Ni som gjort gipsavtryck!!!!??
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Ni som gjort gipsavtryck!!!!??

    Hur gjorde ni?
    Tänkte försöka mig på att göra avtryck av Linas hand och fot idag och låta Gustav gjuta sin hand. Han är ju hemma från dagis idag.
    Men så till frågorna:
    Kan man använda hans vanliga modellera? Är den för kladdig , blir den förstörd???
    Var köper jag gips? BR eller bygg?
    Lägger man plastfolie eller nåt emellan innan man häller gipset så inte leran fastnar?
    Vad Använde ni som ram?
    Tacksam för snabba svar om möjligt. Ska åka och inhandla material vid lunch.
    Ha en bra dag alla.
    Malin med Lina 060531 och Gustav 030603
  2. 1
    Ni som gjort gipsavtryck!!!!?? Hur gjorde ni?
    Tänkte försöka mig på att göra avtryck av Linas hand och fot idag och låta Gustav gjuta sin hand. Han är ju hemma från dagis idag.
    Men så till frågorna:
    Kan man använda hans vanliga modellera? Är den för kladdig , blir den förstörd???
    Var köper jag gips? BR eller bygg?
    Lägger man plastfolie eller nåt emellan innan man häller gipset så inte leran fastnar?
    Vad Använde ni som ram?
    Tacksam för snabba svar om möjligt. Ska åka och inhandla material vid lunch.
    Ha en bra dag alla.
  3. Medlem sedan
    Nov 2005
    #2

    Åh julklappar!

    Hejsan! Jag ska ha en pysselgips dag idag med Mickan å Oskar!

    Vi ska göra avtryck som julklappar till alla vi känner sen är julklapparna klara för i år(nästan i alla fall)!

    Jag har testat lite och det enklaste var att göra en trolldeg (risken är ju att modelleran inte blir riktigt ren efter):
    Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas.
    Lite mjukare lera. Perfekt till bäbis fot- och hand avtryck.
    1 dl vatten
    2 dl mjöl
    1 dl salt
    1 msk olja
    ev karamellfärg
    Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

    Vid gipsgutning behöver inte trolldegen torkas innan, bara tryck i handen å häll på gips, tänk på att gipset blir VARMT vid härdning så att inte barnen är där å petar. Sen rekomenderar jag att lägga plastfolie i botten och runt kanterna innan man plattar i degen. Använd en form som inte är allt för djup för då är det svårt att få ner handen foten snyggt. Kanske vill du passa på att lägga i tendpetare med en matalltråd mellan för upphängning på vägg???

    Jag har köpt gips på panduro men det går jättebra från bygghandeln oxå, se bara till att den är fiiiiiinkornig så att man får med så mycket detaljer som möjligt- fråga där.

    Jag har gjort en ljusstake, bara tryckt ner en metallform å sen torkat trolldegen i ugnen. Jag kan ju tipsa om att då göra ljushålet större än metallformen för jag fick lov att sandpappra efter för att få ner ljuset...

    Lycka till!!!

    //Pyssel-Fluff
    /Fluffyn med Love 060605 och Smilla 080903
  4. 2
    Åh julklappar! Hejsan! Jag ska ha en pysselgips dag idag med Mickan å Oskar!

    Vi ska göra avtryck som julklappar till alla vi känner sen är julklapparna klara för i år(nästan i alla fall)!

    Jag har testat lite och det enklaste var att göra en trolldeg (risken är ju att modelleran inte blir riktigt ren efter):
    Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas.
    Lite mjukare lera. Perfekt till bäbis fot- och hand avtryck.
    1 dl vatten
    2 dl mjöl
    1 dl salt
    1 msk olja
    ev karamellfärg
    Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

    Vid gipsgutning behöver inte trolldegen torkas innan, bara tryck i handen å häll på gips, tänk på att gipset blir VARMT vid härdning så att inte barnen är där å petar. Sen rekomenderar jag att lägga plastfolie i botten och runt kanterna innan man plattar i degen. Använd en form som inte är allt för djup för då är det svårt att få ner handen foten snyggt. Kanske vill du passa på att lägga i tendpetare med en matalltråd mellan för upphängning på vägg???

    Jag har köpt gips på panduro men det går jättebra från bygghandeln oxå, se bara till att den är fiiiiiinkornig så att man får med så mycket detaljer som möjligt- fråga där.

    Jag har gjort en ljusstake, bara tryckt ner en metallform å sen torkat trolldegen i ugnen. Jag kan ju tipsa om att då göra ljushålet större än metallformen för jag fick lov att sandpappra efter för att få ner ljuset...

    Lycka till!!!

    //Pyssel-Fluff
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3

    Tipsar vidare...

    Vi gjorde hand o fotavtryck på ÖF för ett par veckor sedan... resultat finns i min blogg om nån är intresserad .
    I alla fall: där gjorde vi så att trolldegen kavlades ut på ett styvare papper/kartong... sen gjordes hand o fotavtryck och till sist tog man en lång remsa av styvare papper som tejpades ihop i kortändarna. Sen var det bara att trycka ned den runt avtrycken i degen så funkade det som ram runt om när man häller ner gipset... svårt att beskriva men jag hoppas ni förstår hur jag menar . När det sen är färdigt behöver man inte ha det så svårt att få loss gipset... pappen kan man ju bara riva sönder. Vill man ha hål i tavlan så att man kan fästa snöre och hänga upp, så kan man sätta ner bitar av sugrör i degen innan man häller i gipset!
    Kul med pyssel!!!!
  6. 3
    Tipsar vidare... Vi gjorde hand o fotavtryck på ÖF för ett par veckor sedan... resultat finns i min blogg om nån är intresserad .
    I alla fall: där gjorde vi så att trolldegen kavlades ut på ett styvare papper/kartong... sen gjordes hand o fotavtryck och till sist tog man en lång remsa av styvare papper som tejpades ihop i kortändarna. Sen var det bara att trycka ned den runt avtrycken i degen så funkade det som ram runt om när man häller ner gipset... svårt att beskriva men jag hoppas ni förstår hur jag menar . När det sen är färdigt behöver man inte ha det så svårt att få loss gipset... pappen kan man ju bara riva sönder. Vill man ha hål i tavlan så att man kan fästa snöre och hänga upp, så kan man sätta ner bitar av sugrör i degen innan man häller i gipset!
    Kul med pyssel!!!!
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4
    Bra tipps jag noterar oxå! Tackelitack
    /Fluffyn med Love 060605 och Smilla 080903
  8. 4
    Bra tipps jag noterar oxå! Tackelitack
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    Tusen tack för tipsen, en sak förstod jag dock inte, lägger man folie MELLAN leran och gipset eller bara mellan formen och leran?
    Kram Malin Och Lycka till med era julklappar.
  10. 5
    Tusen tack för tipsen, en sak förstod jag dock inte, lägger man folie MELLAN leran och gipset eller bara mellan formen och leran?
    Kram Malin Och Lycka till med era julklappar.
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Tack! Det lät ju väldigt enkelt. Styvt papper är nog lättare att få tag i än en fin form som är lämplig här hemma. Kul att Ebbas avtryck blev fina./Malin
  12. 6
    Tack! Det lät ju väldigt enkelt. Styvt papper är nog lättare att få tag i än en fin form som är lämplig här hemma. Kul att Ebbas avtryck blev fina./Malin
  13. Medlem sedan
    Mar 2006
    #7
    När vi gjorde med pappersformar så var det ingen folie alls
  14. 7
    När vi gjorde med pappersformar så var det ingen folie alls
  15. Medlem sedan
    Mar 2006
    #8

    Hej igen

    Såg nu att bloggadressen inte syntes- jag snabbsvarade ju. Vill du se den så finns adressen här nedan
    Annie med E -06, H -08 och nytillskottet F född på annandagen -11.
  16. 8
    Hej igen Såg nu att bloggadressen inte syntes- jag snabbsvarade ju. Vill du se den så finns adressen här nedan
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Ännu mera tips för fina avtryck!

    Jag har gjort trolldeg och sen använder jag STORA bakformar (hjärta, stjärna) och sugrör.

    Kavla ut degen så den är ganska tjock, så man kan få fina ganska djupa avtryck. Sen måttar du var formen ska sitta och sen trycker du händer och fötter eller bara en av lemmarna beroende på storlek

    Sen trycker du dit formen, men med så mycket kant ovan degen som möjligt. GLÖM INTE att sätta i sugrören där du vill ha hål för upphängningen. Därefter häller du i gips. Jag har använt gips från Panduro, både vit och den som ser ut som tegel.

    Det bästa med denna modell är att du få avtrycken precis så som du vill ha dem eftersom du kan kavla ut degen tills du är nöjd

    Dessutom blir det jättefint när du har formarna som ram för då blir ju avtrycken mitt i en stjärna eller ett hjärta!!

    Lycka till
    *kram*
  18. 9
    Ännu mera tips för fina avtryck!

    Jag har gjort trolldeg och sen använder jag STORA bakformar (hjärta, stjärna) och sugrör.

    Kavla ut degen så den är ganska tjock, så man kan få fina ganska djupa avtryck. Sen måttar du var formen ska sitta och sen trycker du händer och fötter eller bara en av lemmarna beroende på storlek

    Sen trycker du dit formen, men med så mycket kant ovan degen som möjligt. GLÖM INTE att sätta i sugrören där du vill ha hål för upphängningen. Därefter häller du i gips. Jag har använt gips från Panduro, både vit och den som ser ut som tegel.

    Det bästa med denna modell är att du få avtrycken precis så som du vill ha dem eftersom du kan kavla ut degen tills du är nöjd

    Dessutom blir det jättefint när du har formarna som ram för då blir ju avtrycken mitt i en stjärna eller ett hjärta!!

    Lycka till
    *kram*

Liknande trådar

  1. gipsavtryck
    By lelle_snart bebis in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 16:19
  2. Gjort är gjort... Helt OT
    By isha in forum _0807 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 22:38
  3. Då var det gjort!!!
    By Anonymän in forum _0905 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 17:28
  4. Nu har jag gjort nâgot jag aldrig gjort
    By -svea- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 20:47
  5. Laga gipsavtryck?
    By Gurkan in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 13:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar