom att stanna lydde han inte. Istället trampade han på fortare och fortare och jag såg honom komma närmre och närmre ett övergångsställe där det körde bilar hela tiden. vad jag sprang och skrek och ropade och hoppades bara på att bilarna skulle se honom (knallorange regnjacka med reflexer, så han syntes), för jag insåg rätt så fort att om han inte stannade skulle jag inte hinna ikapp honom innan övergångsstället. Det gjorde jag inte heller, men det gick ju som tur var bra över vägen. Vad arg och rädd jag var när jag äntligen kom ikapp honom. Jag lyfte av honom av cykeln och sedan ringde jag min pappa som kom och hämtade cykeln och så fick vi gå hem. Vi har pratat mycket om det här nu och han får inte cykla förrän nästa lördag nu.
    Emeli med gullungarna Axel (0308) och Elsa (0504)
  2. 1
    Axel får inte cykla på en vecka nu Vi var ute och cyklade förut. Axel cyklade, jag gick och Elsa satt i barnvagnen. Vi gick på en gångbana bredvid en trafikerad gata när Axel började cykla lite fortare. Första gången det hände och jag ropade stannade han direkt och väntade tills jag kommit ikapp honom. Den andra gången han kom en bit ifrån mig och jag ropade till honom att stanna lydde han inte. Istället trampade han på fortare och fortare och jag såg honom komma närmre och närmre ett övergångsställe där det körde bilar hela tiden. vad jag sprang och skrek och ropade och hoppades bara på att bilarna skulle se honom (knallorange regnjacka med reflexer, så han syntes), för jag insåg rätt så fort att om han inte stannade skulle jag inte hinna ikapp honom innan övergångsstället. Det gjorde jag inte heller, men det gick ju som tur var bra över vägen. Vad arg och rädd jag var när jag äntligen kom ikapp honom. Jag lyfte av honom av cykeln och sedan ringde jag min pappa som kom och hämtade cykeln och så fick vi gå hem. Vi har pratat mycket om det här nu och han får inte cykla förrän nästa lördag nu.
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Åh fy vad läskigt.

    Kunde gått riktigt illa. Jag skulle gjort precis likadant om det var Isak som pep iväg på sin cykel. Det är enda sättet för honom att förstå. Vi plockar ibland undan leksaker här hemma då han inte lyssnar på oss. Fast vi "varnar" 2-3 gånger innan så att han har en chans att sluta med det vi ber honom om.

    Det är det sättet att han förstår att hans handlande får en koncekvens på.

    kram och skönt att det gick bra.
  4. 2
    Åh fy vad läskigt.

    Kunde gått riktigt illa. Jag skulle gjort precis likadant om det var Isak som pep iväg på sin cykel. Det är enda sättet för honom att förstå. Vi plockar ibland undan leksaker här hemma då han inte lyssnar på oss. Fast vi "varnar" 2-3 gånger innan så att han har en chans att sluta med det vi ber honom om.

    Det är det sättet att han förstår att hans handlande får en koncekvens på.

    kram och skönt att det gick bra.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Nä, men usch vad läskigt!

    Detta är en av mina stora fasor och därför har faktiskt inte C fått någon cykel av oss. Känner inte att behovet är så stort ännu och dessutom vill jag gärna att han ska lära sig cykla utan stödhjul istället eftersom de kan få upp en så hög fart när de cyklar med stödhjul. Eller Axel kanske inte behöver det?

    C kommer nog få en cykel så småningom men just nu så är risken för stor. Han stänger ibland av (koncenterarar sig på det han gör kanske) och lyssnar inte när man pratar/ropar. Går det då fort samtidigt så är riskerna för stora häromkring med bilar, andra barn och mopeder.

    Hoppas han verkligen förstod och tog till sig så det funkar sen ign så ni kan cykla ihop igen...

    /Mia
  6. 3
    Nä, men usch vad läskigt!

    Detta är en av mina stora fasor och därför har faktiskt inte C fått någon cykel av oss. Känner inte att behovet är så stort ännu och dessutom vill jag gärna att han ska lära sig cykla utan stödhjul istället eftersom de kan få upp en så hög fart när de cyklar med stödhjul. Eller Axel kanske inte behöver det?

    C kommer nog få en cykel så småningom men just nu så är risken för stor. Han stänger ibland av (koncenterarar sig på det han gör kanske) och lyssnar inte när man pratar/ropar. Går det då fort samtidigt så är riskerna för stora häromkring med bilar, andra barn och mopeder.

    Hoppas han verkligen förstod och tog till sig så det funkar sen ign så ni kan cykla ihop igen...

    /Mia
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Just den anledningen som gjorde att Victor inte fick en cykel på 3-årsdagen. Min man är helt oförstående men jag ser för mitt inre hur Victor utan min kontroll blir påkörd vid t ex ett övergångsställe! Jag personligen tror inte man är mogen när man bara är 3 år, fysiskt javisst, men inte mentalt!

    Tur att det gick bra med Axel!
  8. 4
    Just den anledningen som gjorde att Victor inte fick en cykel på 3-årsdagen. Min man är helt oförstående men jag ser för mitt inre hur Victor utan min kontroll blir påkörd vid t ex ett övergångsställe! Jag personligen tror inte man är mogen när man bara är 3 år, fysiskt javisst, men inte mentalt!

    Tur att det gick bra med Axel!
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    dito det!!
    en lugnare treåring än min kanske, men INTE min!!
  10. 5
    dito det!!
    en lugnare treåring än min kanske, men INTE min!!
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6

    ja, varning

    fick han ungefär hundra gånger under tiden som jag gjorde allt för att komma ikapp honom. Idag har han gnällt jättemycket att han vill cykla, men icke sa nicke.
    Emeli med gullungarna Axel (0308) och Elsa (0504)
  12. 6
    ja, varning fick han ungefär hundra gånger under tiden som jag gjorde allt för att komma ikapp honom. Idag har han gnällt jättemycket att han vill cykla, men icke sa nicke.
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7

    Nej

    han har fortfarande stödhjul. För det mesta cyklar han inne på gården. Det är bilfritt och cyklingsvänligt. Men han har visat så bra omdöme annars, när vi varit ute på gatorna och det här var helt otippat. Han såg det som en rolig lek där jag sprang efter honom.
    Emeli med gullungarna Axel (0308) och Elsa (0504)
  14. 7
    Nej han har fortfarande stödhjul. För det mesta cyklar han inne på gården. Det är bilfritt och cyklingsvänligt. Men han har visat så bra omdöme annars, när vi varit ute på gatorna och det här var helt otippat. Han såg det som en rolig lek där jag sprang efter honom.
  15. Medlem sedan
    Apr 2002
    #8

    Jag tror inte heller

    att en treåring är psykiskt mogen för att cykla omkring i trafiken, men det tror jag inte heller om en nioåring Däremot vet jag att Axel brukar vara väldigt duktig på att lyssna på mig och att akta sig för bilar. Det var bara igår som han tyckte att det var en rolig lek när jag sprang efter honom och skrek. Mest cyklar han på gården, men ibland ger vi oss ut på stan. (Vi bor i en liten stad där det inte ens finns några rödljus). Ja, ja. Nu får han lida konsekvensen och får inte cykla på en vecka.
    Emeli med gullungarna Axel (0308) och Elsa (0504)
  16. 8
    Jag tror inte heller att en treåring är psykiskt mogen för att cykla omkring i trafiken, men det tror jag inte heller om en nioåring Däremot vet jag att Axel brukar vara väldigt duktig på att lyssna på mig och att akta sig för bilar. Det var bara igår som han tyckte att det var en rolig lek när jag sprang efter honom och skrek. Mest cyklar han på gården, men ibland ger vi oss ut på stan. (Vi bor i en liten stad där det inte ens finns några rödljus). Ja, ja. Nu får han lida konsekvensen och får inte cykla på en vecka.

Liknande trådar

  1. Numer är Axel farbror Axel
    By ango in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 11:51
  2. Min son kan inte cykla
    By huskors in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 17:39
  3. Min son kan inte cykla
    By anonymt namn in forum _00 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 16:21
  4. KAn inte cykla
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 20:45
  5. Inte cykla?!
    By Supertrouper in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 17:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar