Min mamma
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Min mamma

    har slutat äta och dricka idag och det kommer inte att sättas in något närings- eller vätskedropp på henne. Kroppen säger stopp och det är inget att göra, bara en fråga om dagar nu, max en vecka, troligen. Vi har varit där hela dagarna varje dag sedan i fredags och vi har kunnat se försämringen för varje dag. Men hon har fått vara klar i huvudet och även om hon varit trött så har vi kunnat prata med varandra och hunnit säga allt som ska sägas (om man nu kan säga så, man kan väl knappast vara "färdigpratad" med sin mamma?)

    Åh, livet kommer att kännas så jäkla _trist_ utan henne! Vi har haft så roligt och det finns ju ingen i hela världen som förstår mig som hon gör, ingen som fattar precis allt, som hon gör. Hon är så smart, rolig, bitsk och snäll! Ja, världens bästa mormor har väl alla våra augusti-ungar, men Junias mormor är vekligen en fantastisk mormor. Hon sa i förrgår att hon är tacksam över sjukdomen, för den har gett henne möjligheten att få tillbringa de 2 senaste åren med Junia på ett sätt som hon inte kunnat göra om hon jobbat. Ja, jag känner på ett sätt likadant. Fram tills Mio föddes så har de kunnat träffas flera gånger i veckan och de har verkligen betytt så mycket för dem båda.

    Stackars, stackars Junia som ska förlora sin bästa vän. Junia, som varit med hela tiden på sjukhuset frågade i går "Är din mamma i månen (hon har fattat det där med mammas mamma/mormor och att framor är i himlen)?". "Nä, inte nu. Undrar du om mormor ska dö och om hon kommer att finnas i himlen?" "Ja". Jag svarade något i stil med att mormor inte är där ännu, men att det inte kommer att dröja så väldigt länge och Junia frågar då, upprört men behärskat, "Men hur ska jag göra med mormor då?!" Jag sa att vi vi kan prata med henne när vi vill och att vi kan titta på himlen och månen och tänka på allt roligt som vi gjort med mormor... Åh stackars Mio som aldrig får lära känna sin mormor :-(

    Nu ligger jag på nätterna och befarar att telefonen ska ringa. Jag hoppas att jag hinner dit och att jag får vara med när hon går bort. Imorgon ska jag nog sova över där, har ångest över att jag inte kunde det idag. Håll tummarna för att inget hände nu!

    Vad ska man säga... Jag växte inte upp med min mamma, flyttade med pappa när de skiljdes, när jag var 3 år. Allt skulle vara så rättvis på den tiden, nu skulle man knappast dela på ett syskonpar till exempel. Jag flyttade till henne när jag var 13 år, men det var inte förrän jag flyttade hemmifrån som vi började hitta till varandra. Vi har bråkat en hel del, men när jag blev gravid med Junia var det som att vända blad - jag tror inte vi har bråkat ett dugg sedan dess, märkligt men helt sant. Att det skulle ta så lång tid för oss att komma i fas är synd, men de här senaste 3 åren har varit bra. Hon har hela tiden sagt att jag är en så bra mamma, sagt till Junia att hon har den bästa mamman i hela världen, att jag vet allt som hon behöver veta. Allt jag gjort under Junias uppväxt hittills har hon stött (?, som stödja, alltså) och ofta talat om för mig att hon är så stolt över mig.

    Åh, vad jag kommer att sakna min mamma! Vad jag är glad att vi har fått den här tiden som hon hittills varit på sjukhemmet, att vi fått tid att prata och vara med varandra.

    Kram till er, för jag vet att ni tänker på oss ibland!
  2. 1
    Min mamma har slutat äta och dricka idag och det kommer inte att sättas in något närings- eller vätskedropp på henne. Kroppen säger stopp och det är inget att göra, bara en fråga om dagar nu, max en vecka, troligen. Vi har varit där hela dagarna varje dag sedan i fredags och vi har kunnat se försämringen för varje dag. Men hon har fått vara klar i huvudet och även om hon varit trött så har vi kunnat prata med varandra och hunnit säga allt som ska sägas (om man nu kan säga så, man kan väl knappast vara "färdigpratad" med sin mamma?)

    Åh, livet kommer att kännas så jäkla _trist_ utan henne! Vi har haft så roligt och det finns ju ingen i hela världen som förstår mig som hon gör, ingen som fattar precis allt, som hon gör. Hon är så smart, rolig, bitsk och snäll! Ja, världens bästa mormor har väl alla våra augusti-ungar, men Junias mormor är vekligen en fantastisk mormor. Hon sa i förrgår att hon är tacksam över sjukdomen, för den har gett henne möjligheten att få tillbringa de 2 senaste åren med Junia på ett sätt som hon inte kunnat göra om hon jobbat. Ja, jag känner på ett sätt likadant. Fram tills Mio föddes så har de kunnat träffas flera gånger i veckan och de har verkligen betytt så mycket för dem båda.

    Stackars, stackars Junia som ska förlora sin bästa vän. Junia, som varit med hela tiden på sjukhuset frågade i går "Är din mamma i månen (hon har fattat det där med mammas mamma/mormor och att framor är i himlen)?". "Nä, inte nu. Undrar du om mormor ska dö och om hon kommer att finnas i himlen?" "Ja". Jag svarade något i stil med att mormor inte är där ännu, men att det inte kommer att dröja så väldigt länge och Junia frågar då, upprört men behärskat, "Men hur ska jag göra med mormor då?!" Jag sa att vi vi kan prata med henne när vi vill och att vi kan titta på himlen och månen och tänka på allt roligt som vi gjort med mormor... Åh stackars Mio som aldrig får lära känna sin mormor :-(

    Nu ligger jag på nätterna och befarar att telefonen ska ringa. Jag hoppas att jag hinner dit och att jag får vara med när hon går bort. Imorgon ska jag nog sova över där, har ångest över att jag inte kunde det idag. Håll tummarna för att inget hände nu!

    Vad ska man säga... Jag växte inte upp med min mamma, flyttade med pappa när de skiljdes, när jag var 3 år. Allt skulle vara så rättvis på den tiden, nu skulle man knappast dela på ett syskonpar till exempel. Jag flyttade till henne när jag var 13 år, men det var inte förrän jag flyttade hemmifrån som vi började hitta till varandra. Vi har bråkat en hel del, men när jag blev gravid med Junia var det som att vända blad - jag tror inte vi har bråkat ett dugg sedan dess, märkligt men helt sant. Att det skulle ta så lång tid för oss att komma i fas är synd, men de här senaste 3 åren har varit bra. Hon har hela tiden sagt att jag är en så bra mamma, sagt till Junia att hon har den bästa mamman i hela världen, att jag vet allt som hon behöver veta. Allt jag gjort under Junias uppväxt hittills har hon stött (?, som stödja, alltså) och ofta talat om för mig att hon är så stolt över mig.

    Åh, vad jag kommer att sakna min mamma! Vad jag är glad att vi har fått den här tiden som hon hittills varit på sjukhemmet, att vi fått tid att prata och vara med varandra.

    Kram till er, för jag vet att ni tänker på oss ibland!
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    Åh kära älskade vän!

    Det finns inga ord i världen som jag kan trösta dig med. Jag blir alldeles stum. Jag önskar jag kunde göra något för dig.
    Åh Josefine, jag vet inte vad jag ska säga, det är ju helt ofattbart! Jag gråter med dig, älskade vän.
    Det låter så taffligt och futtigt, men jag bryr mig verkligen!
    Stor varm kram!
    ~Jessica med Frida-03 och Odin-06~
  4. 2
    Åh kära älskade vän! Det finns inga ord i världen som jag kan trösta dig med. Jag blir alldeles stum. Jag önskar jag kunde göra något för dig.
    Åh Josefine, jag vet inte vad jag ska säga, det är ju helt ofattbart! Jag gråter med dig, älskade vän.
    Det låter så taffligt och futtigt, men jag bryr mig verkligen!
    Stor varm kram!
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Varma kramar !
    Jag skriver sällan men läser desto oftare... Jag hoppas den här tiden, din mammas sista tid i livet, blir så fin som den varit hittills. Jag ska tänka på dig !
    kanijo, f.d. KA
  6. 3
    Varma kramar !
    Jag skriver sällan men läser desto oftare... Jag hoppas den här tiden, din mammas sista tid i livet, blir så fin som den varit hittills. Jag ska tänka på dig !
    kanijo, f.d. KA
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Åh Josephine!

    Jag saknar ord! Stor kram, jag tänker på er!!
    Never put the low priorities first.
    - Calvin and Hobbes
  8. 4
    Åh Josephine! Jag saknar ord! Stor kram, jag tänker på er!!
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    Josefin!

    Det kommer inte fram några ord när jag sitter här framför datorn, men...Jag tänker på dig och på Junia som kommer att sakna sin mormor så. Och lilla Mio som inte får lära känna sin mormor. Hoppas du får några dagar till. Stor kram!

    Anja med Tim
  10. 5
    Josefin! Det kommer inte fram några ord när jag sitter här framför datorn, men...Jag tänker på dig och på Junia som kommer att sakna sin mormor så. Och lilla Mio som inte får lära känna sin mormor. Hoppas du får några dagar till. Stor kram!

    Anja med Tim
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Åh Josefin! Jag vet inte vad jag ska skriva men jag skickar en stor kram till er.
    *gråter*
    Veronica med Saga-03 och Tyra -06
    www.irenex3.blogspot.com
  12. 6
    Åh Josefin! Jag vet inte vad jag ska skriva men jag skickar en stor kram till er.
    *gråter*
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Åh Josefine! Jag har inga ord. Skickar en stor kram, jag tänker på er!
  14. 7
    Åh Josefine! Jag har inga ord. Skickar en stor kram, jag tänker på er!
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8

    Neeeeej

    Vad otroligt otroligt ledsamt och jobbigt. Alla mina tankar går till er nu. Så varma kramar!
    Tessie
  16. 8
    Neeeeej Vad otroligt otroligt ledsamt och jobbigt. Alla mina tankar går till er nu. Så varma kramar!
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Kram till er, min pappa är ju cancersjuk så jag förstår din förtvivlan även om min pappa inte riktigt är där din mamma är än.
    Som sagt, massor med kramar!
  18. 9
    Kram till er, min pappa är ju cancersjuk så jag förstår din förtvivlan även om min pappa inte riktigt är där din mamma är än.
    Som sagt, massor med kramar!
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10
    Josefine, så underbart fint du skriver om din mamma, och jag tänker på er mycket! Vad bra att ni hittat tillbaka till vanrandra och hunnit komma ifatt lite. Men så oerhört sorgligt att ni hon inte får stanna hos er längre!
    Stor kram till dig och din familj!
  20. 10
    Josefine, så underbart fint du skriver om din mamma, och jag tänker på er mycket! Vad bra att ni hittat tillbaka till vanrandra och hunnit komma ifatt lite. Men så oerhört sorgligt att ni hon inte får stanna hos er längre!
    Stor kram till dig och din familj!
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11
    Tänker på dig!
    Så berörd jag blir av dina ord. Tänk att få en sån relation till sin mamma, du får hänga fast vid det i denna övermänskliga situation. På nåt sätt lever man en stund i taget när man ställs inför livskriser.
    Förstår din frustration för barnens del, särskilt Junia som kommer att sörja sin mormor. Att prata öppet är väl det som läker bäst, men saknaden finns alltid där. Så mycket fint hon förmedlat till Junia! Hon kommer ha det inom sig i livet, och säkert präglas av det när hon själv blir mamma en dag.

    Kära vän, Josefin, du har en tuff tid i livet nu, alla är vi olika hur vi hanterar det. Du verkar så lugn och jag är så glad att du o din mamma hunnit prata den här veckan. Vilken rikedom!

    Jag vet inte hur du får utlopp för ilskan, sorgen, bedrövelsen, mitt sätt är att be till Gud. Det ger mig verkligen något. Om du vill ber jag gärna för hela din familj att ni ska få kraft för var dag.

    Stor kram från Maria
  22. 11
    Tänker på dig!
    Så berörd jag blir av dina ord. Tänk att få en sån relation till sin mamma, du får hänga fast vid det i denna övermänskliga situation. På nåt sätt lever man en stund i taget när man ställs inför livskriser.
    Förstår din frustration för barnens del, särskilt Junia som kommer att sörja sin mormor. Att prata öppet är väl det som läker bäst, men saknaden finns alltid där. Så mycket fint hon förmedlat till Junia! Hon kommer ha det inom sig i livet, och säkert präglas av det när hon själv blir mamma en dag.

    Kära vän, Josefin, du har en tuff tid i livet nu, alla är vi olika hur vi hanterar det. Du verkar så lugn och jag är så glad att du o din mamma hunnit prata den här veckan. Vilken rikedom!

    Jag vet inte hur du får utlopp för ilskan, sorgen, bedrövelsen, mitt sätt är att be till Gud. Det ger mig verkligen något. Om du vill ber jag gärna för hela din familj att ni ska få kraft för var dag.

    Stor kram från Maria
  23. Medlem sedan
    Aug 2001
    #12
    Åh nej! Josefine! Jag vet inte vad jag ska säga. Det går knappt att se tangenterna *gråter* Du skriver så oerhört fint om din mamma. Helt underbart att du, hon och Junia har fått de här tre fina åren tillsammans, men så sorgligt att tiden snart är slut och att Mio inte får lära känna henne. Jag önskar och hoppas av hela mitt hjärta att du får vara med henne när hon måste gå. Tänker på dig. *Varma kramar*
  24. 12
    Åh nej! Josefine! Jag vet inte vad jag ska säga. Det går knappt att se tangenterna *gråter* Du skriver så oerhört fint om din mamma. Helt underbart att du, hon och Junia har fått de här tre fina åren tillsammans, men så sorgligt att tiden snart är slut och att Mio inte får lära känna henne. Jag önskar och hoppas av hela mitt hjärta att du får vara med henne när hon måste gå. Tänker på dig. *Varma kramar*
  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13
    Åh nää. Jag klarade inte läsa allt för jag kan inte låta bli att gråta. Att mista sin mamma är en av de värsta saker man kan få vara med om, tror jag. Har inte kommit dit än. Men vill verkligen slippa.

    Tänker på dig och är verkligen ledsen för dig och din familj, ja hela släkten som berörs och vänner ni har.

    *stor styrkekram*
  26. 13
    Åh nää. Jag klarade inte läsa allt för jag kan inte låta bli att gråta. Att mista sin mamma är en av de värsta saker man kan få vara med om, tror jag. Har inte kommit dit än. Men vill verkligen slippa.

    Tänker på dig och är verkligen ledsen för dig och din familj, ja hela släkten som berörs och vänner ni har.

    *stor styrkekram*
  27. Medlem sedan
    Nov 2000
    #14

    Vilken fin berättelse...

    ...av er gemensamma historia. Och vilket vackert slut den får.
    Och ändå är det ju inte slut, förrän det sista minnet dör...
    HOn kommer ju att leva vidare i er, mentalt och fysiskt.
    Är säker på att ni filmat och fotat, så att Mio ändå ska få en känsla av vem hans mormor var.
    Kanske har hon skrivit till honom?

    Låt det "dåliga samvetet" vara nu, om du kan, och tänk på dig.
    Junia verkar vara en så klok tjej, och kommer att ge dig utrymme för det. Och bebisar anpassar sig ju till läget.

    Mina tankar är med er, och även här är det tårfyllt...
    Hoppas att era sista dagar blir de bästa möjliga tänkbara!
    Med stor ömhet,

    Ann
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  28. 14
    Vilken fin berättelse... ...av er gemensamma historia. Och vilket vackert slut den får.
    Och ändå är det ju inte slut, förrän det sista minnet dör...
    HOn kommer ju att leva vidare i er, mentalt och fysiskt.
    Är säker på att ni filmat och fotat, så att Mio ändå ska få en känsla av vem hans mormor var.
    Kanske har hon skrivit till honom?

    Låt det "dåliga samvetet" vara nu, om du kan, och tänk på dig.
    Junia verkar vara en så klok tjej, och kommer att ge dig utrymme för det. Och bebisar anpassar sig ju till läget.

    Mina tankar är med er, och även här är det tårfyllt...
    Hoppas att era sista dagar blir de bästa möjliga tänkbara!
    Med stor ömhet,

    Ann

Liknande trådar

  1. nu har jag hört mamma mamma mamma
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 20:43
  2. Ung mamma - äldre mamma
    By Eyrene in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 19:59
  3. Alzheimers -mamma till mamma och mormor?
    By scamamma in forum Sorg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 17:47
  4. Vajföj mamma (= varför mamma)
    By marmelis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 15:14
  5. duktig mamma var dålig mamma
    By Lineaa in forum _0506 Junibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 22:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar