Första "riktiga" steget mot graviditet
Funktionshinder - vuxna
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Första "riktiga" steget mot graviditet

    Sambon har svängt från mycket bestämt inga fler barn, till att vi plannerar ett syskon till vår dotter. Men det är mycket tankar och plannering inför startskott till sommaren. Jag var jättedålig under förra graviditeten, slapp rullstol med nöd och näppe, och det är igentligen först nu efter drygt fyra år som livet börjat funger lite mer som det gjorde innan graviditeten. Men jag är fortfarande sämre än innan. Förra gången var graviditeten inte heller planerad och jag stod på maxdosen av min värktablett som vi visade sig vara pilotfall av på dosen och graviditet/amning. Påjanusinfo är det fortfarande våra resultat som ligger ute så det har inte hänt så mycket på den fronten. Det var mycket oro och extra kontroller av graviditeten i mängder. Elin mådde dessutom dåligt första 6 månaderna av min medicinering, men är i dag helt opåverkad. Vill gärna slippa få klartecken först vid det riktade ultraljudet i v 20 att vi kan gå vidare med graviditeten... Självklart har man inga garantier, men nu vill jag göra så gott jag kan för att påverka situationen.

    Har beställt den första läkartiden på VC för att börja titta på mina värden och disskutera medicinering. Ska dit den 6 nov. Känns jättepirrigt! Men kan hon verkligen ta ställning till medicinerna? Jag har ingen reumatolog eller smärtläkare just nu, ska jag be om remiss dit? För inte går man till spec mvc för att plannera medicineringen redan innan graviditeten? Förra gången gick jag på spec mvc från v. 6 och då ville de ha en speciallist att bolla med utöver deras egen läkare. Men hur gör jag det nu?

    Jag har dragit ner på mina mediciner endel redan nu, men det jag tar idag är Tradolan, Alvedon forte, Mobic och Ludiomil, samt ibland Ketogan. Är det någon som har några förslag, vad hade ni för mediciner under er/era graviditeter? Sen fick jag dessutom kraftigt graviditets illamående, spydde 5-8 ggr/dag från v5 - förlossning. Så det är bra om jag kan ta dem som sprutor eller suppar också. Förra gången fick jag dessutom blödningar så fort jag fick för ont och vi trodde att jag skulle få missfall flera ggr. Usch, vad är det jag tänker med igentligen
  2. 1
    Första "riktiga" steget mot graviditet Sambon har svängt från mycket bestämt inga fler barn, till att vi plannerar ett syskon till vår dotter. Men det är mycket tankar och plannering inför startskott till sommaren. Jag var jättedålig under förra graviditeten, slapp rullstol med nöd och näppe, och det är igentligen först nu efter drygt fyra år som livet börjat funger lite mer som det gjorde innan graviditeten. Men jag är fortfarande sämre än innan. Förra gången var graviditeten inte heller planerad och jag stod på maxdosen av min värktablett som vi visade sig vara pilotfall av på dosen och graviditet/amning. Påjanusinfo är det fortfarande våra resultat som ligger ute så det har inte hänt så mycket på den fronten. Det var mycket oro och extra kontroller av graviditeten i mängder. Elin mådde dessutom dåligt första 6 månaderna av min medicinering, men är i dag helt opåverkad. Vill gärna slippa få klartecken först vid det riktade ultraljudet i v 20 att vi kan gå vidare med graviditeten... Självklart har man inga garantier, men nu vill jag göra så gott jag kan för att påverka situationen.

    Har beställt den första läkartiden på VC för att börja titta på mina värden och disskutera medicinering. Ska dit den 6 nov. Känns jättepirrigt! Men kan hon verkligen ta ställning till medicinerna? Jag har ingen reumatolog eller smärtläkare just nu, ska jag be om remiss dit? För inte går man till spec mvc för att plannera medicineringen redan innan graviditeten? Förra gången gick jag på spec mvc från v. 6 och då ville de ha en speciallist att bolla med utöver deras egen läkare. Men hur gör jag det nu?

    Jag har dragit ner på mina mediciner endel redan nu, men det jag tar idag är Tradolan, Alvedon forte, Mobic och Ludiomil, samt ibland Ketogan. Är det någon som har några förslag, vad hade ni för mediciner under er/era graviditeter? Sen fick jag dessutom kraftigt graviditets illamående, spydde 5-8 ggr/dag från v5 - förlossning. Så det är bra om jag kan ta dem som sprutor eller suppar också. Förra gången fick jag dessutom blödningar så fort jag fick för ont och vi trodde att jag skulle få missfall flera ggr. Usch, vad är det jag tänker med igentligen
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Spännande! Förstår att det är himla mycket att tänka på för dig. Det är ju liksom inte bara att bli gravid och den biten utan det är mediciner som ska tas hänsyn till o.s.v.

    Hoppas det går bra och att du får den hjälp du behöver!
  4. 2
    Spännande! Förstår att det är himla mycket att tänka på för dig. Det är ju liksom inte bara att bli gravid och den biten utan det är mediciner som ska tas hänsyn till o.s.v.

    Hoppas det går bra och att du får den hjälp du behöver!
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Oj, jag tänker på dig, så spännande, ju. (och önskar att jag kan skriva detsamma nån gång..!)
  6. 3
    Oj, jag tänker på dig, så spännande, ju. (och önskar att jag kan skriva detsamma nån gång..!)
  7. jätteont
    #4
    Hej! Du svarade mig på 9 månader och jag är glad att jag hittat denna sida. jag kommer inte att skriva mycket tror jag, men läser en hel del. Därför har jag kvar mitt fåniga nick också, då känner du igen mig.
    Jag äter Dexofen varje dag. Min läkare säger att det är okej m 2 tabletter på 50 mg X fyra / dag. Känslomässigt klarar jag ej att äta maxdosen, men blir det riktigt illa så vet jag att jag kan. Den värsta biten är just känslan av att stoppa i sig mediciner. Jag frösöker tänka att det inte är så farligt för Dexofen är ett väl beprövat läkemedel på gravida. Och dom ger superbra effekt spec. tillsammans med alvedon. Minst lika bra effekt som Tradolanen som jag åt innan jag blev gravid. Att kunna ge så god effekt och vara så ofarligt, det får jag inte i hop. Tycker än så länge det bara är plus med Dexofenen för på Tradolan får jag en sämre sömn. Dexofen är snarare lita lugnande och ger en djupare sömn. Tradolan gör att jag blir lite speedad vilket är besvärligt när kroppen behöver sin sömn för att jag ska må bra. Så det är ett klart bra byte. men Dexofenen räknas väl annnars som en omodern tablett. Dels för att man inte ens får dricka lättöl om man äter den (men som gravid gör man ju inte det) Jag kom på en sak till som är bra med Dexofen, den ger inte avvänjningsbesvär. Jga har haft ett elände att hålla nere dosen på Tradolan för man kommer in i toleransökning redan på 14 dagar, i alla fall jag. Men helst vill jag ju klara mig utan piller. Såklart.
  8. 4
    Hej! Du svarade mig på 9 månader och jag är glad att jag hittat denna sida. jag kommer inte att skriva mycket tror jag, men läser en hel del. Därför har jag kvar mitt fåniga nick också, då känner du igen mig.
    Jag äter Dexofen varje dag. Min läkare säger att det är okej m 2 tabletter på 50 mg X fyra / dag. Känslomässigt klarar jag ej att äta maxdosen, men blir det riktigt illa så vet jag att jag kan. Den värsta biten är just känslan av att stoppa i sig mediciner. Jag frösöker tänka att det inte är så farligt för Dexofen är ett väl beprövat läkemedel på gravida. Och dom ger superbra effekt spec. tillsammans med alvedon. Minst lika bra effekt som Tradolanen som jag åt innan jag blev gravid. Att kunna ge så god effekt och vara så ofarligt, det får jag inte i hop. Tycker än så länge det bara är plus med Dexofenen för på Tradolan får jag en sämre sömn. Dexofen är snarare lita lugnande och ger en djupare sömn. Tradolan gör att jag blir lite speedad vilket är besvärligt när kroppen behöver sin sömn för att jag ska må bra. Så det är ett klart bra byte. men Dexofenen räknas väl annnars som en omodern tablett. Dels för att man inte ens får dricka lättöl om man äter den (men som gravid gör man ju inte det) Jag kom på en sak till som är bra med Dexofen, den ger inte avvänjningsbesvär. Jga har haft ett elände att hålla nere dosen på Tradolan för man kommer in i toleransökning redan på 14 dagar, i alla fall jag. Men helst vill jag ju klara mig utan piller. Såklart.
  9. jätteont
    #5
    Glömde säga att jag är gravid i trimester tre.
  10. 5
    Glömde säga att jag är gravid i trimester tre.

Liknande trådar

  1. Första "riktiga" lediga dagen
    By tel005 in forum _1005 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 06:34
  2. Vårat första "riktiga" BM-besök igår
    By _fi_ in forum _1007 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 07:59
  3. Första "riktiga" bm-besöket avklarat!
    By Karolina m.W & bf3/7 in forum _1007 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 12:00
  4. Ok, efter första "riktiga" Let's Dance
    By Misell in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 23:07
  5. Linnéas första "riktiga" konsert :)
    By Annica med A o L in forum _05 Höstbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 21:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar