för många barn?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. mamma till fyra
    #1

    för många barn?

    Idag har vi ansökt om ett bostadslån.
    Min man har fast inkomst medans jag själv är studerande så vi visste att det kanske inte skulle gå.

    Men förutom att jag var studerande så var det tydligen ett hinder också att vi har många barn (4 st). Det hade jag inte aning om att det skulle påverka ett lån. Har ni hört att det ska påverka?

    Visst kostar det ju mer med 4 barn men samtidigt får man ju då mer barnbidrag.

    hm..... ja jag tyckte det var ganska konstigt.
  2. 1
    för många barn? Idag har vi ansökt om ett bostadslån.
    Min man har fast inkomst medans jag själv är studerande så vi visste att det kanske inte skulle gå.

    Men förutom att jag var studerande så var det tydligen ett hinder också att vi har många barn (4 st). Det hade jag inte aning om att det skulle påverka ett lån. Har ni hört att det ska påverka?

    Visst kostar det ju mer med 4 barn men samtidigt får man ju då mer barnbidrag.

    hm..... ja jag tyckte det var ganska konstigt.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Man räknar schablonmässigt med att ni ska ha mer pengar kvar efter boendekostnaden om ni har fler barn.

    Tror de räknar på 5000 kr/vuxen och 1500 kr/barn - alltså ska ni ha 16000 kr över när boendet är betalt enligt banken.
  4. 2
    Man räknar schablonmässigt med att ni ska ha mer pengar kvar efter boendekostnaden om ni har fler barn.

    Tror de räknar på 5000 kr/vuxen och 1500 kr/barn - alltså ska ni ha 16000 kr över när boendet är betalt enligt banken.
  5. mamma till fyra
    #3
    okej tack för svaret.
    Då har jag lärt mig något nytt :0)
  6. 3
    okej tack för svaret.
    Då har jag lärt mig något nytt :0)
  7. Medlem sedan
    Jul 2004
    #4
    Det var väl inte så konstigt? Nog sjutton behöver man mer pengar ju fler man är. Det vore ju konstigare om de inte räknade med hur många barn man har och vilka utgifter man har för dem (barnomsorg räknas som fast kostnad).

    Hoppas att ni får ert lån iallafall! Gör gärna en engen kalkyl/budget och ta med till banken och visa på hur ni tänkt klara kostnaden, det kan ibland hjälpa.
  8. 4
    Det var väl inte så konstigt? Nog sjutton behöver man mer pengar ju fler man är. Det vore ju konstigare om de inte räknade med hur många barn man har och vilka utgifter man har för dem (barnomsorg räknas som fast kostnad).

    Hoppas att ni får ert lån iallafall! Gör gärna en engen kalkyl/budget och ta med till banken och visa på hur ni tänkt klara kostnaden, det kan ibland hjälpa.

Liknande trådar

  1. Många barn?
    By Mimmi Mus in forum Mammasnack
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 10:37
  2. Inga barn-många barn
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 10:31
  3. Hur många barn får man ha
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 19:26
  4. många barn
    By pysslan in forum Många barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 09:32
  5. 3 barn -för många???
    By 2-barnsmamman in forum Många barn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 14:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar